Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag är med på det du säget, helt rätt att man inte kan ha hängslen och livrem hela tiden. Det är svårt att motivera rent ekonomiskt.

Men med det sagt så är EL idag helt nödvändig. Därför borde man ha haft bättre koll på läget (under lång tid).
Man ska ju investera mycket i att få till ledningar till södra Sverige, detta har ju varit känt länge. Med facit i hand så kunde man ju ha tajjjjmat det lite bättre med nedrustning av energiproduktion i söder.

Lika så situationen i Europa. Galen ryss som håller på att bråkar om gasledningar och har sig har ju också varit känt länge. Vi har väl två JAS på gotland för att försvara ön om ryssarna lägger ledningen för nära (säger det lite halvskämtsamt och fet behöver inte bli en separat diskussion).

Man har ju helt klart kunnat rusta för detta betydligt bättre. Men man har ridit på den gröna vågen och nu har vi massa vindkraftparker som ägs av kina.

Så Inb4, nästa gång vi blir ovänner med kina gällande något företags sätt att hantera data så behöver väl hela parken servas ett halvår.

Då står alla där igen och bara "varför kostar elen 8:- kwh?".
Politikerna harvar ur sig att hushållen ska få kompensation där både kompensationen i sig och hanteringen av den kostar massor. Sen kör vi en repeat på det vid nästa tillfälle.

Livsviktig infrastruktur borde prioriteras och garanteras (till vettigt pris) för landets invånare. Men nu glider vi in på en annan diskussion.

Det är alltid lätt att vara efterklok, men jag tror också att det är just efterkonstruktioner man pysslar med om man tar den diskussionen. Planen för avvecklingen sjösattes 1988 och har i omgångar gjorts om efter det men det måste vara svårt att spekulera i den andra, tredje och nu fjärde industriella revolutionen med vad man visste då. Den politiska utmaningen är att man alltid kommer på tredje plats. Den första platsen tar entreprenörer och den privata sektorn, sedan kommer någon form av samvete. Politiken är i sin utformning reaktiv och har svårt att vara proaktiv. Men ja, det är nog en annan fråga

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

https://www.youtube.com/watch?v=CfrF_TvDjnw

https://www.youtube.com/watch?v=cto3--6fYNE

Här är två videor som sammanfattar hur diskussionen om olika energislag har fortgått i tråden. för alla som vill ha en snabb upp to speed uppdatering.

Kul att fransmännen är så pragmatiska i frågan, medan Tyskland som ofta lyfts fram i Sverige som ett föregångsland helt är ute och cyklar.

Jag har mina tvivel om hur kompetenta tyskarna faktiskt är, deras bilar tex har mycket bättre rykte än de förtjänar (och detsamma fast tvärtom för Frankrike) enligt mig som hobbymekaniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kul att fransmännen är så pragmatiska i frågan, medan Tyskland som ofta lyfts fram i Sverige som ett föregångsland helt är ute och cyklar.

Jag har mina tvivel om hur kompetenta tyskarna faktiskt är, deras bilar tex har mycket bättre rykte än de förtjänar (och detsamma fast tvärtom för Frankrike) enligt mig som hobbymekaniker.

Han bytte åsikt för att vinna valet, visst är han pragmatisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kul att fransmännen är så pragmatiska i frågan, medan Tyskland som ofta lyfts fram i Sverige som ett föregångsland helt är ute och cyklar.

Jag har mina tvivel om hur kompetenta tyskarna faktiskt är, deras bilar tex har mycket bättre rykte än de förtjänar (och detsamma fast tvärtom för Frankrike) enligt mig som hobbymekaniker.

Samtidigt är ju fransmännen beroende av att importera tysk el nu och har varit det typ hela sommaren. Det är inte så "grön" el men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Problemet är väl inte att vi behöver importera i sig, det är väl snarare frågan om det finns någon att importera i från som läget ser ut nu?

Fast Europa har ju enormt hög kapacitet i reserv som alltid är tillgänglig, i värsta fall så går det att starta upp kolkraftverken i Tyskland och Polen snabbt.

Så systemkollaps är bara doomer-snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför är det ens en ovilja mot att importera? Marknaden är större än Sverige och vi har priser utefter den marknaden. Det är väl bra att vi kan utnyttja andras överskott och hålla det balanserat.

Det är väl så att vi till mer än 95% exporterar el och under den tiden bestäms priset av vad resten av europa är villiga att betala, vilket driver upp våra priser till deras nivå. Skulle priserna vara mer separata skulle jag inte alls ha ett problem av att exportera. När vi importerar så är det alltid i relation till att starta upp egen reservkraft som karlshamn, men det brukar röra sig om ganska korta perioder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är väl så att vi till mer än 95% exporterar el och under den tiden bestäms priset av vad resten av europa är villiga att betala, vilket driver upp våra priser till deras nivå. Skulle priserna vara mer separata skulle jag inte alls ha ett problem av att exportera. När vi importerar så är det alltid i relation till att starta upp egen reservkraft som karlshamn, men det brukar röra sig om ganska korta perioder

Tyvärr är det lite mer komplicerat än så. Vi importerar och exporterar ju konstant typ. Så här ser det ut just nu:

Pilar åt båda hållen, trots stor export! Dock bara import från Norge i denna ögonblicksbild, men i alla fall. Netto-export däremot har vi ju typ hela tiden, men elen flödar ju åt olika håll beroende på behov och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tyvärr är det lite mer komplicerat än så. Vi importerar och exporterar ju konstant typ. Så här ser det ut just nu:
<Uppladdad bildlänk>

Pilar åt båda hållen, trots stor export! Dock bara import från Norge i denna ögonblicksbild, men i alla fall. Netto-export däremot har vi ju typ hela tiden, men elen flödar ju åt olika håll beroende på behov och så.

"båda hållen"
Vi importerar lite ifrån norra Norge för att de inte har kapacitet att förflytta det ner i landet.
Men det är också en bra deal, vi köper billigt av norrmännen och säljer dyrt till dem eller andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

"båda hållen"
Vi importerar lite ifrån norra Norge för att de inte har kapacitet att förflytta det ner i landet.
Men det är också en bra deal, vi köper billigt av norrmännen och säljer dyrt till dem eller andra

Innan våran vindkraft hade vi nettoimport mer eller mindre vartannat år, brukar faktiskt vara så att när vi har lite sämre med vatten så har de lite bättre med vatten och vise versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Innan våran vindkraft hade vi nettoimport mer eller mindre vartannat år, brukar faktiskt vara så att när vi har lite sämre med vatten så har de lite bättre med vatten och vise versa.

Precis, folk klagar om vindkraften trotts att den är ett utmärkt stöd för våran vattenkraft, det tillåter att vi kan exportera mer el (alltså lägre elpriser) och det tillåter att vi kan ha större/säkrare vattenreserver.

Som du skrev, (som jag tolka det) vindkraften är bra.

Nästan som att ett brett elnät är det bästa och förlita sig på några få källor är dåligt.
>.> kollar på fransmännen <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Fast Europa har ju enormt hög kapacitet i reserv som alltid är tillgänglig, i värsta fall så går det att starta upp kolkraftverken i Tyskland och Polen snabbt.

Så systemkollaps är bara doomer-snack.

Nja, dem har en del reservkapacitet, och många av kolkraftverken är redan nedmonterade. En del av reserven körs redan för att försöka spara på gaslagren inför vinter om Ryssland stoppar flödet helt.

De 3 sista kärnkraftverken har planerad nedstängning 31dec.

Men du hävdar att marknadens oro är överdriven? Isåfall köp tyska industribolag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Att vi för EU inte får upphandla förbrukningsreduktion kan väl vara lite oroande, så vi har egentligen tur att grannländer har ganska stora reserver. Samtidigt har vi haft flera år där vi nettoimporterat under topplasttimmarna, finns importmöjligheter dessa timmar så aktiveras inte effektreserven, utöver effektreserven har vi också en störningsreserv och vi har verk som ligger i malpåse som om prognosen för vintern ser dålig ut kan tas ur målpåsen.

Installerad effekt 1996 innan Stenungsund lades i malpåse, 1998 innan Barsebäck stängdes och 2020 som är senaste siffrorna från Energiföretagen/Energimyndigheten.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Han bytte åsikt för att vinna valet, visst är han pragmatisk

Intervjun är från 2017, efter valet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vanligtvis jämför man spotpriset just för att inte ha med olika skatter, för momsen och nätavgifterna kan skilja sig väldigt mycket mellan länder.
Vissa energiproducenter kommer inte igång om de inte vinner budgivningen, men det behöver inte innebära att det inte finns effekt tillgängligt vid behov Det skulle kunna uppstå tidpunkter där de inte kan importera till oss, t.ex. om det är ett stort högtryck (högtrycksblockering) över nästan hela Europa och det finns ett stort elbehov då kan det bli problem. Det är inte omöjligt att det inträffar för situationen på kontinenten är inte bra. Det är framförallt Frankrike som har enorma problem just nu och de problemen blir inte lösta på ett bra tag.

Det är däremot inte många länder som applicerar samma lösning universellt, energimixen ser väldigt annorlunda ut i de olika länderna.

Det jag åsyftar är just det faktum att skatt och avgifter är olika och att spotpriset inte är vad konsumenter faktiskt betalar.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nja, dem har en del reservkapacitet, och många av kolkraftverken är redan nedmonterade. En del av reserven körs redan för att försöka spara på gaslagren inför vinter om Ryssland stoppar flödet helt.

De 3 sista kärnkraftverken har planerad nedstängning 31dec.

Men du hävdar att marknadens oro är överdriven? Isåfall köp tyska industribolag.

antar att du ignorerar att den franska kärnkraft flottan kommer vara i drift (nästan alla som är nere för underhåll och laddning av bränsle.

som sagt, Europa har enormt mycket reservkapacitet.

dessutom får vi inte glömma Norge, där vi har att stående kontrakt att se kommer agera som stöd vid eventuellt nedfall av svensk kätnkraft (och eventuellt andra nödsituationer).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaarker:

"båda hållen"
Vi importerar lite ifrån norra Norge för att de inte har kapacitet att förflytta det ner i landet.
Men det är också en bra deal, vi köper billigt av norrmännen och säljer dyrt till dem eller andra

Jo jag har inte sagt att det är dåligt.

Men det är viktigt att vara korrekt när man debatterar med sådana som hugger på varenda tveksamhet eller felaktighet i argumenten oavsett betydelse för själva argumentet. Sanningen är att vi både importerar och exporterar i princip alltid, totalt exporterar vi mycket mer än vi importerar nästan hela tiden, men det är ju inte så att vi har vår el som vi använder åt oss först och säljer det som blir över eller något åt det hållet, utan elen flödar där den kan och nationsgränser eller elområdesgränser har ju egentligen ingen påverkan där. El kan ju exempelvis gå från Norge via oss tillbaka till Norge även inom samma elområden för att det är där det fanns överföringskapacitet eller så.

Sen är vi ju något av ett transitland för el, så vi fyller på med norsk el därifrån och exporterar söderut ganska ofta exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har inte sagt att det är dåligt.

Men det är viktigt att vara korrekt när man debatterar med sådana som hugger på varenda tveksamhet eller felaktighet i argumenten oavsett betydelse för själva argumentet. Sanningen är att vi både importerar och exporterar i princip alltid, totalt exporterar vi mycket mer än vi importerar nästan hela tiden, men det är ju inte så att vi har vår el som vi använder åt oss först och säljer det som blir över eller något åt det hållet, utan elen flödar där den kan och nationsgränser eller elområdesgränser har ju egentligen ingen påverkan där. El kan ju exempelvis gå från Norge via oss tillbaka till Norge även inom samma elområden för att det är där det fanns överföringskapacitet eller så.

Sen är vi ju något av ett transitland för el, så vi fyller på med norsk el därifrån och exporterar söderut ganska ofta exempelvis.

Då skulle jag vilja förtydliga det du skriver: Att Sverige är ett transitland i många fall betyder inte att man importerar el från exempelvis Norge. Det kan vara Norge som sålt el till Tyskland som går genom Sverige för att nå sin slutdestination. Detta är ett exempel från juni. För den som vill så kan man öppna Excel arket själv och kika och se att ingen import har skett sedan februari.

Länken till arket finns längst ned här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Då skulle jag vilja förtydliga det du skriver: Att Sverige är ett transitland i många fall betyder inte att man importerar el från exempelvis Norge. Det kan vara Norge som sålt el till Tyskland som går genom Sverige för att nå sin slutdestination. Detta är ett exempel från juni. För den som vill så kan man öppna Excel arket själv och kika och se att ingen import har skett sedan februari.

<Uppladdad bildlänk>

Länke till arket finns längst ned här

Jo precis. Och vi har ju inte alltid kapaciteten som krävs för att "flytta" den norska elen till Tyskland eller DK egentligen, men el är ju el så det spelar ju egentligen ingen roll så länge vi har el att överföra söderut. Tittar man på kontrollrummet, som i övrigt är väldigt bra på nästan alla sätt, så ser det ut som att vi antingen exporterat eller i undantagsfall importerar, om man tittar till exempel till höger om kartan jag bifogade ovan, eller i listan över produktion men där står det i alla fall "Nettoexport". Men vi både importerar och exporterar för det mesta som sagt.

Permalänk
Medlem

Blir spännande när effektreserven utgår och vi förväntas förbruka mer el, dock lite osäker på var denna förbrukning skulle komma ifrån då det inte kan vara lönsamt att köra de icke fossilfria järnsvampanläggningarna i fullt fräs under topplasttimmen/arna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Intervjun är från 2017, efter valet.

Jag pratar om 2022 valet. Det fanns inga planer på att bygga ny kärnkraft innan valet. De har inte investerat i deras kärnkraft, vi ser ju resultatet just nu (även bortsett från vattenproblematiken).

Skrivet av funky_monkey:

Det jag åsyftar är just det faktum att skatt och avgifter är olika och att spotpriset inte är vad konsumenter faktiskt betalar.

Precis så det säger oss ingenting om vad elen faktiskt kostar, så därför brukar man använda spotpriset när man jämför men det beror förstås på vad man vill jämföra

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag pratar om 2022 valet. Det fanns inga planer på att bygga ny kärnkraft innan valet. De har inte investerat i deras kärnkraft, vi ser ju resultatet just nu (även bortsett från vattenproblematiken).
Precis så det säger oss ingenting om vad elen faktiskt kostar, så därför brukar man använda spotpriset när man jämför men det beror förstås på vad man vill jämföra

Men om det finns ett uttalande efter valet 2017, att det ska byggas mer kärnkraft i Frankrike, så stämmer det ju inte att det inte fanns planer på att bygga 2022. Eller måste det finnas något mer konkret för att du ska godta det som planer på ny kärnkraft?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det handlar i sig om 3 500MW eller där runt (tror jag) som ersatts av annat. Problemet är bristen i EU och i det sammanhanget är 3 500MW väldigt lite. Möjligen hade det gett något eller några ören lägre pris men inte mer än så.

3500MW är inte mycket i ett europeiskt sammanhang men i SE3 och SE4 hade det varit ett enormt tillskott i förhållande till den överföringskapacitet vi har mot våra grannländer från dessa zoner. Sedan är ju såklart frågan ifall vi inte hade haft ännu mer överföringskapacitet för export ifall dessa reaktorer fanns kvar. Det hade i så fall gjort att vi trots mer produktion hade haft dagens höga priser.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Sedan är ju såklart frågan ifall vi inte hade haft ännu mer överföringskapacitet för export ifall dessa reaktorer fanns kvar. Det hade i så fall gjort att vi trots mer produktion hade haft dagens höga priser.

Ja det stämmer. Hade Sverige haft en avslappnad produktionskapacitet på ytterligare 5000MW dagligen så hade det med stor sannolikhet dammsugits upp av andra länder och enbart genererat lägre priser rent statistiskt, istället 5,50kr så hade det blivit 5,47kr.

Det man i sådana fall skulle behöva göra är att sätta ett vinststopp på elföretag på samma sätt som det nu diskuteras vinster i välfärden. Ett överskott i vinst skulle då gå ut som subvention på priset till svenska kunder. Jag nämnde tidigare även att en eventuell exportskatt skulle lösa problem - men inget av dessa förslag skulle vara realiserbara med tanke på hur elmarknaden och världen ser ut. Den tiden det skulle ta, ja då sätter jag hellre pengar på att kriget i Ukraina tar slut långt före och att världen hinner stabilisera sig istället.

Förra året gjorde Vattenfall en vinst på 48 miljarder kronor, att jämföras med 7,7 miljarder året innan. Såg att förslaget på utdelning till skattkassan var ungefär hälften.

Permalänk
Avstängd

Södviks bageri, 2000-2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja det stämmer. Hade Sverige haft en avslappnad produktionskapacitet på ytterligare 5000MW dagligen så hade det med stor sannolikhet dammsugits upp av andra länder och enbart genererat lägre priser rent statistiskt, istället 5,50kr så hade det blivit 5,47kr.

Med tanke på att vi inte kan exportera mer än 2800MW söderut från SE4 så hade det helt klart haft en redig effekt om den produktionen hade legat i SE4. Energiforsks rapport säger ca 40% lägre pris i SE4 bara med de ca 1800MW från R1 ochbR2

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Med tanke på att vi inte kan exportera mer än 2800MW söderut från SE4 så hade det helt klart haft en redig effekt om den produktionen hade legat i SE4. Energiforsks rapport säger ca 40% lägre pris i SE4 bara med de ca 1800MW från R1 ochbR2

Om det är problemet så stryp kabel. Tycker vi kan döpa om tråden till ”Bygg mer så efterfrågan är lägre i utbudet i Europa”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Med tanke på att vi inte kan exportera mer än 2800MW söderut från SE4 så hade det helt klart haft en redig effekt om den produktionen hade legat i SE4. Energiforsks rapport säger ca 40% lägre pris i SE4 bara med de ca 1800MW från R1 ochbR2

Med dagens läge hade det mer troligt gått upp i SE3 och över till Baltikum om man skulle maxa linan. Money talks, trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Men om det finns ett uttalande efter valet 2017, att det ska byggas mer kärnkraft i Frankrike, så stämmer det ju inte att det inte fanns planer på att bygga 2022. Eller måste det finnas något mer konkret för att du ska godta det som planer på ny kärnkraft?

I videon du länkade påstod Macron inte att det skulle byggas några nya kärnkraftverk. Det är något han har påstått för att vinna valet 2022 eftersom hans största motståndare hade det som en viktig valfråga. Läs den här artikeln så kommer du nog kunna förstå hela historien lite bättre. Det var i februari i år som Frankrike har bestämt sig för att bygga nya reaktorer, innan det fanns det inga sådana planer (en till källa). Det här ämnet diskuterades kring det Franska presidentvalet 2022 i den här tråden av bl.a. mig, kring det datumet kan du säkert hitta fler källor om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Med dagens läge hade det mer troligt gått upp i SE3 och över till Baltikum om man skulle maxa linan. Money talks, trots allt.

Dess 700MW är inräknade redan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om det är problemet så stryp kabel. Tycker vi kan döpa om tråden till ”Bygg mer så efterfrågan är lägre i utbudet i Europa”.

Strider mot lite avtal regler osv, vi får inte strypa under ca 2000MW. R1 och R2 gav 1800 själva så de plus en Oskarshamn fyllde kraven själva

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415