Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Jag betalade min måndags kväll fick tracking länk idag (ingen info på den än), känns ju lite långsamt när man väntar på nått gott. =(

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Jag betalade min måndags kväll fick tracking länk idag (ingen info på den än), känns ju lite långsamt när man väntar på nått gott. =(

Fick precis trackingnummer nu på mail (men ingen info om paketet ännu)

Permalänk
Medlem

När jag beställde min i april så fick jag mail på måndagen (beställde samma kväll), tracking-id på onsdagen och paketet kom fram på onsdagen efter. Det var dock över påsk-helgen, så gissningsvis går det normalt snabbare än så.

Permalänk
Medlem

Beställde min 11 september förra året, fick mail om att slutföra min order igår. 256gb

Köpte en på blocket i början av mars för 12000:-

Permalänk
Medlem

Lite allmän fråga om Steam Deck: hur funkar det med multitasking?
Säg att jag spelar ett spel där jag följer en guide/karta som jag måste konstant "alt-tabba" till, hur smidigt är det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Lite allmän fråga om Steam Deck: hur funkar det med multitasking?
Säg att jag spelar ett spel där jag följer en guide/karta som jag måste konstant "alt-tabba" till, hur smidigt är det?

Inte alls smidigt, jag kör telefonen på sidan i de lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Inte alls smidigt, jag kör telefonen på sidan i de lägena.

Hmph, det var trist att höra. Jag vet att webbläsaren som finns i Steam Overlay på desktop också är ganska osmidig så förvånar mig inte iofs.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmph, det var trist att höra. Jag vet att webbläsaren som finns i Steam Overlay på desktop också är ganska osmidig så förvånar mig inte iofs.

Så är det, däremot är det mitt bästa teknikköp på 10 år (även fast jag betalade 12k).

Permalänk
Medlem

Nu kan ni spela Red Dead Redemption på er S D
Xenia har gjort stora framsteg på senaste. Btw, nu funkar det att göra Camp i RDR och flicker är borta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Beställde min 11 september förra året, fick mail om att slutföra min order igår. 256gb

Köpte en på blocket i början av mars för 12000:-

Jag måste fråga bara, varför?

Permalänk

Gud va jobbigt det är att vänta, speciellt när man bara ser "shipping soon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Jag måste fråga bara, varför?

Trodde jag skulle få vänta längre än till augusti och var väldigt sugen på den. Såhär i efterhand var det ett bra köp då den används nästan dagligen. Min stationära med 6800xt har i stort sett stått oanvänd sedan april.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Trodde jag skulle få vänta längre än till augusti och var väldigt sugen på den. Såhär i efterhand var det ett bra köp då den används nästan dagligen. Min stationära med 6800xt har i stort sett stått oanvänd sedan april.

Är också väldigt sugen på den. Men att betala någon scalper 12.000 finns inte på kartan. Ingen konsol är värd så mycket pengar.

Jag väntar hellre och betalar billigare. Du gör ju som du vill, såklart. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Är också väldigt sugen på den. Men att betala någon scalper 12.000 finns inte på kartan. Ingen konsol är värd så mycket pengar.

Jag väntar hellre och betalar billigare. Du gör ju som du vill, såklart. 😁

Nej det var ju dubbla priset, men när jag såg "efter q3" så tyckte jag det var värt det. Nu har jag ju kunnat spela på den i ett halvår också.

Pengarna gick till en ung kille som ville köpa en ny stationär istället för att spela handhållet. Hade jag varit snabbare med att förhandsboka så hade jag inte behövt betala mer.

Permalänk
Medlem

Frakten ser ut att gå mycket långsamt för er som det skickades föra veckan är den också fast vid "Netherlands Utrecht" ?

Samt för er som redan fått era hur lång tid tog själva frakten? Är inte så van att ha så här seg sådan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Är det Koaxia som är ’grejen’, eller vad har folk bytt till för SSD? Eller nöjer sig alla med sd-kort?

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Frakten ser ut att gå mycket långsamt för er som det skickades föra veckan är den också fast vid "Netherlands Utrecht" ?

Samt för er som redan fått era hur lång tid tog själva frakten? Är inte så van att ha så här seg sådan.

Åtminstone har du en länk, min står fortfarande på "shipping soon".

P.S betalde i torsdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Frakten ser ut att gå mycket långsamt för er som det skickades föra veckan är den också fast vid "Netherlands Utrecht" ?

Samt för er som redan fått era hur lång tid tog själva frakten? Är inte så van att ha så här seg sådan.

För en halvtimme sedan lämnade min Kolding i Danmark tydligen, annars såg det ut samma som för dig

Permalänk
Skrivet av medbor:

För en halvtimme sedan lämnade min Kolding i Danmark tydligen, annars såg det ut samma som för dig

När fick du mailen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Åtminstone har du en länk, min står fortfarande på "shipping soon".

P.S betalde i torsdags.

Betalade och fick mailet i förra Måndagen, och det skickades i fredags.

Skrivet av medbor:

För en halvtimme sedan lämnade min Kolding i Danmark tydligen, annars såg det ut samma som för dig

Intressant, här har inget hänt i alla fall. Man kan ju alltid hoppats att det händer något men aja.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hade en liten förhoppning att min Steam jag nyss beställde kunde komma innan jag reser iväg en vecka till helgen, skönt att den visionen krossades direkt i tråden

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Hade en liten förhoppning att min Steam jag nyss beställde kunde komma innan jag reser iväg en vecka till helgen, skönt att den visionen krossades direkt i tråden

Tack för ett gott skratt. Vet inte vad de håller på med i lagret, aldrig varit med om sådana långsamma leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det Koaxia som är ’grejen’, eller vad har folk bytt till för SSD? Eller nöjer sig alla med sd-kort?

Har 64 GB versionen av Steam Deck. Det var den enda med minst väntetid när jag reserverade.

Köpte ett 256 GB SD-kort till min och är nöjd med det. Märker ingen skillnad om jag kör ifrån MMC eller SD-kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har 64 GB versionen av Steam Deck. Det var den enda med minst väntetid när jag reserverade.

Köpte ett 256 GB SD-kort till min och är nöjd med det. Märker ingen skillnad om jag kör ifrån MMC eller SD-kort.

Jag hade nog varit lite rädd om systemdisken så den inte blir slö av för mycket skrivning. Osäker om den lider av sådana problem men något att ha i bakhuvudet 😊

Sen verkar SD korten inte vara hotswap, har i varje fall själv haft lite problem med att den inte hittar spelen längre efter SD kort byte med den i gång.

Permalänk
Medlem

Aja ny hopade paketet enda till Sverige eller i alla fall så har inte GLS uppdateras, Jag hittade det på https://www.dbschenker.com/se-en genom att söka med 'Customer's own reference number' som ni hittar på GLS sidan, Enligt sidan blir det leverans imorgon.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Aja ny hopade paketet enda till Sverige eller i alla fall så har inte GLS uppdateras, Jag hittade det på https://www.dbschenker.com/se-en genom att söka med 'Customer's own reference number' som ni hittar på GLS sidan, Enligt sidan blir det leverans imorgon.

GLS sida Danmark igår kväll, schenker Malmö idag, snart så.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Produktionen går bättre än väntat och Valve skickar ut Q4 mail redan nu.
Ni som väntar, håll koll på eran mail i veckan och kolla på Steam i slutet på veckan om ni blivit framflyttade.

”Hi all, a few of you may have received an order email for your “Q4 window” Steam Deck reservation today. This wasn’t a mistake! Production has outperformed our estimates, and we’ll be moving more Q4 folks into the Q3 window.

Official announcement and info coming soon. 🎉”

https://www.gamingonlinux.com/2022/08/steam-deck-production-b...

Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Sådär då har man äntligen fått den. Får hoppas allt funkar som det ska tog liten stund att starta upp den första gången typ 3 min något.

Samt ~5+ min på att logga in på Steam kontot, har dock över 11k spel så... tja detta råkar nog inte de flesta ut för.

Några som har något bra tips på billig och bra A2 minneskort i runt 250-500GB?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Sådär då har man äntligen fått den. Får hoppas allt funkar som det ska tog liten stund att starta upp den första gången typ 3 min något.

Samt ~5+ min på att logga in på Steam kontot, har dock över 11k spel så... tja detta råkar nog inte de flesta ut för.

<Uppladdad bildlänk>

Några som har något bra tips på billig och bra A2 minneskort i runt 250-500GB?

Själv har jag den här till min:
https://www.webhallen.com/se/product/346977-Samsung-Evo-Plus-...

Satt heller lite mer pengar på nåt med kvallität.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Lite tips för att underlätta kontrollera och arbeta i desktop läge om man inte vill plugga in den med tangentbord genom att använda Steams remote play i desktop läge.

Starta steam remote plays desktop läge (Steam -> Power -> Desktop mode )
I desktop mode starta Steam ( ikon på skrivbordet )
Add a game -> None steam game - > Lägg till t.ex. Dolphin Funkar nog med andra men det var den jag testade med.

Nu när du vill remota in till din Steam deck se till att du är i desktop läge.
Gå till din dator som är på samma nätverk starta steam och leta upp Dolphin i din program lista Och börja Streama denna, och wips så har du ett lätt remote desktop läge där du kan lättare tinkra och göra det du behöver.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.