Permalänk
Medlem

Skarm kranglar!

Hej
Jag har en 4k skarm och jag hade den ikopplad i HDMI1 men tyckte det var segt. Fick for mig att byta till HDMI2 for att se om det var nagon skillnad och till min forvaning sa forsvann laget. Jag har nu anvant den en vecka och skarmen stangs av for 1 sekund kanske en gang i timman. Igar dock sa stangdes skarmen av nar jag spelade ett spel kanske 1 ggr var 5e minut och nu nar jag satter i kabeln sa ar skarmen helt bla. Jag testade att byta tillbaka till HDMI1 och det funkar men det laggar.
Vet nagon vad jag kan gora?
Ha det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utan någon information om varken datorn eller skärmen så kan vi bara gissa, men troligtvis så klarar HDMI1 bara 4K@30Hz medan HDMI2 klarar 4K@60Hz. Så "lagget" du upplever beror troligtvis på att skärmen körs i 30Hz via HDMI1.

Att skärmen tappar anslutningen ibland brukar bero på att kabeln ligger på gränsen till att klara bandbredden som krävs, så en bättre kabel kan lösa såna problem. Leta efter en kabel med Premium High Speed (4K@60Hz) eller Ultra High Speed (4K@144Hz) certifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Utan någon information om varken datorn eller skärmen så kan vi bara gissa, men troligtvis så klarar HDMI1 bara 4K@30Hz medan HDMI2 klarar 4K@60Hz. Så "lagget" du upplever beror troligtvis på att skärmen körs i 30Hz via HDMI1.

Att skärmen tappar anslutningen ibland brukar bero på att kabeln ligger på gränsen till att klara bandbredden som krävs, så en bättre kabel kan lösa såna problem. Leta efter en kabel med Premium High Speed (4K@60Hz) eller Ultra High Speed (4K@144Hz) certifiering.

Tack för svaret! Det låter rimligt! Jag ska köpa en ny sladd helt enkelt. Det är sjukt ändå att det inte är enklare via miracast eller chromecast att streama nuförtiden med Google stadia etc men man får väl hålla sig med sina HDMI tillsvidare :).

Visa signatur