RX580 Rog Strix byte av kylpasta till liquid metal resultat

Permalänk

RX580 Rog Strix byte av kylpasta till liquid metal resultat

Hej!

Läst runt en del på nätet om att byta ut kylpastan till liquid metal på GPU. Var väldigt blandade bud om man borde göra det eller inte. Jag tänkte att eftersom de funka så bra under ihs-kärna på min i7 4790K med en drop på 25~ grader celsius under load...varför inte testa på gpu? Mitt kort har en ''nickel-plated copper'' kylare så ska inte va någon fara med flytande metal.

Sagt och gjort, gjorde rent och tog isär kortet. tog bort den gamla kylpastan, applicerade nagellack på ''kondensatorerna''(osäker vad det kallas) som finns runtom kärnan samt applicerade flytande metal på kärnan samt kylaren. Thermal padsen såg bra ut så lät dom vara.

Vad blev då resutatet? Från att bli 85c~ i load och börja thermalthrottla samt ibland svartskärm/crash med fullt blås på fläktarna till ett stabilt kort på 60~max load samt 36~idle ''fanless''. Brukar ligga på 55~load i dom flesta spel nu med fläkten på auto. En bonus är också att den håller boost-klocken (1411Mhz) mer eller mindre konstant nu vilket ger en mer fluid FPS under spelande

Personligen är jag helnöjd iallafall och kortet är mycket tystare nu med bättre temp

Hade jag uppnått samma resultat med med en vanlig kylpasta?

Någon annan här som kör liquid metal på sin gpu?

Isåfall vad är era erfarenheter?