House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig så har redan sett första avsnittet..
Ett avsnitt är inget avsnitt då karaktärsbygge tar tid vilket GoT var väldigt skickliga på samt politiken.

Permalänk
Medlem

Så denna igår. Rätt ok. Väldigt vackert producerad måste jag säga. Lite svårt att veta vart det går dock, jag har läst boken men det betyder ju uppenbarligen inte ett skit nuförtiden. Och jag saknar Tyrion.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Sista boken släpptes väl nyligen (?), långt efter sista säsongen har jag för mig.

Trots sina brister är Game of thrones i mitt tycke den bästa serien jag nånsin sett, säsong 8 tyckte jag var skit men resterande säsonger väger upp ändå. Bara se på imdb-betygen, toppbetyg fram till slutet och sedan magplask. Särskilt sista avsnitten i säsong 8 är som en cinematisering med stumma nickedockor. Hur serien slutar vill jag inte ens tänka på.

Såg precis första avsnittet av spinoffen och jag gillar det jag ser.

Skrivet av Nuken:

Senaste boken släpptes 2011.

Ja senaste boken i "A Song of Ice and Fire" är bok nr 5 av 7 och släpptes 2011.

Men sen har det ju släppts ett gäng noveller och första boken av två i Fire & blood som handlar om Targaryens.

Om topic så var det väl ett helt okej första avsnitt.

Permalänk
Medlem

har kollat 20 min...förväntade mig ett GOT intro!

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Så denna igår. Rätt ok. Väldigt vackert producerad måste jag säga. Lite svårt att veta vart det går dock, jag har läst boken men det betyder ju uppenbarligen inte ett skit nuförtiden. Och jag saknar Tyrion.

Saknade Joffrey. Lill' sh*t.

Skrivet av Gilgamesh:

har kollat 20 min...förväntade mig ett GOT intro!

Jo, samma här. Smånynna på låten medan avsnittet laddade in för en sekund. Besviken.

I alla fall så hände det mer i detta första avsnitt, än under hela kvartetten med avsnitt för SW: Obi-Wan Kenobi S01. Det är makalöst vilken skillnad det här.

Permalänk
Medlem

Såg det ikväll och gillade det. Bra lågt (men inte för lågt) tempo för ett förstaavsnitt, behövdes för karaktärsbyggandet. Kändes som man var tillbaks i Westeros.

Känner mig nöjd med att jag fortfarande inte bytt avatar på över 5 år, även om det var jävligt nära efter S8 av GoT...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Saknade Joffrey. Lill' sh*t.
Jo, samma här. Smånynna på låten medan avsnittet laddade in för en sekund. Besviken.

haha ja, de spelade ju upp a song of ice and fire som end credit som litet plåster på såret men förväntar mig ett ordentligt intro framöver!

edit: läste lite på nätet och det kommer ett nästa avsnitt! 🥳

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

I hate HBO rule 1 episode per week
S01E10 planed for 24. october according to the series guide (https://seriesgui.de) app.

Permalänk
Medlem

Jag slutade bry mig ungefär när prinsessan reducerades till att servera vin vid rådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Saknade Joffrey. Lill' sh*t.
Jo, samma här. Smånynna på låten medan avsnittet laddade in för en sekund. Besviken.

I alla fall så hände det mer i detta första avsnitt, än under hela kvartetten med avsnitt för SW: Obi-Wan Kenobi S01. Det är makalöst vilken skillnad det här.

Dock så var melodierna i början av avsnittet en väldig flirt med GoT introt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag slutade bry mig ungefär när prinsessan reducerades till att servera vin vid rådet.

För att det passar för bra in i världen och tiden då eller??

--------

Positivt överraskad av första avsnittet, kändes som tidiga GoT med budget från de sugiga säsongerna.

Lite hopp kryper ändå tillbaka.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att det passar för bra in i världen och tiden då eller??

--------

Positivt överraskad av första avsnittet, kändes som tidiga GoT med budget från de sugiga säsongerna.

Lite hopp kryper ändå tillbaka.

Ja jag tolkade det som att det var kungens sätt att ändå kunna få med prinsessan på rådmötena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Ja jag tolkade det som att det var kungens sätt att ändå kunna få med prinsessan på rådmötena.

Sen som drottningen säger så är ju deras uppgift att föda barn och vara redo i sängkammaren, inte det mest glamorösa livet

Prinsessan var ju väldigt åsidosatt då kungen alltid velat ha en son, men han behandlade ju henne inte speciellt illa mer än det liksom. Försöker förstå argumentet från DasIchs inlägg, men det går inge bra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

har kollat 20 min...förväntade mig ett GOT intro!

Inte så mycket av spoiler, men du får ett GoT-outro i alla fall. Melodin är delvis bevarad

Hade inga förväntningar på serien och tycker den verkar helt ok än så länge.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Gillade första avsnittet, kommer helt klart se ett gäng till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att det passar för bra in i världen och tiden då eller??

--------

Positivt överraskad av första avsnittet, kändes som tidiga GoT med budget från de sugiga säsongerna.

Lite hopp kryper ändå tillbaka.

De verkar ha satsat en del pengar på den här nya serien. Märks främst på allt utsmyckande (klädsel osv).

F.ö. ett minnesvärt påtryck igår, var stressfjärten från himlen strax innan en man blev ommöblerad, medan vi stirrade på hans gungande skinkor. En rolig och ovanlig liten detalj, så grotesk men typiskt för GoT(!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att det passar för bra in i världen och tiden då eller??

--------

Positivt överraskad av första avsnittet, kändes som tidiga GoT med budget från de sugiga säsongerna.

Lite hopp kryper ändå tillbaka.

Nej, det passar inte in i världen och tiden. Betjänter serverar vin och att behandla prinsessan på det viset borde betraktas som ren förnedring och reflektera väldigt negativt över kungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det passar inte in i världen och tiden. Betjänter serverar vin och att behandla prinsessan på det viset borde betraktas som ren förnedring och reflektera väldigt negativt över kungen.

Betjänter som skvallrar om allt tisseltassel vad makten diskuterar. Betjänter som kan därtill växla om till att bli en lönnmördare. Nej, hellre att en bi- eller huvudroll gömmer sig i bakgrunden och infogar en undrande handling. Än att statister tar plats och gör bort "skitjobbet".

Oavsett vem som serverar vem vin, så öppnar detta ofta för vidare (djupare) dialoger. Arya Stark servera sin största fiende för en tid, och lärde sig hemskt mycket om sin motståndare under denna stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Betjänter som skvallrar om allt tisseltassel vad makten diskuterar. Betjänter som kan därtill växla om till att bli en lönnmördare. Nej, hellre att en bi- eller huvudroll gömmer sig i bakgrunden och infogar en undrande handling. Än att statister tar plats och gör bort "skitjobbet".

Oavsett vem som serverar vem vin, så öppnar detta ofta för vidare (djupare) dialoger. Arya Stark servera sin största fiende för en tid, och lärde sig hemskt mycket om sin motståndare under denna stund.

Du tror inte någon såg det problemet under medeltiden?
Prinsessor var inte maktlösa mähän som bara dög som avelskor. Här har vi en person som kan komma att ansvara för hela Kings Landing om kungen drar ut i krig. Hon ska dock reduceras till en enkel betjänt för att…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du tror inte någon såg det problemet under medeltiden?
Prinsessor var inte maktlösa mähän som bara dög som avelskor. Här har vi en person som kan komma att ansvara för hela Kings Landing om kungen drar ut i krig. Hon ska dock reduceras till en enkel betjänt för att…?

Du har sett ett avsnitt ur den här serien? En TV-serie som har få samband till medeltiden, för det är ingen dokumentärserie om medeltiden.

Kvinnorna/tjejerna var både starka och själva brutala i GoT. Antingen från det första avsnitt de syntes i, eller så växte de fram. Daenerys Targaryen utspelades till en början också som underlägsen. Hon hade inget annat än sitt namn och sin kropp, som giftes bort. Tiden gick och hon hade tre vuxna drakar samt en massiv armé under hennes hand.

F.ö.* brukar den här typen av karaktärer som växlar från inget till stort genom relativt goda gärningar, bli ofta omtyckt av oss människor.

Ett avsnitt= grunden är knappt påbörjad.

Edit: ops* svenska

Permalänk
Medlem

Påkostad fin produktion och första avsnittet var väl okej, 3/5.

Jag har hela tiden trott att House of Dragon skulle handla om hur Targaryens erövrade Westeros. Men här är det redan gjort och de är etablerade i Westeros. Tydligen är serien baserad på volym 4 & 5 av Fire and Blood. Vilket låter lite väl för mycket som en rehash av GoT - A song of ice and fire. Jag fick lite samma känsla som när jag såg Star Wars The Force Awakens och dess uppföljare första gången. Allt var en rehash av OT i en ny förpackning.

Synd det inte är volym 1 - The Targaryen Conquest - King Aegon I Targaryen conquers the Seven Kingdoms of Westeros.

Volym 4 - Heirs of the Dragon - The last years of King Jaehaerys I Targaryen’s lengthy reign and the succession debate that follows it.
Volym 5 - The Dying of the Dragons - The civil war known as ‘The Dance of Dragons’ that develops over the succession of King Viserys I Targaryen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Påkostad fin produktion och första avsnittet var väl okej, 3/5.

Jag har hela tiden trott att House of Dragon skulle handla om hur Targaryens erövrade Westeros. Men här är det redan gjort och de är etablerade i Westeros. Tydligen är serien baserad på volym 4 & 5 av Fire and Blood. Vilket låter lite väl för mycket som en rehash av GoT - A song of ice and fire. Jag fick lite samma känsla som när jag såg Star Wars The Force Awakens och dess uppföljare första gången. Allt var en rehash av OT i en ny förpackning.

Synd det inte är volym 1 - The Targaryen Conquest - King Aegon I Targaryen conquers the Seven Kingdoms of Westeros.

Volym 4 - Heirs of the Dragon - The last years of King Jaehaerys I Targaryen’s lengthy reign and the succession debate that follows it.
Volym 5 - The Dying of the Dragons - The civil war known as ‘The Dance of Dragons’ that develops over the succession of King Viserys I Targaryen.

De måste väl kunna göra en prequel-spinoff när denna når säsong 8? Spara det bästa till sist

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DasIch:

Du tror inte någon såg det problemet under medeltiden?
Prinsessor var inte maktlösa mähän som bara dög som avelskor. Här har vi en person som kan komma att ansvara för hela Kings Landing om kungen drar ut i krig. Hon ska dock reduceras till en enkel betjänt för att…?

Hon är väl dock ett barn här (inte skådespelerskan uppenbarligen men karaktären)
Hon ska ju egentligen vara åtta år gammal när hon blir utsedd till arvinge.

Tror iofs jag har läst att hon ska föreställa 15 i screenplay-versionen vilket iofs nog knappast betraktades som barn på ”medeltiden”.

Och i sin tur är skådespelerskan 21-22 när det här spelades in. Så det är ju lite dissonans där med hur det faktiskt ser ut.

Sen var det väl kanske lite plot device också. Att visa en snabb liten ”rags to riches”-resa för karaktären.

Vet inte riktigt varför de valde att ändra hennes ålder så drastiskt. Kanske för att det skulle vara creepy när prinsen eggar upp sig och ger henne halsbandet annars.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Blev inte så imponerad, förmodligen mest för att jag inte kan koppla bort den från Game of Thrones och gör jämförelser mer eller mindre omedvetet.
Å andra sidan blev jag inte det heller av första avsnittet av GoT. Fortsatte inte att titta förrän tre säsonger hade gått då jag gav den en ny chans.
Om jag följt mitt sedvanliga beteende för serier som inte fångar mig direkt hade jag gått miste om historiens bästa serie.
Då jag aldrig varit nåt fan av att serier släpps ett avsnitt i veckan kommer jag inte att titta på serien förrän när alla avsnitt finns ute. Man får en bättre känsla, och blir mer engagerad, av att se flera avsnitt på raken tycker jag.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

GOT introt! 💔

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Tycker båda avsnitten var starka, riktigt bra start.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla bra serie. Är väldigt nöjd.

Tycker dock den är väldigt mycket mer grafisk våldsam än GoT. Var lite väl brutalt ibland.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Du tror inte någon såg det problemet under medeltiden?
Prinsessor var inte maktlösa mähän som bara dög som avelskor. Här har vi en person som kan komma att ansvara för hela Kings Landing om kungen drar ut i krig. Hon ska dock reduceras till en enkel betjänt för att…?

För att... det är en fantasi serie som utspelar sig i en fantasivärld?

Permalänk
Medlem

Det finns flera trovärdiga anledningar till att hon serverade, t ex hon är för ung för att medverka i rådsmötena, men för att lära sig hur det går till med där, vad som det talas om, konstellationer, fiendeskap mm är hon där som servitör och observatör. En annan orsak kan vara att hon är pålitligare än vanliga servitörer att inte prata brevid mun om vad som diskuteras där till utomstående.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Mja, ett rätt bra andra avsnitt. Handligen börjar kännas igen, då det börjat knaka i alla fogar och kronprinsessan har börjat växa fram i den nya rollen.