Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

-Elektronisk röstning i vallokal skulle minska miljöpåverkan och sannolikt göra valet billigare.

Vi har ett otroligt bra och väl fungerande valsystem som använder sig av papper och kuvert för att det är enkelt, säkert, och spårbart. Valet kostar som det gör för att du och jag ska kunna gå in i en vallokal på valdagen och rösta på en kvart, eller lämna en förtidsröst på väg till ICA, tillgänglighet är dyrt och ska få kosta. Elektronisk röstning löser inga problem men skapar en mängd nya problem när man då måste försöka säkerställa att röstmaskiner inte manipuleras.

Citat:

Sen röstar folk av tradition el efter vad deras familj/släkt/klan/område röstar. Får ett parti närmare 80% av rösterna i ett område är det ju något som inte står rätt till med demokratin i området.

Nu håller jag förvisso med om att Danderyd är ett utanförskapsområde men i ett segregerat samhälle så kommer vi också få segregerade röstmönster på lokal nivå. Och det är ett demokratiproblem i att dessa områden antagligen skulle behöva få en mer blandad befolkning men det är inte ett demokratiproblem att folk röstar enligt vad de upplever som sina intressen.

Citat:

-Ställ kompetenskrav för att få rösta.

Är man det minsta historiemedveten så vet man att såna krav alltid använts som ett anti-demokratiskt verktyg för att hålla makten inom en liten elit och se till att fel folk inte röstar. Precis alla medborgare har del i samhället och har ett intresse av att rösta om hur det styrs. Det är demokrati. Om du inte gillar det så ligger problemet hos dig, inte i valsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vore intressant om något parti fortfarande har någon åsikt kring personlig integritet på nätet. Det är ju många år sedan Piratpartiet var i farten, och IPRED och FRA röstades igenom osv. Hur ser det politiska landskapet ut idag i de frågorna?

De enda som vad jag vet fortfarande driver dessa frågor är just Piratpartiet som tyvärr tappat mycket de senaste åren pga totalt förvirrad identitet under tidigare partiledare. Sedan något år tillbaka tycker jag dock de kommit tillbaka mycket till vad de borde jobba för, bland annat just frågor om integritet, IT (t.ex. hur man bör hantera IT i skolan, cyberförsvaret, fritt internet osv), modernisering av demokratin.

https://piratpartiet.se/sakpolitik/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu spårar vi lite från den ursprungliga tanken.

Försök gärna fokusera på direkta frågor relaterat till specifikt teknik och IT

Här nedan kommer hela ursprungsposten:

Skrivet av Enviro:

Om en månad är det dags för val här i Sverige och innan dess kan det vara bra att få höra vad de olika partierna tycker och tänker om olika frågor. Redaktionen har tagit fram ett gäng frågor som är relevanta för SweClockers som vi planerar att skicka iväg till partierna så fort som möjligt, men innan dess behöver vi kolla läget med er kära medlemmar om ni har några briljanta frågor som vi möjligtvis missat att ta med.

Om du har några riktigt skarpa frågor du skulle vilja ställa till riksdagspartierna, så är det bara att skriva ner dessa i tråden. Vi kommer gå igenom frågorna mot slutet av veckan och sedan skicka iväg samlingen till partierna. När svaren trillat in kommer dessa sammanställas i artikelform och serveras till er illa kvickt. Förstås i förhållandevis god tid innan valet 11 september.

I och med SweClockers fokus kör vi rätt snävt när det kommer till ämnen och håller frågeställningarna relaterat till specifikt teknik och IT. Nya regler kring politiksnack implementerades för SweClockers tidigare i år och om du är osäker på vad som är ok eller ej, så kan det vara bra ögna igenom SweClockers regler och policy om politik.

Serverhallar

Serverhallar och större anläggningar för datahantering har fått ett fotfäste i Sverige. I vissa fall har de även fått subventionerad el för sin verksamhet, även om verksamheten saknar allmännytta eller skapar permanenta arbetstillfällen.

  • Hur ser ert parti på ett eventuellt behov av reglering av dessa, både vad gäller krav vid ekonomiskt stöd/subventionering samt miljökrav?

Lootlådor

I många spel idag finns inslag där man kan köpa så kallade “lootlådor”, digitala lotteriliknande objekt man ofta köper i slumpmässig form för att få kosmetiska tillbehör eller liknande till spel. I vissa fall liknar det mer samlarkort där man i exempelvis EA:s FIFA köper kortpaket med fotbollsspelare som sedan kan användas i spelarens lag för att spela mot andra online. Denna typ av försäljning i spel har reglerats i flera länder för predatoriska modeller och marknadsföring riktad mot barn.

  • Ser ert parti ett behov av reglering av “lootlådor” och försäljning i spel med lägre åldersgränser på nationell- eller EU-nivå?

Elpriser

Elpriser är idag ett hett ämne i och med prisökningar och prisspikar. Något som försvårar övergång till elfordon och gör det dyrare att använda elektronik och datorer, vilket idag är arbetsredskap i många tjänster.

  • Vad har ert parti för planer gällande elpriserna?

  • Finns det några planer för elnätets underhåll och utbyggnad?

  • Skulle ert parti vilja subventionera elpriset för laddning av elfordon? Subventionera el till fordon i kollektivtrafik?

  • Skulle ni säga att ett skatteavdrag eller andra ekonomiska insatser för el använd till datorer och elektronisk utrustning i arbetet, t ex vid distansarbete, är rimlig?

Kemikalieskatt

Kemikalieskatten gäller idag på ett antal vitvaru- och elektronikprodukter. Syftet har varit att motverka nyttjandet av flamskyddsmedel som är skadliga för miljö och på annat sätt kan påverka biologisk massa. Skatten är idag riktad mot specifika kategorier av varor oavsett om dessa har de utpekade flamskydden eller inte. Det kan göras avdrag på upp till 90% av skattebeloppet om varan saknar två av tre nämnda ämnen för flamskydd, men skatt ska ändå betalas även om dessa ämnen saknas helt.

  • Vill ert parti behålla kemikalieskatten?

  • Behöver kemikalieskatten ändras för att endera bli mer effektivt riktad mot de skadliga ämnena eller ska den breddas ytterligare för att få med fler kategorier av varor där skadliga ämnen kan förekomma?

  • Ska varor som helt saknar skadliga ämnen kunna undantas helt från kemikalieskatten för att uppmuntra alternativ till flamskydd med negativ inverkan?

  • Ser ert parti behovet av andra skatter eller regleringar just nu för elektronik och konsumentprodukter?

Krets- & halvledartillverkning

Flera stora ekonomiska regioner satsar just nu mycket på att uppmuntra inhemsk krets- och halvledartillverkning. USA satsar stort och ser dessutom ut att ha godkänt CHIPS-paketet där 52 miljarder USD ska avsättas till utveckling och etablering av kretsindustrin i landet. EU diskuterar stödpaket även de.
Sett till Sveriges och Nordens höga utbildningsnivå och vana av högteknologisk utveckling/tillverkning diskuteras det även om det borde finnas endera krets- och halvledartillverkning eller eventuellt anläggningar för kretsdesign, forskning och utveckling i regionen.

  • Hur ställer sig ert parti till EU:s initiativ till denna utveckling inom EU-zonen?

  • Har ert parti tagit ställning till tillverkning eller utveckling av kretsar och halvledare i Sverige/Norden?

  • Utifrån ett samhällsberedskapsperspektiv hur ska Sverige säkra tillgången på kretsar och halvledare?

  • Utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv hur ska Sverige säkra tillgången på kretsar och halvledare?

Blockkedjor

Blockkedjor är en teknik som idag används för bland annat kryptovalutor och NFT (Non-Fungible Tokens). Själva blockkedjan fungerar som en slags liggare eller journal där information så som ägandeskap, transaktioner och innehåll kontrolleras och arkiveras av ett större nätverk som beräknar och kontrollerar varje ändring eller post utspritt mellan enheterna i nätverket. Kryptovalutor ses idag som en något kontroversiell spekulationsvara där både finansmarknadsregler och miljöpåverkan debatteras hårt. Utöver detta har även konceptet NFT tillkommit där en NFT fungerar som en slags kvitto i blockkedjan oftast använt för att påvisa äganderätt till en specifik länk. Den mest omskrivna användningen har varit konstverk i endera unik eller begränsad form där länken till konstverket lagras i blockkedjan, men bilden, videon eller annan typ av media lagras någon annanstans. Blockkedjor är dessutom väldigt energikrävande, framför allt vid så kallad “kryptobrytning” där elektronik pressas för att göra tunga beräkningar för att belönas i kryptovaluta.

  • Har ert parti tagit ställning eller gjort uttalanden angående blockkedjor/kryptovalutor/NFT?

  • Bör handel med kryptovalutor regleras eller begränsas i och med deras avsaknad av status som officiell valuta?

  • Bör handel med NFT regleras?

  • Utifrån miljö- och konsumentpåverkan bör blockkedjor regleras eller begränsas?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är oroad inför att man kanske digitaliserar lite för mycket av samhällsfunktioner.

Det är mycket i kontakten med myndigheter och sjukvård som idag kräver digital inloggning med - BankID (eller Freja E-ID, men hur många har det? ...). Om man inte har det så låses man ute från olika slags funktioner.
Förr i tiden kunde man göra mycket över Internet mha t.ex. koder man fått via post, eller en enkel inloggning och lösenord, men som nu kräver BankID trots att hotbilden inte har förändrats för dessa saker. Om man ska göra saker via post så får man inte längre blanketter automatiskt, utan måste ändå ladda ner dem från webben och få dem utskrivna.

Ett närliggande ämne är kontanter vs. digitala betalningsmedel (kontokort är digitala, per def. även om det inte känns så för de har funnits så länge).
I transaktioner mellan vanliga människor har Swish ofta ersatt kontanter - och här är det återigen BankID.

Det finns människor som inte kan använda en mobiltelefon med mobilt BankID:
- Blinda och synskadade
- Äldre med nedsatt syn, men framför allt
- Alla kommer att drabbas av nedsatt ackommodationsförmåga i 40-årsåldern eller så, varefter de inte kan läsa liten text utan läsglasögon.

När det gäller sjukvård så är det ofta de som behöver den mest som har svårast att logga in på 1177.se.

Dessutom är det en samhällsrisk att förlita sig på att nätverk, servrar ... och elnätet ska fungera hela tiden. ... och att BankID-systemet ska hålla sig välvilligt.

Hur ser ni på det? Vad tänker ni göra för att alla ska få lika tillgång till myndighetstjänster, sjukvård och kunna betala och föra över pengar i framtiden?
Eller vill ni åsidosätta en tredjedel av befolkningen?

ps. Själv har jag valt bort mobiltelefon från mitt liv, därför att det är en stressfaktor och för att jag upplevt hur användares sociala betéende förändrats på ett negativt sätt ...
Det som skrämt mig mest var när en textande tjej gick rakt ut i en järnvägskorsning när ett tåg kom. Jag vill inte bli sån!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har kört en ordentlig rensning i tråden av den enkla anledningen att diskussioner om ämnena i fråga, eller andra ämnen, hör hemma i andra trådar. Det vi är ute efter är regelrätta frågor som kan ställas till partierna.
Med det sagt. Det är väldigt intressant att läsa hur ni tänker och argumenterar, men det finns andra trådar som är mer lämpade för diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

En fråga som jag tycker är viktig är denna.

Finns det några tankar på ett statligt/oberoende alternativ till bak id? Och som kanske är oberoende av plattform. Typ ett elektroniskt id-kort.

Regeringen vill införa en statlig e-legitimation, och Finansinspektionen vill även att BankID ska ha statlig tillsyn. Huruvida detta kommer ske under kommande mandatperiod återstår att se.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte så mycket en fråga men förbjud lootlåder i spel...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Distansjobb. Avdrag av köp av saker för att jobba hemifrån. Alltifrån skärmar, tangentbord, möss, stol, arbetsbänk, skrivare osv. Många har även köpt klassisk datorutrustning för hemjobb, även om det är mer är en gråzone.
-Behöver du som jobbar telefonförsäljare verkligen dubbla Nvidia Geforce 4090 Ti för ditt arbete hemifrån?

Extraknäcker åt en telefonförsäljare med relaterade uppgifter, så man kan säga att jag gör det.

Och jo, tänjer man lite på det så behöver jag faktiskt det.
Håller på samla in en större databas om företags och privatpersondata, som jag tänkte börja analysera vid ett senare tillfälle för att se kundbeteenden och sannolikheten att få leads.
Lite dryftande har gått runt att slänga tensorflow på det, eller annat lämpligt ramverk.
Då kan rejäla doningar vara trevligt.

Permalänk
Avstängd

Är ni medvetna om att utöver kostnaden för själva dieselaggregatet så är priset för en kWh cirka 5 kronor med dagens dieselpris om man tillverkar elen själv?
En bonus i att göra detta är att man dessutom retar upp de som sett till att vi hamnat i denna situationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Producera mer el i södra sverige ger inte märkbart lägre priser, problemet är att kontinenten söderut (främst Tyskland) har ett enormt underskott och köper allt de kan hela tiden oavsett pris. Detta driver upp våra priser. Vi har inte en brist i sverige utan exporterar el söderut i princip konstant

Hur många partier faktiskt pratat om att vi sälja el på ett öppen EU marknad och Tysklands efterfrågan driver upp elpriset? Ska vi plötsligt lämna den inre marknad?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hur många partier faktiskt pratat om att vi sälja el på ett öppen EU marknad och Tysklands efterfrågan driver upp elpriset? Ska vi plötsligt lämna den inre marknad?

Med svaret ovan ville jag mest belysa att vi inte har brist på ström eller produktion inom Sverige. Vi exporterar nästan alltid söderut, och importerar nästan alltid vattenkraft från norge. Det är det andra är villiga att betala som är problemet. Centraleuropa har gått åt skogen nu när inte de sovjetiska gasrören levererar tillräckligt och de inte har så mycket andra alternativ

Någon gjorde ett utspel att de ville separera priserna på export jämfört med internt i landet, men enligt alla experter går det inte att genomföra (bryter mot massa avtal att abonnenter inom Europa ska värderas lika)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med svaret ovan ville jag mest belysa att vi inte har brist på ström eller produktion inom Sverige. Vi exporterar nästan alltid söderut, och importerar nästan alltid vattenkraft från norge. Det är det andra är villiga att betala som är problemet. Centraleuropa har gått åt skogen nu när inte de sovjetiska gasrören levererar tillräckligt och de inte har så mycket andra alternativ

Någon gjorde ett utspel att de ville separera priserna på export jämfört med internt i landet, men enligt alla experter går det inte att genomföra (bryter mot massa avtal att abonnenter inom Europa ska värderas lika)

Precis, bara experter kan beskriva situationen, men vem vill lyssna på experter under valrysningar?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Nätmobbning, näthat, troll, stalking, uthängningar och liknande beteende som bidrar till ett sämre diskussionsklimat på nätet.

Det är inte rimligt att man ska kunna bete sig hur illa som helst på nätet.

Definiera "på nätet" samt "bete sig illa".

Det är läskigt när man börjar ge staten hårda verktyg med dåliga och öppna definitioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Definiera "på nätet" samt "bete sig illa".

Det är läskigt när man börjar ge staten hårda verktyg med dåliga och öppna definitioner.

"På nätet" innefattar bland annat:
Sociala medier
Plattformar för chat och liknande kommunikation
Forum
Kommunikation inom exempelvis spel
Hemsidor, bloggar och annat som knappt används idag

"bete sig illa" innefattar redan nämnda saker som mobbning, hat, uthängningar, stalking, utpressning med mera. Saker som redan idag inte är tillåtet men som är vanligt förekommande på nätet med mer eller mindre noll konsekvenser annat än för den som utsätts för det.

Kortfattat: Man ska inte bete sig som en rövhatt bara för att man kommunicerar via en dator/telefon.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

En sak jag skulle vilja se är att forskning finansierad av staten inte ska få vara inlåst bakom paywalls. Tänker man på situationen som den är idag så tror jag alla tycker det är ganska konstigt, vi finansierar viktig forskning med offentliga medel, sen publiceras det i någon forskningstidsskrift som väldigt få har åtkomst till. Vi som inte pluggar på universitet kommer i normalfallet inte åt den alls om vi inte köper loss den till en rätt hög kostnad utan är istället hänvisad till någon, ofta oinsatt eller effektsökande, journalists tolkning.

Lite i samma anda tycker jag att saker som finansieras av Public Service borde stanna där. Idag är det inte ovanligt att en serie eller dokumentär som är i princip helt finansierad av SVT, möjligtvis tillsammans med andra public service organisationer i andra länder, finns på SVTPlay i en kort period, sen får typ produktionsbolaget rättigheterna och "säljer" innehållet till en kommersiell plattform.

Permalänk
Medlem

Apropå kemikalieskatten: Hur ser partierna på den gamla goda privatkopieringsavgiften/kasettersättningen? Hur ser man att den fortfarande är relevant utifrån hur dagens marknad ser ut?

Digitaliseringen av skolan kostar mycket pengar och gör inte så stor nytta rent pedagogiskt. Jesper Rönndal sa det ju bra i sin serie på SVT. Tar partierna till sig av detta eller står man fast vid principen att digitalt alltid är bättre?

Permalänk
Medlem

Skicka iväg frågorna till Piratpartiet också! Hade vart kul att se ifall ett mer "IT-fokuserat" parti har bättre lösningar än de nuvarande riksdagspartierna. Vem vet, isf kanske de mindre insatta partierna kan dra till sig lite av deras "expertis".

Eller andra "IT-fokuserade" partier, PP är det enda jag kom att tänka på.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Varför börjas det i fel ände när vi ska gå över till elbilar mm. Skulle vara bättre att säkra elleveranser först innan utfasning av fossila bränslen.

Företag börjar redan få stänga ner för att elen är för dyr nedåt i landet, jag jobbar på ett "press gjuteri alu/magnesium som tillverkar till fordons industrin"

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag skulle vilja se är att forskning finansierad av staten inte ska få vara inlåst bakom paywalls. Tänker man på situationen som den är idag så tror jag alla tycker det är ganska konstigt, vi finansierar viktig forskning med offentliga medel, sen publiceras det i någon forskningstidsskrift som väldigt få har åtkomst till. Vi som inte pluggar på universitet kommer i normalfallet inte åt den alls om vi inte köper loss den till en rätt hög kostnad utan är istället hänvisad till någon, ofta oinsatt eller effektsökande, journalists tolkning.

Lite i samma anda tycker jag att saker som finansieras av Public Service borde stanna där. Idag är det inte ovanligt att en serie eller dokumentär som är i princip helt finansierad av SVT, möjligtvis tillsammans med andra public service organisationer i andra länder, finns på SVTPlay i en kort period, sen får typ produktionsbolaget rättigheterna och "säljer" innehållet till en kommersiell plattform.

De statliga forskningsfinansierarna rekommenderar redan starkt att publicering sker under open access, och det mesta av det publiceras även open access. Se även Prop. 2016/17:50, "Omställningen till ett öppet tillgängligt vetenskapligt publiceringssystem" från KB, https://www.vr.se/soka-finansiering/krav-och-villkor/publicer..., och https://sulf.se/jobb-lon-och-villkor/oppen-tillgang/. Du slår nog in öppna dörrar här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

De statliga forskningsfinansierarna rekommenderar redan starkt att publicering sker under open access, och det mesta av det publiceras även open access. Se även Prop. 2016/17:50, "Omställningen till ett öppet tillgängligt vetenskapligt publiceringssystem" från KB, https://www.vr.se/soka-finansiering/krav-och-villkor/publicer..., och https://sulf.se/jobb-lon-och-villkor/oppen-tillgang/. Du slår nog in öppna dörrar här.

Men det är en stor skillnad på att rekommendera något och att kräva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är en stor skillnad på att rekommendera något och att kräva det.

Orsaken är att det inte går att kräva, eftersom inte alla tidskrifter erbjuder open access. Man kan till exempel inte alltid publicera sin smala, obskyra forskning om havsborstmaskarnas slemceller i första bästa open access-tidskrift, utan är förpassad till nischade småskrifter. Och då måste man ibland ge efter. Men forskningen ska ändå alltid arkiveras hos DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet), och då finns det tillgängligt att begära ut. Likaså kan du få ut prenumerationsbaserade tidskrifter från KB. Men kraven är påväg, som sagt, öppna dörrar.

Från KB: "The national goal is that all scientific publications resulting from research financed with public funds should be published immediately open access and that research data, on which the scholarly publication is based, should be made open access together with the publication.

The national approach is that the products of research must meet the FAIR principles as far as possible, that scientific publications arising from publicly funded research should be openly accessible immediately on publication from 2021 at the latest, and that the cost of scientific publication must be transparent.

The transition to open access to scholarly publications, research data and artistic works should be fully implemented in 2026 at the latest. It is a shared responsibility for all stakeholders within the research system to work towards the goal.

Also, the Government states that clear incentives and mechanisms are needed in order to encourage researchers to publish their research output immediately open access."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

Orsaken är att det inte går att kräva, eftersom inte alla tidskrifter erbjuder open access. Man kan till exempel inte alltid publicera sin smala, obskyra forskning om havsborstmaskarnas slemceller i första bästa open access-tidskrift, utan är förpassad till nischade småskrifter. Och då måste man ibland ge efter. Men forskningen ska ändå alltid arkiveras hos DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet), och då finns det tillgängligt att begära ut. Likaså kan du få ut prenumerationsbaserade tidskrifter från KB. Men kraven är påväg, som sagt, öppna dörrar.

Från KB: "The national goal is that all scientific publications resulting from research financed with public funds should be published immediately open access and that research data, on which the scholarly publication is based, should be made open access together with the publication.

The national approach is that the products of research must meet the FAIR principles as far as possible, that scientific publications arising from publicly funded research should be openly accessible immediately on publication from 2021 at the latest, and that the cost of scientific publication must be transparent.

The transition to open access to scholarly publications, research data and artistic works should be fully implemented in 2026 at the latest. It is a shared responsibility for all stakeholders within the research system to work towards the goal.

Also, the Government states that clear incentives and mechanisms are needed in order to encourage researchers to publish their research output immediately open access."

Så.. 1 Det är inte möjligt att kräva detta. 2. Det är redan på gång?

Det är jättebra om det sker, men min upplevelse är inte att offentligt finansierad forskning är så lättåtkomlig. Och vad jag kan se handlar det mycket om data och resultat från forskningen, men innefattar det rapporterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så.. 1 Det är inte möjligt att kräva detta. 2. Det är redan på gång?

Det är jättebra om det sker, men min upplevelse är inte att offentligt finansierad forskning är så lättåtkomlig. Och vad jag kan se handlar det mycket om data och resultat från forskningen, men innefattar det rapporterna?

Ja, precis, det är inte möjligt att kräva idag men man kommer att kräva det framöver. Så antingen så får man anpassa sina artiklar eller så får tidskrifterna anpassa sig efter var forskarna vill publicera. Det senare är det som allt mer händer.

Hur menar du "lättåtkomlig"? Att artiklarna ligger tillgängligt gratis för vem som helst blir väl inte mer lättåtkomligt? All data och resultat sammanställs i artiklar som sedan publiceras. Nu är det här OT, men är du säker på att du vet hur publicering av forskning och resultat går till? Du kan ju skicka ett PM om du vill ha förklaring.

Permalänk
Medlem

Ska partier få stötta eller driva media och ska de få göra det anonymt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

… vi har och kommer ha elbrist under lång tid …

Vi har alltså inte elbrist generellt. Vi har sedan tidigare ett nettoöverskott på elproduktion i Sverige. Det vi gör är att vi exporterar mycket av elen…

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag skulle vilja se är att forskning finansierad av staten inte ska få vara inlåst bakom paywalls. Tänker man på situationen som den är idag så tror jag alla tycker det är ganska konstigt, vi finansierar viktig forskning med offentliga medel, sen publiceras det i någon forskningstidsskrift som väldigt få har åtkomst till.

Det gäller också standarder från t.ex. ISO.
Två gånger har jag behövt traska in på KTH-biblioteket för att läsa dokumenten på bibliotekets datorskärm, därför att de inte gått att få tag på fritt. Ingen möjlighet till kopiering eller utskrift, så jag har fått göra anteckningar för hand. Störtlöjligt!
(Och ena gången var jag student, t.om och behövde infon för en uppsats)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vi har alltså inte elbrist generellt. Vi har sedan tidigare ett nettoöverskott på elproduktion i Sverige. Det vi gör är att vi exporterar mycket av elen…

Med andra ord, vi har brist. Vi lär ju inte sluta exportera..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vi har alltså inte elbrist generellt. Vi har sedan tidigare ett nettoöverskott på elproduktion i Sverige. Det vi gör är att vi exporterar mycket av elen…

Absolut. Mer korrekt är väl att säga att Nordpol har elbrist. Det I kombination med att det tydligen är så jävla svårt att flytta lite el från norr till söder skapar höga priser.

Men så går det när man hellre säljer el på "marknaden" än att se om sitt eget hus. Djupare än så går nog inte gå utan att det blir för politiskt så jag stannar där

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De viktigaste frågorna till politikerna borde vara:
När tänker ni börja samarbeta med varann och jobba fram lösningar för landets och invånarnas bästa, istället för ert eget och partiets bästa?
När tänker ni kliva ur sandlådan och sluta kasta skit på varann och istället komma med EGNA konkreta lösningar för att lösa alla stora samhällsproblem som ert käbbel och dåraktiga politik lett fram till?
Alternativ: När tänker ni redovisa ert partis förslag och ideer istället för att hela tiden hacka på de andra partierna?
När tänker ni sluta med den vuxenmobbing som ni håller på med varje gång ni visar upp er i media?
Viktigaste frågan: Har ni någon egen politik, egna lösningar för alla stora samhällsproblem, eller är ert huvudsyfte bara att med alla tillgängliga medel klamra er fast vid makten?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill.

Göra att det ska bli svårare att hitta på såna här ''Copy-Swe'' idéer utan faktiskt presentera rejäla bra resultat och detta skall presenterar varje kvartal till en oberoende domare.. sen ska det vara sjukt mycket pappersarbete för dessa som vill vara ''bror duktig'' och straffa oss vanliga Svenssons för att bli rik på det..

Detta ska såklart gälla allt.. jobbcoacher, miljöräddare och de andra som vill parasitera på välfärden utan att presentera riktiga resultat mot det bättre.

Misslyckas man, blir man återbetalningsskyldig på bidraget man fått.

Man ska inte kunna lägga in en motion typ ''tangenbord-rädda miljön'' klicka mindre för att minska på Co2.. sen gå miljarder i vinst utan faktiskt bidra med något.