Möjligt att få tag på WIN 7 SP1?

Permalänk
Medlem

Möjligt att få tag på WIN 7 SP1?

Min WIN10 desktop har fått "complete breakdown" , tills jag löser problemet (förmodligen köp av en nyare dator) tänkte jag "återuppliva" min gamla avlagda HP desktop. HD på den hade totalkrashat, så systemet med all dess uppdateringar "gick i graven". Jag harnu satt in en nyare. Har originalsystemskivor WIN7 som kom med datorn när jag köpte den 2010. Har nyinstallerad WIN7 från skivorna, tyvärr är den icke funktionsdugliga IE7 inbakat i systemet, och går inte att ta bort, vilket medför att jag inte kan använda datorn för en hel del saker. Microsoft slutade ju med supporten av WIN7 för länge sedan. Har hört att man kan få tag på "gratis" eller nästan gratis SP1 nånstans på webben, så det skulle lösa mitt problem med den trilskande IE7. Vet någon om det stämmer och var man kunde får tag (utan att riskera att smitta datorn) på SP1 till WIN7 och hur man gör.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad är det du försöker göra egentligen? Varför ska du ta bort Internet explorer? Om du inte gillar det så kan du ju bara låta bli att starta det. Är det saker som kräver Internet explorer kan du ju uppgradera hela vägen till IE11 med Windows 7.

Sen funkar säkert windows 10 eller 11 bra även med en gammal HP-dator från 10-talet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

"Theres nothing more permanent than a temporary solution"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad är det du försöker göra egentligen? Varför ska du ta bort Internet explorer? Om du inte gillar det så kan du ju bara låta bli att starta det. Är det saker som kräver Internet explorer kan du ju uppgradera hela vägen till IE11 med Windows 7.

Sen funkar säkert windows 10 eller 11 bra även med en gammal HP-dator från 10-talet

IE7 blockerar tyvärr vissa nyare softvaror om man vill använda WIN7, i SP1 finns det uppdatering till jag tror IE11 som ställer inte till några softvaruproblem, så det är inte fråga om att ba port IE, bara ta bort IE7, som strular och uppgradera till IE 10 alt 11. Visserligen skulle min gamla desktop klarqa av WIN10 (men akdrig WIN11), men jag har tyvärr förlorat min WIN10 i och med att min WI)N10 datorn gick sönder och känner inte att få betala för en ny licens, skall förmodligen köpa en dator med WIN10 lite senare ändå.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det löser förmodligen mitt "tillfälliga" problem tills jag kan skaffa mig en annan och nyare WIN 10 dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Visserligen skulle min gamla desktop klarqa av WIN10 (men akdrig WIN11), men jag har tyvärr förlorat min WIN10 i och med att min WI)N10 datorn gick sönder och känner inte att få betala för en ny licens, skall förmodligen köpa en dator med WIN10 lite senare ändå.

Det ska fortfarande gå att installera Win10 med en Win7-nyckel, så du behöver troligtvis inte köpa någon ny licens. Tänk på att Win7 inte har fått några säkerhetsuppdateringar på länge, så helst bör du undvika det OS:et om du tänker ha datorn ansluten till Internet.

Permalänk
Medlem

Tack, skall titta på det också, om jag kan med detta ta bort IE7 från systemet, skulle det vara mycket lättare än en tidskrävande uppdatering till SP1

Permalänk
Medlem

Rufus kan ladda ner det med. Finns andra versioner av Windows där också, 8.1, 10 och 11. Rufus kan även göra en Windows 11 som inte kräver TPM och Secureboot osv, så det går att installera på äldre datorer utan problem.

Kanske går att aktivera Windows 10 med Windows 7-nyckel, kanske värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Tack, skall titta på det också, om jag kan med detta ta bort IE7 från systemet, skulle det vara mycket lättare än en tidskrävande uppdatering till SP1

Obs, att uppdatera IE kräver SP1.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av dalin:

IE7 blockerar tyvärr vissa nyare softvaror om man vill använda WIN7, i SP1 finns det uppdatering till jag tror IE11 som ställer inte till några softvaruproblem, så det är inte fråga om att ba port IE, bara ta bort IE7, som strular och uppgradera till IE 10 alt 11. Visserligen skulle min gamla desktop klarqa av WIN10 (men akdrig WIN11), men jag har tyvärr förlorat min WIN10 i och med att min WI)N10 datorn gick sönder och känner inte att få betala för en ny licens, skall förmodligen köpa en dator med WIN10 lite senare ändå.

Vänta va, kan du vidareutveckla lite om vilka mjukvaror som inte fungerar för att IE7 finns installerat?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vänta va, kan du vidareutveckla lite om vilka mjukvaror som inte fungerar för att IE7 finns installerat?

Nu kan jag inte i brådskan (kan just nu inte hitta lappen där jag skrev ner problemen, hade till och med fått uppmaning att uppdatera IE, eftersom IE7 hindrade mjukvaran att fungera) säga vad som funkar dåligt eller inte funkar alls med IE7 i WIN7 , på rak arm kan jag dock säga att min scanners mjukvara (som fungerade perfekt för 14 månader sedan med det fullt uppdaterade WIN7 systemet) fungerar mycket dåligt. Efter att ha läst flera inlägg på min fråga här, verkar det som om jag kan installera WIN10 utan att behöva köpa en ny licens, så jag skall förmodligen inte bry mig om att behålla WIN7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Rufus kan ladda ner det med. Finns andra versioner av Windows där också, 8.1, 10 och 11. Rufus kan även göra en Windows 11 som inte kräver TPM och Secureboot osv, så det går att installera på äldre datorer utan problem.

Kanske går att aktivera Windows 10 med Windows 7-nyckel, kanske värt att testa.

Vet inte vad Rufus är, i min farfars ålder är det numera si och så med min "computer literacy" trots att jag köpte min första dator redan 1983 och har sysslat mer eller mindre med data sedan dess. Jag förmodar dock att "uncle Google" upplyser mig om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Obs, att uppdatera IE kräver SP1.

Visst, jag hade inte tänkt mig för. Men som jag skrev nere, det verkar som om jag kan installera WIN10 på min gamla dator utan att behöva köpa en ny licens, så det kanske skall lösa mitt problem med icke kompatibel mjukvara med IE7 i WIN7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Vet inte vad Rufus är, i min farfars ålder är det numera si och så med min "computer literacy" trots att jag köpte min första dator redan 1983 och har sysslat mer eller mindre med data sedan dess. Jag förmodar dock att "uncle Google" upplyser mig om saken.

Det är ett litet käckt program för att göra installationsmedia, t.ex. på ett usb

https://rufus.ie/sv/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Visst, jag hade inte tänkt mig för. Men som jag skrev nere, det verkar som om jag kan installera WIN10 på min gamla dator utan att behöva köpa en ny licens, så det kanske skall lösa mitt problem med icke kompatibel mjukvara med IE7 i WIN7.

Hej Dalin,
Om du har tillgång till ett USB-minne på åtminstone 8GB, så kan jag vägleda dig hur man installerar Windows 10.
Sist jag provade, i fjol, så gick det utmärkt att aktivera Windows 10 med en bef. Windows 7-licensnyckel.

Det finns enklare sätt än att nyttja ett tredjeparts-program som Rufus.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej Dalin,
Om du har tillgång till ett USB-minne på åtminstone 8GB, så kan jag vägleda dig hur man installerar Windows 10.
Sist jag provade, i fjol, så gick det utmärkt att aktivera Windows 10 med en bef. Windows 7-licensnyckel.

Det finns enklare sätt än att nyttja ett tredjeparts-program som Rufus.

Kan bekräfta att det fortfarande går. Gjorde det med en Win 7 nyckeln under sommaren i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Vet inte vad Rufus är, i min farfars ålder är det numera si och så med min "computer literacy" trots att jag köpte min första dator redan 1983 och har sysslat mer eller mindre med data sedan dess. Jag förmodar dock att "uncle Google" upplyser mig om saken.

Absolut, ber om ursäkt att jag inte länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej Dalin,
Om du har tillgång till ett USB-minne på åtminstone 8GB, så kan jag vägleda dig hur man installerar Windows 10.
Sist jag provade, i fjol, så gick det utmärkt att aktivera Windows 10 med en bef. Windows 7-licensnyckel.

Det finns enklare sätt än att nyttja ett tredjeparts-program som Rufus.

Hej igen,
jag undrar om det räcker med WIN7 licensnummer för att installera WIN10 ,eller måste WIN7 vara installerat på datorn? Jag hade dual boot på HD (av vissa skäl hade jag japansk UBUNTU som jag inte längre behöver), skulle ta bort det med en partitionssoftvara, men g a ett mycket dumt misstag tog jag bort WIN7 från HD i stället . Visst kan jag installera om WIN7, har ju originalskivorna, men av någon anledning tar en installation av WIN7 från CD flera timmar i stället för tidigare ung 50 minuter. Men krävs det WIN7 på datorn, får jag bita i det sura äpplet och installera om en gång till. Har ett 16GB USB-minne, så det bör gå bra att installera under din vägledning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dalin:

Hej igen,
jag undrar om det räcker med WIN7 licensnummer för att installera WIN10 ,eller måste WIN7 vara installerat på datorn? Jag hade dual boot på HD (av vissa skäl hade jag japansk UBUNTU som jag inte längre behöver), skulle ta bort det med en partitionssoftvara, men g a ett mycket dumt misstag tog jag bort WIN7 från HD i stället . Visst kan jag installera om WIN7, har ju originalskivorna, men av någon anledning tar en installation av WIN7 från CD flera timmar i stället för tidigare ung 50 minuter. Men krävs det WIN7 på datorn, får jag bita i det sura äpplet och installera om en gång till. Har ett 16GB USB-minne, så det bör gå bra att installera under din vägledning.

Ange produktnyckel vid installation oavsett om tom disk eller om OS redan finns, det ska fortfarande funka

Permalänk
Medlem

Problemet med Win7 är att nya program inte fungerar, exempelvis uppdaterade versioner av Topaz uppskalnings program och DxO's fotoredigerings program, CorelDraw senaste versionen.. finns säkert flera exempel som jag inte vet om. Detta är ju lite tråkigt. Tyvärr verkar det vara dags att uppgradera till Win10/11. Kanske testa Win11 istället?

Förvånansvärt nog så ska Directx 12 numera stödjas. Men hjälper ju inte när annat slutar fungera. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalin:

Hej igen,
jag undrar om det räcker med WIN7 licensnummer för att installera WIN10 ,eller måste WIN7 vara installerat på datorn? Jag hade dual boot på HD (av vissa skäl hade jag japansk UBUNTU som jag inte längre behöver), skulle ta bort det med en partitionssoftvara, men g a ett mycket dumt misstag tog jag bort WIN7 från HD i stället . Visst kan jag installera om WIN7, har ju originalskivorna, men av någon anledning tar en installation av WIN7 från CD flera timmar i stället för tidigare ung 50 minuter. Men krävs det WIN7 på datorn, får jag bita i det sura äpplet och installera om en gång till. Har ett 16GB USB-minne, så det bör gå bra att installera under din vägledning.

Det räcker med licensnummer. Jag bytte till SSD på en äldre Sony dator som hade W7 på en mekanisk hårddisk innan och la in W10 direkt och angav W7 licensnummer och det accepterades utan något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det räcker med licensnummer. Jag bytte till SSD på en äldre Sony dator som hade W7 på en mekanisk hårddisk innan och la in W10 direkt och angav W7 licensnummer och det accepterades utan något problem

Får jag fråga när du lyckades med detta? Var det nyligen eller för ett tag sedan? Jag har försökt och stångat pannan blodig. Följde anvisningarna från Dreijer på den här tråden. Det gick visserligen att ladda ned Media Creation Tool för WIN10, men sedan blev det totalstopp. Det gick inte att köra programmet på 3 olika WIN7 datorer, alltid "Ett okänt fel har inträffat , kan ej köras på din dator". Misstänker att Microsoft kan ha nyligen slutat med möjligheten att uppgradera WIN7 till WIN10. I och med att det inte går att köra Media Creation filen och lägga det på USB stickan, är vägen för uppgradering till WIN10 stängd.

Permalänk
Medlem

@dalin: Du har alltså laddat ner detta verktyg men får det ändå inte att fungera? Microsoft säger i alla fall att det fortfarande ska fungera till Windows 7.

Men om du inte får det att fungera så kan du istället ladda ner ISO-filen och använda något annat verktyg som t.ex. Rufus för att lägga den på en USB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@dalin: Du har alltså laddat ner detta verktyg men får det ändå inte att fungera? Microsoft säger i alla fall att det fortfarande ska fungera till Windows 7.

Men om du inte får det att fungera så kan du istället ladda ner ISO-filen och använda något annat verktyg som t.ex. Rufus för att lägga den på en USB-sticka.

Märkligt att Microsoft säger att det skall fortfarande fungera, har sett på Google att det finns fler som har problem att köra verktyget på WIN7. Att det inte fungerade på en dator med WIN7 kunde betraktas som en slump, men att det inte fungerade på tre olika datorer med WIN7, är konstigt. Har provat alla möjliga råd och knep på google angående icke fungerande Media Creation (utom att pilla på registret, det vågar jag inte)pch ingenting hjälpte. Tack för tipset med ISO och rufus, skall prova det, hoppas det går.

Permalänk
Medlem

Du måste uppdatera Windows 7 för att köra det (verktyget) där.

Går att uppgradera från ISO, men helt onödig om du har antecknat din nyckel.

Permalänk
Medlem

Beror det inte lite på typ av licens och om man enbart kör lokalt konto eller om man knutit licensen till ett MS konto?

Jag är osäker, men har även läst/hört att det kan variera beroende på vilka och hur många komponenter man byter ut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste uppdatera Windows 7 för att köra det (verktyget) där.

Går att uppgradera från ISO, men helt onödig om du har antecknat din nyckel.

En av de möjliga orsaker att det inte går att köra verktyget nämndes inte uppgraderad WIN7. Men även här har jag stött på patrull igen - kunde uppgradera min från CD i morse nyinstallerade WIN7 och sedan uppdatera med SP1, men där var det fullt stopp, det gick inte att uppdatera "bortom" SP1, har kollat på Google och det fanns flera brukare som hade samma problem med att uppdatera nyinstallerad WIN7. Jag har ju WIN7 nyckel (och t o m original installationskivor, har du något råd hur man gör då, när mina uppdateringsförsök slutat med fiasko. Skall titta på det med ISO för WIN7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@dalin: Du har alltså laddat ner detta verktyg men får det ändå inte att fungera? Microsoft säger i alla fall att det fortfarande ska fungera till Windows 7.

Men om du inte får det att fungera så kan du istället ladda ner ISO-filen och använda något annat verktyg som t.ex. Rufus för att lägga den på en USB-sticka.

Tyvärr är det samma moment 22. För att kunna ladda ned WIN10 ISO på Microsofts sidan, måste jag ladda ned och köra verktyget (Media Creation) först, vilket jag ju inte kan. Skall kolla om det möjligen finns andra sätt att få tag på WIN10 ISO förutom Microsoft, men samtidigt vill jag inte riskera att få "ovälkomna gäster" i datorn, vilken ibland händer när man laddar ned från mindre kända källor.