Elbolagen vill riva upp ingående avtal

Permalänk
Medlem

Att force majure täcker krig är väl basically i första meningen så ni som klagar kanske skulle läst avtalet bättre? om ni nu trodde att det inte var så.

Binda elavtalet är helt enkelt inte till för att rädda en från 'exceptionell situation' vilket står i klartext.

Jag är inte heller ett stort fan av elbolagen men tycker det är svårt att tolka detta på annat vis.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Så jäkla kul att företagen som vanligt skyddas => hade absolut inte varit möjligt att säga upp ifall priserna hade sjunkit enormt och man ingått avtal för längre tid.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-s...

– Ingånget avtal måste hållas. Höjda elpriser är inte en oförutsebar händelse för företagen, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att force majure täcker krig är väl basically i första meningen så ni som klagar kanske skulle läst avtalet bättre? om ni nu trodde att det inte var så.

Binda elavtalet är helt enkelt inte till för att rädda en från 'exceptionell situation' vilket står i klartext.

Jag är inte heller ett stort fan av elbolagen men tycker det är svårt att tolka detta på annat vis.

Är Sverige i krig? Som någon tidigare nämnde, de tjänar pengar på risk de här företagen. De får faktsikt gå i konkurs om de inte klarar av det. Sen får skattebetalarna ta över och förstatliga dessa bolag. Allt det senaste visar vilken dysfunktionell marknad vi har då det gäller el.

Nu kanske man lär sig att viktiga samhällsfunktioner som infrastruktur, skola etc ska inte lämnas till marknadspajaser...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att force majure täcker krig är väl basically i första meningen så ni som klagar kanske skulle läst avtalet bättre? om ni nu trodde att det inte var så.

Sverige är dock inte i krig. Om alla krig i världen räknas så går det ju inte att ha något fastpris eftersom det alltid är krig någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Så som jag ser det så gamblar bägge parter när man tar ett bundet el-avtal eller boränta osv, den ena kommer vinna på det och den andra förlora. Ifall elbolaget är den som förlorar tycker jag inte dom ska få ta sig ur det, dom gick med på, och diktade upp, villkoren.

Håller med principiellt, men hela grejen är väl att just de villkor du säger att de ska hålla sig till, och vilka båda parter gått med på, har med just den här öppningen som nu diskuteras.

Frågan blir väl istället om denna situation verkligen uppfyller kraven för att nyttja denna typ av Force Majeure-villkor samt om det isf håller att helt riva upp avtalet med det som grund. Jag är tveksam, särskilt angående det senare.
Om de inte kan leverera el så är det en sak, i det läget kan det nog gå ihop att de kan ha ryggen fri den vägen... men det är ju inte vad som nu diskuteras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som de redan sagts, mig veterligen finns det väl ingen lag som säger att företag har rätt till att gå med vinst varje år...
Även företag ska kunna gå med förlust, och blir det för mycket så är det KK, simple as that.
Skamligt att bolagsledningar går ut å gråter för att dom ev kommer göra ett förlust år för första gången på flera år...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vattenfall delade ut 22 miljarder i vinst till staten förra året

Då kan man sänka elskatten med 22 miljarder..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Då kan man sänka elskatten med 22 miljarder..

Eller låta bli att höja en annan skatt med 22 miljarder.

Permalänk
Lego Master

Påverkar inte mig, eftersom mitt avtal löpte ut i våras och efter det har min leverantör inte erbjudit bundna elpriser alls.
Jag förstår båda parter. Nån som har sett sig som säker genom att ha ett långtidsbundet avtal kommer få en rejäl prischock, medan bolagen antingen behöver reda ut sin ekonomi, eller gå i stöpet.

Det finns inga vinnare i den här situationen, och jag tror ingen av oss kommer gå helt oskadd ur det heller. Vi har ju redan sett exempel på mindre elbolag som valt att lägga ner sin verksamhet helt.

Däremot, jag håller helt och fast med om att bolagen har tjänat rejält med pengar de senaste åren innan detta, och de bör ha marginaler nog att faktiskt skydda sina kunder från personlig konkurs. Utan kunder har man inga intäkter ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Är Sverige i krig? Som någon tidigare nämnde, de tjänar pengar på risk de här företagen. De får faktsikt gå i konkurs om de inte klarar av det. Sen får skattebetalarna ta över och förstatliga dessa bolag. Allt det senaste visar vilken dysfunktionell marknad vi har då det gäller el.

Nu kanske man lär sig att viktiga samhällsfunktioner som infrastruktur, skola etc ska inte lämnas till marknadspajaser...

Skrivet av Iskra:

Sverige är dock inte i krig. Om alla krig i världen räknas så går det ju inte att ha något fastpris eftersom det alltid är krig någonstans.

Står det i force majure att det måste vara Sverige i krig? nej. Det står att ifall ett oförutsägbart scenario (krig är bokstavligen nämnt som exempel, inte krig i sverige utan ett krig som alltså ger upphov till scenariot) leder till att ena parten inte kan fullgöra sin del i avtalet.

Alltså det är ju en strikt juridisk fråga ifall den är applicerbar eller ej. Jag säger bara att som jag läser det så tror jag den är det, inte att det är bra att klausulen finns där, att det är 'rättvist' eller något sådant. Jag HOPPAS också på att att det inte går vägen för elföretagen, men försöker undvika blanda in mina känslor i detta.

Håller helt med om att el bör förstatligas dock. El är i princip lika viktigt som vatten idag och det finns en anledning till att det är statligt ägt. Alla situationer där företag säljer essentiella varor och konsumenterna inte har reella alternativ är ett recept för olika former av market failures.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Då kan man sänka elskatten med 22 miljarder..

Skrivet av joakim99:

Eller låta bli att höja en annan skatt med 22 miljarder.

Eller investera 22 miljarder i elproduktion för att lösa problemet på lång sikt. I förlängningen kommer inga bidrag i världen att räcka om man inte ökar elproduktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Står det i force majure att det måste vara Sverige i krig? nej. Det står att ifall ett oförutsägbart scenario (krig är bokstavligen nämnt som exempel, inte krig i sverige utan ett krig som alltså ger upphov till scenariot) leder till att ena parten inte kan fullgöra sin del i avtalet.

Det är alltid krig i nån olje&gasrik land. Irak, Libyen, sanktioner mot Venezuela, Iran etc. etc. Tolkar du så kan man alltid hävda force majure och bryta avtal så snabbt man inte tjänar pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Eller investera 22 miljarder i elproduktion för att lösa problemet på lång sikt. I förlängningen kommer inga bidrag i världen att räcka om man inte ökar elproduktionen.

Det hade kanske varit det mest förnuftiga.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Iskra:

Eller investera 22 miljarder i elproduktion för att lösa problemet på lång sikt. I förlängningen kommer inga bidrag i världen att räcka om man inte ökar elproduktionen.

Fast det hjälper ju inte om resten av Europa inte hänger på. Det enda som kommer hända är att vi exporterar ännu större del av vår el, till ställen som har dålig tillgänglighet, och priserna fortsätter vara höga eftersom ingen vill pilla på marginalprissättningen.

Mer el är inte lösningen, åtminstone inte här i Sverige. På kontinenten, ja. Men de behöver producera mer lokalt så vi slipper skicka el kors och tvärs. Vi behöver fundamentalt ändra hur el handlas med och hur den prissätts för att fortsätta ha en icke-statlig marknad för el. Eller så får det blir en skuggmarknad där staten ändå betalar 90% av folks kostnader för att elpriserna har stuckit iväg så inget normalt hushåll kan stå för hela kostnaden själva.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det är alltid krig i nån olje&gasrik land. Irak, Libyen, sanktioner mot Venezuela, Iran etc. etc. Tolkar du så kan man alltid hävda force majure och bryta avtal så snabbt man inte tjänar pengar.

Ja. Om ett sådant krig i det hypotetiska scenariot hade lett till att inköpspriset för el steg med 10000%.

Alltså, det står ju att man måste visa att den oförutsedda händelsen leder till att man inte kan fullfölja avtalet. Så om ett fullföljande av avtalet leder till tex konkurs, och händelsen som triggade priset är tex. ett krig, tycker jag det är ett rätt tydligt fall.

Jag tror inte det räcker med att de går med förlust för att hävda att de är oförmögna att fullfölja avtalet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
99:e percentilen

Föreslår att ändra ”ingående” till ”ingångna” i rubriken och trådstarten för ökad tydlighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast det hjälper ju inte om resten av Europa inte hänger på. Det enda som kommer hända är att vi exporterar ännu större del av vår el, till ställen som har dålig tillgänglighet, och priserna fortsätter vara höga eftersom ingen vill pilla på marginalprissättningen.

Mer el är inte lösningen, åtminstone inte här i Sverige. På kontinenten, ja. Men de behöver producera mer lokalt så vi slipper skicka el kors och tvärs. Vi behöver fundamentalt ändra hur el handlas med och hur den prissätts för att fortsätta ha en icke-statlig marknad för el. Eller så får det blir en skuggmarknad där staten ändå betalar 90% av folks kostnader för att elpriserna har stuckit iväg så inget normalt hushåll kan stå för hela kostnaden själva.

Det hjälper absolut. Varför tror du annars att vi generellt sett har lägre priser i Sverige än i Tyskland?

Permalänk
Medlem

Nya tider... Vill du ha Varm mat och en Dusch varje dag i veckan se till att du tjänar minst 100k/månad. Alla ni andra får sitta i vintermörkret med en filt och äta kallskuret till doften av era kroppsodörer.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q1n7pz/elbolagens-sva...

Nu blir man väldigt nyfikna vilka som har tänkt tanken..

Är det dem mindre elbolagen som kanske har lockat med för bra priser

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pe3:

Nya tider... Vill du ha Varm mat och en Dusch varje dag i veckan se till att du tjänar minst 100k/månad. Alla ni andra får sitta i vintermörkret med en filt och äta kallskuret till doften av era kroppsodörer.

Låter som lumpen. I'm game.

Skrivet av Iskra:

Det hjälper absolut. Varför tror du annars att vi generellt sett har lägre priser i Sverige än i Tyskland?

Om jag förstod Beken-modellen (och dess förklaring på SVT) korrekt, så kommer ju all exporterad el bestämma priset på de sålda kWh i Sverige, vilket betyder att det egentligen inte får nån vettig effekt att bygga ut svensk elproduktion förrän vi kan förse hela norra Europa med billig el? Alltså jag är väl inte konceptuellt emot ett sådant scenario, jag ser bara inte hur 22 miljarder skulle se till att det blir sanning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Band för 2 månader sedan för 147 öre (Område 3). Det är ju ett skämt om det ska rivas upp, det har inte hänt något nytt alls efter det. Låt dom hellre gå i konkurs isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q1n7pz/elbolagens-sva...

Nu blir man väldigt nyfikna vilka som har tänkt tanken..

Är det dem mindre elbolagen som kanske har lockat med för bra priser

Om andra bolag fortsätter att hålla sina avtal så är det ju ett bevis på att det inte är "force majeur", så då borde det vara helt omöjligt för viss elbolag att hävda det. Force majeure ska ju vara någonting som kommer utifrån, så bolagens egen konkursmässighet är inte ett argument i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med principiellt, men hela grejen är väl att just de villkor du säger att de ska hålla sig till, och vilka båda parter gått med på, har med just den här öppningen som nu diskuteras.

Frågan blir väl istället om denna situation verkligen uppfyller kraven för att nyttja denna typ av Force Majeure-villkor samt om det isf håller att helt riva upp avtalet med det som grund. Jag är tveksam, särskilt angående det senare.
Om de inte kan leverera el så är det en sak, i det läget kan det nog gå ihop att de kan ha ryggen fri den vägen... men det är ju inte vad som nu diskuteras.

En annan här i tråden hade en hälsosam syn på det tyckte jag haha antingen så river dom avtalet, eller så konkar dom så får man ta ett nytt avtal med någon annan ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Nya tider... Vill du ha Varm mat och en Dusch varje dag i veckan se till att du tjänar minst 100k/månad. Alla ni andra får sitta i vintermörkret med en filt och äta kallskuret till doften av era kroppsodörer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om andra bolag fortsätter att hålla sina avtal så är det ju ett bevis på att det inte är "force majeur", så då borde det vara helt omöjligt för viss elbolag att hävda det. Force majeure ska ju vara någonting som kommer utifrån, så bolagens egen konkursmässighet är inte ett argument i sammanhanget.

Snarare är konkursmässigheten nästan ett krav på att man ens kan tänka sig hävda force majure. Att större bolag klarar det pga att de kanske själva producerar el, har mer pengar i kistan, osv har ingen relevans till de företag som inte har de förutsättningarna.

force majure kräver BÅDE en extraordinär och oförutsett händelse (ex krig) OCH att händelsen leder till att företaget inte kan fullfölja avtalet (utan att tex gå i konkurs).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om jag förstod Beken-modellen (och dess förklaring på SVT) korrekt, så kommer ju all exporterad el bestämma priset på de sålda kWh i Sverige, vilket betyder att det egentligen inte får nån vettig effekt att bygga ut svensk elproduktion förrän vi kan förse hela norra Europa med billig el? Alltså jag är väl inte konceptuellt emot ett sådant scenario, jag ser bara inte hur 22 miljarder skulle se till att det blir sanning.

22 miljarder är handpenningen på en kärnreaktor eller motsvarande vindkraftspark. Att bygga bort problemet kommer kosta många hundra miljarder, men man måste ju börja någonstans.

Sedan så får du det att låta som att man skänker bort elkraften till övriga Europa. De betalar ju höga priser som man i sin tur kan investera i mer produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Snarare är konkursmässigheten nästan ett krav på att man ens kan tänka sig hävda force majure. Att större bolag klarar det pga att de kanske själva producerar el, har mer pengar i kistan, osv har ingen relevans till de företag som inte har de förutsättningarna.

force majure kräver BÅDE en extraordinär och oförutsett händelse (ex krig) OCH att händelsen leder till att företaget inte kan fullfölja avtalet (utan att tex gå i konkurs).

Kriget i Ukraina inleddes inte idag. Dessa bolag har fortsatt att sälja elavtal efter att kriget inleddes den 24 februari. Därmed kan man inte hävda att kriget i sig är en oförutsedd händelse.

Kriget var en känd förutsättning när de ingick avtalen. De tog risken och förlorade, och nu vill de slippa betala.

Permalänk
Medlem

Jag slet som ett djur för att övertyga alla i styrelsen där jag bor att binda elprisavtalet förra hösten. Jag har sett länge att det kommer gå käpprätt åt skogen, se kärnkraftstråden för bevis. Det är absolut inte en oförutsedd händelse att elpriset går upp till skyarna när vi lagt ner fullt fungerande kärnkraft i förtid och dragit elsnören till kontinenten där elpriset konstant är mycket högre. Vi sitter i den båt vi själva satt oss i elmässigt och motståndare till idiotin som jag är så ordnade jag så att elkontraktet även innehåller att köpa 100% kärnkraft. Jag själv har inte ekonomi att klara mig knappt som det är med bensinpriserna och de skyhöga matpriserna, köper redan billigaste skiten. Halva priset på gammal mat? Glöm det, här är det 30% billigare. Släng elen på det och jag går i personlig konkurs. Då får jag sälja min gamla slitna bil för nästan ingenting och så tar jag mig inte längre till jobbet - eller affären. Har inte råd att köpa nödvändigheter ibland. Vara ensam kvinna i hushållet är extremt tufft på grund av alla ojämlikheter.

Som andra säger här i tråden så vill tydligen bolag som går förlust på sina avtal säga upp dem medans om det vore tvärtom då sitter Svensson i rävsaxen. Varför existerar ens då fasta kontrakt från första början? Det skylls på krig - Sverige är inte i krig. Det pågår inte ens i ett grannland till oss, Ukraina är ganska långt borta elmässigt sett. Samt gas - som är en obetydlig andel av våran energiproduktion. Inget av dem håller och skulle det göra det ändå så är det dags att gå ur EU och klippa snörena till kontinenten. Jag är inte emot EU egentligen men det här vore droppen - eller halvlitern.

Mig veterligen så de jag pratade med upphandlade elen på marknaden för hela kontraktslängden, så om produktionen går ner under vad som är upphandlat så lär de istället tjäna multum. Trots vårat förmånliga avtal har vi redan långt gångna energieffektiviseringsplaner för att underlätta för Sverige att klara sig. En är ju solidarisk trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kriget i Ukraina inleddes inte idag. Dessa bolag har fortsatt att sälja elavtal efter att kriget inleddes den 24 februari. Därmed kan man inte hävda att kriget i sig är en oförutsedd händelse.

Kriget var en känd förutsättning när de ingick avtalen. De tog risken och förlorade, och nu vill de slippa betala.

Ja, det är inte alls orimligt att man tex inte kan riva avtal som ingåtts EFTER krigets start. Är som sagt inte jurist och detta känns som en knivig fråga, men rimligtvis måste en gräns dras någonstans för när det inte längre kan klassas som oförutsett.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss