Permalänk

Framtidssäker router för runt 700 kr

Hej!
Letar efter en router runt 700 kr som passar en familj på fem i en lägenhet under 100 kvadrat. Barnen använder väl rätt ofta för att kolla youtube och ibland för online spel på switch och/eller en laptop, främst fortnite, minecraft och fallguys. Det händer att alla är på internet samtidigt men oftast är det tre pers samtidigt.

Det är bara tre enheter vad jag vet som stödjer wifi 6 så de är inte ett krav men kanske kan vara bra? Den behöver också stödja iptv för en UBox.

Har letat en del och har två som jag funderar över just nu och det står mellan en Archer AX23 och en Archer C80 från tp link då de verkar ha bra betyg. Vilken ska jag välja av de eller har någon nåt bättre förslag

mvh erik

Permalänk
Medlem

Dessa två är väldigt prisvärda i nuläget:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Personligen hade jag lagt 999 kr för den första och varit nöjd En router av god kvalité med wifi6 som kommer fungera i många år framöver.

Edit #1: Såg att den var slut i lager hos Kjell, finns på svenska Amazon för 999 kr. Om du inte har Amazon Prime så är det gratis att pröva i 30 dagar, då får du fri frakt också. På Inet så kostar den 1990 kr.

https://www.amazon.se/D-Link-DIR-X5460-F%C3%B6rd%C3%A4ldrar-S...

Edit #2: Lite produktinfo på Inet: https://www.inet.se/produkt/5411810/d-link-exo-dir-x5460-ax54...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Dessa två är väldigt prisvärda i nuläget:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Personligen hade jag lagt 999 kr för den första och varit nöjd En router av god kvalité med wifi6 som kommer fungera i många år framöver.

Edit #1: Såg att den var slut i lager hos Kjell, finns på svenska Amazon för 999 kr. Om du inte har Amazon Prime så är det gratis att pröva i 30 dagar, då får du fri frakt också. På Inet så kostar den 1990 kr.

https://www.amazon.se/D-Link-DIR-X5460-F%C3%B6rd%C3%A4ldrar-S...

Edit #2: Lite produktinfo på Inet: https://www.inet.se/produkt/5411810/d-link-exo-dir-x5460-ax54...

Mvh

Är D-Link bra nuförtiden? För jag körde deras routrar under ett antal år och de strulade ganska mycket men jag trodde att det bara var så det var, jag testade genom åren ett par andra Belkin och liknande och de var lika kassa. Sen bytte jag till Asus för kanske åtta tio år sedan och sedan dess inget strul alls. Sist jag testade en D-Link igen var det någon cylinderformad grej som skulle ha beam forming och 802.11 ac och så när det var nytt, men den fungerade knappt så jag bytte till Asus igen. Men kollar man recensionerna på Inet så verkar denna ju funka bra.

Permalänk
Medlem

D-link DIR-X5460, AX5400 WiFi 6

Skrivet av snajk:

Är D-Link bra nuförtiden? För jag körde deras routrar under ett antal år och de strulade ganska mycket men jag trodde att det bara var så det var, jag testade genom åren ett par andra Belkin och liknande och de var lika kassa. Sen bytte jag till Asus för kanske åtta tio år sedan och sedan dess inget strul alls. Sist jag testade en D-Link igen var det någon cylinderformad grej som skulle ha beam forming och 802.11 ac och så när det var nytt, men den fungerade knappt så jag bytte till Asus igen. Men kollar man recensionerna på Inet så verkar denna ju funka bra.

Jag har kört min sedan April 2022. Inga problem alls.
Har bredband 250/100.
Den här router ger med WIFI:

Min Gamla router gav cirka 100/100 i WIFI.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirgo:

Jag har kört min sedan April 2022. Inga problem alls.
Har bredband 250/100.
Den här router ger med WIFI:
<Uppladdad bildlänk>

Min Gamla router gav cirka 100/100 i WIFI.

Jo det är ju bra, men problemet var ju inte hastigheten utan mer att de var så instabila. Sist jag hade en D-Link hemma så fick jag köra en timer på den (en timer i vägguttaget alltså) som startade om den varje natt, på så sätt slapp jag att den hängde sig på dagen, vilket den gjorde ganska ofta annars. Inte hela tiden, den kunde vara stabil i en vecka eller så, men sen började strulet som ofta löste sig med en hård omstart (ut med strömsladden i minst tio sekunder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är D-Link bra nuförtiden? För jag körde deras routrar under ett antal år och de strulade ganska mycket men jag trodde att det bara var så det var, jag testade genom åren ett par andra Belkin och liknande och de var lika kassa. Sen bytte jag till Asus för kanske åtta tio år sedan och sedan dess inget strul alls. Sist jag testade en D-Link igen var det någon cylinderformad grej som skulle ha beam forming och 802.11 ac och så när det var nytt, men den fungerade knappt så jag bytte till Asus igen. Men kollar man recensionerna på Inet så verkar denna ju funka bra.

Jag har inte testat just denna, men dlink var skit för 15 år sedan, det håller jag med om. Men de finns ju kvar och har kanske bättrat sig?

Jag skulle dock oftast inte köpa något för att en annan person köpt samma, mycket nedsatt dock.

Viktigaste parametern just nu är ju Wifi6, men det är mycket svårt att veta hur bra en router fungerar över tid

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent är att inte snåla på en router.
Det är något du kommer ha i flera år, behöver få uppdateringar så att den är säker samt är den burk som kommer se till att det internet du betalar för kan leverera.

Asus och Linksys verkar ha hyffsat bra support sett till uppdateringar, men det beror ju på vilken modell du köper. Köper du en "gammal" modell så kommer den inte ha support lika länge.

AC eller AX, där ska man ju väga in att även enheterna ska stödja AX/wifi6 samt att dom är lite dyrare.

En kompromiss kanske är att välja en något äldre router som har bra support och som var "high end" framför en billig AX router från någon sämre tillverkare.
Mitt tips är att kanske kolla på en Asus AC86U, där har du även möjlighet att som förälder hålla lite koll på trafiken via en app och stänga ner vissa enheter OM det skulle finnas ett behov.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19732655" userid="179675" name="medbor"]
Jag har inte testat just denna, men dlink var skit för 15 år sedan

Har samma erfarenhet av äldre Dlink router.
Tappade hastighet många gånger.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är D-Link bra nuförtiden? För jag körde deras routrar under ett antal år och de strulade ganska mycket men jag trodde att det bara var så det var, jag testade genom åren ett par andra Belkin och liknande och de var lika kassa. Sen bytte jag till Asus för kanske åtta tio år sedan och sedan dess inget strul alls. Sist jag testade en D-Link igen var det någon cylinderformad grej som skulle ha beam forming och 802.11 ac och så när det var nytt, men den fungerade knappt så jag bytte till Asus igen. Men kollar man recensionerna på Inet så verkar denna ju funka bra.

D-Link är hyfsat stora och gör bra produkter överlag så bör nog inte skilja sig nämnvärt från någon annan tillverkare när det gäller komponenter osv.

Däremot kan mjukvaran och UI skilja sig, där finns det antagligen massor med videos på YT som går igenom hur det se ut osv så får man göra en egen bedömning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju bra, men problemet var ju inte hastigheten utan mer att de var så instabila. Sist jag hade en D-Link hemma så fick jag köra en timer på den (en timer i vägguttaget alltså) som startade om den varje natt, på så sätt slapp jag att den hängde sig på dagen, vilket den gjorde ganska ofta annars. Inte hela tiden, den kunde vara stabil i en vecka eller så, men sen började strulet som ofta löste sig med en hård omstart (ut med strömsladden i minst tio sekunder).

Var det en äldre router & hur gammal?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag har inte testat just denna, men dlink var skit för 15 år sedan, det håller jag med om. Men de finns ju kvar och har kanske bättrat sig?

Jag skulle dock oftast inte köpa något för att en annan person köpt samma, mycket nedsatt dock.

Viktigaste parametern just nu är ju Wifi6, men det är mycket svårt att veta hur bra en router fungerar över tid

Tja, viktigast för mig är mer stabilitet tror jag. Hastigheten får ju inte vara kass och inte heller lägga på för mycket lagg, men det är ju sällan ett problem idag om man inte köper någon riktigt skit, i alla fall inte så länge saker fungerar som de ska. Jag är också glad om man kan ha ett par olika nät för att separera typ gästnät mot det "riktiga", eller kanske köra ett separat för IoT (det gör inte jag dock för jag vill kunna styra mina IoT-prylar från mina andra prylar utan mekande), men det är ju också typ standard på allt utom det billigaste. Då är det bara stabiliteten kvar liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirgo:

Var det en äldre router & hur gammal?

Jo det var rätt länge sedan, när ac var nytt typ. Kan ha varit denna, eller i alla fall en som var väldigt lik den. Jag har för mig att den var dyrare än vad den verkar ha kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var rätt länge sedan, när ac var nytt typ. Kan ha varit denna, eller i alla fall en som var väldigt lik den. Jag har för mig att den var dyrare än vad den verkar ha kostat.

Jag den verkar ingen tycka om, släpptes 2013 det har hänt "lite" sedan dess.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirgo:

Jag den verkar ingen tycka om, släpptes 2013 det har hänt "lite" sedan dess.

Jo, därav min fråga. D-Link var pissiga som fan runt 2000, och i princip lika kassa 2013, är de bättre idag?

Edit: På jobbet har vi förstås "enterprise" accesspunkter och så, men i labbet där vi håller på med en del utrustning som kräver bra nätverk men också ett annat nät än företagsnätet liksom, så har vi landat i Asus och Netgears "gaming"-routrar för de funkar bäst. Men jag tror inte ens D-Link testades.

Permalänk
Medlem

Sök på D-link här https://www.grc.com/sn/sn-888-notes.pdf

Om du köpen en sådan D-link så kolla i förväg ifall senaste FW fixar dessa sårbarheter om de omfattas.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

"insert random Asus router" + Wi-Fi 6 så har du något som fungerar i flera år framöver, sitter själv på en gammal Asus AC68 100% stabilt och gammalt, har bara 100/100 idag och får hela den kapaciteten trådlöst

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara "framtidssäker" vad nu det innebär, hade jag inte köpt en combo-router utan en router som är riktigt bra på vad den ska göra och sedan en eller flera access punkter som sedan kan bytas ut när t.ex. nya WiFi-standarder kommer och du behöver använda dess.

Jag kör själv en pfSense box som jag "förmdoligen aldrig" behöver byta ut.

Med det sagt "Framtidssäker router för runt 700 kr" kommer du aldrig att hitta, för 700kr spelar det ingen större roll vad du köper.

Permalänk
Medlem

Håller med @gonace, för 700:- får du inget "framtidssäkert". Men om du måste ha en combo router så skulle jag råda dej till att köpa en Asus där du kan lägga in din egen firmware på, då slipper du slänga den när tillverkaren slutar släppa säkerhet/bug uppdateringar efter 1 år eller 2.

Permalänk
Medlem

har haft en gammal Dlink och i det avseende har den varit stabil i +10 år - det där att behöva starta om var natt känner jag inte igen - men det fins annan sak som gör att man kanske inte skall välja just dlink - långtidssupport av firmware och patchning när nya säkerhetsproblem uppdagas - är D-linken några år gammal så kan man glömma sådant. Gissar att ASUS AC86U-familjen har betydligt större överlevnad då förutom att ASUS håller liv i sina produkter betydligt längre med uppdateringar så fins det 3'parts alternativ av opensource-typ att kasta in den dagen när detta inte längre fungerar.