Windows uppdaterar inte på fulel efter 22H2?

Permalänk
Medlem

Windows uppdaterar inte på fulel efter 22H2?

Klimatsmart:
I 22H2-uppdateringen har Microsoft också tänkt på miljön. Genom att använda tjänster som Electricity Maps kan Windows veta när strömmen huvudsakligen levereras av gröna alternativ, och lägger då energi på att uppdatera först när strömmen är klimatvänlig.
Du kan dock fortfarande tvinga fram uppdateringar via Inställningar, även när elen kommer från kolkraftverk.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Tja, det kanske är en bra "feature", men låter nästan som ett aprilskämt.
Vald tidpunkt att nu på hösten med energikrisen, att införa funktionen kommer antagligen pausa Windows Update fram tills nästa vår? Speciellt i exempelvis Tyskland och Polen?

Vad blir nästa "feature" på samma tema? Windows vägrar starta Cyberpunk för datorn går på kolkraft?
Eller nerklockar CPU och GPU?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vald tidpunkt att nu på hösten med energikrisen, att införa funktionen kommer antagligen pausa Windows Update fram tills nästa vår? Speciellt i exempelvis Tyskland och Polen?

Det handlar bara om att välja tid på dagen när det är som mest "grön" el i nätet, inte om att pausa uppdateringar tills hela elnätet blir tillräckligt klimatvänligt.

Permalänk
Medlem

Synd om Tyskland då, dom får nog inga uppdateringar

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar bara om att välja tid på dagen när det är som mest "grön" el i nätet, inte om att pausa uppdateringar tills hela elnätet blir tillräckligt klimatvänligt.

Jovisst, men låter ändå knepigt. Får väl se hur det kommer att funka i praktiken.
Kör ändå win up manuellt 1gång/vecka, för automatiska uppdateringar funkar inte "snabbt", kommer ofta flera dagar efter de har släppts, har jag sett. Antagligen gör microsoft så för att inte överbelasta nätet om alla miljarder datorer får updaten samtidigt. (Internet alltså, inte elnätet).

Sedan tror jag inte update drar särskilt mycket ström. Är försumbart jämfört med gaming.
Däremot mycket retsamt när update drar igång när man använder maskinen till annat. Har därför narrat windows att jag kör på uppkoppling som "kostar pengar", går att på det sättet stänga av automatiska uppdateringar, som på den gamla goda tiden när man fick välja själv.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Jovisst, men låter ändå knepigt. Får väl se hur det kommer att funka i praktiken.
Kör ändå win up manuellt 1gång/vecka, för automatiska uppdateringar funkar inte "snabbt", kommer ofta flera dagar efter de har släppts, har jag sett. Antagligen gör microsoft så för att inte överbelasta nätet om alla miljarder datorer får updaten samtidigt. (Internet alltså, inte elnätet).

Sedan tror jag inte update drar särskilt mycket ström. Är försumbart jämfört med gaming.
Däremot mycket retsamt när update drar igång när man använder maskinen till annat. Har därför narrat windows att jag kör på uppkoppling som "kostar pengar", går att på det sättet stänga av automatiska uppdateringar, som på den gamla goda tiden när man fick välja själv.

Det låter som om du kontrollerar om uppdateringar får ske med s.k. "metered connection", så då borde inte topic påverka dig så mycket?

Antagligen drar det en hel del extra ström även att knuffa ut och skicka vidare varje uppdatering till samtliga Win10+-datorer. Alltså det som sker innan det kommer fram till datorns Wifi-chip.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det låter som om du kontrollerar om uppdateringar får ske med s.k. "metered connection", så då borde inte topic påverka dig så mycket?

Antagligen drar det en hel del extra ström även att knuffa ut och skicka vidare varje uppdatering till samtliga Win10+-datorer. Alltså det som sker innan det kommer fram till datorns Wifi-chip.

Har 5 windowsmaskiner här hemma; två win10pro, två win11pro, och en win11home. Så jag kör inte det tricket på alla mina burkar. Wifi kör jag bara på laptop, stationära trådat. Så det påverkar de burkarna där jag förlitar mig på automatiska uppdateringar. Någon som har koll hur mycket ström det går åt globalt för windows update? (Antagligen en droppe i havet, jämfört med all reklam och liknande..) Adblocker vet jag exempelvis sparar ström på mina mobila enheter.