Hjälp mig räkna materialåtgång för litet svetsprojekt :-)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig räkna materialåtgång för litet svetsprojekt :-)

Hej på er!

Hobbysvetsar en del här hemma och gör diverse prylar och så. När jag arbetar åt mig själv så bryr jag mig inte direkt om materialåtgång eftersom jag alltid kan nyttja materialet någon annanstans men nu när jag fått min första "riktiga" beställning så vill jag självklart inte att kunden skall betala mer än nödvändigt och försöker därför räkna ut hur mycket material som blir bäst optimerat för kapning om så säga.

Det skall bli en blomlåda med yttermått 1100x350mm
Mått finns i "ritning" här i spoiler.

Dold text

Tanken är att jag skall använda mig av 30mm vinkeljärn i 2m-längder.
Det jag lyckats räkna fram än så länge är detta per 2m längd:

2000mm - 1040 - 400 - 400 = 160mm spill 2000mm - 1040 - 400 - 400 = 160mm spill 2000mm - 1100 - 290 - 350 = 260mm spill 2000mm - 1100 - 290 - 350 = 260mm spill Sammanlagt blir det 840mm spill

Ser ni någon förbättring i materialåtgång? 840mm är ändå ganska mycket, iofs kanske bra att räkna med en felkapning eller så?

Tacksam för svar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

vad är måtten på vinkeljärnet?

vinkeljärn är ju L format, så väljer du rätt dimension så får du in både sidorna + botten på 2st vinkeljärn, så behöver du ju bara spillbitarna för sidorna?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vinkeljärn? Menar du att det inte ska vara plåt på sidorna? Tror det blir svårt att plantera annat än klängväxter i lådorna...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomon:

Hej på er!

Hobbysvetsar en del här hemma och gör diverse prylar och så. När jag arbetar åt mig själv så bryr jag mig inte direkt om materialåtgång eftersom jag alltid kan nyttja materialet någon annanstans men nu när jag fått min första "riktiga" beställning så vill jag självklart inte att kunden skall betala mer än nödvändigt och försöker därför räkna ut hur mycket material som blir bäst optimerat för kapning om så säga.

Det skall bli en blomlåda med yttermått 1100x350mm
Mått finns i "ritning" här i spoiler.

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Tanken är att jag skall använda mig av 30mm vinkeljärn i 2m-längder.
Det jag lyckats räkna fram än så länge är detta per 2m längd:

2000mm - 1040 - 400 - 400 = 160mm spill 2000mm - 1040 - 400 - 400 = 160mm spill 2000mm - 1100 - 290 - 350 = 260mm spill 2000mm - 1100 - 290 - 350 = 260mm spill Sammanlagt blir det 840mm spill

Ser ni någon förbättring i materialåtgång? 840mm är ändå ganska mycket, iofs kanske bra att räkna med en felkapning eller så?

Tacksam för svar.

Eftersom din materialåtgång ligger mellan 6 och 8m så kan du ju inte få mindre spill. Du kan få längre bitar som du kanske kan använda till något annat, men du kan ju inte komma under fyra vinkeljärn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

vad är måtten på vinkeljärnet?

vinkeljärn är ju L format, så väljer du rätt dimension så får du in både sidorna + botten på 2st vinkeljärn, så behöver du ju bara spillbitarna för sidorna?

Som det står i texten, så är vinkeljärnet 30mm. Det handlar mera om ifall jag kan optimera vilka längder jag kan få ut på varje 2m-längd för att minimera spill.

Skrivet av cyklonen:

Vinkeljärn? Menar du att det inte ska vara plåt på sidorna? Tror det blir svårt att plantera annat än klängväxter i lådorna...

Detta ju inte direkt relevant till min fråga... Jag har plåt som jag både monterar i botten som jag borrar hål i för dränering samt fasta sidor. Jag har dessutom redan gjort en version av denna blomlåda till min fästmö men eftersom materialet jag hade till den blomlådan är något jag själv betalat för och haft liggandes är det inte direkt "värt" att räkna på materialåtgång, eller hur?

Skrivet av giplet:

Eftersom din materialåtgång ligger mellan 6 och 8m så kan du ju inte få mindre spill. Du kan få längre bitar som du kanske kan använda till något annat, men du kan ju inte komma under fyra vinkeljärn.

Som sagt, det jag menar är ifall jag kan kapa längderna på något annat sätt för att få ut mindre spill och optimera materialåtgången.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Missade den lilla delen, men ifall du nu har svets och ska svetsa ihop det, varför behöver du vinkeljärn?
Ta detta inte som kritik, utan som lite ideer och tankar
Alltså, jag hade planerat om ditt bygge 100%, bocka plåt, och svetsa ihop lådan och två stag för stabilisering tvärs över.

Haha, alltså. Det är vinkeljärn 30x30x2mm. Jag har redan gjort en blomlåda till min fästmö, som den här kunden såg och önskade fast en större.

Dold text

Oroa er inte för designen. Det enda jag vill och behöver hjälp med är IFALL det finns ett bättre sätt att räkna materialåtgång.
Jag uppskattar tanken, men det är inte det här som är min fråga.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Så länge du är begränsad av 2 meters längder samt 4 bitar som är längre än 1 meter så kommer totala spillet hamna på 840mm oavsett hur du kapar, det enda som du kan påverka är spillbitarnas individuella längder.

Permalänk
Medlem

Spelar spillet någon större roll då? 800mm i den profilen är materialkostnad för en 30-40:- vilket borde vara försumbart i totalen om du nu tar betalt för din svetstid och övrig plåt.
Nu kanske du köper profilerna från något överprisat ställe så i ditt fall kanske det blir dyrare spill.

Men till din fråga så har du nog optimerat kapen så gott det går.

I övrigt så såg den trevlig ut blomlådan du visade på bild. Snyggt jobbat!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vad kapar du med? Har du räknat med det i längderna? Tex kapar du med kapskiva så försvinner 1-2 mm på varje snitt du lägger.
Knappt 10% spill är ändå rätt ok.

Du har inte kollat med någon lokal stålgrossist vad de har för längder hemma? då kan du få fram längre än 2 meter och då kanske minimera spillet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Samma mängd spill men längre bitar;
2 ggr
1100 + 400 + 400 = 100 mm spill x 2

1040 + 350 = 610
1040 + 290 + 290 +350=30