Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komplett kan ha oavsiktligt förutspått Nvidias kommande modellnamn

Permalänk
Melding Plague

Komplett kan ha oavsiktligt förutspått Nvidias kommande modellnamn

Uppdaterad! På sin norska webbplats lägger Komplett upp information om Nvidias kommande arkitektur "Ada Lovelace" med tillhörande modellnamn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hinner tappa intresset inför stora släpp när det föregås av en ziljon rykten och läckor? Missförstå mig inte - jag ser fram emot RECENSIONEN - men jag känner mig helt avtrubbad av alla spekulationer. Samma gäller för övrigt för CPU:er och oavsett vilket "lag" det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är det bara jag som hinner tappa intresset inför stora släpp när det föregås av en ziljon rykten och läckor? Missförstå mig inte - jag ser fram emot RECENSIONEN - men jag känner mig helt avtrubbad av alla spekulationer. Samma gäller för övrigt för CPU:er och oavsett vilket "lag" det gäller.

Samma, priset på dagens nya släpp gör dem högst ointressant, ser hellre fram emot när de säljer ut föregående generation

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 4090 direkt... ASUS STRIX.

Köpte 3090, men är inte nöjd, 4K 120 fps är det jag vill uppnå. Hoppas på mindre Coil Whine denna gång så man skippar modda i MSI afterbruner för det inte ska tjuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag kommer köpa ett 4090 direkt... ASUS STRIX.

Köpte 3090, men är inte nöjd, 4K 120 Hz är det jag vill uppnå. Hoppas på mindre Coil Whine denna gång så man skippar modda i MSI afterbruner för det inte ska tjuta.

120 fps @ 4k menar du?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samma, priset på dagens nya släpp gör dem högst ointressant, ser hellre fram emot när de säljer ut föregående generation

Håller helt med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag har lagt undan en rätt rejäl slant för detta. Men vette fan om det räcker iallfall, vad tror ni ett 4090 landar på?

Permalänk
Medlem

Det kommer alltså gå att beställa imorgon?
Trodde detta skulle släppas senare i år eller början på nästa

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen 4060 kommer släppas på samma gång. Förhoppningsvis blir det kortet rappt nog för någorlunda decent framerate på 1080p.

Edit. Priset ska dock vara 5k eller mindre.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag skulle bli väldigt förvånad om Nvidia lyfter täcket av fyra kort, särskilt eftersom populära XX60-varianterna historiskt brukar släppas något halvår efter toppsegmenten. Min gissning är att någon på Komplett utan att tänka efter bytt "3" mot "4" på någon mall för landningssidan. Nvidias uttalade mål att låta RTX 3000-serien samexistera anser jag talar för att direkta ersättare dröjer. Om mindre än ett dygn vet vi vad som gäller, spännande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lussarn:

Jag har lagt undan en rätt rejäl slant för detta. Men vette fan om det räcker iallfall, vad tror ni ett 4090 landar på?

14k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det kommer alltså gå att beställa imorgon?
Trodde detta skulle släppas senare i år eller början på nästa

Absolut inte säkert att något kort går att beställa imorgon, kan vara en ren presentation av korten + kanske specs, kanske även med datum de släpps och till vilket pris, eller så kan det vara full info och lansering och försäljning av en eller flera modeller, bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det kommer alltså gå att beställa imorgon?
Trodde detta skulle släppas senare i år eller början på nästa

Säkert, och sen får du korten i maj om du har tur

Enligt ryktena så skulle ju bara 4090 och *kanske* 4080 släppas nästa månad, andra kort först i slutet på året pga att dom skulle fortsätta kränga sitt överlager av 30xx dyrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

120 fps @ 4k menar du?

Kör du adaptiv sync så blir det ju samma sak 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har lagt undan en rätt rejäl slant för detta. Men vette fan om det räcker iallfall, vad tror ni ett 4090 landar på?

24k

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Det skulle vara fantastiskt om alla 4 modellerna blir uppvisade, då har alla en uppgradering inom alla 4 sektioner.

Über-Ultra High-End RTX 4090
Ultra-High-End RTX 4080
High-End RTX 4070
Mid-Range RTX 4060

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Spännande! Har haft mitt RTX 2080 FE i ~4 år nu och börjar bli lite sugen på att uppgradera. Blir dock att invänta SweCs recension för att se prestandahoppet över 3000-serien samt hur pass strömtörstiga dessa kort blir.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har lagt undan en rätt rejäl slant för detta. Men vette fan om det räcker iallfall, vad tror ni ett 4090 landar på?

25-30k?

Köper väl ett begagnat 4090 Ti när folk paniksäljer dem inför RTX 5xxx serien hösten 2024.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tror du har rätt. Ska man tro läckorna, beakta dollarkursen och lägga på moms så tippar jag på mellan 23-25k. Det kommer inte jag betala för ett grafikkort igen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att Nvidia lanserar en bundle med grafikkort + billigt elabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

120 fps @ 4k menar du?

haha ja såklart! skrev fel!

Permalänk

Lagt undan 15k och tänker man kommer få en del för ens 3090 när det är dags och sälja

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag skulle bli väldigt förvånad om Nvidia lyfter täcket av fyra kort, särskilt eftersom populära XX60-varianterna historiskt brukar släppas något halvår efter toppsegmenten. Min gissning är att någon på Komplett utan att tänka efter bytt "3" mot "4" på någon mall för landningssidan. Nvidias uttalade mål att låta RTX 3000-serien samexistera anser jag talar för att direkta ersättare dröjer. Om mindre än ett dygn vet vi vad som gäller, spännande!

Kan det handla om att fimpa ARC på en gång? Det är mest troligen inget hot i dagens läge och med rykten av att dem ändå planerar att lägga ner det projektet men det handlar säkerligen ändå om någon form av marknadsandel.

Känns inte som att Nvidia lämnar ett öre på bordet.

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem

Väntar hellre på vettigt prissatta begagnade kort ur 3000 serien, hoppas krypto marknaden kollapsar snart....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 4000-serien varit färdig ett bra tag nu och bara väntat på att få se dagens ljus så är det ganska logiskt att dom hunnit bygga upp lager nog för att lansera 4060 samtidigt. Men det är ju samtidigt olikt Nvidia och knappast smart sett hur ett 4060 totalt kommer förgöra prisbilden för 3070 & Co. Men dom kanske givit upp hoppet på att ha en rimlig prisskillnad mellan begagnat och nypris och hoppas på att ett eventuellt flöde av begagnade 2000- och 3000-serien bara varar några månader. Om det ens händer... Jag har en känsla av att man kommer komma på någon ny fantastisk krypto-grej och hypea upp den överallt på internet bara för att få fortsätta med vansinnet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

”… Likaså lanserades RTX 2000-serien med tre modeller – RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070…”
Lanserades inte 2080 Ti nästan ett år efter 2070 och 2080 eller kommer jag ihåg fel?

Edit:
Det var jag som kom ihåg fel! Det var ju super varianterna…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag har siktet ställt på 4060/60ti som ersättare till mitt Vega 56, så hoppas innerligt att detta visas upp imorgon. Sen får priset avgöra i slutänden. Man vågar väl knappt hoppas ett 60 klass kort runt 5000:-

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Med tanke på att 4000-serien varit färdig ett bra tag nu och bara väntat på att få se dagens ljus så är det ganska logiskt att dom hunnit bygga upp lager nog för att lansera 4060 samtidigt. Men det är ju samtidigt olikt Nvidia och knappast smart sett hur ett 4060 totalt kommer förgöra prisbilden för 3070 & Co. Men dom kanske givit upp hoppet på att ha en rimlig prisskillnad mellan begagnat och nypris och hoppas på att ett eventuellt flöde av begagnade 2000- och 3000-serien bara varar några månader. Om det ens händer... Jag har en känsla av att man kommer komma på någon ny fantastisk krypto-grej och hypea upp den överallt på internet bara för att få fortsätta med vansinnet.

Detta kan mycket väl vara en av anledningarna det rann över för EVGA då de ryktas sitta kvar på en mängd 3KX chip

Permalänk
Medlem

Hoppas GTA VI släpps imorgon också!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Jud1th:

”… Likaså lanserades RTX 2000-serien med tre modeller – RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070…”
Lanserades inte 2080 Ti nästan ett år efter 2070 och 2080 eller kommer jag ihåg fel?

Kan det vara Super-modellerna du tänker på? Sommaren 2019 om jag minns rätt, medan Geforce RTX 2080 och Ti-syskonet debuterade samtidigt https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...