Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Engelska, men Windows 11 envisas med att köra en del grejer på svenska av nån anledning.

Om programmen är UWP, kolla så inte du kör något relaterat till Sverige (region etc).
UWP program tror de vet vilket språk man ska köra bara för man befinner sig på en speciell plats.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Shit, WIN+R?
Vet du om det går att komma åt för oss som inte har windows-knapp? Mitt tangentbord är lite gammalt.

Då är det tyvärr omöjligt. Du får konvertera till valfritt foliehatt OS.

Permalänk
Medlem

engelska på typ allt, bytte nångång mellan XP installationer i tonåren, tidigt 2000.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Om programmen är UWP, kolla så inte du kör något relaterat till Sverige (region etc).
UWP program tror de vet vilket språk man ska köra bara för man befinner sig på en speciell plats.

ja det blir lite knasigt...

MS store med engelskt UI, svensk "reklam" (aktuella rabatter och sånt) och sen själva beskrivningarna väl inne på en titel är på japanska lmao!

https://imgur.com/a/mPKKC84

skärmbild
Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har tänkt ändra till engelska och denna tråden fick mig att göra det.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja det blir lite knasigt...

Samma här.
Jag har inget på Svenska i Windows, och det roliga är att delen som har Svenska dessutom har Engelska element och knappar...

Skrivet av Shiftypants:

Har tänkt ändra till engelska och denna tråden fick mig att göra det.

Alltid smidigare rent en-US Windows offline installation utan MS konto som binder och trycker ner Windows.
Fler resultat på Google om något strular med, så det blir enklare att Google fram lösningar.
Samt att kontrollpanelen, mappar och sånt inte är i fel ordning med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

LANG=en_US.UTF-8 LC_CTYPE=sv_SE.UTF-8 LC_NUMERIC=en_US.UTF-8 LC_TIME=en_GB.UTF-8 LC_COLLATE=C LC_MONETARY=en_US.UTF-8 LC_MESSAGES=en_US.UTF-8 LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME=sv_SE.UTF-8 LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8 LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8 LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8

Hehe, det var en salig blandning (men jag kör med något liknande i min Proxmox så jag förstår varför). Av nyfikenhet, varför just en_GB för LC_TIME?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Svenska mestadels, både av gammal vana och för att ha liknande som användarna som vi ibland hjälper.
Att hela koncernen skulle gå över till engelska för OS:et m m vore inte helt orimligt då det är ett företag som finns i flera länder, men kanske dröjer något år tills de äldre användare som har mer begränsade engelskakunskaper går i pension. För en del födda på 50- och 60-talet kan det vara lite svårt; kombinera bristande språkkunskaper och bristande kunskaper i datoranvändning så är det inte lätt.

Några gånger felsökt dator där allt var på Tyska, det var besvärligt trots att man haft språket i skolan och med viss ansträngning kan läsa det någorlunda i övrigt. Ord som "logga ut", "starta om", "stäng av", "viloläge" osv är ju inget man lär sig i skolan direkt.

Privat hade jag kunnat ha vilket som, SE el EN, det hade nog varit enklare för mig tidigare att ha på engelska när jag skulle hitta vad en viss inställning heter för att kunna söka info om den. Optimerat Windows m m en hel del tidigare och det var en utmaning att hitta rätt översättning för att kunna få någon som helst träff vid sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ännu en relevant fråga är om hur många som kör liten taskbar eller stor taskbar i windows, sistnämnda är standard. Gjorde själv en frågetråd om det.

Kan för övrigt inte förstå folk som kör med stor taskbar.

Guida pensionärerna?

Lite så.
Varit inofficiell support för hela släkten sedan jag var typ 12 år och man lärde sig alla msdos kommando osv. Men speciellt ARJ, alla kompisar ifrån skolan ringde en varje gång för ge dom kommando för packa upp arj filer.

På den tiden var det dock engelska Nu är de mest tjocka släkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Svenska igen (tyvärr)
Hade engelska ett tag men av någon konstig anledning så bytte windows random input language till Eng.
Väldigt frustrerande att använda ett svenskt tangentbord när windows helt plötsligt fick för sig att det hade en annan key layout.

Du kan t.ex. ha råkat trycka Win + Space eller den andra äldre genvägen som jag inte minns, varpå Windows på senare år växlar, om man har fler än en.

Det är fruktansvärt irriterande, men som tur är kan man exempelvis göra override på Win + Space med PowerToys, så att dess Run-modul öppnas istället (jag tror att det är default dessutom).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jan väljer alltid svenska, om jag vill felsöka ett program så använder jag LANG=C
Om jag hittar översättningsproblem i ett program eller om det saknas svenska så förekommer det att jag bidrar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj!, betydligt fler som kör annat språk än svenska än vad jag trodde ! 🇺🇸

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör engelska.

Om jag kör svenska så blir jag bara frustrerad när jag får något problem eller vill göra något där jag behöver söka om hjälp för då är det inte blir googlingsbart utan jag måste först försöka översätta till engelska. Med engelska direkt så slipper jag det tjafset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hehe, det var en salig blandning (men jag kör med något liknande i min Proxmox så jag förstår varför). Av nyfikenhet, varför just en_GB för LC_TIME?

en_US ger mig AM/PM och veckan startar med söndag, det vill jag verkligen inte ha
Tue Sep 20 05:28:30 PM CEST 2022

slipper det med sv_SE, men får veckodagar och månader på svenska
tis 20 sep 2022 17:28:30 CEST

Så därför väljer jag en_GB
Tue 20 Sep 17:28:30 CEST 2022
24-timmars dygn, veckan startar med måndag, och veckodagar och månader på engelska

Permalänk
Medlem

självklart på Svenska.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

en_US ger mig AM/PM och veckan startar med söndag, det vill jag verkligen inte ha
Tue Sep 20 05:28:30 PM CEST 2022

slipper det med sv_SE, men får veckodagar och månader på svenska
tis 20 sep 2022 17:28:30 CEST

Så därför väljer jag en_GB
Tue 20 Sep 17:28:30 CEST 2022
24-timmars dygn, veckan startar med måndag, och veckodagar och månader på engelska

Ah, hade fått för mig att en_GB också körde med AM/PM-tramset, men då är jag helt med.

God idé, noterat, tackar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Just att det är helt ovidkommande saker översatta till Svenska gör att jag helst kör Engelska på mina installationer.

Excel är helt horribelt på den fronten - Har du ett blad gjort på Engelsk version så funkar det i Svensk version, men inte tvärtom. Men det är ett elände att redigera. Ännu mer spännande är när det är en databasintegration som är på Engelska och det körs i en Svensk Excel.

För att inte tala om mörkret CSV-filer som har olika format beroende på vilket nummerformat man valt.

Permalänk
Medlem

Svenska.

Permalänk
Medlem

Nej, har svenska numera. Förr körde jag engelska på grund av smidighet vid felsökning.

Permalänk
Medlem

Engelska på alla datorer, svenska på mobilen nu av någon anledning som jag inte minns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

en_US ger mig AM/PM och veckan startar med söndag, det vill jag verkligen inte ha
Tue Sep 20 05:28:30 PM CEST 2022

slipper det med sv_SE, men får veckodagar och månader på svenska
tis 20 sep 2022 17:28:30 CEST

Så därför väljer jag en_GB
Tue 20 Sep 17:28:30 CEST 2022
24-timmars dygn, veckan startar med måndag, och veckodagar och månader på engelska

Det går att ändra dessa inställningarna superenkelt i kontrollpanelen under "Nationella inställningar" annars bara så du vet!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Kanji på datorn, svenska på telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Allt på engelska, av samma skäl som andra. Det gör det enkelt att söka på eventuella fel, och utföra åtgärderna som föreslås som lösningar.
Datorer, mobiler, plottrarna i båten, cykeldatorerna, m m.

Tyvärr har mitt jobb en policy om att allt ska vara på svenska i jobbdatorn, så där får jag stå ut med tokigheterna. Värst är Excel, där ju inte bara språket i sig, utan även alla saker i formler är på svenska, så man får ha en översättningstabell hela tiden...

Excel, hopplöst. Jag är van vid svenska där men att googla fram lösningar med formler är hopplöst. Synd att det inte är tvåspråkigt och själv översatt formlerna. Filerna är ju kompatibla mellan språken.

I övrigt kör jag operativsystemen på engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexxx92:

Det går att ändra dessa inställningarna superenkelt i kontrollpanelen under "Nationella inställningar" annars bara så du vet!

Fast nu kör jag inte Windows.

Permalänk

Engelska sedan många år eftersom i tidernas begynnelse var svenska katastrofalt på de flesta plattformar.
Dessutom enklar med termer vid googling osv.
Även engelska på mobilen (iPhone), iPad, jaa skulle tro på de flesta eller alla mina produkter

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

LANG=en_US.UTF-8 LC_CTYPE=sv_SE.UTF-8 LC_NUMERIC=en_US.UTF-8 LC_TIME=en_GB.UTF-8 LC_COLLATE=C LC_MONETARY=en_US.UTF-8 LC_MESSAGES=en_US.UTF-8 LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME=sv_SE.UTF-8 LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8 LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8 LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8

Kör inte en lika stor mix:

LANG=en_US.UTF-8 LC_TIME=sv_SE.UTF-8

Men tror jag lånar några inställningar från dig.

Har alltid kört engelska på datorer då det generellt har fungerat bättre, särskilt i linuxmiljö. Men verkar ha blivit mycket bättre på senaste tiden, då jag testade lite att köra svenska i helgen och var inte så pjåkigt. Fortfarande en mix av engelska och svenska.

På mobilen kör jag svenska.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Engelska på NT-baserade windowsversioner
Svenska på DOS/win3.x och win9x

Office på svenska... gammal skada som är svår att vänja sig av med. Övriga på engelska.

Udda-OS körs på engelska.

Mobilen på svenska insåg jag just...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alltid engelska.
Har fastnat från förr när man felsökte väldigt mycket.
Det har även blivit att jag döper mina mappar och filer till engelska också.

Permalänk
Rekordmedlem

Självklar används svenska överallt där det finns att välja och skrämmande läsning att så många är så okunniga att de måste välja engelska för att kunna felsöka lättare i stället för satt lära sig att inte göra fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brittisk Engelska är mitt förstahandsval. Ingen vulgär kolonial stavning här inte.
Därefter Svenska.

F.öv. tycker jag att de flesta operativsystem gör sin lokalifiering fel. Är det engelskt språk i programmet så ska programmet använda decimal-punkt om jag vill ha det så, men decimalkomma i svenskspråkiga program. Men jag väljer förstås 24-timmarstid och ISO-datum också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.