Windows 11 - Bra och dåligt - Förslag på vad man kan ändra till det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rekommendationerna vill jag minnas är installerade program och/eller filer du hållt på med nyligen? Om man stängt av rekommendationerna så är ytan bara tom.

Såvitt jag såg (sökte en del) innan jag helt gav upp på startmenyn i 11 så finns inget sätt att använda ytan på annat vis.
(Annat än någon variant på att byta ut startmenyn då.)

Jag vet inte om jag stängt något men det visas inget alls där. Idiotiskt att den inte går att ta bort eller dra ner. Man kan undra vad Microsoft tänker på?

Permalänk
Medlem

Jag hittad detta:

Citat:

Slutligen, i de senaste Insider-byggena har Microsoft lagt till en ny gruppolicy som heter Ta bort avsnittet Rekommenderat från Start-menyn. [..] Jag ser det nya policyalternativet på Bygg 22567, Windows 11 22H2.

https://windows247.net/sv/windows-11-har-nu-mojlighet-att-ta-...

Den som väntar på något gott kan inte vänta länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag hittad detta:
https://windows247.net/sv/windows-11-har-nu-mojlighet-att-ta-...

Den som väntar på något gott kan inte vänta länge...

Jag tror i teorin inte att du behöver vänta mer, 22H2 har ju just släppts.
Se t.ex. https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-22...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror i teorin inte att du behöver vänta mer, 22H2 har ju just släppts.
Se t.ex. https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-22...

Jag läste igenom vad som är nytt men kan inte se att de tagit bort eller gjort så att man själv kan ta bort "Rekommenderat".
De gör en stor sak av att utforskaren kommer att få stöd för flikar. Det betyder ingen förbättring för mig som aldrig använder flikar, jag använder det inte ens i webbläsaren. De få gånger något öppnas i en ny flik missar jag alltid det för jag tittar inte om det finns mer flikar än den jag tittar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag läste igenom vad som är nytt men kan inte se att de tagit bort eller gjort så att man själv kan ta bort "Rekommenderat".

Det var din länk som sa att det i version 22H2 finns en group policy för att styra det där (även direkt i registret antar jag).
Min poäng var mest att 22H2 släpptes idag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En annan sak som Windows dragits med sedan Windows 95 är att man påstår det ligger en massa mappar utanför hårddisken. Det retar mig så jag väljer att vika bort det så jag inte ser skräpet. Bla stänger jag av Navigeringsfönstret längst ut till vänster. Det som ser ut att ligga utanför hårddisken är Snabbåtkomst och alla filer i den, Bilder, Dokument, Filmer, Hämtade filer, Musik och Skrivbordet.
Mapparna Bilder, Dokument, Filmer, Musik har jag aldrig någonsin använt sedan katten släpade in dem i Windows och kommer aldrig att använda. Jag använder olika hårddiskar för samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var din länk som sa att det i version 22H2 finns en group policy för att styra det där (även direkt i registret antar jag).
Min poäng var mest att 22H2 släpptes idag.

Ja, och jag säger att det de skrev inte stämmer med vad den andra länken skrev eller så nämnde de inte det alternativt fattade jag fel.

Permalänk
Medlem

Har haft det nu sedan Day One och för mig är Windows 11 motsvarigheten till hur Windows 8 var. Korkat UI och segt jämfört med hur Windows 10 var. Hoppas det inte blir långlivat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av workman:

En annan sak som Windows dragits med sedan Windows 95 är att man påstår det ligger en massa mappar utanför hårddisken. Det retar mig så jag väljer att vika bort det så jag inte ser skräpet. Bla stänger jag av Navigeringsfönstret längst ut till vänster. Det som ser ut att ligga utanför hårddisken är Snabbåtkomst och alla filer i den, Bilder, Dokument, Filmer, Hämtade filer, Musik och Skrivbordet.
Mapparna Bilder, Dokument, Filmer, Musik har jag aldrig någonsin använt sedan katten släpade in dem i Windows och kommer aldrig att använda. Jag använder olika hårddiskar för samma sak.

Du vet att du kan ändra plats på dessa mappar, så du kan ha en disk för varje om du vill och ändå använda dessa bibliotek? Jag har exempelvis lagt dokument och musik i onedrive, men inte film för den vill jag inte synka mellan datorer, och på den datorn som har mycket film så ligger den katalogen på egen disk. Dock utdelad i nätverket så jag kan spela upp filmerna från var som helst, inom mitt hemnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Ytterligare klagomål på Win 11:

Fältet som öppnas när man trycker på Start är uppdelad på två delar.

1. Fältet där programikoner placeras (överst).
2. Fältet med överskriften "Rekommenderat"

Fältet "Rekommenderat" är tomt men tar upp halva utrymmet. På grund av det ser man bara 3 rader av programikonerna.
Varför är det tomt?
Vad skall ligga där?
Går det att få bort?

Du har vissa alternativ att välja på hur du vill använda ytan: om du vill ha mer pins eller mer rekommendationer.
Du kan också välja om du vill se nyligt tillagda appar/program, mest använda, senast öppnade och välja mappar du vill ha tillgänliga direkt på start.

Men det är ganska dumt att om du väljer bort allt utom pins så blir det en död yta under.

Personligen har jag ganska många appar/program pinnade och sorterade i grupper, samt några mappar som jag ofta använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du vet att du kan ändra plats på dessa mappar, så du kan ha en disk för varje om du vill och ändå använda dessa bibliotek? Jag har exempelvis lagt dokument och musik i onedrive, men inte film för den vill jag inte synka mellan datorer, och på den datorn som har mycket film så ligger den katalogen på egen disk. Dock utdelad i nätverket så jag kan spela upp filmerna från var som helst, inom mitt hemnät.

Bra tips!
Jag är så upptagen med att inte tycka om dessa mappar att jag inte kollat upp om de går flytta. Men jag vill att de skall ligga även i utforskaren på hårddisken och inte det ologiska, dvs utanför hårddisken.
Jag använder ibland den gamla Winfile, det är den bästa filhanteraren förutom att visningen av bilder och dokument skulle göras modernare. Våldsamt snabb också:
https://github.com/Microsoft/winfile

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Du har vissa alternativ att välja på hur du vill använda ytan: om du vill ha mer pins eller mer rekommendationer.
Du kan också välja om du vill se nyligt tillagda appar/program, mest använda, senast öppnade och välja mappar du vill ha tillgänliga direkt på start.

Men det är ganska dumt att om du väljer bort allt utom pins så blir det en död yta under.

Personligen har jag ganska många appar/program pinnade och sorterade i grupper, samt några mappar som jag ofta använder.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har aktiverat allt igen för, som du skriver är det dumt med en död yta.
Jag hänger inte riktigt med nyorden, vad betyder "pinnade" osv?

EDIT:
När jag granskar din bild ser jag en yta "Layout", den har inte jag??

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Ja, och jag säger att det de skrev inte stämmer med vad den andra länken skrev eller så nämnde de inte det alternativt fattade jag fel.

Man ska nog inte räkna med att en sån lista med "höjdpunkter" i en ny Windowsversion är heltäckande.
Jag ser inte nödvändigtvis någon konflikt, särskilt när den specifika funktionen inte ens är exponerad i användargränssnittet.

Det jag kan säga är att jag uppgraderade Windows på en dator till 22H2 igår kväll och det jag såg när jag snabbt tog fram den standardmässiga startmenyn är att de lagt till en inställning med tre fördefinierade fördelningar av utrymmet mellan "pinned" och "recommended" som användaren själv kan välja på. (Typ 25/75, 50/50, 75/25 eller något sånt)

Och om folk säger att det finns en Group Policy som i princip då innebär 100/0 så låter det för mig sannolikt, givet att de även gentemot den vanliga användaren gjort det mer justerbart. Har dock inte grävt i gpedit.

Skrivet av workman:

Jag har aktiverat allt igen för, som du skriver är det dumt med en död yta.
Jag hänger inte riktigt med nyorden, vad betyder "pinnade" osv?

EDIT:
När jag granskar din bild ser jag en yta "Layout", den har inte jag??

"Layout" där är inställningen jag syftar på ovan, dvs nyhet i 22H2.

"Pinned" är de program som du valt alltid skall visas i menyn, dvs den övre ytan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man ska nog inte räkna med att en sån lista med "höjdpunkter" i en ny Windowsversion är heltäckande.
Jag ser inte nödvändigtvis någon konflikt, särskilt när den specifika funktionen inte ens är exponerad i användargränssnittet.

Det jag kan säga är att jag uppgraderade Windows på en dator till 22H2 igår kväll och det jag såg när jag snabbt tog fram den standardmässiga startmenyn är att de lagt till en inställning med tre fördefinierade fördelningar av utrymmet mellan "pinned" och "recommended" som användaren själv kan välja på. (Typ 25/75, 50/50, 75/25 eller något sånt)

Och om folk säger att det finns en Group Policy som i princip då innebär 100/0 så låter det för mig sannolikt, givet att de även gentemot den vanliga användaren gjort det mer justerbart. Har dock inte grävt i gpedit.

"Layout" där är inställningen jag syftar på ovan, dvs nyhet i 22H2.

"Pinned" är de program som du valt alltid skall visas i menyn, dvs den övre ytan.

OK! Jag är med på tåget!

Permalänk
Medlem

Laddade ner och testade några nya filutforskare. Denna tyckte jag var bäst så här långt efter en massa omställningar i inställningar:
https://apps.microsoft.com/store/detail/one-commander/9NBLGGH...

Gamla Winfile kan laddas ner på Microsoft store (den är bäst av alla om den moderniserades lite, men bara lite):
https://apps.microsoft.com/store/detail/windows-file-manager/...

Det som också irriterar mig är att väldigt mycket man laddar ner startar med mörkt tema. Vid tester klagar testarna också på om det inte finns ett mörkt tema med. Varför? Mörkt tema är ju oanvändbart för man ser ju inget. Eller är det jag som är för gammal för sådant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av workman:

Bra tips!
Jag är så upptagen med att inte tycka om dessa mappar att jag inte kollat upp om de går flytta.

Bra med självinsikt.

Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och därmed missa de förbättringar som något nytt medför. Och jag menar inte att nytt alltid är bättre eller något sånt, men det är ju inte så vanligt att medvetet göra sin produkt sämre och således finns det ofta förbättringar som kanske inte är så uppenbara från början. Det betyder förstås inte att de nödvändigtvis väger över och gör det bättre för alla, men med öppna ögon och en vilja att tänka om finns ju chansen i alla fall.

Citat:

Men jag vill att de skall ligga även i utforskaren på hårddisken och inte det ologiska, dvs utanför hårddisken.

Jo jag förstår känslan. Fast samtidigt tappar de ju all mening då, då blir de ju bara en katalog på en disk som alla andra liksom. Poängen är ju att de alltid finns där i sitt egna område, i alla fil-öppningsdialoger eller programs egna gränssnitt för att öppna eller spara saker, det spelar ingen roll vilken disk de ligger på eller ens om de finns lokalt. Däremot borde man ha mer kontroll över hur de visas tycker jag, vill man inte ha de överst ovanför diskarna så borde man kunna lägga de nedanför under eller ovanför nätverkskatalogerna exempelvis. Även i trädvyn skulle jag nog vilja kunna lägga de under diskarna för att slippa scrolla och så.

Mina ögon blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra med självinsikt.

Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och därmed missa de förbättringar som något nytt medför. Och jag menar inte att nytt alltid är bättre eller något sånt, men det är ju inte så vanligt att medvetet göra sin produkt sämre och således finns det ofta förbättringar som kanske inte är så uppenbara från början. Det betyder förstås inte att de nödvändigtvis väger över och gör det bättre för alla, men med öppna ögon och en vilja att tänka om finns ju chansen i alla fall.
Jo jag förstår känslan. Fast samtidigt tappar de ju all mening då, då blir de ju bara en katalog på en disk som alla andra liksom. Poängen är ju att de alltid finns där i sitt egna område, i alla fil-öppningsdialoger eller programs egna gränssnitt för att öppna eller spara saker, det spelar ingen roll vilken disk de ligger på eller ens om de finns lokalt. Däremot borde man ha mer kontroll över hur de visas tycker jag, vill man inte ha de överst ovanför diskarna så borde man kunna lägga de nedanför under eller ovanför nätverkskatalogerna exempelvis. Även i trädvyn skulle jag nog vilja kunna lägga de under diskarna för att slippa scrolla och så.
Mina ögon blöder.

Ja asså, man kan ju göra saker som på 80 talet. Men moderna OS och moderna datorer har så kopiöst med datorkraft över att det är dumt att inte låta dom arbeta för dig.

Man kan givetvis navigera på diskarna i trädstrukturen och det är bra man håller ordning. Men att ignorera favoriterna helt? Det är dumt. Men sitter man hela dagarna så finns det verktyg för det (och då är säkert winfile eller motsvarande MODERNA applikationer bra). Men dom är långt från perfekta ens på sin tid då dom skrevs med dåtidens begränsningar i tanke (skärmstorlekar, skärmupplösning, datorkraft, interna och externa enheter, nätverk osv).

du pratar om "innanför hårddisken" och "utanför hårddisken" på ett ganska lustigt sätt. Allt är på din hårddisk..

Men alla har kanske inte flexibiliteten att göra något på ett annat vis. Jag tex använder aldrig startmenyn mer än att söka appar (och även för det finns det bättre program tex Alfred). Så vad startmenyn gör är mindre viktigt bara detta funkar.

Jag personligen blir väldigt nyfiken på vad du egentligen gör med "dina hårddiskar" som kräver ett helt separat program.
Lite som när ja läste en tråd om UAC när det kom och hur folk "vill använda sin dator och vara administratör på sin egen dator" o i nästa veva klaga att dom tagit bort vitala systemfiler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Ja asså, man kan ju göra saker som på 80 talet. Men moderna OS och moderna datorer har så kopiöst med datorkraft över att det är dumt att inte låta dom arbeta för dig.

Man kan givetvis navigera på diskarna i trädstrukturen och det är bra man håller ordning. Men att ignorera favoriterna helt? Det är dumt. Men sitter man hela dagarna så finns det verktyg för det (och då är säkert winfile eller motsvarande MODERNA applikationer bra). Men dom är långt från perfekta ens på sin tid då dom skrevs med dåtidens begränsningar i tanke (skärmstorlekar, skärmupplösning, datorkraft, interna och externa enheter, nätverk osv).

du pratar om "innanför hårddisken" och "utanför hårddisken" på ett ganska lustigt sätt. Allt är på din hårddisk..

Men alla har kanske inte flexibiliteten att göra något på ett annat vis. Jag tex använder aldrig startmenyn mer än att söka appar (och även för det finns det bättre program tex Alfred). Så vad startmenyn gör är mindre viktigt bara detta funkar.

Jag personligen blir väldigt nyfiken på vad du egentligen gör med "dina hårddiskar" som kräver ett helt separat program.
Lite som när ja läste en tråd om UAC när det kom och hur folk "vill använda sin dator och vara administratör på sin egen dator" o i nästa veva klaga att dom tagit bort vitala systemfiler.

Jag tror du citerade fel person. Jag håller med om det mesta du säger.

När vi pratade om innanför och utanför disken så menade jag (och sannolikt vi) i gränssnittet. Öppnar man "Den här datorn" så har man alla ens diskar i en kategori, alla nätverksshares i en kategori, och en kategori överst med biblioteken. Samma i trädvyn till vänster, biblioteken är på samma nivå som diskarna och ligger därmed "utanför" dem, i gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du citerade fel person. Jag håller med om det mesta du säger.

När vi pratade om innanför och utanför disken så menade jag (och sannolikt vi) i gränssnittet. Öppnar man "Den här datorn" så har man alla ens diskar i en kategori, alla nätverksshares i en kategori, och en kategori överst med biblioteken. Samma i trädvyn till vänster, biblioteken är på samma nivå som diskarna och ligger därmed "utanför" dem, i gränssnittet.

Ja precis, det där är ju något slags fördefinierad uppsättning praktiska (det är tanken iaf) "länkar" in till faktiska kataloger som förstås ligger någonstans på riktigt. Och som noterats går det att ändra vart de pekar om man vill lagra sakerna på någon annan plats.

Något jag tycker är lite störigt är just att den faktiska sökvägen fortfarande inte visas i explorer när man navigerat in den där vägen.
Det beteendet hjälper ju ingen som försöker få saker gjorda, även om någon säkert tycker att det är "snyggt". Min bestämda åsikt är att det bara är "snyggt" så länge man tittar på systemet istället för att använda systemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har aktiverat allt igen för, som du skriver är det dumt med en död yta.
Jag hänger inte riktigt med nyorden, vad betyder "pinnade" osv?

EDIT:
När jag granskar din bild ser jag en yta "Layout", den har inte jag??

Pinned är alltså att den är fäst på startmenyn. Sen kan du gruppera dom i mappar i startmenyn precis som apparna på en telefon.

Jag har haft "Layout" funktionen väldigt länge eftersom jag kör insider beta, tänkte inte på att funktionen kanske inte finns på release versionen. Men senaste 22H2 som går att uppdatera till nu bör ha layout alternativ för startmenyn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, det där är ju något slags fördefinierad uppsättning praktiska (det är tanken iaf) "länkar" in till faktiska kataloger som förstås ligger någonstans på riktigt. Och som noterats går det att ändra vart de pekar om man vill lagra sakerna på någon annan plats.

Jo precis. Parar man det med OneDrive eller annan molnlagring så har man ju ganska bra funktionalitet.

Citat:

Något jag tycker är lite störigt är just att den faktiska sökvägen fortfarande inte visas i explorer när man navigerat in den där vägen.
Det beteendet hjälper ju ingen som försöker få saker gjorda, även om någon säkert tycker att det är "snyggt". Min bestämda åsikt är att det bara är "snyggt" så länge man tittar på systemet istället för att använda systemet.

Jo. Det känns som om de försöker få folk att sluta tänka på filsystemet med diskar och så, utan mer bara att filerna ligger kategoriserade efter användning och helst ska man bara öppna programmet och därifrån typ komma åt sina senaste filer eller så. För en del kan det säkert funka, de som är uppväxta med en smartphone innan dator kanske, men för ss som "har koll" så blir det ju mindre tydligt.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat prova win11 ännu.

Skrivet av workman:

- Aktivitetshanteraren finns men man kommer inte åt den snabbt och enkelt. Tidstjuv!

Såg att du fick lite tips här.
Som tex CTRL+SHIFT+ESC
Nåt som funkar?

Skrivet av Pamudas:

App är ett modernt namn för program.
För mig är app ett program där slutanvändaren är i fokus, t.ex genom design och UX.

Program ser jag som något som inte fokuserar på det grafiska och kan lika gärna köras i bakgrunden som en tjänst/service.

Men annars är program och applikation samma sak men olika namn.

För mig så betyder "App" nåt enkelt som i bästa fall kan ersätta en enkel hemsida heller nån enstaka funktion från ett program.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra med självinsikt.

Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och därmed missa de förbättringar som något nytt medför. Och jag menar inte att nytt alltid är bättre eller något sånt, men det är ju inte så vanligt att medvetet göra sin produkt sämre och således finns det ofta förbättringar som kanske inte är så uppenbara från början. Det betyder förstås inte att de nödvändigtvis väger över och gör det bättre för alla, men med öppna ögon och en vilja att tänka om finns ju chansen i alla fall.
Jo jag förstår känslan. Fast samtidigt tappar de ju all mening då, då blir de ju bara en katalog på en disk som alla andra liksom. Poängen är ju att de alltid finns där i sitt egna område, i alla fil-öppningsdialoger eller programs egna gränssnitt för att öppna eller spara saker, det spelar ingen roll vilken disk de ligger på eller ens om de finns lokalt. Däremot borde man ha mer kontroll över hur de visas tycker jag, vill man inte ha de överst ovanför diskarna så borde man kunna lägga de nedanför under eller ovanför nätverkskatalogerna exempelvis. Även i trädvyn skulle jag nog vilja kunna lägga de under diskarna för att slippa scrolla och så.
Mina ögon blöder.

Håller med!
Jag är den tekniska typen som vill att kolvarna i en motor skall sitta i motorn och inte i handskfacket
Skämt åsido så kan man faktiskt märka ut de där filerna även i en hårddisk. Själv är jag av den uppfattningen att de inte behövs alls. Men det är ju jag det som kommer ihåg tiden med Vic20, Commodore 64 och Amiga, vilka tider!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Parar man det med OneDrive eller annan molnlagring så har man ju ganska bra funktionalitet.
Jo. Det känns som om de försöker få folk att sluta tänka på filsystemet med diskar och så, utan mer bara att filerna ligger kategoriserade efter användning och helst ska man bara öppna programmet och därifrån typ komma åt sina senaste filer eller så. För en del kan det säkert funka, de som är uppväxta med en smartphone innan dator kanske, men för ss som "har koll" så blir det ju mindre tydligt.

Jag hoppar över en del svar för det jag citerar komprimerar det som sagts.
Det är exakt så som snajk mfl skriver. Om vi inte lär oss att saker ligger på diskar i en trädstruktur kommer snart de flesta tro att allt ligger i processorn eller varför inte i tangentbordet.
Det är som att lära sig räkna, om man lär sig detta med räkneapparat kommer man aldrig förstå matematiken.

En kul grej som har med ovanstående att göra till viss mån:
En bekant kom hem till mig. Hon hade ett barn med sig som behövde välling i nappflaska. Vällingen var klar. bara att värma men hon vågade inte använda mikron, det kan bli för varmt. Hon satte istället på varmvattenkranen och värmde vällingen under hårt rinnande varmvatten.
Jag stängde av kranen och sade att varmvattnet tar slut när du gör så (har varmvattensberedare på 200liter).
Hon svarade:
- Ha, ha, ha, det var det roligaste jag hört, varmvattnet tar inte slut, det finns ju i marken...

Så kan det gå när man aldrig lärt sig hur det fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har inte orkat prova win11 ännu.
Såg att du fick lite tips här.
Som tex CTRL+SHIFT+ESC
Nåt som funkar?

För mig så betyder "App" nåt enkelt som i bästa fall kan ersätta en enkel hemsida heller nån enstaka funktion från ett program.

Jag lade in aktivitetshanteraren i Start så nu kommer jag lätt åt den.
Jag ser på "App"ungefär så som du.

Permalänk
Medlem

Jäkligt svårt att förstå hur man ändrar färg på Aktivitetsfältet.
Man måste först välja
- "Läge" -> Anpassat
- "Välj ditt standardläge för Windows" -> Mörkt
Start och aktivitetsfältet blir mörkt
Därefter kan man sätta på knappen
- "Visa accentfärger vid start och aktivitetsfältet" -> På
Nu kan man under "Accentfärg" först välja "Manuell" och sedan välja den färg man vill ha från färgpaletten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Om vi inte lär oss att saker ligger på diskar i en trädstruktur kommer snart de flesta tro att allt ligger i processorn eller varför inte i tangentbordet.

Runt 2000 så var det ju väldigt vanligt att folk trodde att monitorn var datorn och den där fula gråa/beigea lådan var hårddisken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av workman:

Jepp! Så är det! Eller närmare bestämt från Applestore som ändrades till Appstore efter att användare börjat förkorta det så. Eftersom det heter Appstore kallas det som laddas ner därifrån för "Appar".

Det här har du ju fått helt om bockfoten. 😆
Apple Store har aldrig varit något annat än den kedja av fysiska affärer, driven av Apple, där man kan köpa Apple-hårdvara och tillbehör.

Som redan påpekat kom App Store i samband med att Apple gav tredjepartsutvecklare möjlighet att skriva (i början ganska begränsade) program - applikationer - ”appar” för iPhone.

App är alltså bara en förkortning/”gulligifiering” av ordet applikation eller ”tillämpning”. Tanken har väl varit att göra skillnad på ”programmet” - koden och konceptet - och ”applikationen” - den färdigförpackade tillämpningen av programmet som är lämplig för bruk av slutanvändare.
Därav det faktum som någon nämnde att exempelvis GUI-programmen som ingår i Officepaketet kallas för applikationer eller numera appar.

Permalänk
Medlem

går enbart att ta bort "rekomenderat" med nya 22H2 GPO om man kör Win11SE ..... glöm att det funkar med Home Pro osv ...

Windows 11 är fortfarande skit för övrigt anser jag ... länge leve LTSC !!

Permalänk
Medlem

Personligen har jag insett att jag inte klarar mig utan OpenShell på någon av mina datorer.
Sökfunktionen fungerar som den ska, det går att växla mellan vanliga start och openshell enkelt och snabbt om man behöver något speciellt etc.

Jag kör dock W10 och vägrar W11 så länge det går, men det är ett tips i alla fall.

Visa signatur

Krusidullen är stulen