Smart eluttags-dosa för utläsning av förbrukning

Permalänk
Medlem

Smart eluttags-dosa för utläsning av förbrukning

På förekommen anledning har jag börjat se över strömförbrukningen i hemmet.

Jag har en sån gammal IKEA mätare som läser av pulserna på elmätaren, vilket väl ger OK resultat men jag vill också gärna ha individuell mätning på diverse saker i hemmet så jag vet vad exempelvis kyl/frys dragit, avfuktare dragit, nätverk/server dragit osv. Inte så jag behöver veta varje lampa men några specifika strömslukare, som jag strategiskt kopplar ihop med grenuttag så de sitter på några få egna eluttag.

För detta vore det bra med en simpel (och billig) wifi-ansluten eluttagsdosa som har ett API som man kan läsa av. Alltså en sån med elkontakt som man pluggar in i eluttaget och själv har ett eluttag som man pluggar in förbrukarna i.

Det finns en del sådana smarta "brytare" där man kan läsa av förbrukningen, typ Nedis, men de verkar ju alla kräva att man använder deras egna app. Är det nån som har tips på nåt liknande där man relativt enkelt kan läsa av förbrukningen via nätverket från ett script och logga det hela?

Permalänk

Shelly har wifi pluggar med lokal åtkomst och öppet API, det är inga rena energimätare men det finns energimätning i dom.

https://shelly.cloud/products/shelly-plug-smart-home-automati...
https://shelly.cloud/products/shelly-plug-s-smart-home-automa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Avstängd

Använder själv Shelly Plug S och de fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem

Övervaka inte det som du ändå måste ha på hela tiden, typ kyl och frys. Du får bara ångest och vad ska du göra lixom? Dricka sur varm mjölk?

Permalänk
Medlem

Tack alla! Beställer en Shelly Plug för test. Ser lovande ut.

@SuperNova: Vill ändå ha koll på vad som drar vad, även om jag inte slår av kyl+frys. Dessutom vore det ju intressant vad en avfrostad frys drar mot en som är full med is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Tack alla! Beställer en Shelly Plug för test. Ser lovande ut.

@SuperNova: Vill ändå ha koll på vad som drar vad, även om jag inte slår av kyl+frys. Dessutom vore det ju intressant vad en avfrostad frys drar mot en som är full med is.

något som ska var bra att veta med shelly pluggar/moduller, dom har en del roliga buggar, en bugg som man försökt lösa väldigt länge men envist kommer tillbaka är att uttaget slår av sig med varningen overvoltage detected, enda sättet att då slå på uttaget är att starta om det i appen. detta händer oftast på dom enheter där vi har saker som drar runt 8-900w till runt 2000w felet kommer inte direkt utan kan komma timmar efter att det använts och inte alltid. sakerna som ligger runt 10-300watt har inte haft det problemet vad jag märkt. vi har testat att cirkulera shelly pluggarna och får då samma fel på dom nya modellerna. i vårt fall gör det inte så mycket då det är till vattenkokare osv men ska du ha dom till saker som måste vara igång då skulle jag nog åtminstone ha en automation som startar om uttaget om det dör. (jobbigt att komma hem efter helgen och frysen/kylen varit strömlöst)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av acandell:

Tack alla! Beställer en Shelly Plug för test. Ser lovande ut.

@SuperNova: Vill ändå ha koll på vad som drar vad, även om jag inte slår av kyl+frys. Dessutom vore det ju intressant vad en avfrostad frys drar mot en som är full med is.

Det är nog bättre att använda en vanlig energimätare och låta den sitta i för mäta under en längre tid för att kolla medelförbrukningen efter någon månad och sedan flytta mätaren, "smartmätare" är mer en rolig pryl än nått som verkligen tillför nått nyttigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog bättre att använda en vanlig energimätare och låta den sitta i för mäta under en längre tid för att kolla medelförbrukningen efter någon månad och sedan flytta mätaren, "smartmätare" är mer en rolig pryl än nått som verkligen tillför nått nyttigt.

Nja där håller jag inte med dig alls, "smart mätare" har oftast andra funktioner som gör att man både kan last balansera och köra scener för att inte tala om att man får en väldigt bra överblick både på datorn och telefon samt att dom ofta har andra funktioner som överslags skydd och säkringar inbyggt, mätning av temperatur osv (använder faktiskt själv en mätare på det uttaget för att mäta temperaturen ute, vilket sedan används i scener ) Just i detta fallet med kyl/frys är väl just last balansering en dum ide men åtminstone jag skulle se det som något sjukt jobbigt att komma åt kontakten bakom kyl frys bara för att läsa av mätaren. För att inte tala om riskerna med att skada golv och förmodligen kommer man inte få intill kyl/frys med en stor elmätare som sticker ut mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har använt Xiaomis grejor och det gör mycket nytta, förutsatt att statistiken är korrekt. vem visste att min värmeåtervinning drog 2KW om dagen... eller att stänga datorn på natten, och vid andra tillfällen, ger mig en besparing på 0,5 KW om dagen?

Fast det strular. som jag skrev på annat ställe innan jag såg denna tråd.. Xiaomis uttag är numera lite för stora så jag letar alternativ. Har köpt några Aqara som verkar vettigt, men det krävs att jag byter hubb, för Xiaomis hubb läser inte in dem. Så då hoppas jag att Aqara's hubb kan hantera mina Xiaomi pluggar. ???

Detta börjar bli löjligt. Vilka alternativ finns det för Android? Vilka andra hubbar klarar Zigbee 3 rakt av, utan att vara märkeslåsta?
Skall man vara tvungen att köra upp en hel HomeAssistant (https://medevel.com/17-home-automation-open-source/) server för att allt skall funka ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har använt Xiaomis grejor och det gör mycket nytta, förutsatt att statistiken är korrekt. vem visste att min värmeåtervinning drog 2KW om dagen... eller att stänga datorn på natten, och vid andra tillfällen, ger mig en besparing på 0,5 KW om dagen?

Fast det strular. som jag skrev på annat ställe innan jag såg denna tråd.. Xiaomis uttag är numera lite för stora så jag letar alternativ. Har köpt några Aqara som verkar vettigt, men det krävs att jag byter hubb, för Xiaomis hubb läser inte in dem. Så då hoppas jag att Aqara's hubb kan hantera mina Xiaomi pluggar. ???

Detta börjar bli löjligt. Vilka alternativ finns det för Android? Vilka andra hubbar klarar Zigbee 3 rakt av, utan att vara märkeslåsta?
Skall man vara tvungen att köra upp en hel HomeAssistant (https://medevel.com/17-home-automation-open-source/) server för att allt skall funka ?

Enligt Google så ska Xiaomi- och Mijia-produkter fungera med Aqara-hubben.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jo jag såg iofs också att det stod på "internet" men... vore ju bra med förstahandsuppgifter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo jag såg iofs också att det stod på "internet" men... vore ju bra med förstahandsuppgifter.

Bara att skaffa Xiaomi Home appen på Play Store / App Store och kolla där vilka produkter som stöds. Här är en bild på vad för eluttag som stöds

Står dock att en Aqara Hub eller Aqara Hub M1S krävs. Aqara appen stödjer bara Aqara enheter, medans Xiaomi Home appen stödjer fler enheter, dock inte senaste Aqara Hub M2. Jag skulle skaffa en Aqara Hub M1S och ansluta den till Xiaomi Home appen om du har många Xiaomi enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Xiaomi appen tar inte de Aqara pluggar jag har genom Xiaomi Hub. Har testat.
Aqara appen tar inte Xiaomi Hub. Har testat.

Jag kan iofs göra fel, men jag tror inte det. Har bla 3 el pluggar från Aqara som jag försökt anslutna tilll Xiamoi appen, genom Xiaomi hub. Nada.

Har beställt en Aqara M2 Hub, som jag då kommar att använda med Aqara app, och hoppas att den även tar Xiaomi pluggar och tempsensorer, utöver de Aqara enheter jag införshoppat. Får väl se i helgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

...suck, varför har M2 hubben inte samma strömförsörjning som de andra vita.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Aqara M2 Hub ansluter Xiamoi pluggar och Xiaomi sensorer. Har iofs bara strömpluggar och temp sensorer igång, men Aqara tar alla. Dessutom uppdaerar den FW på X pluggarna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Tack alla! Beställer en Shelly Plug för test. Ser lovande ut.

@SuperNova: Vill ändå ha koll på vad som drar vad, även om jag inte slår av kyl+frys. Dessutom vore det ju intressant vad en avfrostad frys drar mot en som är full med is.

Haha, har tänkt precis samma sak. Det är en av två saker som kommer att dra en del el i vinter i min lgh, där den andra är min desktop-maskin med skärm. Visst, desktopen kan justeras/bytas och användningsmönstret kan justeras men exakt det vore intressant att se just vad kylfrysen drar i relation till andra saker samt om den drar mindre när nyligen avfrostad.

Vad gäller Shelly Plug S så är det enda gotya jag funnit att de inte spar total-el när strömavbrott eller när de tas ur uttaget så jag satt i helgen och snickrade på en slags lösning för det.

Spisen hade varit intressant men perilexkontakt.

Shellys lite nyare apier hade varit intressanta också men har inte sett något så enkelt som en Shelly Plug S där, mest saker man får koppla själv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hur är det det säkerheten på denna typ av enheter? Så länge dom håller sig på på lokala nätverket är det väl lugnt men vissa av dom berättar gärna om molnlösningar och att dom kan styras från var som helst vilket skapar en viss nervositet hos oss säkerhetsmedvetna

Så länge det är ingående trafik kan man väl blocka det i brandväggen men om det handlar om saker som "ringer hem" för att ta emot kommandon osv kan det snabbt bli svettigt om säkerheten är si då där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det det säkerheten på denna typ av enheter? Så länge dom håller sig på på lokala nätverket är det väl lugnt men vissa av dom berättar gärna om molnlösningar och att dom kan styras från var som helst vilket skapar en viss nervositet hos oss säkerhetsmedvetna

Så länge det är ingående trafik kan man väl blocka det i brandväggen men om det handlar om saker som "ringer hem" för att ta emot kommandon osv kan det snabbt bli svettigt om säkerheten är si då där...

Finns folk som lägger dem separat. Jag skiter i vilket. FW uppdateringar och bättre funktionalitet över tid kan ta stryk om man låser in dem. Dessutom har man dem ju i en app i luren, hur låser du in den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Tack alla! Beställer en Shelly Plug för test. Ser lovande ut.

@SuperNova: Vill ändå ha koll på vad som drar vad, även om jag inte slår av kyl+frys. Dessutom vore det ju intressant vad en avfrostad frys drar mot en som är full med is.

Kör också shelly här.

Min kyl drar 0.4KWh /dygn
Min frys 1KWh /dygn

Jag funderade lite på om det var värt att köpa en ny frys men hoppar över det då den jag har är rätt modern med avfrostning och så.

Den stora överraskningen var fläktarna till FTX systemet som kör 24/7. En stor bov för elräkningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Finns folk som lägger dem separat. Jag skiter i vilket. FW uppdateringar och bättre funktionalitet över tid kan ta stryk om man låser in dem. Dessutom har man dem ju i en app i luren, hur låser du in den?

Appen har förhoppningsvis genomgått någon slags verifieringsprocess, och körs dessutom i en miljö som tenderar att vara mer nedlåst än de flesta datorer även om det så klart beror på inställningar och konfiguration. Jämfört med någon IoT pryl som är lite som ett svart hål gällande vad som körs och hur.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Säkert bra men då behöver man ju en zigbee hub. Fördelen med Wifi IoT/SH är ju att man kopplar upp sig på sitt Wifi nät, något som de flesta har hemma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Den stora överraskningen var fläktarna till FTX systemet som kör 24/7. En stor bov för elräkningen.

Samma här. Jag fattar inte riktigt varför. Nu har jag ju bytt rubbet så sent som ett par år sedan till en Casa R5-H, men tittar man på motorspecifikationer för RDAA och sånt från 1984 eller däromkring och jämför med idag så är det ungefär samma effekt. Dock är de ju effektivare på att samla in värme numera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Jepp, men som sagt då behöver du deras Zigbee Gateway och bara det landar på minst dubbelt pengarna. Sedan kostar varje ytterligare plug dubbelt. Du kanske tänker att det är bättre kvalitet, men utöver det skall den sättas i väggen och kräver strömförsörjning. Med sätta i väggen menar jag monteras inuti väggen som det verkar. Av elektriker...

https://www.elbutik.se/dokument/CCT501901.pdf

Verkar onödigt mycket jobb.

En annan knas grej: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-wiser-zi...

Bara det ENA uttaget är anslutet till Zigbee och Wifi, inte båda. Hade båda varit det hade det kanske varit värt priset på 750:- men av nån dum anledning är alltså bara det ena det, jag fattar inte....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jepp, men som sagt då behöver du deras Zigbee Gateway och bara det landar på minst dubbelt pengarna. Sedan kostar varje ytterligare plug dubbelt. Du kanske tänker att det är bättre kvalitet, men utöver det skall den sättas i väggen och kräver strömförsörjning. Med sätta i väggen menar jag monteras inuti väggen som det verkar. Av elektriker...

https://www.elbutik.se/dokument/CCT501901.pdf

https://i.imgur.com/vTFKmNb.png

Verkar onödigt mycket jobb.

En annan knas grej: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-wiser-zi...

Bara det ENA uttaget är anslutet till Zigbee och Wifi, inte båda. Hade båda varit det hade det kanske varit värt priset på 750:- men av nån dum anledning är alltså bara det ena det, jag fattar inte....

Om du hade kollat på länken så ser du att det är en Schuko-stickpropp. alltså helt vanlig du sticker i väggen. Inte ett vägguttag.

Anledningen till 2-vägsuttaget är att ibland kanske du inte vill kunna stänga av uttaget, t.ex. om du har en router inkopplad, eller om det är en Verisure huvudbox. Finns många olika alternativ.

Att andra delar sedan kräver elektriker är ju standard. Samma med puckar från Shelly eller Plejd.

Skrivet av Herr Kantarell:

Säkert bra men då behöver man ju en zigbee hub. Fördelen med Wifi IoT/SH är ju att man kopplar upp sig på sitt Wifi nät, något som de flesta har hemma.

Absolut, men sen om det blir många enheter kanske du inte vill belasta ditt wifinät totalt. Så om man planerar till att utöka senare ändå så är det ju ett alternativ, dom kör ju mesh mellan enheterna så kräver inte att du har total wifitäckning.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Om du hade kollat på länken så ser du att det är en Schuko-stickpropp. alltså helt vanlig du sticker i väggen. Inte ett vägguttag.

Anledningen till 2-vägsuttaget är att ibland kanske du inte vill kunna stänga av uttaget, t.ex. om du har en router inkopplad, eller om det är en Verisure huvudbox. Finns många olika alternativ.

Att andra delar sedan kräver elektriker är ju standard. Samma med puckar från Shelly eller Plejd.

Du missar att det krävs en hub för att det skall fungera. Som jag skrev.

Jag tittade på länken. Jag tittade på uttaget. Jag tittade på manualen för det, vilket tydligt anger att det krävs en wifi hub
https://www.elbutik.se/dokument/CCT711119_HW.pdf

Sedan om det kan funka med någon annan eller i ett större system vet jag inte. Att enheterna är zigbee är ingen garanti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du missar att det krävs en hub för att det skall fungera. Som jag skrev.

Jag tittade på länken. Jag tittade på uttaget. Jag tittade på manualen för det, vilket tydligt anger att det krävs en wifi hub
https://www.elbutik.se/dokument/CCT711119_HW.pdf

https://i.imgur.com/Yj6AQIb.png
Sedan om det kan funka med någon annan eller i ett större system vet jag inte. Att enheterna är zigbee är ingen garanti.

Du skrev att det krävdes elektriker. Det jag svarade på.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

något som ska var bra att veta med shelly pluggar/moduller, dom har en del roliga buggar, en bugg som man försökt lösa väldigt länge men envist kommer tillbaka är att uttaget slår av sig med varningen overvoltage detected, enda sättet att då slå på uttaget är att starta om det i appen. detta händer oftast på dom enheter där vi har saker som drar runt 8-900w till runt 2000w felet kommer inte direkt utan kan komma timmar efter att det använts och inte alltid. sakerna som ligger runt 10-300watt har inte haft det problemet vad jag märkt. vi har testat att cirkulera shelly pluggarna och får då samma fel på dom nya modellerna. i vårt fall gör det inte så mycket då det är till vattenkokare osv men ska du ha dom till saker som måste vara igång då skulle jag nog åtminstone ha en automation som startar om uttaget om det dör. (jobbigt att komma hem efter helgen och frysen/kylen varit strömlöst)

Jag har ett gäng äldre shelly relän som aldrig haft några som helst problem. Nu senast så installerade jag några av dom nya plus varianterna och fick samma bug att dom ibland rapporterar overvoltage.

Pratade med Shellys support och tipsades att installera beta firmware vilket åtgärdade problemet.
Jag tror även du kan ändra vid hur många volt du vill att den ska varna om det är så att matningen fluktuerar. Tror default var vid 240v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har använt Xiaomis grejor och det gör mycket nytta, förutsatt att statistiken är korrekt. vem visste att min värmeåtervinning drog 2KW om dagen... eller att stänga datorn på natten, och vid andra tillfällen, ger mig en besparing på 0,5 KW om dagen?

Fast det strular. som jag skrev på annat ställe innan jag såg denna tråd.. Xiaomis uttag är numera lite för stora så jag letar alternativ. Har köpt några Aqara som verkar vettigt, men det krävs att jag byter hubb, för Xiaomis hubb läser inte in dem. Så då hoppas jag att Aqara's hubb kan hantera mina Xiaomi pluggar. ???

Detta börjar bli löjligt. Vilka alternativ finns det för Android? Vilka andra hubbar klarar Zigbee 3 rakt av, utan att vara märkeslåsta?
Skall man vara tvungen att köra upp en hel HomeAssistant (https://medevel.com/17-home-automation-open-source/) server för att allt skall funka ?

Om du kör Xiaomis grejer så har även dom en "smart relay" inbyggnadsrelä som du kan montera i apparatdosan bakom eluttaget. Då blir hela eluttaget som en smartplug. Tror den heter T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Om du kör Xiaomis grejer så har även dom en "smart relay" inbyggnadsrelä som du kan montera i apparatdosan bakom eluttaget. Då blir hela eluttaget som en smartplug. Tror den heter T1

Hum, något sånt här med jord kontakt.

https://www.aqara.com/en/single_switch_T1_with-neutral.html

Jag har ju gått över till Aqara, men givetvis kan det vara så att Xiaomi också funkar.

Visa signatur