Permalänk
Medlem

Elsnål minipc

Hej

Eftersom jag bor i lgh finns inte så mycket jag kan göra för att generera el, inte montera solpaneler eller annat, därför ser jag över vad som drar el och vad jag kan dra ner på (har de senaste åren förbrukat runt 1500kWh på ett år)

En sak är min datortid. Har en stationär idag som drar runt 65-70W idle (R5 5600, RTX2060, tre ssd:er, mus, tangentbord, en skrivbordsDAC). Eftersom den primärt inte spenderas på spel utan bildredigering, programmering, musikuppspelning och surfande så tror jag det går att hitta något som drar en del färre W vid idle eller lätt belastning.

----

Har inget behov av en bärbar maskin och har ingen lust att programmera på eller rent ergonomiskt mycket tid på en surfplatta, alltså blir en miniPC ett lovande alternativ. De är dyra men jag kan inte bygga en vanlig desktop vad jag vet som drar runt 10W idle. Har inget behov av en Windows-licens.

Där skulle jag vilja se om några råd eller erfarenheter finns. Den behöver inte ha grafikprestanda för tänkte behålla nuvarande maskin som primärt spelmaskin och koppla mellan med en USB-switch (samma skärm). Det känns mer logiskt att skaffa något som är av lite nyare snitt eftersom för att vinna på detta rent ekonomiskt behöver den fungera för ändamålet i tre-fyra år.

Har tittat på https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASUS-PN64-... , 2x8GB SO-DIMM DDR5 4800MHZ finns för under 1k kr, m2 2280 kan jag återanvända från nuvarande maskinen. Core i3 1220P är minstingen i dessa nyare Alder Lake P-processorer.

https://www.datagrottan.se/intel-nuc-12-pro-kit-nuc12wski5/ca... är Nuc 12 pro "Wall street canyon", en del dyrare (6500sek istället för 4900sek för Asus PN64), har Core i5 1240P, dvs snäppet upp i CPU, tar dock DDR4 vilket kan fås för ett par hundralappar mindre än motsv DDR5 (som kanske inte tillför så mycket här)

På AMDsidan så har Asus just släppt en PN53 med https://www.asus.com/Displays-Desktops/Mini-PCs/PN-series/ASU... Ryzen 6000H-serien, dvs Rembrandt. Har dock inte sett den till salu i Sverige änm oklart om/när den kommer: https://samtek.shop2go.biz/shop/details.php?art=410083&artnam..., minst som Wall Street canyon-nucen och DDR5.

Ja, inte billiga och även med 10kr/kWh tror jag det kan ta tre år att gå med vinst men så länge kan jag nog använda en dylik och vem vet var elpriset tar vägen? Det lär inte lösas på ett kick utan tror det kanske blir bättre om ett par fem tio år.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Moderator

Känns ärligt talat extremt svårt att motivera en sådan förändring för en så liten effekt.

Har du funderat på att undervolta och skaffa 80+ Titanium/Platinum agg eller så?
(Det senare om ditt nuvarande agg har betydligt lägre rating dvs.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

1500kwh per år är redan extremt lågt.

En ny dator med typ 12100 med inbyggd grafik kanske hade varit något men du sparar småpengar jämfört med vad en ny dator kostar. Dessutom drar antagligen din skärm mer än vad din nuvarande dator gör.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Undervolta o ett snålt PSU röstar jag på

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns ärligt talat extremt svårt att motivera en sådan förändring för en så liten effekt.

Har du funderat på att undervolta och skaffa 80+ Titanium/Platinum agg eller så?
(Det senare om ditt nuvarande agg har betydligt lägre rating dvs.)

Beräknat på 10 sek/kWh så vet jag redan effekten, dvs återbetalning av ca 5500sek på ca 3 år. Men elpriset är volatilt. Hur lägre tror du det går att få en vanlig desktop som drar 65W idle via att undervolta CPUn? Jag kan förvisso prova. Men det är rätt stor skillnad på ~12W och ~65W för låg belastning, där den spenderar flest timmar. Agget är ett SF750 (rätt nytt, hade ett Gold 500W innan och alla bättre grafikkort än rtx 2060 harr ett rekommenderat större nätagg än 500W), dvs 80+platinum.

Skrivet av anon201296:

1500kwh per år är redan extremt lågt.

En ny dator med typ 12100 med inbyggd grafik kanske hade varit något men du sparar småpengar jämfört med vad en ny dator kostar. Dessutom drar antagligen din skärm mer än vad din nuvarande dator gör.

Skärmen drar mellan 35W och 40W, dvs mindre än desktopen när desktopen är idle. (Skärmen är dock inte intressant att byta ut)

Tack, de där var rätt humant prissatta för ett experiment : )

Edit. Rörande att undervolta med syfte att spara el så får ni gärna komma med något konkret exempel. Vad jag funnit lite snabbt är en "optimerad spänningskurva" för kärnorna ex är för att cpun ska kunna boosta högre snarare än lägre idle. Så läser jag swecs rec av Raphael iaf,
samt på reddit https://www.reddit.com/r/ryzen/comments/x6kdex/should_i_under...

Korrigering re existerande nätagg
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har en 5600G som jag har justerat ner till 35W TDP; den drar ca 18W idle och 60-70W vid hög belastning så det är fullt möjligt att ha en vanlig stationär dator som är någorlunda strömsnål. Datorn har 5 fläktar och lite RGB, USB- och RGB-hubbar och ett överdimensionerat nätagg. Kopplar jag bort allt utom en fläkt till processorn och undervoltar den och byter nätagget blir den ännu strömsnålare, om jag nu skulle vilja göra det.

Permalänk
Medlem

Är det just idle du försöker optimera? Varför? Kör du servrar? Annars är det väl bara att stänga av datorn, eller använda "sleep mode". Som andra säger låter detta extremt tveksamt om det är värt det. Jag själv kör servrar men det ska ersättas med en rpi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag har en 5600G som jag har justerat ner till 35W TDP; den drar ca 18W idle och 60-70W vid hög belastning så det är fullt möjligt att ha en vanlig stationär dator som är någorlunda strömsnål. Datorn har 5 fläktar och lite RGB, USB- och RGB-hubbar och ett överdimensionerat nätagg. Kopplar jag bort allt utom en fläkt till processorn och undervoltar den och byter nätagget blir den ännu strömsnålare, om jag nu skulle vilja göra det.

Är det hela maskinen som drar 18W idle? Dvs ssd/er, RAM, tangentbord mus men kanske inget diskret grafikkort?
Justera ner tdp kan jag men hur många watt vinner du på det? Byter nätagg, har du ett ineffektivt idag? Guld -> platinum gjorde 0W skillnad för mig. Och hur hade du tänkt undervolta i övrigt? Som indikerat har jag inte sett några bra guider för att underklocka för att spara el vid idle.

Skrivet av sandos:

Är det just idle du försöker optimera? Varför? Kör du servrar? Annars är det väl bara att stänga av datorn, eller använda "sleep mode". Som andra säger låter detta extremt tveksamt om det är värt det. Jag själv kör servrar men det ska ersättas med en rpi.

-El blir dyrare, upp mot 10kr/kWh i vinter säkert, det är högst osäkert när saker ev blir bättre
-Maskinen drar 65-70W idle och lite mer lätt belastning. Det finns mini-PCar som drar 10W under samma förhållanden, det blir en del kWh på ett år, som angivet.

-Maskinen är på rätt så många timmar, kvällar, helger. "Det är väl bara att stänga av" "Det är väl bara att använda sleep mode", det gör jag redan. Så fort jag går ifrån maskinen blir den suspendad och nattetid drar den inte ens trickle power.

Det är uppenbart att ingen ser poängen med vad jag försöker ändra (rätt många timmar på ett år från 65W -> ~15W), jag förstår inte riktigt varför eftersom det är baserat på relativt realistiska antaganden (om elpris), men om "Skaffa ett bättre nätagg och undervolta (utan specifikation) och "är det kanske en server du kör" blir upvotade så är tråden slöseri med tid. För mig är frågeställningen klar, för alla andra verkar den extremt svårnagiverad. Tack för allt, eller nåt = )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Överlag är ny hårdvara bra på att dra ner förbrukningen i idle.

Undervolta och dra ner på hastigheter tycker jag personligen är ett bättre alternativ än att köpa ny mer ekonomisk och ekologisk hårdvara, i det större perspektivet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

En laptop I stängt läge? Dom är ju konstruerade för att vara tämligen strömsnåla.
Googlade lite och hittade.
"On average, laptops use 0.34W in Off mode, 0.78W in Sleep mode, 2.45W in Long Idle mode and 5.91W in Short Idle mode. Under typical daily usage, laptops use 55.45 watt hours (0.055 kWh) per day, 1,686.6 watt hours (1.69 kWh) per month and 20,238.8 watt hours (20.24 kWh) per year, on average."
https://ecocostsavings.com/how-many-watts-does-a-laptop-use/ (vet ju dock inte hur tillförlitlig den är).
Personligen kör jag så förutom vid spel. Har lite kraftigare laptop för virtualisering osv (i9, 64gb ram), men drar ändå väldigt lite i förhållande till min stationära eller server, dock lite långsammare, men knappt något som märks.
Köper man något vettigt går ju ram och hårddisk att uppgradera.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Spontan tanke (slå mig inte): Steam Deck

Den drar verkligen lite och har ändå prestanda att spela på

Extern skärm via docka går också bra, och man kan köra Windows om man behöver det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Undervolta o ett snålt PSU röstar jag på

Det är väl inte PSU som drar kräm utan sakerna som är kopplade i den.

Som någon ovan sa angående mini datorer så kan jag med rekommendera Dell Micro 7050.
Finns begagnade på tradera med jämna mellanrum. 1500kr/s köpte jag mina för.
Jag till och med uppdaterade min och satte i en i7-7700 bara för att få lite extra skjuts när det behövs.
Extremt stabila datorer som drar ca 15W och presterar utan problem för vanligt surf och filhantering.
Kompatibel med både Windows och Linux.

Lycka till!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Superthug:

Det är väl inte PSU som drar kräm utan sakerna som är kopplade i den.

Mja det är effektiviteten på nätagget som avgör hur mycket "kräm" som går åt för givna komponenter.
Ett dåligt/feldimensionerat nätagg kan utan problem öka strömförbrukningen mångfalt i vissa lägen såsom idle.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det är väl inte PSU som drar kräm utan sakerna som är kopplade i den.

Stämmer, och med dagens PSU:er är det väl typ inget problem, de kommer nog inte under 80% effektivitet ens vid låg last. Men innan det fanns certifieringar så kunde de väl i princip vara hur dåliga som helst. Då kan ju en stor del av idle-förbrukningen vara enbart för "tomgång", kanske uppemot 50%? Men som sagt, detta är uråldrig historia numera.

Permalänk
Medlem

Funderat på en Mac Mini M1?
Är väl i princip mest prestanda per watt man kan få idag.

Permalänk
Medlem

Känns som att gå över ån för vatten.

Tror vi är långt ifrån ett medelpris över helåret på 10 kronor per kwh sett till en treårsperiod

Men visst. Kul å köpa grejer. Så om du kan motivera ditt köp på det viset så kör på Men du kommer troligen inte göra en besparning redan på 3 år.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Datorn är nog en av de mindre energislukarna i ditt hem. Använder du dig av spis? ugn ? Torktumlare eller tvättmaskin så drar de ofantligt mycket mer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Är det hela maskinen som drar 18W idle? Dvs ssd/er, RAM, tangentbord mus men kanske inget diskret grafikkort?
Justera ner tdp kan jag men hur många watt vinner du på det? Byter nätagg, har du ett ineffektivt idag? Guld -> platinum gjorde 0W skillnad för mig. Och hur hade du tänkt undervolta i övrigt? Som indikerat har jag inte sett några bra guider för att underklocka för att spara el vid idle.

Ja, det är hela maskinen som drar ca 18W idle; Datorn har ett 850W 80+ Titanium-klassat nätagg, så effektiviteten hos det är nog inte på topp vid låg belastning.
Jag har inte mätt exakt hur stor skillnad nedjusteringen av TDP gör, men datorn drog en bit över 22W idle tidigare och kanske 85W maximalt vid hög belastning; Att byta till en processor med inbyggd grafik gör dock skillnad än så.
Det skulle vara möjligt att undervolta processorns kärnor och SoC, men eftersom det tar tid att stabilitetstesta ordentligt har jag inte brytt mig om att experimentera med detta.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som du tänkt göra. Hoppade för en vecka sen över till en NUC för surf och lättare saker. Just den är i klenaste laget men fungerar utmärkt för ändamålet och drar en bråkdel av signatur-pc som numera bara startas när det ska spelas. Det handlar ju inte om några jättesummor per månad man sparar in, men vad fasen, många bäckar små och på ett år blir det ju litegrann när elpriserna är på dessa nivåer.

Ska tilläggas att jag hade NUCen liggandes sen innan så för mig blev det ingen kostnad som ska tjänas in på ett köp som i ditt fall. Jag tycker ändå att det är en bra idé att satsa på något mindre. När elpriserna går tillbaka till mer normala nivåer kan du ju använda mini-pcn till något kul projekt istället.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Datorn är nog en av de mindre energislukarna i ditt hem. Använder du dig av spis? ugn ? Torktumlare eller tvättmaskin så drar de ofantligt mycket mer

Har ju även att göra med HUR LÄNGE saken används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Överlag är ny hårdvara bra på att dra ner förbrukningen i idle.

Undervolta och dra ner på hastigheter tycker jag personligen är ett bättre alternativ än att köpa ny mer ekonomisk och ekologisk hårdvara, i det större perspektivet.

Som nämnt verkar inte undervoltning primärt vara till för att dra ner strömförbrukning i idle, åtminstone har jag inte sett några exempel som skulle vara ens i närheten av 65W -> 12W. "Dra ner på hastigheter" vet jag inte riktigt vad du menar med.

Skrivet av orig_rejser:

En laptop I stängt läge? Dom är ju konstruerade för att vara tämligen strömsnåla.
Googlade lite och hittade.
"On average, laptops use 0.34W in Off mode, 0.78W in Sleep mode, 2.45W in Long Idle mode and 5.91W in Short Idle mode. Under typical daily usage, laptops use 55.45 watt hours (0.055 kWh) per day, 1,686.6 watt hours (1.69 kWh) per month and 20,238.8 watt hours (20.24 kWh) per year, on average."
https://ecocostsavings.com/how-many-watts-does-a-laptop-use/ (vet ju dock inte hur tillförlitlig den är).
Personligen kör jag så förutom vid spel. Har lite kraftigare laptop för virtualisering osv (i9, 64gb ram), men drar ändå väldigt lite i förhållande till min stationära eller server, dock lite långsammare, men knappt något som märks.
Köper man något vettigt går ju ram och hårddisk att uppgradera.

Det är en idé, det var lite därför jag var inne på en mini-pc; möjlighet till samma mobila kretsar (cpu, gpu) och ungefär samma strömsug i idle. Om de vore billigare än mini-pcar med likartad prestanda kanske, annars har jag inte så stor lust att skaffa en bärbar som aldrig skulle bäras.

Skrivet av medbor:

Spontan tanke (slå mig inte): Steam Deck

Den drar verkligen lite och har ändå prestanda att spela på

Extern skärm via docka går också bra, och man kan köra Windows om man behöver det

Att spela på som en handhållen enhet och surfa/annat på via docka? Jag gillar att spela med tangentbord och mus och stor skärm. Men det är en rätt så radikal ide vad avser el.

Skrivet av Dhanjel:

Funderat på en Mac Mini M1?
Är väl i princip mest prestanda per watt man kan få idag.

Jepp. Är rätt förtjust i Fedora och KDE och har ingen vidare lust att göda Apple (ytterligare) dock. För el och prestanda och footprint på skrivbordet så är den dock väldigt attraktiv.

Skrivet av PlogarN97:

Känns som att gå över ån för vatten.

Tror vi är långt ifrån ett medelpris över helåret på 10 kronor per kwh sett till en treårsperiod

Men visst. Kul å köpa grejer. Så om du kan motivera ditt köp på det viset så kör på Men du kommer troligen inte göra en besparning redan på 3 år.

Vi får se, vad jag läser så finns inga snabba lösningar för elpriset och det har gått upp vintertid dom senaste tre eller fyra åren, den här vintern beräknas bli dubbelt så dyr som förra.

Skrivet av nickhe:

Datorn är nog en av de mindre energislukarna i ditt hem. Använder du dig av spis? ugn ? Torktumlare eller tvättmaskin så drar de ofantligt mycket mer

Har en induktionshäll m varmluftugn, använder bara "eko"läget utan lampa. Torktumlare och tvättmaskin är centrala i bostaden, dvs inte i lägenheten. Datorn är något jag vet påverkar räkningen och som jag själv kan påverka. Ugnen lite mindre så, den används inte varje dag direkt.

Skrivet av DrSwizz:

Ja, det är hela maskinen som drar ca 18W idle; Datorn har ett 850W 80+ Titanium-klassat nätagg, så effektiviteten hos det är nog inte på topp vid låg belastning.
Jag har inte mätt exakt hur stor skillnad nedjusteringen av TDP gör, men datorn drog en bit över 22W idle tidigare och kanske 85W maximalt vid hög belastning; Att byta till en processor med inbyggd grafik gör dock skillnad än så.
Det skulle vara möjligt att undervolta processorns kärnor och SoC, men eftersom det tar tid att stabilitetstesta ordentligt har jag inte brytt mig om att experimentera med detta.

Thanks. Har inte sett en undervoltkurva för kärnorna (som som du säger tar en del tid att ordna) varit till för mindre el vid idle, bara högre frekvenser vid boost. APU och inget grafikkort gör viss skillnad låter det som.

Tack för ytterligare input. Ska fundera några varv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)