Geforce RTX 4090 har anlänt till testlabbet!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@CrispVanDahl efter som 1440p år efter år är den upplösning som medlemmar på sweclockers spelar i vore det önskvärt med ett snabbtest med olika CPU i den upplösningen för att se om man är begränsad av sin CPU för att få ut all prestanda. Förslag på spel CS:GO och Cyberpunk 2077. Förslag på CPU i7-4790k, i7-7700k, i7-8700k och 11900k.

<Uppladdad bildlänk>

Tjenare! Det låter inte alls som en dum idé på ett test. Vad jag kan säga på rak arm är att CS:GO absolut kommer att vara ett spel där man kommer vara flaskhalsad av CPU:n. Där behöver man inte gå så långt bak i tiden för att se enorma lyft med nyare CPU:er.
Det kan man utläsa i diagrammet från min och Jacobs recension av 7950X och 7700X

Att göra en mer djupdykande undersökning skulle absolut kunna vara intressant och kika på äldre plattformar. Jag får dock be om lite tålamod med ett sånt test då det för tillfället är EXTREMT ont om tid pga att jag är själv i testlabbet för tillfället och det är som bekant lite produkter som ska testas kommande tid. Detta kombinerat med att ett sånt test som efterfrågas skulle ta en del tid att preppa så får det vänta en lite stund iaf. Men jag lägger definitivt upp det inför framtida period när jag har lite mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Det låter inte alls som en dum idé på ett test. Vad jag kan säga på rak arm är att CS:GO absolut kommer att vara ett spel där man kommer vara flaskhalsad av CPU:n. Där behöver man inte gå så långt bak i tiden för att se enorma lyft med nyare CPU:er.
Det kan man utläsa i diagrammet från min och Jacobs recension av 7950X och 7700X
<Uppladdad bildlänk>

Att göra en mer djupdykande undersökning skulle absolut kunna vara intressant och kika på äldre plattformar. Jag får dock be om lite tålamod med ett sånt test då det för tillfället är EXTREMT ont om tid pga att jag är själv i testlabbet för tillfället och det är som bekant lite produkter som ska testas kommande tid. Detta kombinerat med att ett sånt test som efterfrågas skulle ta en del tid att preppa så får det vänta en lite stund iaf. Men jag lägger definitivt upp det inför framtida period när jag har lite mer tid.

Vi kan vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Det låter inte alls som en dum idé på ett test. Vad jag kan säga på rak arm är att CS:GO absolut kommer att vara ett spel där man kommer vara flaskhalsad av CPU:n. Där behöver man inte gå så långt bak i tiden för att se enorma lyft med nyare CPU:er.
Det kan man utläsa i diagrammet från min och Jacobs recension av 7950X och 7700X
<Uppladdad bildlänk>

Att göra en mer djupdykande undersökning skulle absolut kunna vara intressant och kika på äldre plattformar. Jag får dock be om lite tålamod med ett sånt test då det för tillfället är EXTREMT ont om tid pga att jag är själv i testlabbet för tillfället och det är som bekant lite produkter som ska testas kommande tid. Detta kombinerat med att ett sånt test som efterfrågas skulle ta en del tid att preppa så får det vänta en lite stund iaf. Men jag lägger definitivt upp det inför framtida period när jag har lite mer tid.

Tack för svar. Ja CS:GO för att det skalar FPS bra med olika samt Cyberpunk 2077 då det spelas mest enligt Steam av nyare spel samt Nvidia hade med det i sin DLSS 3 visning

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Varför har detta RTX 4090 text på sig medan det kortet SweC unboxar saknar texten..?

Hmm, konstigt, det undrar jag med helt ärligt... 🤔

😜

Öppnas på egen risk!
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Hmm, konstigt, det undrar jag med helt ärligt... 🤔

Öppnas på egen risk!

Haha fan, bimbotest! missade att dom vände på det

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Det låter inte alls som en dum idé på ett test. Vad jag kan säga på rak arm är att CS:GO absolut kommer att vara ett spel där man kommer vara flaskhalsad av CPU:n. Där behöver man inte gå så långt bak i tiden för att se enorma lyft med nyare CPU:er.
Det kan man utläsa i diagrammet från min och Jacobs recension av 7950X och 7700X
<Uppladdad bildlänk>

Att göra en mer djupdykande undersökning skulle absolut kunna vara intressant och kika på äldre plattformar. Jag får dock be om lite tålamod med ett sånt test då det för tillfället är EXTREMT ont om tid pga att jag är själv i testlabbet för tillfället och det är som bekant lite produkter som ska testas kommande tid. Detta kombinerat med att ett sånt test som efterfrågas skulle ta en del tid att preppa så får det vänta en lite stund iaf. Men jag lägger definitivt upp det inför framtida period när jag har lite mer tid.

Och inte har ni hyrt in mig som testkonsult 🥲 dock hade ni nog varit ett 4090 kort efter 😂

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Svårt för mig få en uppfattning om storleken eftersom jag saknar en banan, kan ni möjligen kolla måtten med antingen slanggurka eller morot, det har jag hemma

Permalänk
Medlem

Intressant att ha en banan som jämförelse, de kan ju variera i storlek

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Intressant att ha en banan som jämförelse, de kan ju variera i storlek

Linus Tech Tips säljer till och med merch med "bananas for scale" temat...

Vet inte om det blivit en internet "meme" eller så av temat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

när Nvidia tillämpar "förbruknings" funktion på kontakter och dylikt, då har man gått för långt.
De har råd att göra kontakter av bra kvalité för de där sjuka priserna. Misstänker att detta är bra första steget in
i att få oss kunder att vänja oss med förbruknings varor i ett större kategori senare.

Direkt "avtändande", en sak till på listan varför nästa GPU kanske inte blir ett Nvidia kort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Intressant att ha en banan som jämförelse, de kan ju variera i storlek

det är ju det som är det "knasiga / roliga" med det hela,

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Folk betalade 25-30000:- av scalpers för 3090, varför skulle de inte betala mindre för ett 4090?

för att vi är några som hoppas på att de som betalade scalper priser bara var vanliga människor som vägrade ha lite tråkigt under pandemin. och inte vettiga entusiaster som oss på SweC.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

när Nvidia tillämpar "förbruknings" funktion på kontakter och dylikt, då har man gått för långt.
De har råd att göra kontakter av bra kvalité för de där sjuka priserna. Misstänker att detta är bra första steget in
i att få oss kunder att vänja oss med förbruknings varor i ett större kategori senare.

Direkt "avtändande", en sak till på listan varför nästa GPU kanske inte blir ett Nvidia kort.

Nu kommer ju den siffran inte från Nvidia utan från den som tillverkar kontaktdonen. Det finns varianter som t.ex. har guldplätering och garanteras klara flera cykler specifikationsmässigt, men när har du hört talas om några generella problem med att interna strömkablar i en dator slitits ut av in/urkoppling?

Den här frågan har blåsts ur sina proportioner fullständigt, och i det här fallet är Nvidia the good guys som testat sin lösning såpass rigoröst att de kan gå ut med information till alla tillverkare att "tänk på detta när ni designar adaptern", istället för att köra med "inte vårt problem, vi säljer bara GPUn".

Du kan gå till detta inlägg om du vill ha det i videoform: #19755189

Det kommer säkert komma någon som säljer adaptrar med guldplätering efter detta. Inte för att det kommer spela någon praktisk roll utan för att folk är benägna att acceptera all smörja i digitala medier vid sitt nominella värde.

Permalänk
Medlem

Kan lugnt säga att man känner inget sug direkt med tanke på priset. Sen så är korten så stora så man får ju inte plats med mycket annan hårdvara.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Kopplingscykler drabbar väl mest de som testar för benchmarking osv. Vi konsumenter låter väl grejerna sitta kopplade hela datorns livslängd?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kopplingscykler drabbar väl mest de som testar för benchmarking osv.

@JonasT, hur många strömkablar har ni slitit ut på Sweclockers genom åren, och i så fall, hur lång tid tog det?

Permalänk
Medlem

4090 FE och 4090 TUF... alltså...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Har ni några titlar med DLSS 3 att testa innan launch? Känner lite att hela mitt intresse ligger i att detta funkar som utlovat. Jag spelar nästan bara tunga singleplayer spel.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag vill ha sådana jättekort i min dator, oavsett pris ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Har ni några titlar med DLSS 3 att testa innan launch? Känner lite att hela mitt intresse ligger i att detta funkar som utlovat. Jag spelar nästan bara tunga singleplayer spel.

Läste att det var 21 titlar i början i alla fall.

Inte för att jag bryr mig, viktigare att Switch 2 får liknande funktion istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Tänk att 4090FE ser "liten" ut i jämförelse när TUF:en tas fram och då är STRIX:en till och med ännu större. Alltså jag får ångest av den här trenden.

https://www.youtube.com/watch?v=9IOBFl5SQVM

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

<Uppladdad bildlänk>

4090 FE och 4090 TUF... alltså...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

TechPowerUp har bilder på diverse custom RTX 4090 kort och varje kort jämförs mot RTX 4090 FE.

Här är just Strix-varianten,

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Det låter inte alls som en dum idé på ett test. Vad jag kan säga på rak arm är att CS:GO absolut kommer att vara ett spel där man kommer vara flaskhalsad av CPU:n. Där behöver man inte gå så långt bak i tiden för att se enorma lyft med nyare CPU:er.
Det kan man utläsa i diagrammet från min och Jacobs recension av 7950X och 7700X
<Uppladdad bildlänk>

Att göra en mer djupdykande undersökning skulle absolut kunna vara intressant och kika på äldre plattformar. Jag får dock be om lite tålamod med ett sånt test då det för tillfället är EXTREMT ont om tid pga att jag är själv i testlabbet för tillfället och det är som bekant lite produkter som ska testas kommande tid. Detta kombinerat med att ett sånt test som efterfrågas skulle ta en del tid att preppa så får det vänta en lite stund iaf. Men jag lägger definitivt upp det inför framtida period när jag har lite mer tid.

bra tips

Många har 144MHz, 165MHz skärmar det är dessa nivåer man önskar som lägsta nivå men om ett spel har 400 eller 500FPS vem bryr sig. Så lägg lite mer focus på lägsta nivån istället för snittnivån i ett sådant test. Finns inget värre än när det är många fienden på skärmen och man tappar flytet i spelet på grund av hårdvaran har en svag enhet. (RAM,CPU,GPU eller lagringsenhet)

OM kommande GPUer är +50% snabbare så kommer belastningen öka markant på övrig hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Råkade köpa ett 4090 tuf asus idag 😎
En datorbutik råkade lägga upp den tidigt och hen kommer den 10/9 i lager

Polaren köpte det i china för 2 veckor sen

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sveklockarn:

@JonasT, hur många strömkablar har ni slitit ut på Sweclockers genom åren, och i så fall, hur lång tid tog det?

Ingen vad jag kan minnas.

Permalänk

Ledsen att jag är sen till kalaset, men vet vi om det kommer gå att enkelt köpa FE i Sverige den här omgången, eller blir det att fulköpa via Tyskland igen?

Visa signatur

NES.

Permalänk

Spännande!

Kanske någon annan redan bett om det men om inte, vore väldigt intressant att se hur det presterar i MSFS jämfört med ett 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Polaren köpte det i china för 2 veckor sen

Mitt ligger och väntar att jag skall hämta det nu 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Mitt ligger och väntar att jag skall hämta det nu 😳

Jag kan hämta den åt dig.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn