Permalänk
Medlem

Höjda räntor privatleasing

För en tid sedan dök artiklar upp om att kostnader för privatleasing på bilar kan gå upp, när räntorna går upp.

I denna artikel påpekas dock att "Risken att befintliga leasingavgifter får stora höjningar är liten. Har man sagt att priset ska vara 2999 kronor så vill man hålla det. Bolagen tjänar inte på att reta upp kunderna så att de inte kan tänka sig att privatleasa igen".

Jag har dock precis fått min månadskostnad höjd, även retroaktivt från 15 maj, av Hedin Bil/DNB Finans. Det rör sig om 125 kr i månaden extra efter höjningen.

Någon annan som märkt av liknande?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Om de kan höja månadskostnaden pga ökade räntekostnader så borde du väl kunna hävda att de ska sänka månadskostnaden eftersom bilens värde på begagnatmarknaden gått upp ännu mera ( dvs deras kostnad för värdeminskningen minskar )...

Annars så är ju inte kontraktet skrivet på ett rättvist sätt utan de vill både äta kakan och ha kvar den.

En bil som är värd 10k SEK mer efter t.ex. 3 års leasning bör betyda ~280 SEK/månad högre vinst för leasingbolaget.

Permalänk
Medlem

Inte märkt den än, men alla banker har flaggat för det sen februari. Så nån överraskning tycker jag inte det kommer som? Varannan nyhet nuförtiden handlar ju om att räntorna är på väg upp eller inflationen. Och ditt leasingavtal är knutet till en rörlig ränta.

Sen att bilhandlare aldrig skyltar med att räntorna kan ändras och istället försöker sälja in privatleasing som något tryggt, ja det är fulspel.

Avtalsmässigt däremot så är det vattentätt. Men troligen kommer det handla om små justeringar även fast de har rätt att göra stora. Annars självdör deras nya kassako, och det vill de inte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Annars så är ju inte kontraktet skrivet på ett rättvist sätt utan de vill både äta kakan och ha kvar den.

Ja så kan det vara i väldigt väldigt många fall, viktigt att läsa igenom avtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja så kan det vara i väldigt väldigt många fall, viktigt att läsa igenom avtalet

Absolut, jag hade läst avtalet och var medveten om att det kunde ske. Hedin Bil har en FAQ som lyder,

Kan månadskostnaden ändras?
Om Riksbanken ändrar reporäntan så ändras också bankernas upplåningsränta och därför kan det eventuellt bli en liten justering på månadskostnaden. Detta har hittills hänt en gång och skillnaden i kostnad avgörs utifrån bilens månadskostnad. Det brukar röra sig om ca 40-50 kr/mån.

...det blev 125 kr.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om de kan höja månadskostnaden pga ökade räntekostnader så borde du väl kunna hävda att de ska sänka månadskostnaden eftersom bilens värde på begagnatmarknaden gått upp ännu mera ( dvs deras kostnad för värdeminskningen minskar )...

Annars så är ju inte kontraktet skrivet på ett rättvist sätt utan de vill både äta kakan och ha kvar den.

En bil som är värd 10k SEK mer efter t.ex. 3 års leasning bör betyda ~280 SEK/månad högre vinst för leasingbolaget.

Aldrig hört talas om leasing där bilens värde inte är statiskt under leasingperioden. Det är ju bilens införskaffningsvärde som hela kontraktet bygger på. Vid kontraktsskrivning kommer parterna överens om beräknat restvärde efter leasingperioden är över och först då gör man en beräkning som antingen är till fördel eller nackdel för leasingtagaren.

Räntan kan däremot vara bunden eller rörlig. Företagsleasing brukar i regel vara bunden eftersom bokföringen måste beräkna avskrivningsvärde för varje månad. Det för mycket jobb om fakturabeloppet ändras hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

125 kr i höjning med en repo på ,25. Har för mig att SBAB beräknar 4,5 i repo 2025 så detta är bara början för de som har rörligt och precis tecknat sig. Sen kanske de saltar lite extra ovanpå beroende på hur avtalet är skrivet och motiverar det för sig själva med att de som privatleasar inte är så priskänsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om de kan höja månadskostnaden pga ökade räntekostnader så borde du väl kunna hävda att de ska sänka månadskostnaden eftersom bilens värde på begagnatmarknaden gått upp ännu mera ( dvs deras kostnad för värdeminskningen minskar )...

Annars så är ju inte kontraktet skrivet på ett rättvist sätt utan de vill både äta kakan och ha kvar den.

En bil som är värd 10k SEK mer efter t.ex. 3 års leasning bör betyda ~280 SEK/månad högre vinst för leasingbolaget.

De måste låna upp lika mycket pengar oavsett vad bilen är värd i slutändan, så jag ser inte riktigt kopplingen mellan ränta och värde. I grunden är det dessutom en fråga om vad som står i avtalet. Vidare, om det är risk på värdet man vill ta står det en fritt att låna upp pengarna på ett eller annat sätt och köpa bilen. Om det ska fungera som du efterfrågar försvinner en huvudpoäng med privatleasing, eftersom det då rimligen också är så att leasingavgiften kan höjas pga att kvarvarande värde inte blir så högt som beräknat, alternativt att det resulterar i en fet slutfaktura vid återlämning.

Permalänk
Avstängd

Min leasing gick upp med 68 kronor för ett tag sedan och fick nu en avisering om att den skulle höjas mer från nästa månad, men bilen ska tillbaka om ett par veckor som tur är.

Det är inga stora summor det handlar om förstås, och räntan har ju gått upp något. Samtidigt är ju begagnatpriserna så höga nu att alla former av leasing lär vara en grymt bra affär för leasingföretagen, och en rätt pissig affär för konsumenterna, så man kan ju tycka att de kan vara lite mer generösa. Själv hoppas jag att de är generösa i bedömningen av skicket på min bil, inte för att den är i dåligt skick på något vis, men man vet ju aldrig hur petiga de är. Kollar jag på blocket så säljer de ju samma bil för typ 50-70K över de beräknade restvärdet och då har de gått typ dubbelt så långt som min dessutom.

Permalänk
Medlem

Japp. Har också DNB på min Outlander. Ca en hundralapp extra nu per månad.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Nu leasar jag inte längre men de två åren jag gjorde det var det nog ca 200:- i skillnad mellan billigaste och dyraste månaden.
Så kan tänka mig att det sticker iväg rätt mycket för många snart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Min bil har gått upp ca 1000kr eller 24% sedan vi fick bilen i juni.

Får lusläsa kontraktet lite men min ingång är att det blir svårt att säga upp kontraktet.

Hörde på nyheterna att saken kanske skall prövas. Alltså att man säger upp avtalet pga kraftigt höjda kostnader.

Kalkylen på just min bil ser betydligt sämre ut nu.

Permalänk
Skrivet av Greentomzki:

Min bil har gått upp ca 1000kr eller 24% sedan vi fick bilen i juni.

Får lusläsa kontraktet lite men min ingång är att det blir svårt att säga upp kontraktet.

Hörde på nyheterna att saken kanske skall prövas. Alltså att man säger upp avtalet pga kraftigt höjda kostnader.

Kalkylen på just min bil ser betydligt sämre ut nu.

Vilken bil och av vilken firma leasade du bilen ? Privatleasing eller?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Ixos:

Om de kan höja månadskostnaden pga ökade räntekostnader så borde du väl kunna hävda att de ska sänka månadskostnaden eftersom bilens värde på begagnatmarknaden gått upp ännu mera ( dvs deras kostnad för värdeminskningen minskar )...

Annars så är ju inte kontraktet skrivet på ett rättvist sätt utan de vill både äta kakan och ha kvar den.

En bil som är värd 10k SEK mer efter t.ex. 3 års leasning bör betyda ~280 SEK/månad högre vinst för leasingbolaget.

Så tycker man kanske att det borde vara. Men det tycker säkert inte leasing bolaget.
Vet än vars skoda elbil höjts med 100k sedan han köpte den.

På min Tesla tjänstebil så är värdeminskningen bara 20k på 1 år och några mån.

Permalänk
Skrivet av elusivedream:

Vilken bil och av vilken firma leasade du bilen ? Privatleasing eller?

Hedin bil och dnb finans. Privatleasing.

Det står i villkoren att de har rätt att höja avgiften om räntor bland annat går upp.

Det står även att leasing kostnaden baseras bland annat på bilens kostnad, men i mitt avtal står inget om bilens värde mer än månadsavgiften. Jag anser att det är oskäligt att höja avgiften eftersom de inte kan specificera höjningen eller basera höjningen på något i avtalet, mer än månadskostnaden som står specificerad.

Att höja 22% när räntan gått upp 1.75% är ju därför också en oskälig höjning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greentomzki:

Min bil har gått upp ca 1000kr eller 24% sedan vi fick bilen i juni.

Får lusläsa kontraktet lite men min ingång är att det blir svårt att säga upp kontraktet.

Hörde på nyheterna att saken kanske skall prövas. Alltså att man säger upp avtalet pga kraftigt höjda kostnader.

Kalkylen på just min bil ser betydligt sämre ut nu.

Låter som en orimlig höjning. Kan det vara en retroaktiv höjning? Från DBN:s hemsida:

Citat:

Notera att på privatleasingfakturan vi skickat ut nu i oktober (som gäller november) så har dels leasingavgiften höjts dels har även en retroaktiv justering (engångsjustering) för perioden 1 okt tom 31 okt debiteras.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greentomzki:

Hedin bil och dnb finans. Privatleasing.

Det står i villkoren att de har rätt att höja avgiften om räntor bland annat går upp.

Det står även att leasing kostnaden baseras bland annat på bilens kostnad, men i mitt avtal står inget om bilens värde mer än månadsavgiften. Jag anser att det är oskäligt att höja avgiften eftersom de inte kan specificera höjningen eller basera höjningen på något i avtalet, mer än månadskostnaden som står specificerad.

Att höja 22% när räntan gått upp 1.75% är ju därför också en oskälig höjning.

Om bilen tex har ett beräknad extremt högt restvärde är det knappast oskäligt att höja 22%.
Spännande om både restvärde och räntan är rörlig i ditt avtal, det kan bli rejält dyrt då om din månadsavgift baserades på nollränta och det faktum att elbilar i princip har saknat värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greentomzki:

Hedin bil och dnb finans. Privatleasing.

Det står i villkoren att de har rätt att höja avgiften om räntor bland annat går upp.

Det står även att leasing kostnaden baseras bland annat på bilens kostnad, men i mitt avtal står inget om bilens värde mer än månadsavgiften. Jag anser att det är oskäligt att höja avgiften eftersom de inte kan specificera höjningen eller basera höjningen på något i avtalet, mer än månadskostnaden som står specificerad.

Att höja 22% när räntan gått upp 1.75% är ju därför också en oskälig höjning.

Så vad blir 0,0175/0, om du nu vill räkna så? Men vi kan väl ta 0,0175/0,000001 för att vara snälla.

Nu beror det förstås på hur upplåningen går till, men bara för att styrräntan ändras med x så betyder det inte nödvändigtvis att finansbolagets upplåningskostnad bara stiger med det. På räntemarknaden finns det många fler variabler, se diskussionen om fastighetsbolagens obligationer.

Permalänk
Skrivet av anon112397:

Om bilen tex har ett beräknad extremt högt restvärde är det knappast oskäligt att höja 22%.
Spännande om både restvärde och räntan är rörlig i ditt avtal, det kan bli rejält dyrt då om din månadsavgift baserades på nollränta och det faktum att elbilar i princip har saknat värdeminskning.

Står inget om restvärde heller i avtalet.

Kan bli läge för ARN att se över deras villkor. Finns många parametrar i avtalslagen som skall följas.

Mycket tveksam till att de kan höja hur som helst utan att specificera eller härleda till något som har med fordonets värde att göra. Finns domar på liknande fall, fast då har de ofta gällt krediter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greentomzki:

Står inget om restvärde heller i avtalet.

Kan bli läge för ARN att se över deras villkor. Finns många parametrar i avtalslagen som skall följas.

Mycket tveksam till att de kan höja hur som helst utan att specificera eller härleda till något som har med fordonets värde att göra. Finns domar på liknande fall, fast då har de ofta gällt krediter.

Ja kolla upp avtalet, det finns en överhängande risk att begagnade elbilar kommer se en större värdeminsking framöver än historiskt sett. Om du då har en leasingkostnad som flyter med restvärdet kan det bli en tråkig historia men även kanske ett oskäligt avtalsvillkor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon112397:

Ja kolla upp avtalet, det finns en överhängande risk att begagnade elbilar kommer se en större värdeminsking framöver än historiskt sett. Om du då har en leasingkostnad som flyter med restvärdet kan det bli en tråkig historia men även kanske ett oskäligt avtalsvillkor...

Har nog aldrig sett ett sådant avtal faktiskt, det brukar vara saker som räntor (om man valt ett avtal med rörlig sådan), lagändringar, förändring av skatter osv som kan påverka leasingavgiften.

Permalänk

Med tanke på detta:
Kan månadskostnaden ändras?
Om Riksbanken ändrar reporäntan så ändras också bankernas upplåningsränta och därför kan det eventuellt bli en liten justering på månadskostnaden. Detta har hittills hänt en gång och skillnaden i kostnad avgörs utifrån bilens månadskostnad. Det brukar röra sig om ca 40-50 kr/mån.

Samt att de inte uppger deras belåningsgrad/lån på bilen kan det röra sig om:

Ocker, 31 §•Avtalet blir ogiltigt om enpersons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning utnyttjats och det leder till ett uppenbart missförhållande i avtalet.

Även detta:
Oklarhetsregeln! t.ex. 10 §Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det:
När räntan höjs får man titta på bilens inköpspris inte månadskostnaden för att beräkna ökningen.

Kostar bilen 400 000kr och räntan höjs 1% så blir kostnaden 4000kr högre per år.
Totalt har räntan ökat 1.75 i år. Så ca 600kr per månad.

Prognosen är väl 2,25% i slutet av året/början av 23?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

I våras fick jag en höjning om cirka 300 :- i månaden. Framgick inget mer än "Räntehöjning" på avin.
Det är det enda hittills, drygt ett år in på leasingen av tre år.

Permalänk
Medlem

Går och klurar på ny bil men har svårt att bestämma mig om jag ska ta ett vanligt lån eller om man ska testa att leasa en bil.
Vad säger ni är det dumt i dessa tider att leasa en bil?
För det verkar ju väldigt smidigt om inte annat.
tänker om nu månadspriserna går upp pga räntor mm kommer dom även att sänka i samma takt sedan när det lugnar sig igen eller är detta det nya normala?

Permalänk
Medlem

En i min närhet fick precis beskedet att de ska höja avgiften på hens privatleasing. De hävdar Force Majeur vilket i min mening är helt bisarrt. När de innan räntehöjningarna säger att månadsavgiften ej kan ändras då räntan är fast.

Ett avtal är ett avtal.

Permalänk
Medlem

Vi började privatleasa en elbil nu i april för 2900 kr/mån. DNB har höjt avgiften 3 ggr sedan dess så senaste fakturan var på 3400 kr/mån. Tyvärr missade jag den biten i avtalet och säljaren nämnde såklart inget om det.

Permalänk
Medlem

Jag började leasa min nuvarande bil i juli och fick ett pris på 4387:- då säljaren gav mig lite rabatt etc på bilen. Tyckte det var ok då min smärtgräns gick på 4500:-.
Nu har jag fått min fjärde faktura och nästa betalning är på 5375:-, en höjning med hela 1000:- sen juli månad.
Hur mycket kan de få höja kostnaden egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

När de innan räntehöjningarna säger att månadsavgiften ej kan ändras då räntan är fast.

Ett avtal är ett avtal.

Skrivet av S1im:

Tyvärr missade jag den biten i avtalet och säljaren nämnde såklart inget om det.

Skrivet av Zoroed:

Hur mycket kan de få höja kostnaden egentligen?

Man får se till att ha koll på vad man skriver under.
Har säljaren sagt att avgiften inte ändras så kanske man kan försöka driva det, men svårt att bevisa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man får se till att ha koll på vad man skriver under.
Har säljaren sagt att avgiften inte ändras så kanske man kan försöka driva det, men svårt att bevisa.

I kontraktet står där;

Prisändring får ske efter avtalets ingående, men inte efter leverans. Orsaken till prisändringen ska vara hänförlig till offentliga åtgärder såsom lagändringar, myndighetsbeslut, skatter eller tullar som är utanför säljföretagets kontroll och som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Om jag tolkar det rätt så får de inte ändra priset efter leverans?
Eller syftar ovan text på månadsavgiften för bilen och tar inte räntan i beaktning?