The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är som att manusförfattarna glömt alla tidigare avsnitt varje gång de skriver ett nytt. Eller att varje avsnitt skrivs av nya personer som inte får prata med de som skrev tidigare avsnitt.

Aldrig sett så mycket motsägelser i en serie från avsnitt till avsnitt.

Harfoots: Alla som hamnar efter blir lämnade för att dö! Sen sjunger vi en sång om dig.
Harfoots i nästa avsnitt: Ingen går ensam! Vi tar alltid hand om varandra för vi är Harfoots!

Dold text

Det är även riktigt tröttsamt med deras "fake-outs" om en karaktär är död eller inte, de drar liksom exakt samma kliché två avsnitt i rad med Bronwyn, det är så pinsamt uppenbart att hon kommer dyka upp bakom Theo precis innan han ska lyfta på filten över ett lik.

Ska vi ha handuppräckning över hur många som tror att Isildur också är död?

Balrogen vaknar av ett löv. Det var inte en demon som sov tungt.

Dold text

Är det nyutexaminerade studenter som sitter och skriver manus?

Amen! Det händer för lite intressant i varje scen och när man då fyller tiden med fake-outs, som tittarna ändå inte går på eller är känslomässigt tagna av, blir det bara en frustration som tittare. Det blir också märkligt när Galadriel pratar om genocide av orcs för att sedan anmärka Theo ibörjan på nästa avsnitt om vikten att aldrig ta lätt på vilka man dödar.

Klippningen gör mig tokig. Durin lyckas få till den enda känslomässigt starka scenen hitills, när han pratar med sin pappa, och precis när man börjar känna något klipper dom till harfoots. Det är rent amatörmässigt hur vissa delar behandlats i denna påkostade soppa.

Permalänk
Medlem

Älskar scenerna med Elrond och Durin, tbh allt med dvärgariket. Är nåt med inramningen och skådisarna som klickar sjukt hårt för mig. Och scenen mellan Durin och hans far var *chefs' kiss*.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Älskar scenerna med Elrond och Durin, tbh allt med dvärgariket. Är nåt med inramningen och skådisarna som klickar sjukt hårt för mig. Och scenen mellan Durin och hans far var *chefs' kiss*.

Ja det finns ljusglimtar i serien helt klart, det är en av dom. Ville verkligen älska Rings of Power men det är för mycket som inte riktigt går ihop för att det ska vara en bra serie. Jag kommer dock fortsätta se den, den är tillräckligt underhållande tycker jag. Men den kunde varit så mycket mer, det är det som gör mig besviken.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Älskar scenerna med Elrond och Durin, tbh allt med dvärgariket. Är nåt med inramningen och skådisarna som klickar sjukt hårt för mig. Och scenen mellan Durin och hans far var *chefs' kiss*.

Durin är den bästa karaktären i serien helt klart!
Väldig märkligt att han är den enda som visar någon form av känslor..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Förvridna står det iofs😉

Ja de gjorde det, jag som är blind som vanligt!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TotalF:

Älskar scenerna med Elrond och Durin, tbh allt med dvärgariket. Är nåt med inramningen och skådisarna som klickar sjukt hårt för mig. Och scenen mellan Durin och hans far var *chefs' kiss*.

Ja den scenen var nog överlägset bäst hittills!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hur tror ni de kommer knyta ihop Harfoots-parodin tillsammans med de övriga berättelserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Hur tror ni de kommer knyta ihop Harfoots-parodin tillsammans med de övriga berättelserna?

Gissningsvis är Smeagol, a.k.a Gollum, en Harfoot.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gissningsvis är Smeagol, a.k.a Gollum, en Harfoot.

Med tanke på hur dom tagit tidslinjen, knycklat ihop den, tänt eld på den och kastat ut den genom fönstret, hade jag knappt blivit förvånad om vi får se Smeagols föräldrar eller något i nästa avsnitt.

Strunt samma att det egentligen är över 2500 år tills han hittar ringen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Med tanke på hur dom tagit tidslinjen, knycklat ihop den, tänt eld på den och kastat ut den genom fönstret, hade jag knappt blivit förvånad om vi får se Smeagols föräldrar eller något i nästa avsnitt.

Strunt samma att det egentligen är över 2500 år tills han hittar ringen...

Sauron har ju gått från en Tyrann som härskade i 1000 år? 1500?, till en lite halvjobbig kille som var elak i 30 år (eftersom Isildur redan är tonåring och ringarna är inte ens gjorda).

Karaktärsmord 101.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

1000

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sauron har ju gått från en Tyrann som härskade i 1000 år? 1500?, till en lite halvjobbig kille som var elak i 30 år (eftersom Isildur redan är tonåring och ringarna är inte ens gjorda).

Karaktärsmord 101.

Vi kanske kan intala oss att det är Isildurs förfader Isildur?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med tanke på hur dom tagit tidslinjen, knycklat ihop den, tänt eld på den och kastat ut den genom fönstret, hade jag knappt blivit förvånad om vi får se Smeagols föräldrar eller något i nästa avsnitt.

Strunt samma att det egentligen är över 2500 år tills han hittar ringen...

Precis min poäng. Inte så långsökt ändå eftersom det i böckerna kom fram att Gollum kom från en grupp folk längs Anduin som var föregångare till Hoberna, vilket Harfoots uppenbarligen är i serien.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har sett 3 avsnitt av serien och tycker den är bra, 4/5! Min betygsättning kommer från synvinkeln att jag gillar filmerna och har sett de flera gånger men har aldrig läst böckerna så jag förstår att LotR fantaster kan ha en del emot denna serie.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tycker serien är helt ok, men skoja lite om den kan man allt göra.
Hittade denna bild i mitt flöde som borde passa i den här tråden

<Uppladdad bildlänk>

Fantastisk bild:
#19753275

Permalänk
Medlem

På riktigt, hur många gånger har dom inte gått igenom Mithril plotten? Det är typ det ända dvärg/Elrond linjen handlat om sedan typ episod 2.

Det är en hemlis, visa det inte till något. Visar det. Vi måste ha det. Vi ska mina de. Vi kan inte mina de. Vi måste mina de. Vi får inte mina de. Vi kommer mina de. NEJ. Vi minar de ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fantastisk bild:
#19753275

Missade helt att du lagt upp den redan.
Tog bort min post.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Missade helt att du lagt upp den redan.
Tog bort min post.

Nej nej, menade verkligen inte så, inte alla som läser så här många sidor. Sprid glädjen du med, knappast ’min’ bild på något vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

På riktigt, hur många gånger har dom inte gått igenom Mithril plotten? Det är typ det ända dvärg/Elrond linjen handlat om sedan typ episod 2.

Det är en hemlis, visa det inte till något. Visar det. Vi måste ha det. Vi ska mina de. Vi kan inte mina de. Vi måste mina de. Vi får inte mina de. Vi kommer mina de. NEJ. Vi minar de ändå...

I mina ögon handlar Elrond/Durin om en vänskap som återuppväcks, förlåtelse, tillit och uppoffring. Och med senaste avsnittet och konsekvenserna det får för Durin så är det något stort, speciellt efter dialogen mellan honom och hans far och senare med sin fru.

Tycker det är riktigt bra genomfört på dessa, vad är vi uppe i, 7-8 avsnitt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej nej, menade verkligen inte så, inte alla som läser så här många sidor. Sprid glädjen du med, knappast ’min’ bild på något vis

Too late!

Önskar de hade gjort en serie om bara Durin istället
Säsongsavslutning nu på fredag förresten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag önskar att dom hade skippat hela komprimeringen av timelinen o att all ska vara en enda story som sitter ihop, o istället lagt några avsnitt eller möjligtvis en hel säsong på varje del dom vill ha berättat. Lite som The Sandman gjorde alltså, fast kanske lite bättre än vad dom lyckades med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Too late!
https://i.ibb.co/hm5VzLh/durin.gif

Önskar de hade gjort en serie om bara Durin istället
Säsongsavslutning nu på fredag förresten.

Hade bunkrat upp med öl och chips varje fredag för denna crossover

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

I mina ögon handlar Elrond/Durin om en vänskap som återuppväcks, förlåtelse, tillit och uppoffring. Och med senaste avsnittet och konsekvenserna det får för Durin så är det något stort, speciellt efter dialogen mellan honom och hans far och senare med sin fru.

Tycker det är riktigt bra genomfört på dessa, vad är vi uppe i, 7-8 avsnitt.

Alltså dom är det som är bäst i serien men det är inte direkt jätte bra. Alltså manus skrivarna gör så här med andra saker med typ Harfoots och "Gandalf". Dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom, han gör något, dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom. Det är änna lite tråkigt om 2/3 delar av serien är upprepning. Är jag helt galen som tycker att det är tråkigt som tusan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Alltså dom är det som är bäst i serien men det är inte direkt jätte bra. Alltså manus skrivarna gör så här med andra saker med typ Harfoots och "Gandalf". Dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom, han gör något, dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom. Det är änna lite tråkigt om 2/3 delar av serien är upprepning. Är jag helt galen som tycker att det är tråkigt som tusan?

Nej, de saknar helt kompetensen för att skriva en intressant och spännande historia.

Det är 90 % upprepning och fake-outs

Men sen har de ju vid intervjuer också kommit fram till att de skrivit avsnitt på en dag, eller filmat scener (som borde vara komplexa) på endast en dag med i princip inga re-shoots (t ex när Galadriel skulle läxa upp Numenors med sina svärdskills).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså dom är det som är bäst i serien men det är inte direkt jätte bra. Alltså manus skrivarna gör så här med andra saker med typ Harfoots och "Gandalf". Dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom, han gör något, dom litar inte på honom, han räddar dom, dom litar på honom. Det är änna lite tråkigt om 2/3 delar av serien är upprepning. Är jag helt galen som tycker att det är tråkigt som tusan?

Jag menar, med samma logik skulle man ju kunna påstå att Breaking Bad är en skitserie. "Han får en idé, kokar meth, det går åt helvete, han tvivlar, får en idé, kokar meth, nån dör, han tvivlar, kokar meth, det går åt skogen, nån dör, han tvivlar, kokar mer meth".

Jag bryr mig väldigt lite om vad som sägs i intervjuer och vad nån hört någon säga - jag bryr mig om vad som hamnar på tvn - och skulle efter eget tycke och smak ge det en stark 7/10. Men så har jag väldigt uppenbarligen en helt annan approach till tittandet av serien.

Som en jämförelse var jag lite besviken på Wheel of Times första säsong. Läst serien två ggr och känner till den rätt väl och det här var, i mångt och mycket, inte vad jag hoppats på. Vissa saker var ok, en del faktiskt riktigt bra men kunde inte skaka känslan att det var fel (för mig). Så visst, kan förstå att somliga inte gillar RoP.

Men jag gört, och håller inte med om det mesta som skrivs om dåligt skrivna scener, kass cgi, nagelfarande av båtars storlek och allmönt om hur storyn byggs upp. För mig är det ett helt nytt verk och det är så jag ser på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag menar, med samma logik skulle man ju kunna påstå att Breaking Bad är en skitserie. "Han får en idé, kokar meth, det går åt helvete, han tvivlar, får en idé, kokar meth, nån dör, han tvivlar, kokar meth, det går åt skogen, nån dör, han tvivlar, kokar mer meth".

Jag bryr mig väldigt lite om vad som sägs i intervjuer och vad nån hört någon säga - jag bryr mig om vad som hamnar på tvn - och skulle efter eget tycke och smak ge det en stark 7/10. Men så har jag väldigt uppenbarligen en helt annan approach till tittandet av serien.

Som en jämförelse var jag lite besviken på Wheel of Times första säsong. Läst serien två ggr och känner till den rätt väl och det här var, i mångt och mycket, inte vad jag hoppats på. Vissa saker var ok, en del faktiskt riktigt bra men kunde inte skaka känslan att det var fel (för mig). Så visst, kan förstå att somliga inte gillar RoP.

Men jag gört, och håller inte med om det mesta som skrivs om dåligt skrivna scener, kass cgi, nagelfarande av båtars storlek och allmönt om hur storyn byggs upp. För mig är det ett helt nytt verk och det är så jag ser på det.

Har tyvärr inte sett Breaking Bad så kan inte svara på det. Men ifall den är skriven som Rings of Power så är den sannerligen dåligt skriven haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Har tyvärr inte sett Breaking Bad så kan inte svara på det. Men ifall den är skriven som Rings of Power så är den sannerligen dåligt skriven haha

Ok, sorry för megaspoilern då, hoho

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Jag menar, med samma logik skulle man ju kunna påstå att Breaking Bad är en skitserie. "Han får en idé, kokar meth, det går åt helvete, han tvivlar, får en idé, kokar meth, nån dör, han tvivlar, kokar meth, det går åt skogen, nån dör, han tvivlar, kokar mer meth".

Mja. Drar man det till det extrema går det att göra sådär med varje serie/film/spel som gjorts. Skillnaden är att det händer rätt mycket mer också i Breaking Bad.

Bryan Cranstons porträttering av Walter White är fantastisk. Karaktärsutveckling när den är som bäst. Att gå från mesig och ambitionslös till att vara den som knackar, god damn vad han gör det bra, och framförallt trovärdigt och under en rimlig tid.

Vad har vi lärt oss / vad har hänt under 7 avsnitt av RoP?

Galadriel är arg
Det finns orcher
Ett vulkanutbrott hände
Mithril finns

Vad har vi inte lärt oss?

Vem är Sauron?
Vem är Meteormannen?
Var är Ringarna i Rings of Power?

Allting som hänt hittills hade kunnat utspelas sig under 2 avsnitt och vi hade inte missat någonting.

Skrivet av Moton:

Har tyvärr inte sett Breaking Bad så kan inte svara på det. Men ifall den är skriven som Rings of Power så är den sannerligen dåligt skriven haha

En av de bästa serierna som gjorts. Se några avsnitt av den istället för RoP

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Mja. Drar man det till det extrema går det att göra sådär med varje serie/film/spel som gjorts. Skillnaden är att det händer rätt mycket mer också i Breaking Bad.

Bryan Cranstons porträttering av Walter White är fantastisk. Karaktärsutveckling när den är som bäst. Att gå från mesig och ambitionslös till att vara den som knackar, god damn vad han gör det bra, och framförallt trovärdigt och under en rimlig tid.

Vad har vi lärt oss / vad har hänt under 7 avsnitt av RoP?

Galadriel är arg
Det finns orcher
Ett vulkanutbrott hände
Mithril finns

Vad har vi inte lärt oss?

Vem är Sauron?
Vem är Meteormannen?
Var är Ringarna i Rings of Power?

Allting som hänt hittills hade kunnat utspelas sig under 2 avsnitt och vi hade inte missat någonting.

En av de bästa serierna som gjorts. Se några avsnitt av den istället för RoP

Mmm, jag förenklade bara för att visa på hur fattigt ursprungsargumentet var. Senm sprang man ju på den edna människan som INTE sett BB så det föll ju handlöst pladask Och ja, Cranston är ett monster på alla vis i rollen som Walter White!!

Lite av min poäng, I guess, är att RoP följer lite av hur Jacksons ursprungliga trilogi byggdes upp. Handen på hjärtat är det väl inte något unikum av karaktärsutveckling där heller.

Galadriel är arg
Det finns orcher
Ett vulkanutbrott hände
Mithril finns

Jag är väl otroligt konstig då som tycker att det som hänt är så väldigt mkt mer och skulle jag orka beskriva det så hade jag nog kunnat formulera något som lät mer spännande. Men jag vet ju var du kommer ifrån så... Vi lär nog aldrig komma överens om speciellt mkt gällande RoP, bara att vi har vitt skiljda åsikter om seriens kvaliteter/eller lack there of

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Mmm, jag förenklade bara för att visa på hur fattigt ursprungsargumentet var. Senm sprang man ju på den edna människan som INTE sett BB så det föll ju handlöst pladask Och ja, Cranston är ett monster på alla vis i rollen som Walter White!!

Haha ja det var små odds på den

Men tycker ändå argumentet håller lite, även om det går att applicera på BB så kändes det inte som om de repeterade sig själva bokstavligen varje avsnitt.

Nu har Harfoots gått från rädda, till imponerade, till rädda igen, för Gandalf-Not-Gandalf typ 3 gånger på lika många avsnitt de varit med.

Fast de aldrig riktigt sett honom göra något coolt så tror de att han kan heala skogen som blivit bränd? Baserat på vad liksom?

Visa signatur

Mr. Scriptman