Permalänk
Medlem

Köpråd TV 6000:-

Hej,

Skulle önska köpråd på TV för 6000kr. Kollar på film och spelar Playstation.

Har kollat på nedan:
Toshiba 55UA5D63DG
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/toshiba-55ua5d63dg/10...

Samsung UE55AU7105KXXC
https://www.netonnet.se/art/justnu/fotbollsfest/tv/46-50/sams...

Vilken är mest bang for the buck? Eller har ni något annat förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade bra hjälp av rtings.com när jag valde tv. Dom göra grymma recensioner både i skrift och i videos.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-58pus900612/1...

Kanske ett alternativ?

Jag går i samma tankar och hittade denna. Har ingen aning om den är bra eller inte men som jag förstår det är 9 serien den bästa hos Philips? Nu är det av LCD varianterna jag menar såklart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spinnix:

Hej,

Skulle önska köpråd på TV för 6000kr. Kollar på film och spelar Playstation.

Har kollat på nedan:
Toshiba 55UA5D63DG
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/toshiba-55ua5d63dg/10...

Samsung UE55AU7105KXXC
https://www.netonnet.se/art/justnu/fotbollsfest/tv/46-50/sams...

Vilken är mest bang for the buck? Eller har ni något annat förslag?

Tack!

Ingen är bang för pengarna utan mer en "meh" för pengarna. Du tittar på Samsungs enklaste basutbud och på Toshiba som numera är ett licensierat varumärke med OEM-tillverkning, vilket jag brukar klassa som bottenskrapet.

Det som talar för Samsungen är som alltid i den här situationen: Du vet vad du får (och inte får) där du kan finna många tester som säger att det är en enkel TV. Men viktigaste av allt kan du finna information om hur du gör saker och ting med just Samsungs apparater och det enklare att få svar på frågor runt funktioner och handhavande. Inklusive en svensk kundtjänst.

Toshiban är något annat. En random OEM-TV som sällan testas och där det sällan finns komplett information runt just sådant som funktioner och handhavande. Ingen aning om hur bra den här. Men eftersom det är OEM är det sällan bättre än någon annan bas- eller bottenskrapsmodell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ol-korv:

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-58pus900612/1...

Kanske ett alternativ?

Jag går i samma tankar och hittade denna. Har ingen aning om den är bra eller inte men som jag förstår det är 9 serien den bästa hos Philips? Nu är det av LCD varianterna jag menar såklart.

Philips är lite kluriga då en PUS9006 är en mellanklassmodell. Den har högre siffra än exempelvis OLED i 7- eller 8-serien men är inte riktigt jämförbar med dem i fråga om bildkvalitet.

Fast ja, PUS9006 tekniskt och i fråga om bildkvalitet en bättre TV än de två modeller TS tittar på.

Permalänk
Medlem

Uppskattar all hjälp! Toshiban kom egentligen bara på fråga för att jag såg i någon engelsk recension att den enligt dom kunde vara en ok "billig" TV! Får kanske kolla åt Philips-hållet då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-58pus900612/1...

Kanske ett alternativ?

Jag går i samma tankar och hittade denna. Har ingen aning om den är bra eller inte men som jag förstår det är 9 serien den bästa hos Philips? Nu är det av LCD varianterna jag menar såklart.

Detta är en riktigt bra tv, fick mina föräldrar att köpa den och kan säga att bilden är riktigt trevlig. Det är deras toppmodell (2021) inom LED, men som laxpudding säger är mellanklass då han även drar in Oled

Skrivet av Spinnix:

Uppskattar all hjälp! Toshiban kom egentligen bara på fråga för att jag såg i någon engelsk recension att den enligt dom kunde vara en ok "billig" TV! Får kanske kolla åt Philips-hållet då!

Kan verkligen rekommendera den Philipsen, för de pengarna får man en toppmodell (inom LED) som kom ut 2021. Enkelt att ställa in en bra bild, slå av diverse "skräp" och släng på "filmmaker mode" så är man klar

För priset är jag rätt övertygad om att man inte kommer att hitta en bättre tv, och ja... det är verkligen mycket bang-for-the-buck på den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spinnix:

Uppskattar all hjälp! Toshiban kom egentligen bara på fråga för att jag såg i någon engelsk recension att den enligt dom kunde vara en ok "billig" TV! Får kanske kolla åt Philips-hållet då!

De flesta billiga TV är just okey idag. Tiden med riktiga skit-TV är faktiskt tack och lov förbi. Det finns synpunkter men sällan det där med tokfel i bilden.

Vad som hänt är att de som gör enkla OEM-TV, likt Vestel, TCL med flera har blivit mycket bättre. Samtidigt har prispressen gjort att fler modeller från de stora tillverkarna är just OEM-modeller i lågprissegmentet. Så det vattnas ut lite.

Samtidigt är det svårt att veta exakt vad man får ändå med alla OEM-märken. Fortfarande fördel för exempelvis Samsung. Philips PUS7-serie är till exempel Vestel-byggd och ser ut som och fungerar som Vestel-byggen från andra licensierade random varumärken. Skillnaden är att Philips fortfarande har en svensk support och större spridning av information och kunskap om produkterna.

Skrivet av Necrophor:

Kan verkligen rekommendera den Philipsen, för de pengarna får man en toppmodell (inom LED) som kom ut 2021. Enkelt att ställa in en bra bild, slå av diverse "skräp" och släng på "filmmaker mode" så är man klar

PUS9006 är inte en toppmodell, utan är under PUS9206 och PML9-modellerna med mini-LED. Jag har erfarenhet av (men inte djuptestat) just PUS9006 och det är verkligen mellanklass. Inte bäst på något sätt men just bättre än basmodellerna på alla punkter med allt från reflexfilter till hur den fungerar med färger.

Fast du kanske menade "toppmodell" som i att du tycker den fungerar toppen?

Personligt-läget med skräpet avstängt kan fungera ännu bättre än Filmmaker, särskilt om du kör SDR och HDR från samma källa. Det har varit problem på flera 2021-Philips med ISF-lägena och Filmmaker att de inte fungerar rätt med HDR. Vet inte om det är samma med PUS9006. Dock kan det vara så att det inte syns lika tydligt på PUS9006 eftersom den inte har så stort dynamiskt omfång till att börja med. Syns däremot tydligt på exempelvis OLED806 att HDR inte blir vad den ska.

Men, men: Philips sällan konsekventa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta billiga TV är just okey idag. Tiden med riktiga skit-TV är faktiskt tack och lov förbi. Det finns synpunkter men sällan det där med tokfel i bilden.

Vad som hänt är att de som gör enkla OEM-TV, likt Vestel, TCL med flera har blivit mycket bättre. Samtidigt har prispressen gjort att fler modeller från de stora tillverkarna är just OEM-modeller i lågprissegmentet. Så det vattnas ut lite.

Samtidigt är det svårt att veta exakt vad man får ändå med alla OEM-märken. Fortfarande fördel för exempelvis Samsung. Philips PUS7-serie är till exempel Vestel-byggd och ser ut som och fungerar som Vestel-byggen från andra licensierade random varumärken. Skillnaden är att Philips fortfarande har en svensk support och större spridning av information och kunskap om produkterna.

PUS9006 är inte en toppmodell, utan är under PUS9206 och PML9-modellerna med mini-LED. Jag har erfarenhet av (men inte djuptestat) just PUS9006 och det är verkligen mellanklass. Inte bäst på något sätt men just bättre än basmodellerna på alla punkter med allt från reflexfilter till hur den fungerar med färger.

Fast du kanske menade "toppmodell" som i att du tycker den fungerar toppen?

Personligt-läget med skräpet avstängt kan fungera ännu bättre än Filmmaker, särskilt om du kör SDR och HDR från samma källa. Det har varit problem på flera 2021-Philips med ISF-lägena och Filmmaker att de inte fungerar rätt med HDR. Vet inte om det är samma med PUS9006. Dock kan det vara så att det inte syns lika tydligt på PUS9006 eftersom den inte har så stort dynamiskt omfång till att börja med. Syns däremot tydligt på exempelvis OLED806 att HDR inte blir vad den ska.

Men, men: Philips sällan konsekventa.

Vi förstår att det inte är en topp-tv om man börjar räkna in dyrare apparater. Men sett till budgeten 6000kr kanske det kan vara en av de bättre alternativen eller vad tror du? Tittar man på andra märken i den prisklassen hittar jag inget som jag kan läsa mig till i tester osv som verkar bättre. Sen är den 3” större än de 55” modellerna. Kanske ingen jätteskillnad men för mig i alla fall inget negativt;).

Men det kanske finns någon tv från andra märken som är minst lika bra? Men för en som inte varit insatt i dessa beslut sedan 2010 när nuvarande tv köptes är det en ren och skär djungel…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan verkligen rekommendera den Philipsen, för de pengarna får man en toppmodell (inom LED) som kom ut 2021.

Detta är en LCD-TV, bara för att förtydliga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ol-korv:

Men det kanske finns någon tv från andra märken som är minst lika bra? Men för en som inte varit insatt i dessa beslut sedan 2010 när nuvarande tv köptes är det en ren och skär djungel…

Basmodeller från LG, Sony, Samsung, Philips med flera kan alla vara "minst lika bra". Kruxet med den här klassen är att man inte har lyxen att shoppa på egenskaper i samma utsträckning som när du väljer mellan en OLED eller LCD med FALD och kan röra dig med en budget på 10–15.000 kronor. Det finns inga tydliga distinktioner i basklassen. Inget i basklassen är särskilt mycket bättre än det andra. Handlar mest ifall det är metall eller plast för stativet och liknande.

Ingen basmodell är dock helt kass och ingen är klart bättre än resten. Mest att tillfället kan leda till en bättre modell, likt Philips PUS9006 blir tillgänglig till samma prisnivå. Då är det tveklöst ett bättre val att välja en mellanklassmodell ifall den touchar prisnivån för basmodeller.

Sista veckan i november har vi Black Friday då det är stora realisationen på TV och den veckan kan stå för 25–40 procent av hela årets TV-försäljning. Ofta flera tusenlappar billigare. Det lär inte hända så mycket med priset på Samsung AU7-modeller och Philips PUS9006 eftersom det är 2021-modeller som redan har pressats i pris.

2022-modellerna är efterträdaren till AU7 samsungs BU-serie. Det är i praktiken ingen större skillnad. Det som händer efter BF är att BU8-serien kanske kostar som AU7-serien idag. Men det är också bara spekulationer i en tid med ändrad ekonomi.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att lägga till knappt 1000 kr så får du en "premium-modell" i det lägre segmentet (LCD med FALD) https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/sony-xr-55x90j/102505...

Som också har 4K 120 Hz som passar till ditt PS5.

Permalänk
Medlem

Nån som har en bra guide som förklarar LED, QLED, FALD etc för oss noobs?

Kanske nåt som jämför märkenas gränssnitt?
Nåt märke som har bättre ljud? Tycker ljudet är viktigt och skippar gärna bars etc till en början iaf

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagom:

Nån som har en bra guide som förklarar LED, QLED, FALD etc för oss noobs?

Kanske nåt som jämför märkenas gränssnitt?
Nåt märke som har bättre ljud? Tycker ljudet är viktigt och skippar gärna bars etc till en början iaf

Allt om aktuell bildteknik i TV och skärmar:
https://www.sweclockers.com/artikel/33973-guide-till-modern-s...

Panasonic JZ2000 och LZ2000E har utmärkt ljud för att vara inbyggt. Philips OLED986 och OLED937 har oslagbart ljud för att vara inbyggd.

Resten är en smak- och definitionsfråga med vad man menar med "bättre ljud". Toppmodeller har överlag bättre ljud än mellanmodeller som i sin tur är bättre än basmodeller som är bättre än bottenskrapsmodeller som kanske är bättre än en klockradio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Om du har möjlighet att lägga till knappt 1000 kr så får du en "premium-modell" i det lägre segmentet (LCD med FALD) https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/sony-xr-55x90j/102505...

Som också har 4K 120 Hz som passar till ditt PS5.

Nu kanske jag är dålig på att räkna, men den modellen kostar 8990 kr. TS skrev att budget var 6000 kr. Det är ganska mycket mer än 1000 kr, närmare bestämt 2990 kr. Drygt 33,3% dyrare än ursprunglig budget.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nu kanske jag är dålig på att räkna, men den modellen kostar 8990 kr. TS skrev att budget var 6000 kr. Det är ganska mycket mer än 1000 kr, närmare bestämt 2990 kr. Drygt 33,3% dyrare än ursprunglig budget.

Den kostade då alltså 6990:- när inlägget skrevs...

Permalänk
Bildexpert 📺

Drumroll! 🥁

Precis därför jag diskuterar bild- och produktkvalitet vilket är en konstant faktor när man köper en TV. Priserna guppar upp och ned som tusen optimistjollar på öppet hav. Under hösten stormar det dessutom lite mer.

Därför är det för mig inte särskilt intressant eller ens relevant att väga in skillnader om tusenlappar hit och dit. Det är helt omöjligt att hålla koll på varenda modell i varenda butik varenda dag. Den tajmingen av plånbok och tillfälle är så individuell och måste också skötas individuellt.

Även därför jag rekommenderar att välja TV utifrån den konstanta produktkvalitet. Välj din nivå av kvalitet. Se vad du måste betala för att nå den kvaliteten. Kanske måste man öka sin budget eller sänka sina krav. Då finner man ett par modeller eller tre som matchar de individuella kriterierna och då blir det mycket, mycket lättare att övervaka prisläget.

Det är när man köper TV med inga andra krav än en budget, "bra TV för 6000 kronor" det blir den här känslan av djungel och en omöjlig uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nu kanske jag är dålig på att räkna, men den modellen kostar 8990 kr. TS skrev att budget var 6000 kr. Det är ganska mycket mer än 1000 kr, närmare bestämt 2990 kr. Drygt 33,3% dyrare än ursprunglig budget.

Den 14 okt (när inlägget skrevs) gällde det priset vet, för jag såg det i dagens fynd-tråden.

Verkar dock som att @t4kti hade koll på priset innan det tipsades om i fyndtråden.

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min https://mistore.se/collections/tv/products/mi-tv-p1-55.
Har den och en samsung i ett annat rum (som kostade runt 15k). Kanske skiljer lite, framförallt har samsungen bättre högtalare. (har soundbar kopplad via arc på samsungen så får ofta använda tv-högtalarna).
Dom är kanske inte super-hyllade, men för en xbox-tv i annat rum är den super.

(just nu kör dom sin qled för 6995 https://mistore.se/collections/tv/products/mi-tv-q1-55)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spinnix:

Hej,

Skulle önska köpråd på TV för 6000kr. Kollar på film och spelar Playstation.

Har kollat på nedan:
Toshiba 55UA5D63DG
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/toshiba-55ua5d63dg/10...

Samsung UE55AU7105KXXC
https://www.netonnet.se/art/justnu/fotbollsfest/tv/46-50/sams...

Vilken är mest bang for the buck? Eller har ni något annat förslag?

Tack!

Dom har en 55Q95T kvar på Elgiganten Stora Bernstorp malmö. För 7990:-
Sjukaste TV deal.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en beggad LG B7 55" för 2-3 år sen för 7000kr, funkar fortfarande klockers med riktigt fin bild o jag är hur nöjd som helst! Lär alltså gå att hitta nyare versioner för samma eller tillomed lägre pris med ännu mindre risk för eventuella inbränning (kolla OLED-testklipp innan om du är orolig).

Permalänk

Jag skulle köpa en begagnad oled t ex från LG C8 och senare det som pengarna räckte till för stunden

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AkUs:

Dom har en 55Q95T kvar på Elgiganten Stora Bernstorp malmö. För 7990:-
Sjukaste TV deal.

Just Q95TD verkar vara en nyproduktion av 2021-modellen som dyker upp från flanken. Samsung brukar ha sådana överraskningsmodeller, ofta via just El-G, varje år.