Netonnet gör sig av med all first-line support

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är ganska säker på att Komplett lägger ned NoN efter vart. Ser inte helt syftet med dom med Komplett som ägare.

Komplett har ägt Webhallen i snart 10 år och inte har man då lagt ned Webhallen än. NoN är starkt varumärke som går med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Det är högst troligt samma kundtjänst som har hand om e-post och internetformulär etc. också.

Såklart, men allt går snabbare med ett telefonsamtal.

Permalänk
Medlem

Är positiv till NoN-kundservice så får se hur det blir längre fram om de är lika smidiga. Köpte ett trådlöst tangentbord och tecknade drulle eftersom jag reser mycket och man vet aldrig vad som kan hända när tangentbordet är i väskan. Iaf veckan efter så lyckades jag bryta av USB-mottagaren genom att ha den i bärbara datorn och när jag skulle röra mig från ett rum till annat med datorn så kom jag för nära karmen på dörren så utav kraften gick mottagaren i två bitar. Tur att USB porten på datorn tog ingen skada men in till NoN de ringer ett snabb-samtal till försäkringsavdelningen 1min senare har man ett nytt tangentbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

Är du seriös?

"När kommer produkt X tillbaka i lager?"

"Jag blir utloggad från hemsidan stup i ett, vad händer?!"

"Jag använde en rabattkod, men den är inte med på fakturan!"

"Mitt paket var helt mosat när det kom fram, vafan?"

"Varför godkände ni inte min reklamation, vafan?"

Ringer kundtjänst alla dagar i veckan om jag kan lösa det direkt med dem istället för att gå fram och tillbaka med epost i flera veckor.

Låter märkligt att du har en konversation under flera veckor kring frågorna ovan. Kan vara så att du är så trevligt att dom kanske gillar dig så mycket och vill fortsätta konversationen

Permalänk

Rätt vanligt förekommande numera. Bara se Telia som outsourcar stor % av sin frontline till bemanningsföretag i andra delar av världen med pårökta 18-åringar som arbetskraft. Där det går och spara pengar gör man det, service är inget som folk bryr sig om numera när man kan enkelt söka sig efter billigare priser och byta operatörer/butiker väldigt enkelt. Alltså inget intresse att lägga större fokus på kundnöjdhet då kunder oftast bryr sig mer om pris / känns mer lockande.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Rätt vanligt förekommande numera. Bara se Telia som outsourcar stor % av sin frontline till bemanningsföretag i andra delar av världen med pårökta 18-åringar som arbetskraft. Där det går och spara pengar gör man det, service är inget som folk bryr sig om numera när man kan enkelt söka sig efter billigare priser och byta operatörer/butiker väldigt enkelt. Alltså inget intresse att lägga större fokus på kundnöjdhet då kunder oftast bryr sig mer om pris / känns mer lockande.

Sett till hur Telia hanterat frånfallet av Viaplay kan jag inte låta bli att undra om det inte snarare är cheferna som rökt på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnilssonn:

Rätt vanligt förekommande numera. Bara se Telia som outsourcar stor % av sin frontline till bemanningsföretag i andra delar av världen med pårökta 18-åringar som arbetskraft. Där det går och spara pengar gör man det, service är inget som folk bryr sig om numera när man kan enkelt söka sig efter billigare priser och byta operatörer/butiker väldigt enkelt. Alltså inget intresse att lägga större fokus på kundnöjdhet då kunder oftast bryr sig mer om pris / känns mer lockande.

Är ingen ny företelse, har förstahandsinfo om att det satt fulla/höga studender och hade första och även även andra linjens support hos stort mjukvaruföreatg för 25 år sedan och då hade det pågått i många år sedan dess. Andra linjen var dom som var för påverkade för att svara i telefon men de kunde fortfarande bidra med svar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon112397:

Är ingen ny företelse, har förstahandsinfo om att det satt fulla/höga studender och hade första och även även andra linjens support hos stort mjukvaruföreatg för 25 år sedan och då hade det pågått i många år sedan dess. Andra linjen var dom som var för påverkade för att svara i telefon men de kunde fortfarande bidra med svar...

Jag tycker det är extremt illa att man "berättar" saker som förmodligen inte är sanna.

Med tanke på din stavning och grammatik, så kanske du inte är nykter? Inget illa menat på något sätt.

Permalänk
Medlem

Det är lite komiskt att folk här automatiskt antyder att nu kommer supporten vara HELT värdelös.

Hur vet ni det? Har Swec massa profeter ?

Om NON kan ha liknande kvalitet på Service för billigare pengar så är det väl inget konstigt.
I dessa tider behöver företag göra många ändringar för att försöka överleva, inte heller något konstigt.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag vid ett par tillfällen haft kontakt med NoN kundtjänst. Den har ju inte imponerat, direkt. Värst har varit svarstiderna, 4-5 timmar var inte ovanligt.

Så förhoppningsvis gör det här att skalningen fungerar bättre, om man kan dela personal med andra uppdrag. Men visst, jag hoppas ju att det hamnar på ett svenskt callcenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt, men verkar finns en betydande andel folk som tycker anställdas arbetsförhållanden är en icke-fråga, så länge de själva kan köpa saker snabbt och billigt.

Man kanske skulle behöva en "rättvisemärkning" för företag, som "Trygg E-handel" fast "Vi har kollektivavtal" eller liknande. Så man kan välja lite åtminstone. Jag köper själv ofta billigast möjligt; då jag tjänar klart under genomsnittet ser jag inga skäl till att betala överpriser hos handlare som helt säkert är rikare än jag själv.

(Köper däremot gärna rättvisemärkt och ekologiskt i förekommande fall)

Kundservice är jag tveksam till att betala extra för. Kanske för att jag inte behöver teknisk support, däremot vill jag ju ha korrekt och snabb service vid reklamationer (och där är tyvärr Amazon, Elgiganten och en del andra jättar bättre än exempelvis Netonnet som varit lite mer upp och ner för min del. (Reklamation av glappande mobil - suveränt pengarna tillbaks direkt, reklamation av trasig blurayspelare - ville ge tillgodokvitto men inte reparera, reklamation av felaktigt beskriven filmkamera - jävla krångel utan bra lösning)

Skrivet av BergEr:

Man får inte bara ta hela artiklar och sprida så i Sverige, citat går bra https://lagen.nu/1960:729#K2R13 men helt kopiera är inte okay https://lagen.nu/1960:729#K2R3

Hoppas någon snart gör en automatisk rewrite-funktion som byter ut lite ord, osv. Dvs, så många svenska tidningar skriver (översätter) artiklar de hittat på nätet. Då kan man ju sprida en hel artikel utan probz. Eller köra en rot13 på texten; alla vettiga webläsare tillåter ju att man markerar en text och snabbt kör rot13 på den.

Som sagt, det är ju inte säkert att det här blir sämre. Man kan ju hoppas att specialiserade företag som kör på uppdrag av stora företag har välutbildad personal som kanske är bättre än man tror.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kanske för att jag inte behöver teknisk support, däremot vill jag ju ha korrekt och snabb service vid reklamationer (och där är tyvärr Amazon, Elgiganten och en del andra jättar bättre än exempelvis Netonnet som varit lite mer upp och ner för min del. (Reklamation av glappande mobil - suveränt pengarna tillbaks direkt, reklamation av trasig blurayspelare - ville ge tillgodokvitto men inte reparera, reklamation av felaktigt beskriven filmkamera - jävla krångel utan bra lösning)

NetOnNet har bättre öppet köp villkor än Elgiganten när det gäller mobiler så jag handlar hellre mobiler hos NetOnNet än Elgiganten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kanske skulle behöva en "rättvisemärkning" för företag, som "Trygg E-handel" fast "Vi har kollektivavtal" eller liknande. Så man kan välja lite åtminstone. Jag köper själv ofta billigast möjligt; då jag tjänar klart under genomsnittet ser jag inga skäl till att betala överpriser hos handlare som helt säkert är rikare än jag själv.

(Köper däremot gärna rättvisemärkt och ekologiskt i förekommande fall)

Kundservice är jag tveksam till att betala extra för. Kanske för att jag inte behöver teknisk support, däremot vill jag ju ha korrekt och snabb service vid reklamationer (och där är tyvärr Amazon, Elgiganten och en del andra jättar bättre än exempelvis Netonnet som varit lite mer upp och ner för min del. (Reklamation av glappande mobil - suveränt pengarna tillbaks direkt, reklamation av trasig blurayspelare - ville ge tillgodokvitto men inte reparera, reklamation av felaktigt beskriven filmkamera - jävla krångel utan bra lösning)

Du är inte ensam och det har inget att göra med vad man tjänar i lön. Svenska (och säkert i andra länder också) konsumenter köper nästan uteslutande där det är billigast.
Jag har egentligen ingen åsikt om det, det är bara att konstatera. Kan tycka det är trist när företag gör den här typen av besparingar men det är nog tyvärr nödvändigt så länge billigast pris i princip är den enda faktorn för 95-99 % av befolkningen

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tråkigt för de berörda men samtidigt har deras support aldrig imponerat, snarare tvärt om. Nästan varje gång jag varit i kontakt med dem så har jag blivit slagen över hur urbota kass deras hantering har varit av mitt ärende. Bara Trademax/Chili som har varit värre (det var som att prata med en vägg). Amazon är inte heller nämnvärt kompetent.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag hade gjort det via nätet.

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om faktiskt. Det spelar väl ingen roll vilket medium du använder för kommunikation med företaget om det har uppstått ett problem. I de flesta fall måste det likväl hanteras av en människa. Dvs Kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Enligt en ny artikel i Borås Tidning har NoNs nya kundtjänst för tillfället svartstider på uppemot 40 dagar om man försöker kontakta dem via mejl. Än så länge ingen succé med oursourcingen verkar det som.

"Det finns alltid utmaningar som kommer med en omställning" är svaret från kommunikationschefen...

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Enligt en ny artikel i Borås Tidning har NoNs nya kundtjänst för tillfället svartstider på uppemot 40 dagar om man försöker kontakta dem via mejl. Än så länge ingen succé med oursourcingen verkar det som.

"Det finns alltid utmaningar som kommer med en omställning" är svaret från kommunikationschefen...

Om det är succé eller inte beror ju på om företaget sparar pengar, ingen hade nog räknat med bättre service. Det är ju en helt ekonomisk kalkyl.

Såklart skittråkigt för kunder och fd anställda. Undrar vilket bolag som fick jobbet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om det är succé eller inte beror ju på om företaget sparar pengar, ingen hade nog räknat med bättre service. Det är ju en helt ekonomisk kalkyl.

Såklart skittråkigt för kunder och fd anställda. Undrar vilket bolag som fick jobbet.

Nja, det är väl snarare om vinsten ökar eller minskar som avgör succé eller flopp. Kunderna kan ju fly pga detta, och då är det en klen tröst om man sparade pengar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.f:

Enligt en ny artikel i Borås Tidning har NoNs nya kundtjänst för tillfället svartstider på uppemot 40 dagar om man försöker kontakta dem via mejl. Än så länge ingen succé med oursourcingen verkar det som.

"Det finns alltid utmaningar som kommer med en omställning" är svaret från kommunikationschefen...

Det märks. Drog ett mail till dem första v. I jan och fick svar i februari.. de påstår också att de inte outsourcar något.