https://www.anandtech.com/show/16824/amd-ryzen-7-5700g-and-ry...
OpenGL levde på Macen i 15 år, ungefär (Quickdraw 3D meddelades att det skulle fasas ut 1999 och det fanns inte med i första versionen av OS X 2001, medan Metal kom till Macen 2015), men jag menar inte bara 3D-APIn. De ändrar alltid någonting. Om vi tar Civilization-serien som exempel, så är Civ VI det första som släpptes kodat mot 64-bits APIn. Civ V uppdaterades för att vara 64-bits kompatibelt när Apple skulle dra pluggen på 32-bits API. Civ IV stödde både PowerPC och x86, men bara 32-bits APIn (dvs, det startar inte alls idag). Civ III kodades mot OS 9 och fick en Carbon-version för att gå på OS X, men fungerar inte på x86. Civ II och I går bara på Classic.
Civ har haft ett brott i kodstrukturen (Soren Johnson som var lead på Civ IV slängde ut all kod som ingen längre begrep, vilket innebar nästan allt från Civ III) men i övrigt är det samma kod som man har jobbat med och uppdaterat. Alla spel som kommer ut varje eller vartannat år - alla CoD, alla AC, Far Cry, etc - har samma modell där man jobbar in uppdateringar i en gammal kodbas, och gör en ny när det kommer en ny konsollgeneration. Den här typen av spel utvecklas inte mot Mac, och kommer inte att göra det heller, för Apple kapar hela tiden av funktioner som de inte tycker behövs. De utvecklas mot Windows och sedan portas de av tredje part - företag som Aspyr.
Jo, men de kostade också. Steam och deras fokus på att köpa en gång och få spelet på alla plattformar slog undan benen för den affärsmodell som portningshusen använde. Du kan inte porta ett ett år gammalt spel och tänka dig att ta ut fullt pris, när man kan köpa PC-versionen på rea och få Mac-versionen på köpet via Steam.
Sen var det rätt risiga GPUer på den tiden också - och massor av spel portades inte för att Havoc inte fanns till Mac.
Håller inte med, för de GPUer det har varit har varit det bästa Intel kan erbjuda. Det har varit ”OK” trots allt - och det har funnits iMacar med OK GPUer.
Det tror inte jag, just för att ingen längre gör ett spel för Macen - de gör ett Windows-spel och portar det, alternativt portar något från iOS. Då blir svagheterna med TBDR uppenbara - om man har kodat in något som kräver att shaders modifierar geometrin så kraschar prestandan totalt.
Jaha. Och hur länge tänker Apple stödja det då? När är det dags för Metal 4? När klipper de stödet för någon annan API för att de inte orkar jobba med den?
De klippte av 32-bitars APIn för OS X utan anledning. De hade kunnat lämna den kvar utan vidare uppdatering på alla x86-modeller. De dödade 64-bits Carbon när det var färdigt utan att släppa det. Bägge dessa användes mycket av de som portade spel. Apple bryr sig bara inte om vad spelutvecklarna behöver, och spelutvecklarna märker det och har gått vidare. Apple ser bara att de tjänar pengar på spel till iOS och tänker att det där borde ju gå att fixa på Macen också, utan att förstå att det är helt olika sorts spel. Jag tänker inte sätta mig vid Macen för att spela nåt spel där man matchar tre likadana juveler eller vad det är.
Missförstå mig inte här - jag vill att det skall gå att spela på Macen. Jag har bara gett upp, efter att ha försökt i år ut och år in. Apple bryr sig inte om spel på Macen - har aldrig gjort, och lär inte göra det i framtiden heller. De gör ett litet försök ibland men sen följer de inte upp det. Googla på gamla presentationer när de pratar spel, det kommer ett försök var femte år eller så innan de pyser ut. Det kommer inte att fungera den här gången heller.