Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1p3:

Kan rekomendera Wavelet med AutoEQ presets för Android. Fungerar utmärkt med spotify och mina 1000XM3.

Tack för tipset! Kör tyvärr iPhone här så är lite mer begränsad kring just EQ. Har försökt anpassa EQ:n i Sony Headphones Connect och lyckats hyfsat utifrån AutoEQ-filerna.

Permalänk
Medlem

Problemet för Spotify är väl att alla konkurrenter har lanserat HiFi antagligen helt utan extra kostnad eller bara lite dyrare än Spotifys nuvarande kostnad...

Saknar Spotifys utbud, saknar inte deras förbannade fokus på podcast som jag är totalt ointresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

Jag upplever Spotify som Netflix - de var båda jättebra fram till några år sedan, men har gått åt fel håll på sistone. Utbudet har tunnats ut. I fallet Spotify börjar mina spellistor få irriterande många hål i sig eftersom rättighetsinnehavarna plockat bort sin musik.
Inte kan man kombinera streamat med lokalt lagrat (självrippat) heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Avslutade faktiskt mitt premiumkonto igår, på Spotify, gick över till Apple music istället vilket inte bara har lossless utan är 10kr billigare! i månaden. Upplever även utbudet bättre på Apple.

Jag gjorde samma sak. Apple Music har bättre ljudkvalitè och är billigare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om alla dessa tjänster som har premium-nivåer blev tvingade av t.ex. EU eller Sverige att lägga till A / B-test i sina appar så att folk kan avgöra själva om de ens märker av någon skillnad.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag körde premium och även om jag hade velat ha FLAC så hade jag då kunnat gå över till Tidal som för övrigt var samma eller lägre kostnad.

Nu har jag bytt från Spotify till Youtube Music som är en sämre variant men avsevärt mer prisvärt. De kör också 320Kbps.

Jag hade Spotify sen det var beta invite, men till sist blev det dags att konsolidera strömningstjänsterna och då vann Youtube. Varför? Jag använder Youtube Premium en hel del, finns massor av innehåll jag älskar, och då ingår Youtube Music så det var enda icke-TV tjänsten som fick vara kvar.

Youtube Music låter tillräckligt bra och har ett enormt utbud, att utbudet av videos är ännu mer enormt är ingen nackdel.

Jag har provat Tidal, Qubuz, Apple Music och Amazon Music, inget av vad dom hade fick mig att stanna kvar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag hade Spotify sen det var beta invite, men till sist blev det dags att konsolidera strömningstjänsterna och då vann Youtube. Varför? Jag använder Youtube Premium en hel del, finns massor av innehåll jag älskar, och då ingår Youtube Music så det var enda icke-TV tjänsten som fick vara kvar.

Youtube Music låter tillräckligt bra och har ett enormt utbud, att utbudet av videos är ännu mer enormt är ingen nackdel.

Jag har provat Tidal, Qubuz, Apple Music och Amazon Music, inget av vad dom hade fick mig att stanna kvar.

Exakt samma resa. Spotify beta > premium > nu försöka avyttra onödiga tjänster och då blev det spotify som fick yxskaftet senast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag betalar premium för att slippa reklamen, ändå är det reklam i nästan varje podd, det borde bannas på plattformen.

Som många säger så är version/utgåva (master) viktigare än bitrate på musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag körde premium och även om jag hade velat ha FLAC så hade jag då kunnat gå över till Tidal som för övrigt var samma eller lägre kostnad.

Nu har jag bytt från Spotify till Youtube Music som är en sämre variant men avsevärt mer prisvärt. De kör också 320Kbps.

Tips på effektivt sätt att överföra spellistor från Spotify till YouTube Music? Har man YouTube Premium ingår YouTube Music i köpet, men ändrade till Premium lite på Tuben.

Uppskattar alla tips då dem flesta sajter på webben låser funktionen bakom betalvägg.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Tips på effektivt sätt att överföra spellistor från Spotify till YouTube Music? Har man YouTube Premium ingår YouTube Music i köpet, men ändrade till Premium lite på Tuben.

Uppskattar alla tips då dem flesta sajter på webben låser funktionen bakom betalvägg.

Nah, körde bara färdiga listor eller andras listor. Bryr mig inte så mycket utan söker upp en viss artist eller kör explore

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nah, körde bara färdiga listor eller andras listor. Bryr mig inte så mycket utan söker upp en viss artist eller kör explore

Exakt, gör samma, Google är mästare på att söka och det går snabbt att göra nya spellistor om man känner för det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Så ungefär dubbelt så dyrt som de flesta konkurrenterna om prisuppgifterna visar sig stämma. Förstår inte riktigt vad som motiverar den kostnaden ärligt talat.

Spotifys klient är överlägsen alla de andra jag testat, hade gärna betalat 200 spänn för detta. Som det är nu så kör jag bitvis både Tidal och Spotify och det är inte optimalt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag använder Spotify huvudsakligen för att lyssna på SR-program (enstaka gånger nåt från utanför SR) i praktisk spellista när jag kör bil. Båten är 14 mil bort, närmare 2.5 tim körtid enkel väg, så från vår till höst blir det en massa turer dit. 28 spellistor på Spotify har jag från februari till oktober för i år, en för varje tillfälle.
Utöver det lyssnar jag också när jag är ute med båten, så det blir många timmar där också, men samma innehåll som under bilresorna, aldrig musik.
Lite lyssning hemma när jag grejar i köket eller när jag duschar (långduschare!), samma innehåll fortfarande.
Slutligen blir det strölyssning några timmar här och där i veckan på jobbet, med hörlurar, där det utöver poddar kan bli ljudmässigt okomplicerad musik som bakgrundsljud när jag verkligen behöver fokusera. Ett bra exempel är "Dödens ö" av Rachmaninov med full orkester.

Aktiv musiklyssning gör jag nästan uteslutande via Youtube.

Så jag behöver verkligen inte nån bättre ljudkvalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Äh nå högre bitrate är jag inte intresserad av att betala för, 320kbps OGG Vorbis är transparent ändå. Däremot hade jag kunnat betala mer om jag visste att alla dom extra pengarna hamnade i artisternas fickor, eller mer för att få bättre masters, alltså där man skulle kunna få en riktig o tydlig ljudkvalitetsskillnad, till skillnad från bara högre bitrate.

Ja en del artister är trevliga, men det är bara något pucko som suttit vid ljudbordet.
Känns ganska tråkigt när det knappt är någon skillnad i kvalitet på att lyssna på en bärbar liten JBL och studiohögtalarna med Pioneerförstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att det finns alternativ, men själv så lyssnar jag inte med något som gör det värt HIFI.

Permalänk
Medlem

idk, köper heller en artists låtar på typ bandcamp om jag vill ha bra ljudkvalité och stödja artisten

Permalänk

Jag är en kompromissperson av åsikten är att om det man har för att spela upp ljudet inte är det bästa, så kan man vara lite snål även på själva ljudfilen.

Med detta sagt. Om jag hade haft en 50 000kr ljudanläggning i ett riktigt bra rum så hade jag valt en dyrare ljudtjänst.

Nu när jag lyssnar på musik i dåliga hörlurar ofta med buller som läcker in, så duger det billiga ljudtjänsterna. Jag tycker kvaliten är tillräckligt bra för ändåmålet.

Jag har exakt samma tankesätt med i princip allt jag köper. T.ex. Falukorv med makaroner behöver man inte köpa det dyraste vinet till som man kan hitta.

Permalänk
Musikälskare

Mycket välkommet och jag kommer att använda det, betalar gärna för bättre kvalitet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Smutsify, som vi brukar säga.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Spotify, och kommer heller aldrig att göra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

betalar 109kr/mån för Spotify och tycker det är bra kvalité. Har inga behov av Hifi. Men har inte så höga krav heller. Dubbla kostnaden för musikbibliotek tär i plånkan tycker jag, skulle aldrig hoppa på det tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Mycket välkommet och jag kommer att använda det, betalar gärna för bättre kvalitet

Hör du skillnad mellan 320 kbps Ogg Vorbis och förlustfritt ljud? Apple Music har förlustfritt för 99 kr i månaden dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag hör inte ens skillnaden mellan låg och "mycket högt". Tror jag klarar mig utan.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Jag hör inte ens skillnaden mellan låg och "mycket högt". Tror jag klarar mig utan.

Det är just det som är grejen, bitrate med samma material är ingen skillnad om det inte är mycket låg bitrate. Däremot är det enorm skillnad på olika material, skall man betala extra så skulle det isåfall vara för att vara säker på att det finns så mycket välmastrat material som möjligt. Är det mastrat sönder med kompressor låter det lika illa oavsett bitrate.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Qobuz för ett halvår sedan. Det var mest att jag inte vill betala Spotify längre. Premium låter som ett bra alternativ för de som är kvalitétsmedvetna och gillar Spotify.

Permalänk
Medlem

Mmm, flac, lokalt

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

Det beror ju som sagt helt o hållet på var dom 200 kronorna hamnar, om den extra prisökningen går till artisterna eller bara ner i spottans ficka. Men oavsett ja, 200kr månaden för (nästan) oändligt med musik är inte alls illa det.

Permalänk
Medlem

Samma pris som en cd skiva i affären när det fanns 😆
Riktigt bra deal 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är det mastrat sönder med kompressor låter det lika illa oavsett bitrate.

Synd att inte fler förstår detta. Finns en anledning till att vinyl i många fall låter bättre än CD/digitalt.

https://dr.loudness-war.info/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Synd att inte fler förstår detta. Finns en anledning till att vinyl i många fall låter bättre än CD/digitalt.

https://dr.loudness-war.info/

Och gamla CD-skivor bättre än nya remasters ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||