Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast dels drar du linjen bredvid den faktiska linjen, sen drar du den snett upp på muren, så det är en rätt vinklad bild.

Kan du åka dit och ta en bild längs med linjen då? Enda sättet att få en 100% korrekt bild på linjens riktning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du åka dit och ta en bild längs med linjen då? Ända sättet att få en 100% korrekt bild på linjens riktning.

Jo jag kan köpa lunch där idag så får vi se.

Min version av bilden med linje:

Vilket alltså i praktiken är (ursäkta mina rit-skills, jag har inte ens paint på jobbdatorn så det fick bli powerpoint):

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

<Uppladdad bildlänk>

Vilket alltså i praktiken är (ursäkta mina rit-skills, jag har inte ens paint på jobbdatorn så det fick bli powerpoint):
<Uppladdad bildlänk>

Fast regeln gäller från pilens slut inte stolpen! Enbart stolpe om pilen är nedåt

Dock avsevärt bättre rit-skills än mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd

Fast regeln gäller från pilens slut inte stolpen! Enbart stolpe om pilen är nedåt

Nej, regeln säger "från skylten", inte från pilens slut, stolpen eller något sånt.

Citat:

Dock avsevärt bättre rit-skills än mig

Snipping tool har en linjal som är ganska bra om man vill dra raka linjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Här snackar vi 3d-skills.

Case closed - rätt svar: A

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Paint är ju underbart :). Parkeringsplatserna är ju vinklade, men skylten är inte vinklad. Man skulle då också kunna argumentera för att man ska dra en linje rakt ner från skylten som är vinkelrät med muren den sitter på. Då blir det inte mycket parkeringsruta kvar att parkera i till vänster om skylten. Förstås svårt att göra en bra illustration beroende på vinklarna, men typ så här (nu när Paint-skills var på tapeten).

Jag skulle i alla fall aldrig chansa på att parkera där, därav A.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

Paint är ju underbart :). Parkeringsplatserna är ju vinklade, men skylten är inte vinklad. Man skulle då också kunna argumentera för att man ska dra en linje rakt ner från skylten som är vinkelrät med muren den sitter på. Då blir det inte mycket parkeringsruta kvar att parkera i till vänster om skylten. Förstås svårt att göra en bra illustration beroende på vinklarna, men typ så här (nu när Paint-skills var på tapeten).

Jag skulle i alla fall aldrig chansa på att parkera där, därav A.

<Uppladdad bildlänk>

Jo precis. Och bilden är ju tagen i en vinkel så sannolikt borde din linje vara ännu mer åt vänster om man skulle stå lodrät från muren liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Och bilden är ju tagen i en vinkel så sannolikt borde din linje vara ännu mer åt vänster om man skulle stå lodrät från muren liksom.

Ja, förmodligen... Man får väl plats med en motorcykel till vänster om skylten i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Lite kul med så mycket diskussion.

Jag skulle bara ställt mig där med elbil/laddhybrid då man inte kan parkera till vänster om skylten i rutan (A) bredvid laddaren. Eftersom ruterna är sneda så hade skylten behövt stå mitt i rutan bredvid (B) och då alltså till höger om laddaren för att inte stå framför rutan, och rutan är ju var du parkerar.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

<Uppladdad bildlänk>
Det är detta som är problemet, fil-linjen möter pilen.
Nu är det omöjligt att se från någon av bilderna exakt hur det ligger till. Men från bilderna gör att det finns otydlighet med skyltningen.

Angående antal, vid specifierade platser för laddning så måste dem ange antal platser med tydlighet. Skylten är inte tydlig. Och bara för att en laddare sitter där betyder inte att det är en laddplats.

Nu verkar dock parkeringarna ligga på snedden så hade de varit raka så hade det glasklart varit A som pilen pekar från

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Det ser ur denna vinkel ut som att skylten är placerad i högerkant på ruta A med en pil åt höger. Sen såg det inte ut att finnas laddbox men nu verkar folk ha påpekat att det finns två i boxen till höger. Det gör att A troligen är rätt svar.

Perspektivet på bilden är verkligen inte till hjälp.

Permalänk
Medlem

Ni som har svarat "B", är ni så pass säkra på er sak att ni skulle parkera i ruta "A" med en icke-laddbar bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som har svarat "B", är ni så pass säkra på er sak att ni skulle parkera i ruta "A" med en icke-laddbar bil?

Det enkla svaret är: minsta osäkerhet, ta annan plats.

Dessutom. En bil till höger och en bil till vänster - > vänligen välj en plats längre från entrén för att undvika diverse dörruppslag och påkörningar av stressade småbarnsföräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Smärtsamt uppenbart att det är från A. Skyltar med pilar är inclusive. De gäller från där skylten sitter och framåt och skylten sitter helt uppenbart framför A, finns inget att diskutera egentligen.

Detta är tydligt för alla som kan reglerna, kan man inte reglerna kan man inte klaga på att det är otydligt. Då är problemet att man ej kan reglerna.

Det här står som info om tillägstavla
"Tavlan med nedåtriktad pil anger att angivelsen slutar. Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar. Används tavlan under märke E19, parkering, har den svarta tecken på vit botten utan bård."

I den står inget om inklusive

Herregud. "Gäller åt det håll pilen visar" = inklusive.

Annars hade det stått '"gäller nästa ruta i det håll pilen visar" eller något.

har ni som tror att skyltar med pil gäller först för nästkommande plats ens parkerat bil i någon stad?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skulle bara ställt mig där med elbil/laddhybrid

Kan ingen börja sälja fake-ladduttag och kabel som man kan sätta på bilen så slipper vi fundera?
Jo, men jag har konverterat min gamla saab 900 till hybrid-drift, har ett batteri i frunken serru så...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan ingen börja sälja fake-ladduttag och kabel som man kan sätta på bilen så slipper vi fundera?
Jo, men jag har konverterat min gamla saab 900 till hybrid-drift, har ett batteri i frunken serru så...

Finns ju faktiskt företag som gör elkonverteringar av klassiska bilar, men kanske inte just en 900 där halva nederdelen av dörrarna är bortrostade. Det kostar ju en del…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur svårt är det för lapplisan att kolla ditt regnummer? Du måste registrera om bilen om du bygger om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur svårt är det för lapplisan att kolla ditt regnummer? Du måste registrera om bilen om du bygger om den.

Sabba inte en bra affärside med logik nu! Det har ju bara inte hunnit bli registrerat..., papperna ligger i brevlådan serru så...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Herregud. "Gäller åt det håll pilen visar" = inklusive.

Annars hade det stått '"gäller nästa ruta i det håll pilen visar" eller något.

har ni som tror att skyltar med pil gäller först för nästkommande plats ens parkerat bil i någon stad?

Vart står det att den är inklusive? Jag har själv sett bilar få bot när det står i rutor som har tilläggskylt p-höger och fundamentet står delvis i deras ruta men boten är för otillåten parkering.

Jag bor i Stockholm om det nu spelar roll.

Det finns egentligen enbart ett sätt att få bukt vad som gäller och det är att felparkera (enligt vissa) och ta det vidare.

Efter sajks fina Edit bilder så håller jag med om att den försöker hänvisa till att båda platser skall vara för laddningen men att det råder otydlighet.

Det är väldigt enkelt att vinna i överklagan då bolagen inte vill förlora i rätten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sabba inte en bra affärside med logik nu! Det har ju bara inte hunnit bli registrerat..., papperna ligger i brevlådan serru så...

Då kan de väl ringa snuten istället.

Permalänk
Avstängd

Var där och tog några bilder idag. Tyvärr stod en bil där så jag vet inte om de är så mycket bättre. Men jag försökte ta bilder helt parallellt med kortsidorna och muren, men också en bild parallellt med långsidorna, och en bild där jag ställde precis rakt framför skylten. I den ordningen:

Permalänk
Medlem

Hur många uttag det finns på laddstolpen spelar väl ingen roll? Men om vi nu vet att det är två, så behöver ju inte det betyda att en port är tillägnad plats A. Det kan ju finnas en ruta till efter plats B exempelvis, som den ena porten är tillägnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var där och tog några bilder idag. Tyvärr stod en bil där så jag vet inte om de är så mycket bättre. Men jag försökte ta bilder helt parallellt med kortsidorna och muren, men också en bild parallellt med långsidorna, och en bild där jag ställde precis rakt framför skylten. I den ordningen:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tackar! dedikerat men jag blir inte klok på den för skylten...
Man ser iaf tydligt att linjen inte är i liv med skylten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart står det att den är inklusive? Jag har själv sett bilar få bot när det står i rutor som har tilläggskylt p-höger och fundamentet står delvis i deras ruta men boten är för otillåten parkering.

Jag bor i Stockholm om det nu spelar roll.

Det finns egentligen enbart ett sätt att få bukt vad som gäller och det är att felparkera (enligt vissa) och ta det vidare.

Efter sajks fina Edit bilder så håller jag med om att den försöker hänvisa till att båda platser skall vara för laddningen men att det råder otydlighet.

Det är väldigt enkelt att vinna i överklagan då bolagen inte vill förlora i rätten.

Så du menar att rutan där skåbilen står så gäller inte tilläggsskylten med "Förhyrda platser" för Kintoshare, utan det börjar från rutan höger om pilen, eftersom skylten står mitt på rutan?

På samma sätt kan man argumentera för att skylten med elbilsladdning står yttepyttelite innanför den tomma rutans högersida (svårt att se med denna vinkel, men om vi ponerar att skylten står 3-4 cm innanför rutan), så innebär det att begränsningen börjar först gälla för rutan till vänster, där en Zoe står?

Permalänk
Avstängd

Tackar! dedikerat men jag blir inte klok på den för skylten...
Man ser iaf tydligt att linjen inte är i liv med skylten

Jo. De snea rutorna gör det ju lite svårtolkat på bild absolut, men den sista bilden där är där jag verkligen ansträngde mig för att ställa mig rakt ut från skylten/muren, och där ser man ju att rutans framkant i alla fall är till höger om skylten i princip hela vägen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChipZ:

Skulle vilja få era åsikter om vilken ruta som denna stolpe med parkeringsskyltar börjar gälla vid:

<Uppladdad bildlänk>

Frågan är felställd.

Skylten gäller från där den står och sedan till höger. Om du kan klämma in bilen i ruta A så den står till vänster om skylten så gäller skylten inte. Om ens en liten del av bilen står till höger om skylten så gäller den.

Markeringarna på marken har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att rutan där skåbilen står så gäller inte tilläggsskylten med "Förhyrda platser" för Kintoshare, utan det börjar från rutan höger om pilen, eftersom skylten står mitt på rutan?

På samma sätt kan man argumentera för att skylten med elbilsladdning står yttepyttelite innanför den tomma rutans högersida (svårt att se med denna vinkel, men om vi ponerar att skylten står 3-4 cm innanför rutan), så innebär det att begränsningen börjar först gälla för rutan till vänster, där en Zoe står?

<Uppladdad bildlänk>

Här är det tvärtom dock, majoriteten av platsen är inom skylten.
Där jag såg någon få p-bot så var det (S är skylten med skylt höger). Notera dock att skylten satt på fundament och var eventuellt temporär

|-----S| |-------||-----|
Bil

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar Swec, vilka diskussioner man kan få till om en så liten sak som en (o)tydlig skylt.
Magiskt!
För att vara ontopic: Jag svarade A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Älskar Swec, vilka diskussioner man kan få till om en så liten sak som en (o)tydlig skylt.
Magiskt!
För att vara ontopic: Jag svarade A.

Det finns ju bara en sak här i världen som är viktigare än parkeringsregler och det är hur fan en rondell, ursäkta cirkulationsplats, fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det finns ju bara en sak här i världen som är viktigare än parkeringsregler och det är hur fan en rondell, ursäkta cirkulationsplats, fungerar.

Ojoj dont go there...