Permalänk

Kom förbi bootmenyn men ej längre

byggde precis ihop min dator. Kom först förbi bootmenyn och in i min färdiginstallerade windows på hårddisken när jag använde moderkortets interna grafikkort. Hade liite strul med att få i grafikkort/ få kraften från PSU att nå hela vägen dit. Löste det trodde jag fast nu kommer jag ej förbi bootmenyn om jag använder internt grafikkort eller externt 😅 Har du nån idé vad som kan va fel?

Edit:

Mission SG GGX 1.2
i5 3570k,
16gb ram,
moderkort z77
1060 3gb.
2 ssds varav ena har windows installerat
nätagg 415 W 120W/360W

trycker jag ctrl alt del på tangentbordet så startar den om och kommer till bootmenyn igen. Kan dock ej klicka vidare därifrån. Första gången jag startade configurerade den och bootade upp på min hårddisk med windows. 🤷‍♂️

Kan boota när jag tar ut grafikkortet.

har några teorier:

1. Kan de va att jag har för liite kraft i min PSU?

2. Ska testa att boota med mitt interna grafikkort och ladda ner drivrutiner till grafikkortet

har testat grafikkortet i en annan dator så tror ej de är grafikkortet det är fel på

konstigt nog visar min dator datumet som 25/9... lycnats ansluta till internet nu iaf och ska försöka installera drivrutinerna till grafikkortet

datum fixat

försökte installera drivrutiner utan grafikkortet i och den låter mig ej göra de för att jag ej har hårdvaran i. Kan ej komma förbi bootskärmen med grafikkortet ikopplat. Kan endast trycka ctrl alt del.

Nöjer mig för stunden med att ha fungerande dator utan grafikkortet. Kanske köper en PSU för att testa om de löser problemet.

Permalänk
Medlem

Du har inget annat grafikkort som du kan testa med? Har du resetat bios?

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Du har inget annat grafikkort som du kan testa med? Har du resetat bios?

Har ett.. fast tror det grafikkortet är defekt. Kan de va värt att testa ändå? Har testat detta grafikkort i en annan burk och då fungerade det.

Edit: testade precis att reseta bios. Ska testa om grafikkortet funkar efter reseten nu. Försökte reseta bis med grafikkortet i det gav dock ej resultat förens jag tog ut grafinkortet och då backuppade den bios.

fungerade ej heller. När jag kör via interna gpun hoppar den över bios och bootar direkt från hårddisken. Kan de bero på att första gången jag bootade använde jag interna gpun när den ställde in sig från början?

Permalänk
Medlem

Gissar du kan behöva installera senaste UEFI versionen på moderkortet.
Har råkat ut för detta förut när jag testat nyare grafikkort på äldre moderkort, har för mig det var något med att nyare grafikkort endast stödjer UEFI och äldre moderkort som kom vid övergången till UEFI kan ha problem.
Om jag minns rätt kan det finnas någon inställning i BIOS/UEFI för detta också, vad ahr du för moderkort?
Hoppas någon kan beskriva det tekniska bättre.

Permalänk
Skrivet av fredix:

Gissar du kan behöva installera senaste UEFI versionen på moderkortet.
Har råkat ut för detta förut när jag testat nyare grafikkort på äldre moderkort, har för mig det var något med att nyare grafikkort endast stödjer UEFI och äldre moderkort som kom vid övergången till UEFI kan ha problem.
Om jag minns rätt kan det finnas någon inställning i BIOS/UEFI för detta också, vad ahr du för moderkort?
Hoppas någon kan beskriva det tekniska bättre.

jag har moderkortet GA-Z77-D3H Ska testa UEFI grejen, hoppas de funkar.Hur installerar jag senaste UEFI versionen?

Permalänk

Fick allt att funka genom att uppgradera bios med hjälp av mig andra hårddisk Nu funkar grafikkortet med

Permalänk
Medlem

Dueh... Vad är det för märke på PSU?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Dueh... Vad är det för märke på PSU?