Geforce RTX 4090 råkar ut för smälta 12VHPWR-adaptrar

Permalänk
Medlem

Fortsättning lär följa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara tillverka en 90° adapter så sladden hänger neråt eller uppåt beroende på hur man vill ha. Samtidigt som det då skulle bli väldigt mycket mindre sned belastning på kontakten.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

JayzTwoCents pratade om detta. Han verkar tro att det har att göra med hur stiften kan röra på sig när kabeln böjs, vilket resulterar i enormt mycket ström över liten kontaktyta, som leder till överhettning.

Största problemet är att för många är det i princip 'omöjligt' att INTE behöva böja kablarna i de flesta chassin, eftersom PCB'n på 4090 är så jävla stor!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl förvisso Intel som tagit fram standarden. Nvidia är bara först ut att använda den.

Nvidia har ju officiellt gått ut med att dom hårdtestat kabeln under lång tid och åtgärdat alla tänkbara fel och svagheter innan release. Ändå brinner kontakter som det står Nvidia på upp efter 1 vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan dom inte bara tillverka en 90° adapter så sladden hänger neråt eller uppåt beroende på hur man vill ha. Samtidigt som det då skulle bli väldigt mycket mindre sned belastning på kontakten.

Cablemods har en ersättningskabel i just 90 grader.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det sa jag inte heller. Jag utgick ifrån en hypotes där man fortsätter använda 8-pinnarskontakten, och då man med 18AWG lätt kan mata över 400W genom kablarna så tänkte jag då att ska man fortsätta använda 8-pinnars så kan det nog vara bra med 16AWG då det skulle tillåta ännu mer Ampere utan att kablarna riskerar att bli för varma. Själva kontakten är det ju inget fel på (8-pinnars alltså).

Sen har jag ingen aning om hur mycket kräm kontakterna tål när det är god kontakt, men antar att man även med den nya tagit i ordentligt vad gäller marginaler. Men tydligen inte tillräckligt bra för att hantera suboptimala kontaktytor på grund av böjda kablar. Och det är ju totalt hål i huvudet. De flesta räknar med att det bara ska funka och böjer sina kablar hej vilt. För så har man alltid kunnat göra innan liksom. Så de har varit väl ivriga att få ut den här kontakten fort som fan och uppenbarligen inte testat ordentligt.

har svårt att se vad böjningen på kabeln spelar roll... kontakten är uppenbart totalt värdelös/rent av farlig, om kabeln riskerar kortslutning pga snäv böjning är kontakten uppenbart underdimensionerad

ska inte uppgradera min spelmaskin förrän 14xxxk ev. 50xx & framförallt ATX 3.0 som verkar svårt att hitta

har en känsla att detta är en bådande katastrof för 4090 ägare..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört någon ha dessa problem med 8-pin, där finns det goda marginaler. Bara en så dum sak som begränsat antal inkopplingar?!

Snälla kan vi inte sluta vara dumsnåla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl förvisso Intel som tagit fram standarden. Nvidia är bara först ut att använda den.

Kanske deras geniala plan för att sälja fler Arc-kort? "Nej den där prototyp-kontakten skulle vi aldrig använda" 😜

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Så mycket uppståndelse för något som är handhavandefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har aldrig hört någon ha dessa problem med 8-pin, där finns det goda marginaler. Bara en så dum sak som begränsat antal inkopplingar?!

Snälla kan vi inte sluta vara dumsnåla?

klenare kontakt med mindre kontaktyta (tillverkad i skitplast) samt högre effekt = problem

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Så mycket uppståndelse för något som är handhavandefel.

Om det är så lätt att handhavandefela nåt så är det ett konstruktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har aldrig hört någon ha dessa problem med 8-pin, där finns det goda marginaler. Bara en så dum sak som begränsat antal inkopplingar?!

Snälla kan vi inte sluta vara dumsnåla?

Det finns massor av rapporter om brända 8-pin på t.ex. Reddit, jag länkade några i detta inlägg.

8-pin har för övrigt samma spec för antal kopplingscykler, likt många andra datorkontakter. Det har aldrig varit ett problem tidigare, det är trots allt bara vad tillverkaren valt att garantera att de klarar och inte någon hård gräns.

Permalänk
Medlem

Nämen oj då...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Snusfri

Känns lite väl mycket som en hönsfarm av en fjäderatom än så länge.

Det är några få på reddit som råkat ut för detta och vi vet inte ännu varför det har skett, om det är sbs eller dåligt kontaktdon.

Nvidia har även kontaktat berörda parter för att reda ut det hela så sitt ner i båten och ta det lugnt innan vi vet mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns massor av rapporter om brända 8-pin på t.ex. Reddit, jag länkade några i detta inlägg.

8-pin har för övrigt samma spec för antal kopplingscykler, likt många andra datorkontakter. Det har aldrig varit ett problem tidigare, det är trots allt bara vad tillverkaren valt att garantera att de klarar och inte någon hård gräns.

I så fall får vi hoppas att dessa fall blir lika sällsynta då? Jag har aldrig sett eller hört någon som haft problem med gamla kontakterna, så tack för länkarna, ska kolla där.

Jag hade för mig att den nya kontakten var ganska mycket klenare tilltagen än de gamla (mindre pinnar, tunnare kablar, …). Det borde ju betyda sämre hållbarhet över tid

Permalänk
Medlem

Sen får man väl konstantera att grafikkorten definitivt har vuxit ur sitt nuvarande utrymme. Kylflänsar vända på fel håll, kort som sviktar av sin egen tyngd, krångliga kontakter...

Ingen är sugen på en övergång till ny formfaktor men det börjar bli mycket silvertejp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl förvisso Intel som tagit fram standarden. Nvidia är bara först ut att använda den.

Vi på Intel tycker också kabeln är lysande!

Permalänk
Medlem

Ja inte vill jag att det börjar ryka i min dator så jag bojkottar den kontakten tills dom fixar problemet..
Tur man har GTX1080 Ti och RTX 3080 hemma. 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl förvisso Intel som tagit fram standarden. Nvidia är bara först ut att använda den.

Är det Intel, Nvidia, eller PCI-SIG som står bakom utformandet av kontakten? Enligt Videocardz så har Nvidia redan tidigare rapporterat till PCI-SIG om dessa problem.

Permalänk
Medlem

2 användare av hur många tusen? Tyvärr brinner elektronik ibland, oavsett vad det är. Ungefär som när Note7 började explodera så var det inget ovanligt att det hände några i början. Det som var ovanligt var att det fortsatte i hög takt.

Sedan är ju frågan var problemet ligger om det visar sig vara ovanligt hög risk? Har alla glömt Gigabytes kontakter till 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Cablemods har en ersättningskabel i just 90 grader.

Borde ju följa med en sådan till varje grafikkort om kontakten är så himla skör.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Spotant så känns det som att problemet ligger hos den här nvidia adaptern, snarare än att det är något fel på själva molex-kontaktdonet som används eller storlek på kablarna.

Den här adaptern lär lägga bra mycket mer tryck på stiften vid en böjning som kan skapa termineringsproblem

än t ex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det Intel, Nvidia, eller PCI-SIG som står bakom utformandet av kontakten? Enligt Videocardz så har Nvidia redan tidigare rapporterat till PCI-SIG om dessa problem.

Som jag förstår är kontakten utvecklad tillsammans med ATX 3.0 standarden, som ägs av Intel, och att den sen tagits upp av PCI-SIG för PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Hoppas det inte blir sådan kontakt på navi 31.

Ryktet säger att AMD också kommer att använda sig av den kontakten, dock får vi se om lite mer än en vecka.

Skrivet av Dussan89:

Cablemods har en ersättningskabel i just 90 grader.

Samtidigt känns det lite läskigt med en sådan kabel då faktumet att den är böjd 90 grader borde bli ytterligare en felkälla för resistan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det här känns ju spännande.

Har 4090 i AP201 och då blir det så att den går emot sidopanelen någorlunda. Inte med ultrapress liksom men ändock. Jag kan inte ha mitt chassi öppet, min katt skulle komma åt det och istället tugga sönder adaptern eller något annat spännande (han jobbar mer som en labrador än en leopard).

Jag har redan beställt 12VHPWR-sladd från Bequiet men den kommer ju i mitten på december. Vill ogärna ha det så här spännande så länge.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Detta börjar ju bli löjligt.

Permalänk
Medlem

Varför inte tillverka kontakten i aluminium istället för plast.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

har svårt att se vad böjningen på kabeln spelar roll... kontakten är uppenbart totalt värdelös/rent av farlig, om kabeln riskerar kortslutning pga snäv böjning är kontakten uppenbart underdimensionerad

ska inte uppgradera min spelmaskin förrän 14xxxk ev. 50xx & framförallt ATX 3.0 som verkar svårt att hitta

har en känsla att detta är en bådande katastrof för 4090 ägare..

För att kabeln tydligen drar i och därmed stressar kontakten så att pinnarna liksom släpper och får kass kontakt, vilket leder till högre motstånd, därmed ökad värme och risk för brand. Ja. Kontakten är kass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns massor av rapporter om brända 8-pin på t.ex. Reddit, jag länkade några i detta inlägg.

8-pin har för övrigt samma spec för antal kopplingscykler, likt många andra datorkontakter. Det har aldrig varit ett problem tidigare, det är trots allt bara vad tillverkaren valt att garantera att de klarar och inte någon hård gräns.

Det här med kopplingscykler är lite av en "red herring" som jänkarna säger. Det är inte det enda eller stora problemet med denna kontakten. Det stora problemet är att det skall gå 50 Ampere vid 600 watt genom denna lilla kontakten och dess stift.

8-pin kontakterna har tre pin per kontakt som leder ström så på 4 kontakter har man 12 pin om man räknar på detta blir det 4.17 Ampere per stift vid 600W. Det är lågt, men också lagom för något som en slutanvändare skall hantera. Det finns marginaler för att något stift inte har ordentlig kontakt osv. 4 kontaker tar även upp mer utrymme än den nya kontakten så om något stift får dålig kontakt och börjar utveckla värme så sprider sig inte värmen lika mycket till de andra stiften. Värme ger högre resistans och i sin tur mer värme = ond cykel.

12hvpwr kontakten har 6 stift för att leda ström så varje stift får ta dubbelt så mycket som med PCIE, över 8 Ampere och det är ganska mycket för ett sånt litet stift, kablarna i sig skall inte vara något större problem. Får ett stift dålig kontakt börjar värme utvecklas, dom andra stiften kommer ta över load, mer värme kommer utvecklas som sprider sig genom kontakten (som är liten) och det blir mycket enklare en thermal runaway. Att kontakten dessutom rent fysiskt är ynklig gör inte detta bättre, det är lättare att det blir fel.

Man kan tycka med all rätt att 12hvpwr skall räcka för jobbet på pappret, och det gör den också. Men marginalerna är mycket mindre än förut och om den inte hanteras korrekt (vilket verkar vara ganska svårt) så kan problem uppstå. Det är lite synd att man designat den så här för något som skall hanteras av personer utan el-kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns lite väl mycket som en hönsfarm av en fjäderatom än så länge.

Det är några få på reddit som råkat ut för detta och vi vet inte ännu varför det har skett, om det är sbs eller dåligt kontaktdon.

Nvidia har även kontaktat berörda parter för att reda ut det hela så sitt ner i båten och ta det lugnt innan vi vet mer.

Du, nu är vi faktiskt på internet här. Jag kräver att någon avgår! Vet inte vem eller varför, men jag är enbart nöjd med någons omedelbara entledigande.