Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Ingen tull från aliexpress.com heller, köpte keycaps.

Köpte från KBDfans Ali sida:

https://m.aliexpress.com/item/1005002687013660.html?spm=a2g0n...

Gick via Nederländerna.

Det kom väl med FedEx? De skickar alltid fakturan i efterhand. Eller inte alls så den kommer via inkasso som för mig senast jag beställde därifrån. 🤬

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det kom väl med FedEx? De skickar alltid fakturan i efterhand. Eller inte alls så den kommer via inkasso som för mig senast jag beställde därifrån. 🤬

Den kom med postnord. Som inte lämnar ut paket, innan tull är betald.

Det var även en ny fraktsedel på paketet, ovanpå den som var på från kina. Med utgångspunkt i Nederländerna.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det kom väl med FedEx? De skickar alltid fakturan i efterhand. Eller inte alls så den kommer via inkasso som för mig senast jag beställde därifrån. 🤬

Skrivet av Downloader:

Den kom med postnord. Som inte lämnar ut paket, innan tull är betald.

Det var även en ny fraktsedel på paketet, ovanpå den som var på från kina. Med utgångspunkt i Nederländerna.

De gånger jag beställt från AliExpress och Banggood (med utgångspunkt Kina, inte deras europeiska lager) så har det oftast mellanlandat i Tyskland eller i Nederländerna och således har jag sluppit betala tull.

Permalänk

Antar att de bara tvingar på en FedEx om man beställer via deras hemsida.

Permalänk

Tillbaka till trevligare ämnen, bytte switchar på/i (?) mitt Keychron Q6 precis.

Från linjära Gateron G Pro 2.0 till tysta taktila Gazzew Boba U4 (68g).

Problemet jag hade med mina gamla var ljudet och att jag inte ens kunde vila tummen på mellanslag utan ofrivilliga hopp i spel.

https://youtu.be/yURHBE4yEYg

Vilken skillnad i känsla när man trycker ner tangenterna till ljudet.

Läste, bland annat, denna recension innan köp:
https://www.theremingoat.com/blog/boba-u4-switch-review

Beställde här ifrån:
https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Frakten må vara dryga 200kr (billigaste alternativet) men det kom ju fram på 2 dar.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ersätta mitt Logitech K800 med som jag förstört genom att spilla öl på. Insåg att jag älskar det tangentbordet nu när jag inte kunde få tag på det på annat än på någon skumrask-sida.

Det jag gillar med K800:
- Trådlöst.
- Lyser upp när fingrarna närmar sig (milt vitt ljus under knapparna så man ser de, inte något RGB-laser-show).
- Låga lätt-tryckta knappar.
- Byggkvalitet (hållit väldigt länge till öl-incidenten och är liksom "kompakt")

Tips på någon bra ersättare?

Permalänk

Söker tangentbord

Mitt tangentbord som sett efter mig väl har gått och dött. Höll en tyst minut för min fallne vän, men nu är det dags att få lite tips och råd igen.

Jag förvarnar lite för idiotvarning, då jag är totalt värdelös på teknik och sånt.

Storlek: (100%)

Fysisk Layout: (ANSI, ISO) Spelar ingen roll, tror jag?

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna: ja!

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Jag vet faktiskt inte, jag har ingen aning om hur skillnaden känns.

önskemål om dedikerade knappar ("Makro")

Trådat är ett måste

Bakgrundsbelyst: japp

RGB(W) eller inte: spelar ingen roll

Det här är tangentbordet jag hade tills det dog: https://www.komplett.se/product/1211575/gaming/spelutrustning...

Det här har jag kikat lite på: https://www.komplett.se/product/1185562/gaming/spelutrustning...

Jag kan röra mig lite med budgeten, men 700:- är absolut max. Något som är viktigt för mig är också spillskydd. Jag äter alltid vid datorn (har inget köksbord) så vill inte ha ett tangentbord som dör om några droppar vatten stänks på det.

Inget av ovanstående är hugget i sten dock. Jag behöver ett bra tangentbord mest för att jag använder det så ofta. Så det måste vara bekvämt att använda. Om tangentbordet inte kommer med stöd för handlederna så kommer jag bara köpa ett för sig själv. Det gör inget om tangentbordet är lite flashy, men så länge det fungerar till vad jag vill använda det till och det är bekvämt får det vara hur fult som helst. Funktion och komfort över utseende alla dagar i veckan.

Ni får jättegärna länka till specifika tangentbord, eller till den onlineaffär ni använder. Det är en sådan jungle för mig det här. Ni får även gärna beskriva skillnaden på mekaniskt och icke-mekaniskt tangentbord. Är även tacksam för alla råd ni kan ge mig, om det är nåt jag borde vara kritisk mot etc. Jag skulle ha gått till en fysisk butik för att t:ex känna skillnaden mellan dem, men vi har ingen sådan affär i vår pyttiga stad.

Sorry för långt inlägg. x]

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk

Dags för nytt tangentbord och jag letar efter något efter dessa krav;
60/65%, ISO nordic, blåa brytare eller liknande som smattrar på som en kulspruta.

Helst inget rbg gaming bord men tar gärna emot alla tips oavsett.

Trevlig helg.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Crap, helt död tråd, var frågar jag annars?

Drar ner kraven:
Trådlöst med backlight så man ser vilken knapp man trycker på när det är mörkt. Det är allt jag behöver.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Dags för nytt tangentbord och jag letar efter något efter dessa krav;
60/65%, ISO nordic, blåa brytare eller liknande som smattrar på som en kulspruta.

Helst inget rbg gaming bord men tar gärna emot alla tips oavsett.

Trevlig helg.

Beställde hem och testade ett sånt här, ruggigt bra byggkvalitet. Finns med RGB men testade bara med iQunix egna keycaps och då syntes RGBn knapp
https://www.inet.se/produkt/6102455/iqunix-f60-jungle-mystery...

Skrivet av pistage:

Crap, helt död tråd, var frågar jag annars?

Drar ner kraven:
Trådlöst med backlight så man ser vilken knapp man trycker på när det är mörkt. Det är allt jag behöver.

Låter som att detta fyller dina krav?
https://www.komplett.se/product/1137126/datorutrustning/kring...

"De bakgrundsbelysta tangenterna lyses upp så snart dina händer närmar sig, och justeras automatiskt för att passa föränderliga ljusförhållanden."

Permalänk
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Mitt tangentbord som sett efter mig väl har gått och dött. Höll en tyst minut för min fallne vän, men nu är det dags att få lite tips och råd igen.

Jag förvarnar lite för idiotvarning, då jag är totalt värdelös på teknik och sånt.

Storlek: (100%)

Fysisk Layout: (ANSI, ISO) Spelar ingen roll, tror jag?

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna: ja!

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Jag vet faktiskt inte, jag har ingen aning om hur skillnaden känns.

önskemål om dedikerade knappar ("Makro")

Trådat är ett måste

Bakgrundsbelyst: japp

RGB(W) eller inte: spelar ingen roll

Det här är tangentbordet jag hade tills det dog: https://www.komplett.se/product/1211575/gaming/spelutrustning...

Det här har jag kikat lite på: https://www.komplett.se/product/1185562/gaming/spelutrustning...

Jag kan röra mig lite med budgeten, men 700:- är absolut max. Något som är viktigt för mig är också spillskydd. Jag äter alltid vid datorn (har inget köksbord) så vill inte ha ett tangentbord som dör om några droppar vatten stänks på det.

Inget av ovanstående är hugget i sten dock. Jag behöver ett bra tangentbord mest för att jag använder det så ofta. Så det måste vara bekvämt att använda. Om tangentbordet inte kommer med stöd för handlederna så kommer jag bara köpa ett för sig själv. Det gör inget om tangentbordet är lite flashy, men så länge det fungerar till vad jag vill använda det till och det är bekvämt får det vara hur fult som helst. Funktion och komfort över utseende alla dagar i veckan.

Ni får jättegärna länka till specifika tangentbord, eller till den onlineaffär ni använder. Det är en sådan jungle för mig det här. Ni får även gärna beskriva skillnaden på mekaniskt och icke-mekaniskt tangentbord. Är även tacksam för alla råd ni kan ge mig, om det är nåt jag borde vara kritisk mot etc. Jag skulle ha gått till en fysisk butik för att t:ex känna skillnaden mellan dem, men vi har ingen sådan affär i vår pyttiga stad.

Sorry för långt inlägg. x]

Att beskriva skillnaden mellan mekaniskt/icke mekaniskt blir svårt då det är en personlig preferens om hur de känns. Titta på lite filmer på youtube eller gå till någon butik som har tangentbord framme och testa dem. Alternativt köper du ett av varje och skickar tillbaka det du inte är nöjd med

Jag tror att dina krav tillsammans med din budget kan vara lite klurig. Om du medveten om att du riskerar att spilla på tangentbordet hade jag hellre gått på något billigare går att byta ut, köper du till exempel detta så har du råd med två stycken inom din budget

Det är svårt att få kvalitet med extra finesser till 700kr tyvärr. Önskar dig lycka till i ditt letande

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Beställde hem och testade ett sånt här, ruggigt bra byggkvalitet. Finns med RGB men testade bara med iQunix egna keycaps och då syntes RGBn knapp
https://www.inet.se/produkt/6102455/iqunix-f60-jungle-mystery...

Har faktiskt kikat på exakt det där, riktigt snyggt är det med. Kanske en gnutta över vad jag hade velat lägga men får väl vara med på det i och med mina krav haha.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Har faktiskt kikat på exakt det där, riktigt snyggt är det med. Kanske en gnutta över vad jag hade velat lägga men får väl vara med på det i och med mina krav haha.

Du kan ju alltid beställa hem det och klämma på det Keychron K6 kan jag också rekommendera, då kan du köra hotswap och byta switchar om du så vill

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Du kan ju alltid beställa hem det och klämma på det Keychron K6 kan jag också rekommendera, då kan du köra hotswap och byta switchar om du så vill

Yes men det där är lite över mina kunskaper, hade varit kul på ett sätt iofs och är inte dumt att lära sig, allt med smörjning och sånt.

Men inväntar nog black friday i hopp om något blir prissänkt

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Yes men det där är lite över mina kunskaper, hade varit kul på ett sätt iofs och är inte dumt att lära sig, allt med smörjning och sånt.

Men inväntar nog black friday i hopp om något blir prissänkt

Du behöver inte smörja dina switchar samt det finns fabrikssmörjda 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

https://www.komplett.se/product/1137126/datorutrustning/kring...

"De bakgrundsbelysta tangenterna lyses upp så snart dina händer närmar sig, och justeras automatiskt för att passa föränderliga ljusförhållanden."

Tack! Blir å testa det : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Säger inte att det är bra (men gissar på likvärdigt i den prisklassen)
Dock så har den RGB både med och utan leds på 😎
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Uppföljning, det blev ett Xtrfy K4 TKL som öppnas på julafton då priset var rätt i veckan

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk

Tjo!

Letar efter ett litet billigt bekvämt tangentbord (med åäö) som har en touchpad i mitten till min dator - väldigt likt ett laptop-tangentbord helt enkelt! Helst trådlöst och lång batteritid. Använder nu ett litet logitech K400r som jag gillar skarpt, men skulle behöva en touchpad i mitten för ökad bekvämlighet! Svårt att hitta åäö-tangentbord med touchpad i mitten ser jag och de som finns kostar mycket.. :/

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag köpte Logitech G915 TKL tactile och har haft den några månader nu den är helt perfekt enligt mig, men det som har stört mig är att den "saknar" numpad dvs varje gång man ska skriva massa siffror är det ett irritations moment.

Bytte nu till vanliga G915 Fullstora varianten som har numpad och direkt märker man att något är fel. Den har 5 G-knappar allra till vänster som helt förstör det muskelminne man har i handen. Min vänstra hand vilar alltid naturligt över wasd även om man inte spelar och iom G knapparna blir det en förskjutning av handen som inte är naturlig.

Så hjälp mig hitta ett tangentbord likt G915 TKL fast med numpad, hur svårt skall det vara ?

* Måste vara trådlös
* Med numpad
* Bakgrundsbelyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Så hjälp mig hitta ett tangentbord likt G915 TKL fast med numpad, hur svårt skall det vara ?

* Måste vara trådlös
* Med numpad
* Bakgrundsbelyst

Är separat numpad ett alternativ?

Det är så jag resonerat skulle lösa det när jag börjar använda ett tangentbord utan, då det ibland underlättar arbetsuppgifter i jobbet.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av AdtranZ:

Jag köpte Logitech G915 TKL tactile och har haft den några månader nu den är helt perfekt enligt mig, men det som har stört mig är att den "saknar" numpad dvs varje gång man ska skriva massa siffror är det ett irritations moment.

Bytte nu till vanliga G915 Fullstora varianten som har numpad och direkt märker man att något är fel. Den har 5 G-knappar allra till vänster som helt förstör det muskelminne man har i handen. Min vänstra hand vilar alltid naturligt över wasd även om man inte spelar och iom G knapparna blir det en förskjutning av handen som inte är naturlig.

Så hjälp mig hitta ett tangentbord likt G915 TKL fast med numpad, hur svårt skall det vara ?

* Måste vara trådlös
* Med numpad
* Bakgrundsbelyst

Beror på din budget.
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/sk653-rgb-low-...
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/deathstalker-v...
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/k100-air-wirel...

Skrivet av Sarg:

Är separat numpad ett alternativ?

Det är så jag resonerat skulle lösa det när jag börjar använda ett tangentbord utan, då det ibland underlättar arbetsuppgifter i jobbet.

Annars håller jag med Sarg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är separat numpad ett alternativ?

Det är så jag resonerat skulle lösa det när jag börjar använda ett tangentbord utan, då det ibland underlättar arbetsuppgifter i jobbet.

Vill ha det "cleant", då är det bättre med ett tangentbord än två delar.

SK653 såg helt klart intressant ut, påminner om G915 i utseende tycker jag också.

Permalänk
Medlem

iQunix F97 kostar runt 2 500 kr och är vad jag vet i topp bland färdigbyggda mekaniska tangentbord. Finns det något annat märke som har ännu finare färdigbyggda tangentbord?

Går det att få bättre tangentbord för pengarna om man bygger själv?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

iQunix F97 kostar runt 2 500 kr och är vad jag vet i topp bland färdigbyggda mekaniska tangentbord. Finns det något annat märke som har ännu finare färdigbyggda tangentbord?

Går det att få bättre tangentbord för pengarna om man bygger själv?

Det går nog om man planerar och orkar vänta på GBs / köper begagnat.

Permalänk
Medlem
  • Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) - 80%

  • Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO

  • Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS) - ÅÄÖ är krav

  • Mekaniskt/Icke-mekaniskt - Mekaniskt

  • önskemål om dedikerade knappar ("Makro") - Volym, resten skiter jag i

  • Trådlöst eller trådat - spelar mindre roll

  • Bakgrundsbelyst eller inte - gärna men ingen ljusshow

  • RGB(W) eller inte - Om finnes ska den gå att stänga av

  • Brytarpreferenser: - taktila

  • Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara) - Ska bara funka

  • Ska köras på Mac så gärna knappar med cmd etc etc

Är det Keychron K8 som gäller?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Skrivet av mr bulle:
  • Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) - 80%

  • Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO

  • Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS) - ÅÄÖ är krav

  • Mekaniskt/Icke-mekaniskt - Mekaniskt

  • önskemål om dedikerade knappar ("Makro") - Volym, resten skiter jag i

  • Trådlöst eller trådat - spelar mindre roll

  • Bakgrundsbelyst eller inte - gärna men ingen ljusshow

  • RGB(W) eller inte - Om finnes ska den gå att stänga av

  • Brytarpreferenser: - taktila

  • Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara) - Ska bara funka

  • Ska köras på Mac så gärna knappar med cmd etc etc

Är det Keychron K8 som gäller?

K8 har inga dedikerade volymknappar, värt att komma ihåg. Ligger under FN + F-lagret, men går att ordna med AutoHotKey om man inte orkar trycka på två knappar samtidigt. Sen går det ju att köra alla tangentbord på mac Jag körde länge mitt Xtrfy K4 med KVM mellan min jobbdator (mac) och min privata (windows). Dock så blir det lite fipplande med Karabiner för att mappa om CMD men det fungerade bra.

TL;DR: Om du vill ha det out of the box för mac så låter Keychrons tangentbord som ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

K8 har inga dedikerade volymknappar, värt att komma ihåg. Ligger under FN + F-lagret, men går att ordna med AutoHotKey om man inte orkar trycka på två knappar samtidigt. Sen går det ju att köra alla tangentbord på mac Jag körde länge mitt Xtrfy K4 med KVM mellan min jobbdator (mac) och min privata (windows). Dock så blir det lite fipplande med Karabiner för att mappa om CMD men det fungerade bra.

TL;DR: Om du vill ha det out of the box för mac så låter Keychrons tangentbord som ett bra val.

Egentligt gillar jag ratten på Das Keyboard 4 Professional men vill ha ett mindre smidigare format.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Skrivet av mr bulle:

Egentligt gillar jag ratten på Das Keyboard 4 Professional men vill ha ett mindre smidigare format.

https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile detta är också uppskattat. Hade ett hemma ett par dagar, gillade det både i jobb (programmering) och spelande, skickade dock tillbaka det då jag föredrar linjära brytare (även om bruna är väldigt nära linjära).

Du kan ju alltid beställa hem ett par stycken och några dagar sen skicka tillbaka de du inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile inte mekaniskt förvisso, men detta är uppskattat. Hade ett hemma ett par dagar, gillade det både i jobb (programmering) och spelande, skickade dock tillbaka det då jag föredrar linjära brytare (även om bruna är väldigt nära linjära).

Du kan ju alltid beställa hem ett par stycken och några dagar sen skicka tillbaka de du inte vill

WDYM inte mekaniskt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

WDYM inte mekaniskt?

Tack får påpekningen, tankevurpa (tänkte att de körde optiska, men de kör ju sin egna GL-switchar). Uppdaterat