Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elon Musks Twitter-köp färdigställs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Sweclockers tenderar att ta bort kommentarer som kritiserar "vänstern" men inte om det sker mot "högern".
Vill man ha mer fri debatt med högt tak finns ju flashback.

Strunt, jag har fått en hel del inlägg borttagna. Och jag har även fått min account på twitter avstängd, eftersom jag ska haft bot-liknande beteende. "Brottet" jag var skyldig till var att lägga in källor i diverse diskussioner under USAs förra presidentval.
Gjorde väl kanske 20-30 inlägg under ett par veckor, inte mer än så.
Och jag gjorde inte som f.d. president Trump att jag faktiskt bröt mot regler genom att t.ex. uppmana till brott.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan han inte bara anställa ca 30 programmerare och göra en liknande tjänst och börja med att låta ett gäng kändisar börja skriva, så hade alla hängt på, än kasta bort 480 miljarder på en ganska trött tjänst idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt konto igen. Skönt att slippa skiten.

Permalänk
Medlem

Att folk över natten börjat kritisera Elon för att mainstream media lyckats demonisera honom senaste månaderna säger bara att detta köp kom lägligt.

Permalänk
Medlem

Det roligaste med hela affären måste ändå vara att Elon kom inkånkandes med ett löst handfat, lät sig filmas och postade videon på Twitter med kommentaren "Entering Twitter HQ – let that sink in!".

Sån jävla pappahumor deluxe!

https://twitter.com/elonmusk/status/1585341984679469056

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Narrativet han satte var att dra sig ur. Det var i kontexten av att hans köp var så kontroversiellt att DOJ och SEC blev indraget, och när detta börjar sätter Musk fokus på irrelevanta skitfrågor. Tror folk att det plötsligt gick upp för Musk att det kan finnas en del bots på Twitter, efter ett bud av magnituden 500b - när alla svennar vet att all social media är automatiserad >5% utan att ens behöva konsultera sin hjärna?

Nu har det framställts som att Musk har "förlorat" när han "tvingades köpa" en av världens top #3 mest inflytelserika plattformar, och alla principfrågor om vad han ska göra, hur mycket inflytande en man kan ha, om det är rimligt att så inflytelserika plattformar är privatägda, cases från SEC, DOJ, man släppte taget om alla frågor som egentligen var hindret och ramaskriet när Musk gav sitt första bud. Nu tror libs och normlings att Musk tvingades till en förlust. När det är han som går in, flinandes, med en diskho i Twitter HQ och skriver, "let that sink in". Bottomline: han fick Twitter till det pris han tänkte sig, och började sparka folk första dan för att visa att han gör vad han vill. Detta är en enorm flex. Han behöver inte en till raket, men nu kan han, om han vill, i hög grad forma flödet av världens information och berättelser. Det kommer ge tillbaka honom hans utlägg på ett eller annat sätt. Vi får se om andra krafter av ideologiska skäl kommer försöka skapa berättelser av att Twitter nu är djävulens tillhåll, och splittra dess användarbas till andra håll.

Överlag intressanta tankar men DoJ blev inte indraget för att det var ett kontroversiellt köp, de blir automatiskt indragna i den här typen av köp eftersom de måste godkänna köpet. SEC behöver förstås granska att allting går rätt till vad det gäller kommunikation kring köpet.

Att sparka VDn och andra i ledningsgruppen är inte något ovanligt, det brukar man göra efter såna här uppköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan han inte bara anställa ca 30 programmerare och göra en liknande tjänst och börja med att låta ett gäng kändisar börja skriva, så hade alla hängt på, än kasta bort 480 miljarder på en ganska trött tjänst idag.

Det är såklart bara en illusion att man alltid vill betala så lite som möjligt för allt.

Kolla vilka dom största aktieägarna i Twitter är så är allt mycket lättare att förstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Att starta en liknande tjänst som blir lika stor som Twitter är väldigt svårt, det är ofta mycket slump som ligger bakom att en tjänst faktiskt blir framgångsrik. Så vill man ha en stor mängd användare och har pengarna så är det betydligt enklare att bara köpa användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att starta en liknande tjänst som blir lika stor som Twitter är väldigt svårt, det är ofta mycket slump som ligger bakom att en tjänst faktiskt blir framgångsrik. Så vill man ha en stor mängd användare och har pengarna så är det betydligt enklare att bara köpa användarna.

Ja, tror det är för sent att flytta på precis alla, speciellt för journalistklassen och liknande som redan har det extremt tufft med uppehälle, stöd bland följare etc. Picrel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förhoppningsvis blir det istället USAs version av yttrandefrihet, som faktiskt är yttrandefrihet på riktigt, som Twitter anpassar sig efter och låter det styra snarare än annat hittepå likt innan. Detta inkluderar andra länders krystade försök att inskränka på sina befolkningars yttrandefrihet. Det blir amerikansk lag som gäller på twitter eller så får ni väl förbjuda Twitter i era länder då om yttrandefrihet inte är acceptabelt. Tycker jag iaf.

Man kan bli dömt för HMF i Sverige för något man skriver på twitter även om det är OK enligt twitters användavillkor. Att det blir friare innebär också större eget ansvar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Rensat upp lite i tråden pga onödiga sidospår som inte har med artikelns ämne att göra. Håll er till ämnet så blir alla nöjda och glada.

Jobbar du på Twitter?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är det här som är det intressanta. Om du ska ha annonsörer så måste du begränsa vissa åsikter, annars vill de inte annonsera på din plattform. Ett alternativ är betalkonton förstås och det hade löst botproblemet i ett svep, men det betalar man inte $50 miljarder för.

Edit:
Det verkar som att han redan har kommenterat det här. Det är viktigt att lugna ens enda inkomstkälla https://twitter.com/elonmusk/status/1585619322239561728

pengar framför allt...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Varg:

Jobbar du på Twitter?

Nej, men på Sweclockers där det finns tydliga regler om vad som får skrivas och inte.

https://www.sweclockers.com/forum/regler

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Får se när twitter finns i tesla bilarna.
Kul om han sparkar 75% med, snacka om rensning.

Permalänk
Medlem

Lol, Twitter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Sötast

Jag är helt ärlig nu.

Vad använder man twitter till?

Min förståelse är att man postar hundra ord eller något och sedan reagerar folk på det.

På en "town square" - skall man inte kunna kommunicera där? Twitter i min mening, som outsider kan inte förstå hur kommunikation via så få ord som möjligt är en bra grej eller varför det görs.

Är det inte mest edgy comments som folk sedan reagerar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja han är ju känd som en dålig affärsman, det är ju till stor del därför han är en av väldens rikaste människor.

Han är världens rikaste människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag är helt ärlig nu.

Vad använder man twitter till?

Min förståelse är att man postar hundra ord eller något och sedan reagerar folk på det.

På en "town square" - skall man inte kunna kommunicera där? Twitter i min mening, som outsider kan inte förstå hur kommunikation via så få ord som möjligt är en bra grej eller varför det görs.

Är det inte mest edgy comments som folk sedan reagerar på?

Sett till diskussion mellan användare, särskilt politisk diskussion, är det mest "edgy comments", helt klart. (Inget större värde, överlag låg nivå från alla håll)

I övrigt är det väl i mångt har det väl blivit ett verktyg där användare annonserar ut vad de har gjort, en artikel, en video, en lajvström, en ny version av mjukvaran, vad det nu må vara. Och ibland lite kort diskussion kring detta.
Ur mitt perspektiv: huvudsakliga nyttan är att det fungerar som något slags RSS-ersättning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Även om dom flesta nog inte missat thunderf00t, eller hans nästintill besatthet av Elon Musk (som i ärlighetensnamn börjar bli tröttsam), men för er som missat det så kan jag rekommendera en av hans senaste video om Elon, som sammanfattar många av dom anledningarna till varför många har ett problem med Musk.

Sevärd vad man än tycker om Musk om man missat mycket av kritiken, eller kanske framförallt om man till mesta dels gillar honom, då det är alltid bra med perspektiv, och den lär iaf ge insyn till varför det är en hel del som är väldigt kritiska till Musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Att folk över natten börjat kritisera Elon för att mainstream media lyckats demonisera honom senaste månaderna säger bara att detta köp kom lägligt.

"Mainstream-media" har varit alldeles för snälla och okritiska emot honom. Det är väldigt få som gjort annat än rapportera hans dumheter men blir väldigt sällan kritiserad för det. Och har folk gjort det så har han ironiskt nog ofta bannat dem på Twitter. Så mycket för det fria ordet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo om man inte har bra idéer så, men visst, se hur det gick med Skype.

Musk har lite "hype" kring sig, det hade inte ens de som skapade twitter på samma vis, och det kom i begynnelsen av sociala medier. Det hade inte varit svårt att göra en klon eller liknande tjänst som Twitter, kanske att man fick ha dubbelt så många tecken.

Skulle han bjuda in kända profiler, tex Trump och liknande kontroversiella personer skulle väldigt många vilja testa nya appen.

Twitter börjar kännas väldigt trött.

MSN Messenger skulle faktiskt kunna bli en succé igen om Microsoft bara satte igång det igen, förstår fortfarande inte varför de la ner det när det fortfarande var bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nej, men på Sweclockers där det finns tydliga regler om vad som får skrivas och inte.

https://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Han har så det räcker även efter den här affären.

Nja, han har nog inte så mycket faktiska pengar. Hans värdering består nästan helt av aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Strunt, jag har fått en hel del inlägg borttagna. Och jag har även fått min account på twitter avstängd, eftersom jag ska haft bot-liknande beteende. "Brottet" jag var skyldig till var att lägga in källor i diverse diskussioner under USAs förra presidentval.
Gjorde väl kanske 20-30 inlägg under ett par veckor, inte mer än så.
Och jag gjorde inte som f.d. president Trump att jag faktiskt bröt mot regler genom att t.ex. uppmana till brott.

Vad skrev Trump då som var en direkt uppmaning till brott? Dvs som inte fultolkats utan är en direkt och uppenbar uppmaning till brott?

Är inte nog insatt för att veta exakt vad han skrivit och inte skrivit allvarligt talat, det har inte intresserat mig så mycket. Men jag vet att han har fultolkats flera gånger där något han sagt och vad det skrivits att han sagt inte går hand i hand.

Det är ju viktigt att rätt är rätt tänker jag. Du nämner ju att han gjort det så det måste ju vart något som var en direkt uppmaning till våld då tänker jag, eller flera saker, du kan ge ex på.

Och att han haft en hätsk retorik genom åren och att det skulle lett till att folk gjorde som de gjorde är ju inte samma sak som direkt uppmaning så sånt köper jag inte utan det ska vara en direkt uppmaning som bryter mot USAs första tillägg isf annars är det ju någon typ av häxjakt bara för man ogillar honom som person det handlar om.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hm, skaffade nyligen mest bara för att kunna läsa trådar utan att bli fast vid "Skaffa ett konto för att fortsätta läsa"-skylten men jag är inget direkt fan av Elons uttalanden om Ukraina och Taiwan och har inget strikt behov av Twitter så kanske bara avvecklar medlemsskapet.

Får la se om Trump kommer tillbaka.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kritiken mot Musk har pågått i många år. Det har bara (äntligen) blivit mer uppmärksammat nu vilken typ av kass människa han faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Får la se om Trump kommer tillbaka.

Tveksamt på det.
Han har ju sin egen sociala plattform numera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Var inte twitter fyllt av det redan?

Exakt - vilket Musk säger att han vill motverka.

Att tycka något är inte likställt med fakta!

Frågar du mig så är det just detta som spårat ur helt med SoMe.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Sötast

När jag läser inläggen i denna tråd samtidigt som att jag läser vad folk skriver på twitter så blev det just uppenbart för mig.
Vi har hittat vad "The great filter" i Fermi paradox är. Sociala medier, åsikter och obegränsad spridning av dessa.

We will literally end ourselves. Bara faktumet att EU nu står inför en energikris pga dåtidens och nutida propaganda om kärnkraft medans man tillåter miljontals att dö varje år i lungsjukdomar pga att man eldar hälsofarliga ämnen och släpper ut det kanske var tillräckliga bevis i hur farligt åsikter är.

Har alltid älskat dystopiska filmer, förstår nu plötsligt konceptet om att känslor är faran mycket bättre än innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Desinformation är ett problem, tycker du? Konsumerat för mycket public service? Står man för yttrandefrihet så kan man inte vara lättkränkt. Det räcker att man inte har samma politiska åsikt idag så är man satan själv och världen går under. 😂

Vad har det med saken att göra?
Åsikter är OK men det är inte alltid endast åsikter som sprids utan "fakta" som sedan visar sig vara helt åt helvete fel.
Kolla när de stormade Kapitolium för att Trump påstod resultatet var ren valfusk.

Det var ingen åsikt utan det var ett konkret påstående.
Bara ett exempel hur kaos det kan bli.