Intel Core i9-13900K "Raptor Lake" – effekttörstig tronföljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Något annat?
Till exempel NASA:
Här hittar vi även Ryzen 1700, Bulldozer och M2 (Rosetta-kod?)
https://openbenchmarking.org/test/pts/npb

På vilket sätt är syntetiska benchmarks för HPC intressanta för desktop-processorer?

Permalänk
Medlem

tycker så många techtubers e så långt ute när det testar sina saker. Tom anandtech som säger sig rikta in sig på mer prosumer(ingenjörs) målgruppen så testar de skitsaker som en ingenjör inte kör. Mesta delen kretsar kring bild/video redigering å det e ändå en rätt liten grupp, så många fler single player gamers/multiplayer gamers av olika slag å så klart renodlade ingenjörer/arkitekter än just folk som redigerar bilder som hobby.

tror jag hittat två test på youtube som verkligen testade cad programvara exempelvis utav alla techtubers som finns där ute, patetiskt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av perost:

På vilket sätt är syntetiska benchmarks för HPC intressanta för desktop-processorer?

För de fåtal som vill se "hela bilden"
Jag utgår från att några på Sweclockers är ointresserade av 3D spel (5% kanske) och då vill se något som inte är totalt beroende av cache & minne. SPEC 2017 duger då inte.....

Permalänk

Är fotograf och filmare och kör en Mac Mini M1 16GB i dagsläget, som börjar bli lite i segaste laget, men sitter och velar lite om jag ska köpa en Mac Studio eller bygga en ny PC. Dels saknar jag gamingen lite, trodde jag skulle vänja mig med console-spelande, men det är inte riktigt samma sak. Sen är är det lättare med lagringen i stationär, i stället för som nu då jag behöver en extra NAS för lagringen (även om det finns fördelar med det också.)

Men då är frågan vilken processor man ska köpa om jag bygger en stationär? Använder Davinci Resolve 18, och hade först tänk att köpa i7 12700K men frågan är om man ska gå på 13600 eller 13700 i stället eller finns det något bättre (prisvärt) AMD-alternativ? Har jag någon nytta av DDR5-minnen? Tänker att jag ska köpa ett GeForce 3080, alternativt ett 3090 om det blir någon rea på det framöver (GeForce presterar generellt bättre i Davinci). Har en budget på ca 30k som en motsvarande Mac Studio går på.

Permalänk
Medlem

Du vill väl ha mycket RAM så då är DDR4 billigare, samma sak med förra årets Z690(med DDR4), välj ett moderkort med flashback så du kan flasha senaste bios för 13700K som verkar mest prisvärd för workstation. Lika många kärnor som förra årets 12900K men mer cache och en del optimeringar.

AMD är bra, men blir en hel del dyrare pga moderkort/minne

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hur höll sig temperaturen med AIO-kylaren under load?

Permalänk
Skrivet av gunnargren:

Är fotograf och filmare och kör en Mac Mini M1 16GB i dagsläget, som börjar bli lite i segaste laget, men sitter och velar lite om jag ska köpa en Mac Studio eller bygga en ny PC. Dels saknar jag gamingen lite, trodde jag skulle vänja mig med console-spelande, men det är inte riktigt samma sak. Sen är är det lättare med lagringen i stationär, i stället för som nu då jag behöver en extra NAS för lagringen (även om det finns fördelar med det också.)

Men då är frågan vilken processor man ska köpa om jag bygger en stationär? Använder Davinci Resolve 18, och hade först tänk att köpa i7 12700K men frågan är om man ska gå på 13600 eller 13700 i stället eller finns det något bättre (prisvärt) AMD-alternativ? Har jag någon nytta av DDR5-minnen? Tänker att jag ska köpa ett GeForce 3080, alternativt ett 3090 om det blir någon rea på det framöver (GeForce presterar generellt bättre i Davinci). Har en budget på ca 30k som en motsvarande Mac Studio går på.

Frågan är väl om du behöver vattenkylning eller inte. Alla nya med bra prestanda ligger över 165 W- max för fläktkyling enligt Noctua. En 5900X bör klara media encoding med luftkylning. DDR5 har liten betydelse för media encoding.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/22.ht...

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Frågan är väl om du behöver vattenkylning eller inte. Alla nya med bra prestanda ligger över 165 W- max för fläktkyling enligt Noctua. En 5900X bör klara media encoding med luftkylning. DDR5 har liten betydelse för media encoding.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/22.ht...

Hade det inte varit för att jag blivit sugen på att spela igen, hade jag gått på en Mac Studio, grymt energieffektiva. Även om det finns andra fördelar med en stationär tex att man kan lägga till lagringsenheter och uppdatera enkelt. Kommer inte orka med vattenkylning, så får kolla upp mer vilken processor jag ska köra på om jag går på PC-spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Alla nya med bra prestanda ligger över 165 W- max för fläktkyling enligt Noctua.

Jag har kört 225W TDP på en NH-U14S, och den höll sig under 90C utan problem. Skillnaden var att CPU-fläkten var hörbar istället för ljudlös. NH-D15 var typad för 220W TDP innan Noctua gick över till sin nya hittepå-siffra "NSPR", så det vore intressant var du fått det ifrån att Noctua angett en gräns på 165W?

När det gäller Intel ska man heller inte förledas att tro att Maximum Turbo Power är något annat än en väldigt kort momentan förbrukning, vilket även visade sig i djupdykande tester av 12:e generationens processorer.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om z690 och z790 har samma memory controller och att DDR5 7200 mhz+ fungerar lika bra oavsätt moderkort?
Och att det bara hänger på CPUn? Så om man skaffar en 13900K t ex till ett z690 så kommer man kunna dra nytta av 7200 MHZ minnen?
Förmodligen är memory controller förbättrad på dom nya moderkorten, men hittar ingen bra information om detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi "Förmodligen är memory controller förbättrad på dom nya moderkorten, men hittar ingen bra information om detta." kanske för att den sitter i CPU men olika BIOS har fördelar samt minnes banor så korta som möjligt (ITX moderkort).

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@muSashi "Förmodligen är memory controller förbättrad på dom nya moderkorten, men hittar ingen bra information om detta." kanske för att den sitter i CPU men olika BIOS har fördelar samt minnes banor så korta som möjligt (ITX moderkort).

Jag hittade följande på anandtech men tror inte det stämmer:

"Having spoken to Intel directly about processor performance with either chipset, they made it clear that they do not expect compute or gaming performance to be any different regardless of whether you’re using the new Z790 or the existing Z690 chipset."

https://www.anandtech.com/show/17601/intel-core-i9-13900k-and...

Misstänker att man inte kan få minnena att gå mycket fortare än vad moderkortet är specat för, även om man kör med en raptor lake CPU på z690, men som sagt har jag inte hittat mycket om det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

minneskontroller på moderkort? whut? moderkorten kan ha storpåverka på minneshastigheten men z690 eller z790 eller whatever mobo/chipset kommer inte påverka minnesfrekvensen. cpun och bios/tur med moderkortet kommer avgöra om du vill plocka ut det sista ur minnena.

iaf, ploppade in min 13900k och i warzone med 4090:it så e man sjukt cpuflaskad. 1080p, 1440p low eller max, i princip samma fps ändå... å det e inga långsamma minnen heller 6600c34. inte pillat på sub-latenserna än men tror inte det blir så stor skillnad. baah.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Justera TREFi kan ge 5-10% extra bandbredd fyi

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu har phoronix släppt benchmarks för Linux. Verkar som den presterar bra och även AMD gör bra ifrån sig. Ganska jämnt i toppen prestandamässigt. Känns som det inte blir fel oavsett vad man köper.

https://www.phoronix.com/review/intel-core-i9-13900k

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Nu har phoronix släppt benchmarks för Linux. Verkar som den presterar bra och även AMD gör bra ifrån sig. Ganska jämnt i toppen prestandamässigt. Känns som det inte blir fel oavsett vad man köper.

https://www.phoronix.com/review/intel-core-i9-13900k

Finns en del intressanta saker att nämna, alla kanske inte vill "läsa" 20 sidor där 18 visa automat-genererade grafer utan förklarande text...

Det som är bra med Phoronix är just att man har väldigt många tester som körs just p.g.a. att allt är helautomatiserat. Det är också ett problem då det är svårt att dra några direkt vettiga slutsatser om man inte är väl bekant med testerna (är en hel del fall som är med där som jag har noll koll på vad de faktiskt testar...).

En sak jag såg efterfrågades i kommentarerna, och som faktiskt redan delvis finns med i Phoronix-test-suite paketet, är gruppering av resultat till specifika användningsområden.

Sen, är det vettigt att testa 3-sidor med CPU 3D-rendering (totalt 33 fall som alla i grunden testar samma use-case)??? Det samtidigt som man hade 1 test-fall för "databaser" (SQLite).

En slutsats man gjorde, som jag helt delar, är att både Intels 13000-serie och AMD 7000-serie presterar väldigt bra i Linux (det var specifikt Ubuntu man använde här, men lär kvitta). Delar också slutsatsen att relativ prestanda skiftar rätt vilt, i de flesta fall drar 13900k och 7950X jämt (precis som vi ser på Windows), men finns områden där den ena är rätt mycket starkare än den andra.

Phoronix-test-suite innehåller en rad benchmark av simuleringar och vetenskapliga beräkningar, många av dessa är accelererade med Intels ISPC och/eller Intel OneAPI.Här får, nog till Intels förtret..., Ryzen 7000 en boost då många av dessa använder AVX-512 (man ser också att 11900K presterar riktigt bra i dessa mot 12000/13000-serien).

Och givet namnet på artikeln vi kommenterar och kommentarer på Internet kring vad strömförbrukningen tagit vägen... Vad CPUer drar all-core-max-load är i slutändan kanske inte superrelevant då det inte är normalfallet, däremot denna är relevant då den mäter förbrukning för webläsarbenchmarks (enkeltrådad last)

Klicka för mer information
Visa mer

13900K drar 40-50 W på en kärna, det är ungefär samma som Apples M1Pro/Max drar all-core (8 P-cores + 2 E-cores)...
7950X lyckas ändå toppa detta, >60 W på en kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en del intressanta saker att nämna, alla kanske inte vill "läsa" 20 sidor där 18 visa automat-genererade grafer utan förklarande text...

Det som är bra med Phoronix är just att man har väldigt många tester som körs just p.g.a. att allt är helautomatiserat. Det är också ett problem då det är svårt att dra några direkt vettiga slutsatser om man inte är väl bekant med testerna (är en hel del fall som är med där som jag har noll koll på vad de faktiskt testar...).

En sak jag såg efterfrågades i kommentarerna, och som faktiskt redan delvis finns med i Phoronix-test-suite paketet, är gruppering av resultat till specifika användningsområden.

Sen, är det vettigt att testa 3-sidor med CPU 3D-rendering (totalt 33 fall som alla i grunden testar samma use-case)??? Det samtidigt som man hade 1 test-fall för "databaser" (SQLite).

En slutsats man gjorde, som jag helt delar, är att både Intels 13000-serie och AMD 7000-serie presterar väldigt bra i Linux (det var specifikt Ubuntu man använde här, men lär kvitta). Delar också slutsatsen att relativ prestanda skiftar rätt vilt, i de flesta fall drar 13900k och 7950X jämt (precis som vi ser på Windows), men finns områden där den ena är rätt mycket starkare än den andra.

Phoronix-test-suite innehåller en rad benchmark av simuleringar och vetenskapliga beräkningar, många av dessa är accelererade med Intels ISPC och/eller Intel OneAPI.Här får, nog till Intels förtret..., Ryzen 7000 en boost då många av dessa använder AVX-512 (man ser också att 11900K presterar riktigt bra i dessa mot 12000/13000-serien).

Och givet namnet på artikeln vi kommenterar och kommentarer på Internet kring vad strömförbrukningen tagit vägen... Vad CPUer drar all-core-max-load är i slutändan kanske inte superrelevant då det inte är normalfallet, däremot denna är relevant då den mäter förbrukning för webläsarbenchmarks (enkeltrådad last)

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

13900K drar 40-50 W på en kärna, det är ungefär samma som Apples M1Pro/Max drar all-core (8 P-cores + 2 E-cores)...
7950X lyckas ändå toppa detta, >60 W på en kärna.

Jag är nyfiken på möjliga energioptimeringar. Fattade som att de testade med någon performance scheduler som prioriterar prestanda. Men hur blir det om man börjar optimera för ett energisnålare system där man är ute efter max prestanda per kWh? Det går att göra både på AMD och intel. Troligen bättre optimerat i nya kärnor när man har senaste hårdvara. Hur gör man med laptops? Samma optimeringar borde gå att använda på desktop.

Edit:
Kommer förhoppningsvis några nya optimeringar för intel i en framtida Linux kärna:
https://www.phoronix.com/news/Intel-P-State-Hybrid-HWP-Fixes

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kört 225W TDP på en NH-U14S, och den höll sig under 90C utan problem. Skillnaden var att CPU-fläkten var hörbar istället för ljudlös. NH-D15 var typad för 220W TDP innan Noctua gick över till sin nya hittepå-siffra "NSPR", så det vore intressant var du fått det ifrån att Noctua angett en gräns på 165W?

När det gäller Intel ska man heller inte förledas att tro att Maximum Turbo Power är något annat än en väldigt kort momentan förbrukning, vilket även visade sig i djupdykande tester av 12:e generationens processorer.

På Inet brukar det stå 165 W för de flesta Noctua men med större yta blir det något mer tex 180 W för de första Threadripper. Längre tid borde väl vara mest intressant tex om man gör en komprimering av 1 TB för att köra över till backup. Just har jag köpt NH-U14S och 5900X. Vad gissar du om tempen på en sån komprimering?

Permalänk
Medlem

Blir ju mer viktigt för oss i södra Sveringe med strömförbrukningen. Tänker att man även skulle lägga in en variabel till i grafen över joul, vilket är tid. Tid är också viktigt ibland, men kanske inte till hur hög kostnad som helst.

Även kylningen är viktig om man vill utnyttja kretsens kapacitet. Tänker på de stackarna som inte är pålästa och köper något med den värsta processorn för att de vill ha så mycket kräm det går att köpa för rimliga pengar, och köper en dator med halvkass kylning. Tidigare fanns ju mer marginal och begreppet turbo fanns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

På Inet brukar det stå 165 W för de flesta Noctua men med större yta blir det något mer tex 180 W för de första Threadripper. Längre tid borde väl vara mest intressant tex om man gör en komprimering av 1 TB för att köra över till backup. Just har jag köpt NH-U14S och 5900X. Vad gissar du om tempen på en sån komprimering?

Ingen aning, inte använt någon modern CPU från AMD (åtminstone inte lokalt).

Hur ofta planerar du utföra det scenariot?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ingen aning, inte använt någon modern CPU från AMD (åtminstone inte lokalt).

Hur ofta planerar du utföra det scenariot?

Inte så ofta. Jag fotografera en hel del så det blir många filer (RAW och JPG).
Enligt Anandtech tar det ca 37 sek att komprimera 2 GB med 5900X. Det tyder på drygt 5 tim för 1 TB.

Techpowerup har numera en bra översikt av energiförbrukning:
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-13900k/22.ht...
7-zip är betydligt högre än WinRar så dekomprimering är den stora energiboven....komprimering borde vara ganska lika!

Permalänk

Synd att I7 2600K inte var med i testet. Hade varit kul att se hur mycket en uppgradering ger.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Sweclockers test av 13700K. Visst skulle det komma den här veckan? Även tester DDR4 vs DDR5 och hur de funkar med olika CPU kylare.

Permalänk
Skrivet av Winstonis:

Synd att I7 2600K inte var med i testet. Hade varit kul att se hur mycket en uppgradering ger.

https://www.anandtech.com/bench/product/287?vs=1548
En jämförelse med 6700K
Klockfrekvens och cache gör det mesta
Antal kärnor/trådar i vissa fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winstonis:

Synd att I7 2600K inte var med i testet. Hade varit kul att se hur mycket en uppgradering ger.

Sweclockers testade för några år sedan 2600K och FX-8150 mot 8700K, och även 2600K vs 8700K med överklockning.

Permalänk
Medlem

Jösses amalia! 415w för marginell prestandaökning (eller i vissa fall minskning.
Jag kommer ihåg tider då en dator klarade sig finfint med 200w nätagg, idag räcker det inte ens till halva prollen, än mindre alla andra delar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Testredaktionen

Kommer det några tester för 13600/13700 snart?
Väntar tålmodigt!

Finns ju andra källor, men inga är så bra sammanställda som Sweclockers. Alltid skönt att ha inför eventuellt datorbyggande.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

@Testredaktionen

Kommer det några tester för 13600/13700 snart?
Väntar tålmodigt!

Finns ju andra källor, men inga är så bra sammanställda som Sweclockers. Alltid skönt att ha inför eventuellt datorbyggande.

De har sagt att det kommer, calle var sjuk den veckan det skulle gjorts. Den här veckan är nog fullbokad av AMDs RX7000 skulle jag tro

Permalänk

Shit! På min tid de-lidade man för att komma över magiska 30 fps på elder scrolls oblivion.
Jag sumpade en prolle för det men blyerts ampade nästa som var guld! Nu är det typ kallt kiss i brallan..
för ingenting.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Vad är egentligen idén med att kalla alla processorserier för "Nånting Lake" istället för bara "Nånting"?

Om de ändå alltid heter Lake så är det väl rätt överflödigt?

Visa signatur