Proshop listar Geforce RTX 4080 från 18 000 kronor

Permalänk

Kul med Sverige ändå 😊 Här kostar 4080 mer än ett 4090 i USA. OCH Svenska återförsäljare kränger 3080's till dubbla priset mot USA, trots välfyllda lager och nyanlända generation grafikkort.

Häpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Kul med Sverige ändå 😊 Här kostar 4080 mer än ett 4090 i USA. OCH Svenska återförsäljare kränger 3080's till dubbla priset mot USA, trots välfyllda lager och nyanlända generation grafikkort.

Häpp

Måste du ha tittat fel. Sökte på Micro Center och där kostar, på ett ungefär, ett 3080 500-1000kr mindre än här i Sverige.

Och kollar du e-bay så kostar begagnade 3080, ute i Europa, mer eller mindre exakt vad du får betala på tex Tradera.

Du kan inte titta på dollar priset som listas och jämföra rakt av vad det kostar i butik här i Sverige.

Dessutom tror jag inte att man kan kolla på nya 3080 då det verkar som dom till och med gått upp i pris. Förmodligen för att minska prisgapet upp till 4080 för att få det kortet att se mer attraktiv ut. Kort efter 4080 har lanserats droppar nog 3080 en del.

Permalänk
Medlem

Det var nog droppen för min del.
Såg fram emot denna generation men det finns andra fritidsnöjen att lägga 20k på.

Permalänk

Plötsligt har ångesten försvunnit över att jag köpte ett 3080 tuf 12 GB för 9495 kr för en månad sen.

Beslutsångesten var jättestor. Handla 3080 nu (då) eller vänta på att 4080 släpps. Med facit i hand gjorde jag helt rätt känns det som.

En hel månadslön för ett grafikkort för min del. No way!!

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Svårt att tänka mig där finns någon som betalar mer än en tusenlapp för ett sketet grafikkort.
Hoppas 5080 som sannolikt kommer i höst hamnar på en tusenlapp som mest.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Svårt att tänka mig där finns någon som betalar mer än en tusenlapp för ett sketet grafikkort.
Hoppas 5080 som sannolikt kommer i höst hamnar på en tusenlapp som mest.

Min morbror som jobbar på nvidia sa att det kommer hamna på 1049kr så beror på hur långt du är villig att spräcka budgeten.

Permalänk
Avstängd

Lägsta pris på 4080 hos Komplett är 18699 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Min morbror som jobbar på nvidia sa att det kommer hamna på 1049kr så beror på hur långt du är villig att spräcka budgeten.

Haha. Med tanke på det till 99% är barn som spelar datorspel är det ganska intressant tanke att deras föräldrar skulle lägga sådana här stålar på deras "intresse" 😄😄😄

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag köpte en laptop med ett 3070 för drygt ett år sen den kostade 18 tusen, det var ganska dyrt tyckte jag men behövligt då jag är resemontör och ligger borta mycket.
Men att köpa ett grafikkort för 20 tusen kommer jag aldrig göra.
Spelar mest indie spel nuförtiden som tur är, när dem blir för krävande får jag väl byta hobby eller endast hålla mig till retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Haha. Med tanke på det till 99% är barn som spelar datorspel är det ganska intressant tanke att deras föräldrar skulle lägga sådana här stålar på deras "intresse" 😄😄😄

Blev nyfiken och hittade denna statistik

https://spelkult.se/nu-ar-en-majoritet-av-befolkningen-gamers...

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Måste du ha tittat fel. Sökte på Micro Center och där kostar, på ett ungefär, ett 3080 500-1000kr mindre än här i Sverige.

Och kollar du e-bay så kostar begagnade 3080, ute i Europa, mer eller mindre exakt vad du får betala på tex Tradera.

Du kan inte titta på dollar priset som listas och jämföra rakt av vad det kostar i butik här i Sverige.

Dessutom tror jag inte att man kan kolla på nya 3080 då det verkar som dom till och med gått upp i pris. Förmodligen för att minska prisgapet upp till 4080 för att få det kortet att se mer attraktiv ut. Kort efter 4080 har lanserats droppar nog 3080 en del.

Jag har inte tittat fel

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s480340448&o=lager...

10,000 sek och uppåt

https://www.newegg.com/p/pl?N=100007709%20601357247&Order=1

Nu låg de något högre än när jag kollade först, då landade de in på $550 vilket motsvarar 6000 sek

https://www.sweclockers.com/nyhet/35157-proshop-listar-geforc...

https://store.nvidia.com/en-us/geforce/store/?page=1&limit=9&...

4080 i Sverige mellan 18-20k sek, i USA går 4090 för $1600 motsvarande 17,200 sek

"Du kan inte titta på dollar priset som listas och jämföra rakt av"

Jo det kan jag, också därför jag skrev "Kul med Sverige ändå" Just för att de lägger på sådana sjuka skatter, momser och avgifter. Också det som var hela poängen med mitt inlägg, hur dyrt det är i Sverige jämfört med USA just tack vare alla påslag. Sen om det är rättvist eller inte hör inte till saken.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Haha. Med tanke på det till 99% är barn som spelar datorspel är det ganska intressant tanke att deras föräldrar skulle lägga sådana här stålar på deras "intresse" 😄😄😄

Ja 99% barn stämmer ju inte alls ,vet bra många vuxna som lirar alltifrån konsol till pc,ska man dra med surfplattor/mobil så är det ännu fler🙂
Men o andra sidan så är man ju fortfarande barn till sina föräldrar, så är ju rätt också iofs 🤔😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Jag har inte tittat fel

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s480340448&o=lager...

10,000 sek och uppåt

https://www.newegg.com/p/pl?N=100007709%20601357247&Order=1

Nu låg de något högre än när jag kollade först, då landade de in på $550 vilket motsvarar 6000 sek

https://www.sweclockers.com/nyhet/35157-proshop-listar-geforc...

https://store.nvidia.com/en-us/geforce/store/?page=1&limit=9&...

4080 i Sverige mellan 18-20k sek, i USA går 4090 för $1600 motsvarande 17,200 sek

"Du kan inte titta på dollar priset som listas och jämföra rakt av"

Jo det kan jag, också därför jag skrev "Kul med Sverige ändå" Just för att de lägger på sådana sjuka skatter, momser och avgifter. Också det som var hela poängen med mitt inlägg, hur dyrt det är i Sverige jämfört med USA just tack vare alla påslag. Sen om det är rättvist eller inte hör inte till saken.

Tror du missar att dom billigaste 3080 på Newegg är begagnade kort, du får ett begagnat 3080 här i Sverige för 6000 utan problem. Billigaste nya i USA börjar på runt 800 dollar, nästan 9000 kr och då är inte deras moms medräknat.

Är det jag menar med att du inte kan jämföra dollar till krona rakt av, alla priser i butik i USA är exkl. moms (minst 10% har jag för mig).

Samma med 4090, deras priser är utan moms.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Om drygt två veckor anländer RTX 4080, men något instegspris på 16 199 kronor skymtas inte när partnerkorten listas hos Proshop. 

Läs hela artikeln här

Sitter fortfarande med mitt dual Voodoo-kort. Duger så länge. Att lägga patiens är livet. På Win 98.

Nej, men seriöst...dessa pengar. Nu köpte jag förvisso ett dyrt 3060 Ti, men till och med det funkar fint i Flight Simulator 2020 i 1440P. Men kanske annat om man vill lira i än högra upplösning och maxat? Men med DLSS och med tiden som allt utvecklas till att bli allt bättre, så räcker i vart fall det för mig - just nu.

Vad spelar ni som kör dessa kort från monsterland? )

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Fortfarande Ethereum-miners fel eller vad ska ni gnälla på nu?

Sanningen är väl och har alltid varit kretsbrist i kombination med att industrin betalar dyra pengar för kretsar.

Krypto är stor faktor till dessa priser, nvidia måste sälja ut sina (överproducerade) ampere-kort och vägrar sänka priserna där, bättre höja i andra änden vettu. Detta för att:

Den stora andelen korkade jävla gamers som ändå köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Krypto är stor faktor till dessa priser, nvidia måste sälja ut sina (överproducerade) ampere-kort och vägrar sänka priserna där, bättre höja i andra änden vettu. Detta för att:

Den stora andelen korkade jävla gamers som ändå köper.

Så förut var det brist på kort som ledde till höga priser och nu är det överflöd på kort som också leder till höga priser? Det finns väl knappast något överflöd med Nvidia kort i lager någonstans alls.

Ethereum och därmed krypto kör nummer proof of stake och det finns ingen anledning för någon att köpa en GPU för mining idag.

Sanningen är nog snarare att det med pandemi och annat blivit svårare att producera i ett läge där helt plötsligt exempelvis alla bilar har ett par nvidia kretsar där stora kunder prioriteras över Kalle 17 som vill spela Battlefield. Det är inte direkt så att det bara är GPUer som det varit strul med. Det har varit över ett år ledtid på simpla komponenter från ex Texas instruments länge.

Korten används dessutom i många många professionella sammanhang så att påstå att det bara är gamers som handlar till överpris är en oerhörd förenkling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så förut var det brist på kort som ledde till höga priser och nu är det överflöd på kort som också leder till höga priser? Det finns väl knappast något överflöd med Nvidia kort i lager någonstans alls.

Ethereum och därmed krypto kör nummer proof of stake och det finns ingen anledning för någon att köpa en GPU för mining idag.

Sanningen är nog snarare att det med pandemi och annat blivit svårare att producera i ett läge där helt plötsligt exempelvis alla bilar har ett par nvidia kretsar där stora kunder prioriteras över Kalle 17 som vill spela Battlefield. Det är inte direkt så att det bara är GPUer som det varit strul med. Det har varit över ett år ledtid på simpla komponenter från ex Texas instruments länge.

Korten används dessutom i många många professionella sammanhang så att påstå att det bara är gamers som handlar till överpris är en oerhörd förenkling.

Du får tänka på alla chip som tillverkats men ännu ej hamnat på något kretskort. Samsung har pumpat ut enorma mängder chip åt Nvidia.

Bilindustrin ligger för det mesta på äldre tillverkningstekniker så deras brist innebär inte per automatik en brist för lägre tillverkningstekniker. Skulle vara råmaterial som används för bägge tekniker om något.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

"Du kan inte titta på dollar priset som listas och jämföra rakt av"

Jo det kan jag, också därför jag skrev "Kul med Sverige ändå" Just för att de lägger på sådana sjuka skatter, momser och avgifter. Också det som var hela poängen med mitt inlägg, hur dyrt det är i Sverige jämfört med USA just tack vare alla påslag. Sen om det är rättvist eller inte hör inte till saken.

Du får väl i varje fall lägga på momsen i USA, den är dock olika i de olika staterna samt att det tillkommer andra lokala skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så förut var det brist på kort som ledde till höga priser och nu är det överflöd på kort som också leder till höga priser? Det finns väl knappast något överflöd med Nvidia kort i lager någonstans alls.

Ethereum och därmed krypto kör nummer proof of stake och det finns ingen anledning för någon att köpa en GPU för mining idag.

Sanningen är nog snarare att det med pandemi och annat blivit svårare att producera i ett läge där helt plötsligt exempelvis alla bilar har ett par nvidia kretsar där stora kunder prioriteras över Kalle 17 som vill spela Battlefield. Det är inte direkt så att det bara är GPUer som det varit strul med. Det har varit över ett år ledtid på simpla komponenter från ex Texas instruments länge.

Korten används dessutom i många många professionella sammanhang så att påstå att det bara är gamers som handlar till överpris är en oerhörd förenkling.

Det är inte många 3060, 3060ti, 3070, 3070ti som används i professionella sammanhang om du trodde det.

Och ja, innan var det enorm efterfrågan, missade du det? Nu sjönk efterfrågan också över en natt - men har du hört talats om manipulerade marknader någon gång? Här har du en aktör som står för 80% av all försäljning på grafikkort, med lojala kunder... du tror inte detta företag utnyttjar detta för att proppa fickorna fulla?

NVIDIA "kan" inte sänka sina priser, de har så många lojala mongon som köper ändå att de bara höjer priset på 4000-serien till 3000-serien ser attraktiv ut för att bli av med lager. Det dyker upp 3060ti med gddr6x... varför gör den det tror du? Professionella applikationer my ass. Att 4080 ligger på 1200 dollar riktledande pris är även det för att de vill sälja ut Ampere "budget alternativet"! Toppen av Ampere-linjen är att anse som mellankorten som kompletterar lovelace.

När 7900xt släpps, ska du se att 4080 magiskt sjunker i pris, förblir oattraktiv, men blir köpt ändå.
Och är du proffs köper du ett 4090, inte 4080, så det blir nog mest flum. Kul testa funktioner och så.. betyder inte att det är något proffs som renderar kukar i blender alltså.

Att prisutvecklingen här på teknologi inte är som i USA är inget nytt, men det kan vi skylla på våra försäljare, amd korten har sänkt sina priser enormt. Ändå köper gamers... jag menar proffs, "svinbiliga" 350 dollars 3060 på rea, istället för 6700xt för samma pris.

Att gamers till sist sväljer kamelen är 50% av situationen idag, den andra är att nvidia vill ha maximal profit för att blidka sina investorer. amd har sänkt priserna, det har inte nvidia. Enbart manipulering.

Har personligen en bro att sälja dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Det är inte många 3060, 3060ti, 3070, 3070ti som används i professionella sammanhang om du trodde det.

Säger du det så... Vet inte hur du kan inbilla dig att några av marknadens snabbaste GPUer inte skulle användas för professionellt bruk. Ska de dessutom tillverka fler av deras enterprise-kretsar så kan de förmodligen tillverka färre av deras 3000 serie.

Videoredigering? 3D rendering? Beräkningar för AI? Utveckling av grafiska applikationer? Spelutveckling?

Listan kan fortgå.

Resten av ditt inlägg är mest konspirationer från en besviken GPU entusiast som missförstått marknadsekonmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Säger du det så... Vet inte hur du kan inbilla dig att några av marknadens snabbaste GPUer inte skulle användas för professionellt bruk.

Videoredigering? 3D rendering? Beräkningar för AI? Utveckling av grafiska applikationer? Spelutveckling?

Listan kan fortgå.

håller med dig, många i sverige är ju caddare/ingenjörer å de snubbarna har ju datorer hemma oxå eller hur, så 100% att alla dessa gpuer i alla dess former används, även om det är så att cpuerna och mängden ram för just cad å så är viktigast.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara sanning

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Intressant meddelande från Inet om 4080 priser:
100st ASUS TUF Gaming till MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price), första 50 får gratis uppgradering till OC-modellen ... Det är max ett grafikkort per person som gäller och vi kommer endast ha ASUS TUF Gaming/OC-modeller på plats, och det är bara i vår butik på Sveavägen i Stockholm som dessa kommer gå att köpa. På webben kommer vi ha andra modeller, som vi inte kommer kunna erbjuda vid MSRP-priser.

https://www.inet.se/kampanj/8172/rtx-4080-release-sveavagen

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Intressant meddelande från Inet om 4080 priser:
100st ASUS TUF Gaming till MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price), första 50 får gratis uppgradering till OC-modellen ... Det är max ett grafikkort per person som gäller och vi kommer endast ha ASUS TUF Gaming/OC-modeller på plats, och det är bara i vår butik på Sveavägen i Stockholm som dessa kommer gå att köpa. På webben kommer vi ha andra modeller, som vi inte kommer kunna erbjuda vid MSRP-priser.

https://www.inet.se/kampanj/8172/rtx-4080-release-sveavagen

Det är ju kul för dom som har möjlighet att vara där. För en annan gör det 4080-releasen än mer ointressant.

Permalänk
Medlem

Håller med, då MSRP listas på 16499 kr

Ser inte direkt ut att vara värt pengarna, speciellt då andra handens grafikkort snabbt förlorar värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Intressant meddelande från Inet om 4080 priser:
100st ASUS TUF Gaming till MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price), första 50 får gratis uppgradering till OC-modellen ... Det är max ett grafikkort per person som gäller och vi kommer endast ha ASUS TUF Gaming/OC-modeller på plats, och det är bara i vår butik på Sveavägen i Stockholm som dessa kommer gå att köpa. På webben kommer vi ha andra modeller, som vi inte kommer kunna erbjuda vid MSRP-priser.

https://www.inet.se/kampanj/8172/rtx-4080-release-sveavagen

Jag undrar om folk står i kön redan nu med tält och grejer..? Haha

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag undrar om folk står i kön redan nu med tält och grejer..? Haha

Tvivlar på det, priset är ju långt ifrån attraktivt, även om man faktoriserar in medföljande OC uppgradering. Tror absolut inte på att många kommer köpa denna variant av kortet. De kommer förhoppningsvis att sänka priset till, eller t.o.m lägre än MSRP även efter detta, då jag antar att efterfrågan inte är särskilt stor. Det finns ju inga spel som kräver denna nivå av kraft, förutom kanske VR, och i prisskillnad är det dag och natt, t.ex. finns 3070s för mindre än 4000kr, medans iNets NEDSATTA (MSRP) pris är på 16499kr. Helt absurt att detta ska vara kostnaden för en 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lannis:

Tvivlar på det, priset är ju långt ifrån attraktivt, även om man faktoriserar in medföljande OC uppgradering. Tror absolut inte på att många kommer köpa denna variant av kortet. De kommer förhoppningsvis att sänka priset till, eller t.o.m lägre än MSRP även efter detta, då jag antar att efterfrågan inte är särskilt stor. Det finns ju inga spel som kräver denna nivå av kraft, förutom kanske VR, och i prisskillnad är det dag och natt, t.ex. finns 3070s för mindre än 4000kr, medans iNets NEDSATTA (MSRP) pris är på 16499kr. Helt absurt att detta ska vara kostnaden för en 4080.

Jag förstår. Jag är nyfiken på om det kommer komma mycket folk. Det vore kul om någon som bor i närheten kunde ta en titt vid 15 tiden och se hur lång kön är. Enligt inet på facebook så kom den första grabben redan klockan 08:00 på morgonen haha

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag undrar om folk står i kön redan nu med tält och grejer..? Haha

Nej men en kö med Teslor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Säger du det så... Vet inte hur du kan inbilla dig att några av marknadens snabbaste GPUer inte skulle användas för professionellt bruk. Ska de dessutom tillverka fler av deras enterprise-kretsar så kan de förmodligen tillverka färre av deras 3000 serie.

Videoredigering? 3D rendering? Beräkningar för AI? Utveckling av grafiska applikationer? Spelutveckling?

Listan kan fortgå.

Resten av ditt inlägg är mest konspirationer från en besviken GPU entusiast som missförstått marknadsekonmi.

Är du proffs köper du inte 3060 eller 3070 helt enkelt, det är i huvudsak gamers som gärna vill ha "bra" raytracing och NVENC. Är väl någon som skriver ut 3d-kukar där ibland men det betyder INTE professionellt bruk.

Sen verkar du ha missa att nvidia sitter med en helvetes massa Ampere-kort de har själva deklarerat detta inför sina investorer och även sagt att Ampere kan anses vara mellankorten. Och har justerat priserna därefter.

Det är inget hux flux med detta, ren och skär girighet, det tog fart med 2080ti och krypto hjälpte inte.

Varför går Rradeonkorten ner i pris i USA men inte Geforce? Marknadsdominans, för många kort, och lättflådda kunder.