GPU klockfrekvens / strömförbrukning hög vid 165hz idle

Permalänk
Medlem

GPU klockfrekvens / strömförbrukning hög vid 165hz idle

Upptäckte ett fenomen där mitt Asus Strix 1080ti brassar på i hög klockfrekvens när jag har 165hz i refreshrate, och datorn är idle i windows. Den går ned markant om jag sänker refresh rate till 120 hz. Skillnaden i kW är stor också 165hz idle = ca 65 kW och 120hz = ca 20 kW. Går detta fixa på något sätt? En del spel har ju inte in-game inställningar för att ställa in vilken refresh rate den ska snurra skärmen i

Permalänk
Medlem

65kW... Det måste vara en rejäl pjäs till dator typ en serverhall

Jag får väl anta att du faktiskt menar 65W respektive 20W. annars vill jag se en bild på ett nätagg som klarar 65000W i idle

Nu framgår det inte hur du mäter, om du använder mjukvara som uppskattar vad kortet drar eller om du använder en plug som mäter strömförbrukningen för hela datorn.
Faktum är att ju mer ett grafikkort behöver jobba desto mer effekt kommer det kräva, varesig det gäller högre refresh rate/fps eller upplösning. När grafikkortet jobbar hårdare så kan du utgå ifrån att CPU:n också jobbar hårdare även om kanske bara marginellt, det beror helt på applikationen.

Tyvärr har jag inget svar på om det går att sätta olika refresh rate mellan olika applikationer men i Nvidias kontrollpanel bör du kunna ställa in "Max Frame Rate" eller något liknande för olika applikationer vilket kanske KAN leda till att du får olika refresh rate i olika applikationer, men tyvärr inget jag kan testa eller verifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

65kW... Det måste vara en rejäl pjäs till dator typ en serverhall

Ja det kanske handlar om "w" här, sorry.

Skrivet av Viita:

Nu framgår det inte hur du mäter, om du använder mjukvara som uppskattar vad kortet drar eller om du använder en plug som mäter strömförbrukningen för hela datorn.

Jag mäter dels vilken klockfrekvens kortet snurrar i GPU Tweak II, sedan mäter jag kortets totala strömförbrukninning via GPU-Z.

Permalänk
Medlem

Det är en bugg i de senaste uppsättningarna drivrutiner från nvidia som gör att grafikkortet kan hamna i fel powerstate. (Vet ej om så är fallet här) men finns hotfixade drivrutiner (526.61) att testa där detta skall vara lagat. Värt ett försök.