Priskoll: Geforce RTX 4080 vid lansering

Permalänk
Medlem

Grafikkortsköparna är som orkestern på Titanic.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kollar jag newegg så ligger dom flesta modeller 200USD över MSRP, liksom riktpriserna är redan skyhöga, oavsett om det är Nvidia som har satt en MSRP tredjepartstillverkare inte tycker man kan tillverka kort för eller inte så måste det göras något åt det där. Antingen får Nvidia höja sina riktpriser eller så får dom styra vad tredjepartstillverkare sätter för priser när dom går utanför referensdesign. Lisom det var OK på den tiden vi pratade om några hundralappar för att få kort som inte hade en helt värdelös kylare, men vad fan motiverar ett prispåslag på liksom vad ett helt grafikkort har kostat från en design som redan är bra?

Vid det här laget hade jag ju nästan föredragit att dom tar bort mellanhandeln och faktiskt går all in på att sälja kort själva.

Alla 4080 på newegg är slutsålda.

Inte en chans att nvidia sänker priset till nästa gång. Folk är lika dumma som de som kastar pengar på Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Så länge Nvidia inte startar ett tryckeri...

Lungt. Gäller att bara inte ge dem monopol ställning..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man får en jävligt fin 70-tals Opel för 20000 SEK.

Man får även en asfin MIG-svets... Något man lär behöva också om man köper en 70-tals Opel. 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Alla 4080 på newegg är slutsålda.

Inte en chans att nvidia sänker priset till nästa gång. Folk är lika dumma som de som kastar pengar på Apple.

Newsegg är väl USA baserat? Dollarn är urstark mot alla andra valutor just nu. Jag undrar hur det går för länder utanför USA för Nvidia.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Newsegg är väl USA baserat? Dollarn är urstark mot alla andra valutor just nu. Jag undrar hur det går för länder utanför USA för Nvidia.

Ja? Men pris/prestanda har gått bakåt men ingen bryr sig och ger nvidia klartecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Alla 4080 på newegg är slutsålda.

Inte en chans att nvidia sänker priset till nästa gång. Folk är lika dumma som de som kastar pengar på Apple.

Skillnaden är att Apple faktiskt har tillgång på sina prylar vid släpp. Tänk om Apple släppt nya iPhone i begränsad upplaga för att de vill sälja slut på gamla iPhonen innan man släpper på tillgången.

Vänta här nu, Nvidia är större rövhattar än Apple? 😱

Edit: Man ska komma ihåg att Nvidia har tillverkat dessa kretsar sen i våras... De lär ha hundratusentals som bara ligger. Men man har inte gett några till tredjepart för att dessa ska kunna sälja slut på 3000-serien först. Aktieägarna kräver marginaler, och utan konkurrens kan marginaler upprätthållas, ja antagligen öka för att ta upp minskad volym utan kryptobubblan.

CPU-marknaden är helt annorlunda nu när Intel och AMD fajtas med näbbar och klor. Nvidia bara glider, men inte bara pga av gamers... de har monopol på semiprofessionella ändamål. CUDA och nu AI.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Alla 4080 på newegg är slutsålda.

Inte en chans att nvidia sänker priset till nästa gång. Folk är lika dumma som de som kastar pengar på Apple.

Nvidia får sätta vilka priser dom vill, och folk får bestämma själva vad dom vill köpa för produkter. Men blir irriterad över dessa falska prissättningar som både AMD och Nvidia sysslat med nu i flera generationer. Apple håller iaf priserna dom sätter, oavsett efterfrågan medan AMDs och Nvidias "från" priser kan betyda lite vad som helst nu för tiden.

Såg liksom nån här i 4080 tråden prata om 699 MSRP för 3080, tycker absolut inte som att vi ska låtsas som att det var priset för 3080 när dom kostade nästan det dubbla första året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nvidia får sätta vilka priser dom vill, och folk får bestämma själva vad dom vill köpa för produkter. Men blir irriterad över dessa falska prissättningar som både AMD och Nvidia sysslat med nu i flera generationer. Apple håller iaf priserna dom sätter, oavsett efterfrågan medan AMDs och Nvidias "från" priser kan betyda lite vad som helst nu för tiden.

Såg liksom nån här i 4080 tråden prata om 699 MSRP för 3080, tycker absolut inte som att vi ska låtsas som att det var priset för 3080 när dom kostade nästan det dubbla första året...

Ingen har sagt att de inte får sätta vilket pris de vill men grejen är att utvecklingen bokstavligen går bakåt om priset höjs med mer än prestandan.

edit: Och det var nvidia, ingen annan, som satte msrp på $699 för ett 3080, och nu en generation senare $1200.

Permalänk
Medlem

Inet för 1h (15:50)

Vi har fortfarande grafikkort kvar på Sveavägen i Stockholm. 🙂
Det är ASUS RTX 4080 TUF Gaming för MSRP-priset 16 499 kr som gäller och vi har fortfarande kvar OC-modeller för samma pris.
Priset gäller till stängning, butiken har öppet till 19:00 och du kan se lagersaldo här om du sorterar på Sveavägen, Stockholm:

https://www.inet.se/kampanj/8172/rtx-4080-release-sveavagen

Permalänk
Medlem

Patetiskt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det är Tarkan som SMSat låna och tänkt att han kan scalpa dessa kort. Om inte, så är nog hoppet ute för mänskligheten är jag rädd.
Vad kul det måste kännas att köpa ett grafikkort för nästan 20.000 kr för att upptäcka att det inte klarar av att hålla 60fps med högsta inställningarna. För det är väl den typen av köpare som vill "MAXXXXA ALLT" som köper ett kort av det här slaget?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Inet för 1h (15:50)

Vi har fortfarande grafikkort kvar på Sveavägen i Stockholm. 🙂
Det är ASUS RTX 4080 TUF Gaming för MSRP-priset 16 499 kr som gäller och vi har fortfarande kvar OC-modeller för samma pris.
Priset gäller till stängning, butiken har öppet till 19:00 och du kan se lagersaldo här om du sorterar på Sveavägen, Stockholm:

https://www.inet.se/kampanj/8172/rtx-4080-release-sveavagen

https://scontent.farn1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/315878064_10160141021953260_7746097864826907158_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=F9T7NZShPcUAX_W3TfU&_nc_ht=scontent.farn1-2.fna&oh=00_AfAQxSfYp7r4BcMjrOLnvah8svNjGMHblGzXYDHjwN7B_w&oe=63797D9F

Bättre att lägga ut de på nätet

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Ingen har sagt att de inte får sätta vilket pris de vill men grejen är att utvecklingen bokstavligen går bakåt om priset höjs med mer än prestandan.

edit: Och det var nvidia, ingen annan, som satte msrp på $699 för ett 3080, och nu en generation senare $1200.

Min poäng var att 699 inte var priset för 3080 då folk fick betala 1200 för att faktiskt få ett kort. Kollar jag newegg så är det billigaste 3080 kortet från ASUS på över 900USD två år efter lansering.

Permalänk
Medlem

Om nu Nvidia ville ha 4080 för att locka folk till att köpa 4090, så verkar det konstigt att det finns så mycket fler 4080 i lager än vad 4090 hade på release.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

4080 ska inte kosta en krona över 7000kr.

Eftersom?
Det skulle motsvara (med dagens, överraskande låga, kronkurs) ett US MSRP på $535. Va rätt länge sen 80-korten kostade så lite vid lansering...

Men ok, då hävdar jag att det inte ska kosta mer än 7 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Så länge Nvidia inte startar ett tryckeri...

Med RT (Read Tracing) eller?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hur har du gjort kopplingen till Sweclockers på ditt Komplett-konto?

Vet att jag gjort den kopplingen hos Inet men jag har suttit en stund nu efter jag läste ditt inlägg och försökt göra detsamma på Komplett men hittar inget sätt.

Det är från när komplett hade en dag med erbjudanden här på sweklockers och efteråt så lottade de ut 25 personer från sweklockers som hade chansen att få förtur att köpa 4080. Jag fick mitt meddelande i dag av komplett att jag var en av de 25....

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fick någon tag i några tuffar då? Gött att de säljs iallafall, upp med Nvidias aktie igen till 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Min poäng var att 699 inte var priset för 3080 då folk fick betala 1200 för att faktiskt få ett kort. Kollar jag newegg så är det billigaste 3080 kortet från ASUS på över 900USD två år efter lansering.

Det var på grund av mining och scalping. nvidia har satt det här priset för att de såg att folk betalade det då, men nu tog mining slut för bara ett par månader sen, men nvidia bryr sig inte. Vi ska betala eller dra åt helvete trots att kortet inte borde kosta mer än $700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Fick någon tag i några tuffar då? Gött att de säljs iallafall, upp med Nvidias aktie igen till 300

Komplett har 100+ 4080 TUF på lager, 20000 kr.

Permalänk
Avstängd

Galet att de inte sålts slut än på netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom?
Det skulle motsvara (med dagens, överraskande låga, kronkurs) ett US MSRP på $535. Va rätt länge sen 80-korten kostade så lite vid lansering...

Men ok, då hävdar jag att det inte ska kosta mer än 7 kr.

Det skulle trots allt vara intressant att veta totala produktionskostnaden för ett kort. Då skulle man kunna göra en bättre beräkning hur dåligt eller bra priset faktiskt är.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av cosplay:

Komplett har 100+ 4080 TUF på lager, 20000 kr.

Höjde de priset eller? Eller var det bara några få som låg på 16xx priset? Känns ju scam annars.

Permalänk
Skrivet av Ekorrism:

Som många säger, sjukt att folk köper dessa kort för 16-20k. När 4090 finns för nästan samma pris.

DOCK måste jag ändå att folk ska förstå Svenska kronan är svag mot Dollarn som det är idag.

Hade detta varit för några år sen hade 1200 dollar varit ca 10k inte 16-20k. Så även om vi ser priserna helt galna ( som det faktiskt är ) så är kronan sjukt svag också.

Hade det varit när en usd kostade 8,5kr hade det kostat 12750kr inte 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Höjde de priset eller? Eller var det bara några få som låg på 16xx priset? Känns ju scam annars.

Det kanske hade fler TUF-versioner? Vet ej om de har höjt priset på dem, började kolla priserna nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Höjde de priset eller? Eller var det bara några få som låg på 16xx priset? Känns ju scam annars.

Det är TUF OC han menar som ju är betydligt dyrare än TUF är, om vi nu kommer få se några fler TUF.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Höjde de priset eller? Eller var det bara några få som låg på 16xx priset? Känns ju scam annars.

Det är TUF OC-varianten som går för 19.990:- och jämfört med TUF non-OC för 16.490:- är det definitivt en scam.

(Men går iirc inte att köpa TUF non-OC på Komplett ... eller någon annanstans för den delen längre. Ett RTX 4080 för 16.490:- var ju nästan prisvärt och tog således slut på en minut.)

Edit: Vet inte varför där är så stora prisskillnader mellan TUF och TUF OC (gäller även RTX 4090) - mellan andra fabriksöverklockade modeller, t.ex. Gigabyte Eagle/Eagle OC, MSI Gaming Trio/Trio X, t.om. Asus(!) Strix/Strix OC skiljer det bara någon hundralapp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag är lite nyfiken på hur tillgången skulle se ut om näthandlarna skippade sin gratisfrakt på nysläppta kort, och istället lät det kosta en extra hundring i frakt plus att man tog en femhundring i pant eller nåt. Kommer kortet tillbaka inom ramen för ångerrätten, då brinner panten inne. Sen kan man få tillbaka den där femhundringen efter tre, fyra månader eller nåt, när den initiala köphysterin är över.

Den där nissen på Tradera har väl bara beställt ett kort, illustrerat annonsen med nån stockbild han hittade på Reddit och provar att köra en tredagarsauktion för att se om han tjänar på budgivningen. Gör han det inte, då låter han förmodligen kortet gå i retur bara och så har ingenting kostat någonting.

Tror inte att det är OK att en näringsidkare tar ut en avgift när en köpare vill utnyttja ångerrätten

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Fick någon tag i några tuffar då? Gött att de säljs iallafall, upp med Nvidias aktie igen till 300

japp upp med aktien så jag kan blanka den