LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Nu börjar det närma dig MM från förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag slog till, blir en tidig julklapp ifrån tomten. Suttit och kollat på 55B2 och varit nära och köpa flera gånger, men ville helst ha 65"

Någon som kan rekommendera ett bra simpelt väggfäste som inte sticker ut för mycket för en 65B1 tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag köpte en! Bättre TV för de pengarna går nog inte hitta i år.

Grymt! När det gäller ”bang for the buck” så är det där svårslaget!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

jag köpte för 30 min sen LG 65 B2 för 14990

@laxpudding vad skiljer B1 och B2 åt? Sämre ljusstyrka? 5000 mindre för B1 kändes rätt intressant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

jag köpte för 30 min sen LG 65 B2 för 14990

@laxpudding vad skiljer B1 och B2 åt? Sämre ljusstyrka? 5000 mindre för B1 kändes rätt intressant..

Jag har kört en 55" B1 sen förra BF, och är supernöjd i alla fall.

Personligen (utan att vara allt för insatt) så hade jag personligen inte tyckt att en B2 är värd 5000 mer än en B1. Med reserveration för att jag minns fel så är de stora skillnaderna att B2 har en ljusare panel och en nyare processor för t.ex AI uppskalning.
Personligen stänger jag av all AI uppskalning så fort jag kan, då jag tycker det gör mer skada än nytta.
Här är en jämförelse från ratings https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-b2-o...

Om skillnaderna är värda 5000 kan bara du själv svara på. Vad har du för tv just nu? Om den inte är en OLED och har några år på nacken så kommer båda vara en stor förbättring. När det gäller ljusskillnader så är det inte heller säkert att man märker av det i skarpt läge, ifall man inte har dem bredvid varandra för att jämföra. Oftast kör du ju inte på högsta ljusstyrkan ändå.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Jag har kört en 55" B1 sen förra BF, och är supernöjd i alla fall.

Personligen (utan att vara allt för insatt) så hade jag personligen inte tyckt att en B2 är värd 5000 mer än en B1. Med reserveration för att jag minns fel så är de stora skillnaderna att B2 har en ljusare panel och en nyare processor för t.ex AI uppskalning.
Personligen stänger jag av all AI uppskalning så fort jag kan, då jag tycker det gör mer skada än nytta.
Här är en jämförelse från ratings https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-b2-o...

Om skillnaderna är värda 5000 kan bara du själv svara på. Vad har du för tv just nu? Om den inte är en OLED och har några år på nacken så kommer båda vara en stor förbättring. När det gäller ljusskillnader så är det inte heller säkert att man märker av det i skarpt läge, ifall man inte har dem bredvid varandra för att jämföra. Oftast kör du ju inte på högsta ljusstyrkan ändå.

Har haft en budget LG Nanocell som gått sönder, så oavsett vad så är en OLED en uppgradering för mig. Svårt att motivera dessa 5000, skulle behövt se dom bredvid varandra för att se skillnaden på ljuset. Har upplevt att många OLED är mörka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyrien:

Har haft en budget LG Nanocell som gått sönder, så oavsett vad så är en OLED en uppgradering för mig. Svårt att motivera dessa 5000, skulle behövt se dom bredvid varandra för att se skillnaden på ljuset. Har upplevt att många OLED är mörka.

I SDR eller HDR? I HDR kan de vara rätt mörka, fast det är nog bara korrekt enligt mastringen i såna lägen.
I SDR kör jag min på typ 30-40% ljusstyrka, men jag kollar sällan dagtid också. Relativt mörkt rum med persienner.

Jag tror åtminstone att B1 är det klart "bättre" valet där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag missade detta medans jag åt middag och nu är de slut. Det var den dyraste middagen jag har ätit på länge. 😂

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla snabb, tyvärr så försvann den rätt fort från lagret på Elgiganten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompo:

Jag missade detta medans jag åt middag och nu är de slut. Det var den dyraste middagen jag har ätit på länge. 😂

Vissa varuhus har dem i lager fortfarande, så kan vara värt kika om de finns i närheten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

jag köpte för 30 min sen LG 65 B2 för 14990

@laxpudding vad skiljer B1 och B2 åt? Sämre ljusstyrka? 5000 mindre för B1 kändes rätt intressant..

Det skiljer väldigt lite är väl svaret, åtminstone sett till bildkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vissa varuhus har dem i lager fortfarande, så kan vara värt kika om de finns i närheten

Närmsta är 12 mil bort så tveksamt om det är lönt att åka...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag köpte en! Bättre TV för de pengarna går nog inte hitta i år.

Well du har black friday om några veckor
Men du kanske har rätt just 65 tum verkar ta slut

Permalänk
Medlem

Jäkla sugen på en 77" C1 som första Oled. En av de största nackdelarna verkar ju vara att WebOS är lite rörigt och slött.
Hur är det med er som har erfarenhet, är det något man verkligen stör sig på eller mer av ett litet irritationsmoment?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Har B2 2022 55" och tycker det fungerar ok med WebOS

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Jäkla sugen på en 77" C1 som första Oled. En av de största nackdelarna verkar ju vara att WebOS är lite rörigt och slött.
Hur är det med er som har erfarenhet, är det något man verkligen stör sig på eller mer av ett litet irritationsmoment?

Jag har både en Apple TV 4k och en Nvidia Shield inkopplad så använder i stort sett bara WebOS för att ställa in bilden initialt.. Kommer du bara använda WebOS eller koppla in någon mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Jäkla sugen på en 77" C1 som första Oled. En av de största nackdelarna verkar ju vara att WebOS är lite rörigt och slött.
Hur är det med er som har erfarenhet, är det något man verkligen stör sig på eller mer av ett litet irritationsmoment?

Skulle säga att det går hyfsat snabbt att lära sig navigera i WebOS. Det rörigaste är när man ska justera inställningar under "General" och "Support"-kategorierna (inställningar för AI, energi, reklam, osv). Vad gäller OS-responsivitet är det inte det snabbaste, men ingen deal breaker för egen del.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Kommer bli användande av Netflix, HBO via apparna och sen spel via Ps5an så blir nog ganska lindrigt ändå kanske

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Klippte en 65B1 när Elgiganten droppade priset. Började med att ändra inställningar enligt avsforums guide på Youtube (https://youtu.be/qSpzw0HXxRw) då Vincent på HDTVTest inte hade någon, ens för C1an. Med avsforums inställningar känns bilden katastrofal jämfört med min Sony A90J, skärpa såväl som ljusstyrka, färger m.m. Finns det nåt annat vettigt att utgå ifrån? Eller kanske gå på rtings inställningar för B1/C1? Deras test och inställningar tar ju inte hänsyn till verkliga scenarion utan bara ett rent testlabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Klippte en 65B1 när Elgiganten droppade priset. Började med att ändra inställningar enligt avsforums guide på Youtube (https://youtu.be/qSpzw0HXxRw) då Vincent på HDTVTest inte hade någon, ens för C1an. Med avsforums inställningar känns bilden katastrofal jämfört med min Sony A90J, skärpa såväl som ljusstyrka, färger m.m. Finns det nåt annat vettigt att utgå ifrån? Eller kanske gå på rtings inställningar för B1/C1? Deras test och inställningar tar ju inte hänsyn till verkliga scenarion utan bara ett rent testlabb.

Tror det var denna jag körde:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den är en OK utgångspunkt, men jag håller inte med vad de skriver på HDR sektionen:
"we recommend leaving the settings at their default for HDR."

För mig var det flera grejer som var på som default i HDR som sabbade bilden rätt rejält.
Tyvärr minns jag inte exakt vilken på rak arm, men sannolikt en av eller alla av Super Resolution, Noise Reduction, Smooth Gradation
Jag vill minnas contrast var på 100 istället för 85 som i standardläget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Den är en OK utgångspunkt, men jag håller inte med vad de skriver på HDR sektionen:
"we recommend leaving the settings at their default for HDR."

För mig var det flera grejer som var på som default i HDR som sabbade bilden rätt rejält.
Tyvärr minns jag inte exakt vilken på rak arm, men sannolikt en av eller alla av Super Resolution, Noise Reduction, Smooth Gradation
Jag vill minnas contrast var på 100 istället för 85 som i standardläget.

Contrast 100 är väl att rekommendera för HDR dock? Ser bara mörkare ut om man ändrar den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den är en OK utgångspunkt, men jag håller inte med vad de skriver på HDR sektionen:
"we recommend leaving the settings at their default for HDR."

För mig var det flera grejer som var på som default i HDR som sabbade bilden rätt rejält.
Tyvärr minns jag inte exakt vilken på rak arm, men sannolikt en av eller alla av Super Resolution, Noise Reduction, Smooth Gradation
Jag vill minnas contrast var på 100 istället för 85 som i standardläget.

Jag får väl skämmas nu och erkänna att jag inte kört HDR ännu 🫣

Edit: kom på att jag testat några klipp i youtube appen såklart, men inte regelbundet alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Klippte en 65B1 när Elgiganten droppade priset. Började med att ändra inställningar enligt avsforums guide på Youtube (https://youtu.be/qSpzw0HXxRw) då Vincent på HDTVTest inte hade någon, ens för C1an. Med avsforums inställningar känns bilden katastrofal jämfört med min Sony A90J, skärpa såväl som ljusstyrka, färger m.m. Finns det nåt annat vettigt att utgå ifrån? Eller kanske gå på rtings inställningar för B1/C1? Deras test och inställningar tar ju inte hänsyn till verkliga scenarion utan bara ett rent testlabb.

Mest troliga är att detta inte är en tv för dig i sådana fall?
Det går att kalibrera bilden med mätare och autocal naturligtvis, men om du tycker allt ser katastrofalt ut jämfört med din gamla tv kommer det inte spela någon roll större roll förutsatt att du nu inte fått ett riktigt måndagsex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Klippte en 65B1 när Elgiganten droppade priset. Började med att ändra inställningar enligt avsforums guide på Youtube (https://youtu.be/qSpzw0HXxRw) då Vincent på HDTVTest inte hade någon, ens för C1an. Med avsforums inställningar känns bilden katastrofal jämfört med min Sony A90J, skärpa såväl som ljusstyrka, färger m.m. Finns det nåt annat vettigt att utgå ifrån? Eller kanske gå på rtings inställningar för B1/C1? Deras test och inställningar tar ju inte hänsyn till verkliga scenarion utan bara ett rent testlabb.

Rätta mig gärna om jag har fel med A90J är väl en modell i en helt annan prisklass också, kan vara så att den helt enkelt kommer med väldigt bra inställningar från fabrik

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Thomas:

Contrast 100 är väl att rekommendera för HDR dock? Ser bara mörkare ut om man ändrar den.

Ja, generellt sett går det inte att ändra hur vitt ankras med kontrastreglaget de gånger som HDR används. Det ändras istället baserat på metadatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Contrast 100 är väl att rekommendera för HDR dock? Ser bara mörkare ut om man ändrar den.

Skrivet av Nissling:

Ja, generellt sett går det inte att ändra hur vitt ankras med kontrastreglaget de gånger som HDR används. Det ändras istället baserat på metadatan.

Bra info där
Jag ska kolla senare om jag drog ner från 100 till 85 i HDR-läget eller inte...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Mest troliga är att detta inte är en tv för dig i sådana fall?
Det går att kalibrera bilden med mätare och autocal naturligtvis, men om du tycker allt ser katastrofalt ut jämfört med din gamla tv kommer det inte spela någon roll större roll förutsatt att du nu inte fått ett riktigt måndagsex.

Ok, jag ber om ursäkt, det ser inte katastrofalt ut, ibland överdriver man helt enkelt. Det är främst skärpan och ljusstyrkan som jag upplever den svag på - än så länge. Men jag ska ge mig i kast att testa rtings inställningar.

Skrivet av medbor:

Rätta mig gärna om jag har fel med A90J är väl en modell i en helt annan prisklass också, kan vara så att den helt enkelt kommer med väldigt bra inställningar från fabrik

Så sant så! Just rtings noterar att A90J är välkalibrerad från fabrik. När det begav sig och valet stod mellan A90J och C1 var det väl inte allt för mycket som skiljde sig bortsett från det här (till Sonyns fördel), Sonys motionprocessing och ljusstyrka i både SDR och HDR, om jag minns rätt. Det är väl (?) mer eller mindre samma panel i B1 som C1 om jag minns rätt, eller obetydlig skillnad iaf.

Är nämligen så att jag planerar att också köpa en C1a till ett annat rum, framöver, och vill mest se att B1 går att få hyfsat inställd, så jag inte köper grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Ok, jag ber om ursäkt, det ser inte katastrofalt ut, ibland överdriver man helt enkelt. Det är främst skärpan och ljusstyrkan som jag upplever den svag på - än så länge. Men jag ska ge mig i kast att testa rtings inställningar.

Så sant så! Just rtings noterar att A90J är välkalibrerad från fabrik. När det begav sig och valet stod mellan A90J och C1 var det väl inte allt för mycket som skiljde sig bortsett från det här (till Sonyns fördel), Sonys motionprocessing och ljusstyrka i både SDR och HDR, om jag minns rätt. Det är väl (?) mer eller mindre samma panel i B1 som C1 om jag minns rätt, eller obetydlig skillnad iaf.

Är nämligen så att jag planerar att också köpa en C1a till ett annat rum, framöver, och vill mest se att B1 går att få hyfsat inställd, så jag inte köper grisen i säcken.

Det som skiljer mycket enligt rtings är ljusstyrka, sony lyser nästan dubbelt så starkt som B1 i SDR. Det bör såklart märkas, men övrig bildkvalitet är fantastisk på min B1 i alla fall så förstår inte vad som skiljer med din

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Klippte en 65B1 när Elgiganten droppade priset. Började med att ändra inställningar enligt avsforums guide på Youtube (https://youtu.be/qSpzw0HXxRw) då Vincent på HDTVTest inte hade någon, ens för C1an. Med avsforums inställningar känns bilden katastrofal jämfört med min Sony A90J, skärpa såväl som ljusstyrka, färger m.m. Finns det nåt annat vettigt att utgå ifrån? Eller kanske gå på rtings inställningar för B1/C1? Deras test och inställningar tar ju inte hänsyn till verkliga scenarion utan bara ett rent testlabb.

Har du redan fått hem din? Jag kunde inte boka hemleverans tidigare än 22/11.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C