UPS ställde kartong vid garageport. om någon snott, bevisbörda?

Permalänk
Medlem

UPS ställde kartong vid garageport. om någon snott, bevisbörda?

Väntade på leverans med UPS snudd på hela dagen igår. Skulle komma mellan 9.30 - 13.30 igår. Efter 13.30 ändrades leverans till "Innan dagens slut".

Är två hus på tomten. Det andra huset innehyser garageplatser.

Efter uppdateringen gick jag ner för att hämta in posten, ca 100 meter. Såg att det var bilspår halvvägs upp på uppfarten som sen backat ner. Tog in posten och på vägen tillbaks ser jag fotspår från området med bilspåren. Ser då att det står en kartong lutad mot en av garageporten i snöslasket.

Den leveransen jag väntat på. Mailuppdatering efter ett tag att leveransen var utförd. Kul att den kom men tanken slog mig. Vad skulle hända om någon gått och tagit den? Hur skulle jag kunna bevisa att jag inte fått den?

Jag trodde i all min enfald att UPS skulle ha min signatur eller så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Cynikern i mig tänker att UPS skulle hävda att paketet levererats och att du får ta detta med ÅF, eftersom det är dem du har ett avtal med. ÅF skulle i sin tur hänvisa till UPS, som har fått i uppdrag att leverera varan. Du skulle fastna i en cirkel där alla pekar på alla andra och tillslut ger du upp.

Det kan också bli så att UPS faktiskt tar ansvar och ber dig göra massor med grejer för att bedyra att paketet verkligen inte kommit fram. Du fastnar i byråkrati och tillslut ger du upp.

Man kan ju tycka att UPS borde vilja säkerställa att leveransen tas emot, men de kanske tjänar tillräckligt bra för att kunna riskera den här sortens problem?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Cynikern i mig tänker att UPS skulle hävda att paketet levererats och att du får ta detta med ÅF, eftersom det är dem du har ett avtal med. ÅF skulle i sin tur hänvisa till UPS, som har fått i uppdrag att leverera varan. Du skulle fastna i en cirkel där alla pekar på alla andra och tillslut ger du upp.

Det kan också bli så att UPS faktiskt tar ansvar och ber dig göra massor med grejer för att bedyra att paketet verkligen inte kommit fram. Du fastnar i byråkrati och tillslut ger du upp.

Man kan ju tycka att UPS borde vilja säkerställa att leveransen tas emot, men de kanske tjänar tillräckligt bra för att kunna riskera den här sortens problem?

Kan säga så här. Kan jag välja i framtiden kommer det inte bli UPS. Nu var det inte jag som valde. Som du säger, jag hade fått bekymmer. Ingen annan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan säga så här. Kan jag välja i framtiden kommer det inte bli UPS. Nu var det inte jag som valde. Som du säger, jag hade fått bekymmer. Ingen annan.

Finns inte så mycket att välja på, de andra gör samma sak.
Det verkar variera med vad för frakt som är beställd till dig snarare än vilket bolag.

Ett annat nyare och värre påfund är att de hänger paketet i en stor påse utanpå brevlådan, mitt hus är ca 200m från lådan och vid en ganska trafikerad väg. Vore väldigt lätt för någon att stanna och hugga paketet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker UPS sällan gör som det skall.
Har vid minst 2 tillfällen väntat hemma hela dagen, och hängt vid fönstret/haft god överblick över uppfarten utan att de dyker upp.

Sen får man ett meddelande från UPS att de har försökt leverera och misslyckats
//halvkränkt

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Kamera..., hett tips, men tänk på att bara filma egen tomt och skylta om att man har kamera. Sen brukar jag få välja leveranssätt från de flesta budfirmor och där godkänna om jag vill att de lämnar utomhus eller om de måste ha tag i mig. Billigare saker får man ibland inte frågan om har jag märkt, men antar att det är företaget som beställt då godkänt den typen av leverans (och risken).

Höll på att tjafsa med systembolaget första pandemi-julen då jag hade beställt hemleverans, då ringde de på (eftersom de måste se leg) men det hela gick fort och jag fick bara ett kolli av två och insåg detta först efter budkillen sprungit iväg. Först när jag sa att jag hade leveransen på film så gav sig systembolaget och krediterade för innehållet i det saknade kollit.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Väntade på leverans med UPS snudd på hela dagen igår. Skulle komma mellan 9.30 - 13.30 igår. Efter 13.30 ändrades leverans till "Innan dagens slut".

Är två hus på tomten. Det andra huset innehyser garageplatser.

Efter uppdateringen gick jag ner för att hämta in posten, ca 100 meter. Såg att det var bilspår halvvägs upp på uppfarten som sen backat ner. Tog in posten och på vägen tillbaks ser jag fotspår från området med bilspåren. Ser då att det står en kartong lutad mot en av garageporten i snöslasket.

Den leveransen jag väntat på. Mailuppdatering efter ett tag att leveransen var utförd. Kul att den kom men tanken slog mig. Vad skulle hända om någon gått och tagit den? Hur skulle jag kunna bevisa att jag inte fått den?

Jag trodde i all min enfald att UPS skulle ha min signatur eller så.

Det tycks vara beställaren av frakten som ställer krav på signatur vid leverans, vad jag har upplevt den senaste tiden.

Du ska inte bevisa nånting kan jag tycka, det är den andra partens jobb att utföra. Mena, du har då inte signerat för paketet. Paketet kan fast ligga på botten av havet och 'sägas' vara levererad. Egentligen finns det hur många tänkbara scenarion som helst, som gör att resonemanget håller inte att du ska stå för bevisbördan. Du är endast beställaren med noll kontroll över ledet.