Köpte 5800x3d(inet stream) men får ingen post

Permalänk
Medlem

Köpte 5800x3d(inet stream) men får ingen post

Installerade den i en gammal MSI x370 Gaming Pro Carbon (med senaste bios med stöd för 5800x3d installerat innan givetvis), men nu när jag försöker starta går den inte igång. Den gick igång en gång först och då gick jag in i bios och kollade så att CPU hittades (vilket den gjorde) och justerade upp minnesfrekvenserna till 3200 (samma frekvens som jag hade innan med 1600) eftersom allt var reset.
Sen bluescreenande den på Window login och nu når den inte ens post. Röda moderkortslampan lyser och fläktarna drar igång på full fräs men inget syns på skärmen. Minnena är specade för 3200 mhz så det borde inte vara något problem. Det är dessa klassiker jag har

Prövade att plocka ur moderkortsbatteriet 30 sekunder men det gjorde ingen skillnad.

Några ideer på hur jag ska gå komma vidare och få igång burken? Finns det något välkänt problem med 5800x3d och minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Installerade den i en gammal MSI x370 Gaming Pro Carbon (med senaste bios med stöd för 5800x3d installerat innan givetvis), men nu när jag försöker starta går den inte igång. Den gick igång en gång först och då gick jag in i bios och kollade så att CPU hittades (vilket den gjorde) och justerade upp minnesfrekvenserna till 3200 (samma frekvens som jag hade innan med 1600) eftersom allt var reset.
Sen bluescreenande den på Window login och nu når den inte ens post. Röda moderkortslampan lyser och fläktarna drar igång på full fräs men inget syns på skärmen. Minnena är specade för 3200 mhz så det borde inte vara något problem. Det är dessa klassiker jag har

Prövade att plocka ur moderkortsbatteriet 30 sekunder men det gjorde ingen skillnad.

Några ideer på hur jag ska gå komma vidare och få igång burken? Finns det något välkänt problem med 5800x3d och minnena?

Har du provat att bara köra ett minne åt gången i olika slots? Vilken lampa på moderkortet är det som lyser? Låter som ett problem jag hade när minneskontrollern i min förra 3600 gav upp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Har du justerat minnesfrekvensen manuellt i BIOS, eller har du enablat XMP/DOCP-profilen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ett tips när du byter CPU som är av olika "modeller" är att du kör en reset to default values i BIOS. Därefter startar datorn som vanligt och ser till att komma in. Sen en reboot och in i BIOS och utför dina ändringar.

Första steget är till för att "verifiera" att allt fungerar out of the box.
Steg 2 är till för att få så som du vill/ville ha det.

Fungerar steg 1 som det ska så vet du att du kan känna dig lugn och skulle det sluta fungera efter steg 2 så kan du reseta till default igen och köra en ändring i taget. T.ex. endast försöka aktivera XMP eller ändra RAM inställning osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova nollställa BIOS med jumpern istället och se om det fungerar bättre.

Jag kör också 5800X3D på X370 nu (Kompletts stream ) och det fungerar fint, men jag har läst att det kan bli strul med just minneskompatibilitet även om det inte hände mig.
Har ingen källa att dra fram ur hatten på det just denna sekund dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du provat att bara köra ett minne åt gången i olika slots? Vilken lampa på moderkortet är det som lyser? Låter som ett problem jag hade när minneskontrollern i min förra 3600 gav upp.

Ska pröva att köra minnena en åt gången.

Flera lampor.

Skrivet av Icte:

Har du justerat minnesfrekvensen manuellt i BIOS, eller har du enablat XMP/DOCP-profilen?

Jag har bara ändrat till 3200mhz, inget annat. Det är exakt samma jag hade med 1600 och det har fungerat bra under åren som gått. Nu blev det dock problem

Skrivet av Donhoz:

Ett tips när du byter CPU som är av olika "modeller" är att du kör en reset to default values i BIOS. Därefter startar datorn som vanligt och ser till att komma in. Sen en reboot och in i BIOS och utför dina ändringar.

Första steget är till för att "verifiera" att allt fungerar out of the box.
Steg 2 är till för att få så som du vill/ville ha det.

Fungerar steg 1 som det ska så vet du att du kan känna dig lugn och skulle det sluta fungera efter steg 2 så kan du reseta till default igen och köra en ändring i taget. T.ex. endast försöka aktivera XMP eller ändra RAM inställning osv.

Jo, en sån reset gjorde jag det sista jag gjorde innan jag tog ut 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Ska pröva att köra minnena en åt gången.

Flera lampor. <Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Jag har bara ändrat till 3200mhz, inget annat. Det är exakt samma jag hade med 1600 och det har fungerat bra under åren som gått. Nu blev det dock problem

Jo, en sån reset gjorde jag det sista jag gjorde innan jag tog ut 1600.

Skulle kunna vara att den strular med minnena. Hade samma problem när minneskontrollern i min 3600 fick för sig att dö. Bytte jag bara CPU till en 2600x som jag hade liggandes så funka det. Så prova sätta i din 1600 igen och se om det funkar. Funkar det så nolla bios och sätt i den nya CPUn och kolla så den startar, sedan kan du prova aktivea XMP och sedan stega upp små steg för att hitta en frekvens som funkar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Tack som fan för era tips! Jag har gått igenom dem en efter en och lyckades identifiera problemet, inte vad jag trodde. Det var mitt ljudinterface(eller drivare till det) som gjorde att jag inte kom förbi post efter blåskärm.

Det som fungerade för att komma förbi post var reset med jumper pins, inte batteriet (hittade dock ingen jumper cap i mb-lådan så en skruvmejsel fick duga). Därefter gick jag in i bios och klickade i default settings. Därefter bootade jag till windows login igen som dock blåskärmade när jag försökte logga in och hamnade där jag började, ingen post. Gjorde om processen och istället så bootade jag och loggade in direkt till felsäkert läge, som fungerade. Prövade att avinstallera massor grejer och när jag hade avinstallerat drivrutinerna för ljudkortet så bootade datorn upp igen utanför felsäkert läge utan att blåskärma. Nu jag har dock inget ljud in eller ut ur datorn, så det känns ganska surt. Installerar jag om drivrutinen så börjar det igen...

Använder en Focusrite Scarlett 4i4, om någon i framtiden gör en sökning. Tråkigt och ganska lustigt att det inte fungerar med 5800x3d för det har tidigare fungerat hur bra som helst med 1600.

Permalänk
Medlem

Prova att uppdatera BIOS när du tagit dig sådär långt. Det kanske eventuellt löser problemet med drivisarna.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att uppdatera BIOS när du tagit dig sådär långt. Det kanske eventuellt löser problemet med drivisarna.

Det är redan senaste bios, det står i första inlägget. Det fixade jag direkt efter jag beställt cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Det är redan senaste bios, det står i första inlägget. Det fixade jag direkt efter jag beställt cpun.

Så dumt. Det gör det ju. Ursäkta.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.