Permalänk
Medlem

Är 4K-TV värt uppgradering?

Vi har HDMI nu tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vi har HDMI nu tror jag.

Denna fråga får du förtydliga en hel del!
Vad har ni för tv nu? Och andra grejer kopplade till den?
Vad ska det användas till?

Och vad menar ni med att ni har HDMI nu? HDMI är en form av digital kontakt/utag / kabel som används för att transportera bild och ljud mellan olika enheter som till exempel TV, TV box, blu ray spelare, spelkonsol, högtalare, med mera. Så googla och se om det är det ni har.

Inom HDMI så fins det olika variationer beroende på ålder, så ju äldre grejer man har ju mer begränsad är den mängd data som kan skickas över HDMI. Och mindre data =lägre bild upplösning, ljud upplösning.

Sist. Om det gjäller ny TV så kommer ni nog inte hitta en ny som inte är 4K nuförtiden ändå.
Full HD (1080p) som va innan fins typ bara begagnat nu. Och är det tjock tv (typ upplösning 480p eller 360p) ni vill ha så är det återvinningen eller skänkes anonser ni ska leta efter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

För spel var skillnaden dag och natt för mig. Även från 1440p till 4K var en enorm skillnad. Och sedan från LCD till OLED. Det är bara ögongodis.

För film bryr jag mig inte faktiskt personligen. Är nöjd med 1080p med lite HDR. En del naturprogram ser dock fantastiska ut i 4K. Det viktigaste för mig när jag uppgraderade till 4K var att få en större storlek på familjeteven (85") och Android OS. Många verkar tycka att sånt är helt oviktigt. Själv tycker jag att det är smågrejerna som gör upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vi har HDMI nu tror jag.

För min del var det lönt, har nu en 4K Apple TV (kör Netflix 4K/Atmos abb å Disney +, HDMI 2.1 ) , en Sony 4K UBP - X700 Blu ray inkopplade till en Marantz NR 1711 hemmabio recvier (HDMI 2.1) + en Chromecast 4K Google TV inkopplad till en Panasonic 4K TX - 58HX810E TV. 2st 2m Nördic certifierade Ultra High Speed HDMI kablar + en 1m. Finns en del 4K filmer/serier på Netflix (behöver ha 4K abb), sen är där ju bl.a Star Wars 4K på Disney +.

Edit: HDMI 2.1 är det senaste, även om HDMI 2.0 (tyvärr) fortfarade används i vis mån på TV, Blu ray spelare, Chromecast 4K Google TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Upplösningen 4K vs FullHD är väldigt sällan viktig när det kommer till TV, du måste sitta ganska nära en stor TV för att se stora skillnader.

Däremot är ofta en tv i både budget och mellanklassen idag bättre än alla tv-apprater som fanns i rimliga prisklasser för 10 år sedan

I princip alla apparater är idag 4K, så det är inte riktigt ett val. Men bättre bild kan man få idag pga tekniker som FALD och OLED, de höjer bildkvalitet på en sådan nivå att alla märker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Denna fråga får du förtydliga en hel del!
Vad har ni för tv nu? Och andra grejer kopplade till den?
Vad ska det användas till?

Och vad menar ni med att ni har HDMI nu? HDMI är en form av digital kontakt/utag / kabel som används för att transportera bild och ljud mellan olika enheter som till exempel TV, TV box, blu ray spelare, spelkonsol, högtalare, med mera. Så googla och se om det är det ni har.

Inom HDMI så fins det olika variationer beroende på ålder, så ju äldre grejer man har ju mer begränsad är den mängd data som kan skickas över HDMI. Och mindre data =lägre bild upplösning, ljud upplösning.

Sist. Om det gjäller ny TV så kommer ni nog inte hitta en ny som inte är 4K nuförtiden ändå.
Full HD (1080p) som va innan fins typ bara begagnat nu. Och är det tjock tv (typ upplösning 480p eller 360p) ni vill ha så är det återvinningen eller skänkes anonser ni ska leta efter.

Ja, jag yrade

Jag vet ju att HDMI är kontakten.

Detta är nog vår TV:

https://www.philips.se/c-p/46PFL6606T_12/6000-series-smart-le...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ja, jag yrade

Jag vet ju att HDMI är kontakten.

Detta är nog vår TV:

https://www.philips.se/c-p/46PFL6606T_12/6000-series-smart-le...

Jag gick från 46" 1080p sedan tolv år till 4k 55" i fredags.

Yes! Alla märker skillnaden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|