Kompletts välgörenhetsauktion slutar på 34 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Kompletts välgörenhetsauktion slutar på 34 000 kronor

Att köpa dator och samtidigt göra en god gärning var något som lockade många. I slutändan blev det @Uffepuffe2 som drog till med vinnarbudet i Kompletts datorauktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

UffePuff MVP ✨

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Wooo!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort av alla inblandade!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Geeks
Säljchef

Man kan ju inte annat än att älska detta!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra att de gör så här!

I stället för att de själva bara donerar pengar till cancerfonden i det tysta så kan de dessutom kränga saker till folk, behålla marginalen och få PR.

Eller är jag cynisk? Bättre än inget dock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Komponenterna summerar till 34,067:- om jag räknat rätt så det var ju absolut inget dåligt pris. Grafikkortet är ju nästan "billigt" prissatt. Well done!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av kelthar:

Det är bra att de gör så här!

I stället för att de själva bara donerar pengar till cancerfonden i det tysta så kan de dessutom kränga saker till folk, behålla marginalen och få PR.

Eller är jag cynisk? Bättre än inget dock.

Klart det sker i PR-syfte, men en god gärning är ändå en god gärning. Sedan var det ju också några som fick feeling i samband med detta och donerade direkt till Barncancerfonden utan att lägga ett bud.

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske synisk men att auktionera ut en dator till välgörenhet och den säljs för samma för vad den kostar att bygga måste väl ändå ses som en flopp...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av omdull:

Nu är jag kanske synisk men att auktionera ut en dator till välgörenhet och den säljs för samma för vad den kostar att bygga måste väl ändå ses som en flopp...

Hur menar du? Flopp för vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Nu är jag kanske synisk men att auktionera ut en dator till välgörenhet och den säljs för samma för vad den kostar att bygga måste väl ändå ses som en flopp...

Marginalen mellan vad han köper den för och vad byggaren köper den för ger ju en marginal. Den marginalen skänker dom antar jag? Eller så är dom så givmilda att dom ger hela summan så då ser jag inte vart "floppen" ligger?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Mängden pengar syftar jag på som samlades in. Hade jag varit Komplett hade jag inte direkt ramat in den prestationen. Jag säger inte att initiativet eller så är dåligt, det är toppen. Antagligen den tuffa ekonomiska tid som är nu som påverkar.

Permalänk
Medlem

Galet att ge en julklapp för en hel månadslön! Kul initiativ tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Mängden pengar syftar jag på som samlades in. Hade jag varit Komplett hade jag inte direkt ramat in den prestationen. Jag säger inte att initiativet eller så är dåligt, det är toppen. Antagligen den tuffa ekonomiska tid som är nu som påverkar.

Vad menar du egentligen? Köparen betalade direkt till Barncancerfonden. Inte en krona gick till Komplett.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Trevlans!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Galet att ge en julklapp för en hel månadslön! Kul initiativ tycker jag

34k efter skatt är inte många som får. 34k före skatt är väl medianen och även det långt från alla som får.
Oavsett är det ett ok pris för en dator och till det kommer en helg i storstaden, känslan att få ge något för välgörenhet och historian som håller livet ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

kul, om man ändå hade såna pengar att lägga ut xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad menar du egentligen? Köparen betalade direkt till Barncancerfonden. Inte en krona gick till Komplett.

Jag har inte skrivit något om att komplett tagit pengarna till sig själva. Jag menade att det är komplett som initierat välgörenhetskampanjen och hade jag varit komplett hade jag nog hoppats på att mer pengar hade samlats in till barncancerfonden i detta PR-försök. Med det sagt har jag inte bidraget själv personligen så jag är också bidragande till att det inte blev så hög summa. Som jag skrev i första inlägget så är det syniskt av mig att utrycka mig så. Hoppas att det kommer fler sådana här välgörenhetskampanjer då jag missade denna. Nu går vi vidare tack!

Permalänk
Avstängd

Hur orkar folk vara så negativa över att ett företag lägger pengar och resurser på att fixa sånt här och skänka pengar samtidigt som någon får en bra dator, även om det är till "inköpspris" för konsumenten?

Jesus alltså. Helt sinnes.

Hatten av till Komplett.
Hatten av till den som köpte datorn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av Komplett och alla budgivare. Hade också förväntat mig ett högre slutpris, men det är svårt att förutse.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur orkar folk vara så negativa över att ett företag lägger pengar och resurser på att fixa sånt här och skänka pengar samtidigt som någon får en bra dator, även om det är till "inköpspris" för konsumenten?

Jesus alltså. Helt sinnes.

Hatten av till Komplett.
Hatten av till den som köpte datorn.

Exakt så, folk hittar alltid något att vara negativa om/glädje dödare...

All cred till alla inblandade i auktionen.

Permalänk

Jag kan inte låta bli att skratta åt att han som sköter kvalitetskontrollen på den monterade Komplett-datorn heter Ram Shaker.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag kan inte låta bli att skratta åt att han som sköter kvalitetskontrollen på den monterade Komplett-datorn heter Ram Shaker.

Inte så konstigt? Hur ska du veta att dom sitter ordentligt om du inte skakar dom ???

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur orkar folk vara så negativa över att ett företag lägger pengar och resurser på att fixa sånt här och skänka pengar samtidigt som någon får en bra dator, även om det är till "inköpspris" för konsumenten?

Jesus alltså. Helt sinnes.

Hatten av till Komplett.
Hatten av till den som köpte datorn.

svårt det där , vart går gränsen för gnäll och konstrukltiv kritik ? Flera är väl tex inne på att tävla ut en pc genom att om du tex skänker 100kr är du med och kan vinna, eller nåt mostvarande hade "eventuellt" genererat mer pengar då många kanske hade öppnat fickan för en chans. Är ju inte för "intet" spelbolagen går bra.

Med det sagt såklart bra iniativ men på nåt sätt och utnyttjande av enskillda individer som buder och där vinnaren ensam skänker en rejäll slant över datorns värde ensam, istället för att uppmuntra alla på forumet att skänka.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

svårt det där , vart går gränsen för gnäll och konstrukltiv kritik ? Flera är väl tex inne på att tävla ut en pc genom att om du tex skänker 100kr är du med och kan vinna, eller nåt mostvarande hade "eventuellt" genererat mer pengar då många kanske hade öppnat fickan för en chans. Är ju inte för "intet" spelbolagen går bra.

Med det sagt såklart bra iniativ men på nåt sätt och utnyttjande av enskillda individer som buder och där vinnaren ensam skänker en rejäll slant över datorns värde ensam, istället för att uppmuntra alla på forumet att skänka.

Så det blir ännu mer logistik bakom kulisserna..?

Ser inte något som liknar konstruktiv kritik i de posterna jag läste i början på tråden.

De som tycker att Komplett gjort "för lite" för att få ihop så mycket pengar som möjligt kan väl ta sina egna pengar och skänka bara? Vad har de själva gjort liksom?

Exakt såna här grejer som gör att företag slutar göra bra saker, för alla tror ändå att det bara handlar om "PR-trick" och egen vinning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag kan inte låta bli att skratta åt att han som sköter kvalitetskontrollen på den monterade Komplett-datorn heter Ram Shaker.

Han var som född för sitt jobb.

Låter som något som skulle vara med i Den Som Skrattar Förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så det blir ännu mer logistik bakom kulisserna..?

Ser inte något som liknar konstruktiv kritik i de posterna jag läste i början på tråden.

Kanske tänker på första tråden iaf, känns fortfarande som att vända sig till flera genom att tävla ut,

"Så det blir ännu mer logistik bakom kulisserna..?"

hela upplägget bygger ju på att arbetet runtikring sker gratis likt musikhjälpen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så det blir ännu mer logistik bakom kulisserna..?

Ser inte något som liknar konstruktiv kritik i de posterna jag läste i början på tråden.

De som tycker att Komplett gjort "för lite" för att få ihop så mycket pengar som möjligt kan väl ta sina egna pengar och skänka bara? Vad har de själva gjort liksom?

Exakt såna här grejer som gör att företag slutar göra bra saker, för alla tror ändå att det bara handlar om "PR-trick" och egen vinning.

Om jag ska ge någon konstruktiv kritik till en part skulle det vara mot SweC att de borde ha gjort en nyhet av att den här auktionen existerade. Idéen i sig är bra och inget ont riktat mot komplett. Jag tror bara detta skedde i skymundan.

Jag har inte sett någonting om det och hittar inte i arkivet heller.. var det bara en av privatannonserna som fanns ute eller vart fick man ens reda på att det här skedde?

Permalänk
Medlem

Håller med Omdull...jag blev förvånad över att jag missat denna...tror jag budade ungefär samma summa (utan att vinna) på en välgörenhets Liam Li genom Tradera. Vill minnas att det var Komplett som låg bakom, och att jag antagligen sett det genom SweC. Annars är man ju bara inne på butikerna när man ska köpa något, vilket inte är så vanligt.
Bättre att promota med en kort artikel här...då har ju även SweC bidragit på ett bra och enkelt sätt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Om jag ska ge någon konstruktiv kritik till en part skulle det vara mot SweC att de borde ha gjort en nyhet av att den här auktionen existerade. Idéen i sig är bra och inget ont riktat mot komplett. Jag tror bara detta skedde i skymundan.

Jag har inte sett någonting om det och hittar inte i arkivet heller.. var det bara en av privatannonserna som fanns ute eller vart fick man ens reda på att det här skedde?

Jag vill minnas att det även kom som ett inlägg på förstasidan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34