Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?

Permalänk
Medlem

Ibland när ögonlocken är oerhört tunga men jag inte känner mig helt sovredo zappar jag i mitt magra Telia utbud.

Jag kallar det magert trots att det säkert är över 20 kanaler men som Dire Straits sjöng en gång i tiden är det sällan något värt att vila blicken på.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?
Bakgrunden till min fråga är att jag nu har blivit av med hälften av mina tv-kanaler och när jag frågar alla grannar jag känner så svarar de att de inte ens har en tv. Och jag blir paff.
Såklart jag själv har dragit ner mitt tv-tittande men inte till att inte ens se. Så jag är nyfiken om mina grannar är konstiga eller om det är jag som inte hänger med?

För ca runt 15år sedan när interner var nere och man frågade grannar så hade de ofta inte märkt det, de använde inte internet så mycket.

Bara baskanalerna. Eller rättare sagt, bara Nyhetsmorgon på 4:an.

Permalänk
Medlem

Nej, allt material finns på Youtube, streamingtjänster eller on the high seas.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Ja, direktsänd fotboll (EM, VM, OS) samt lite andra sportsändningar i OS och ishockey VM. Övriga program jag ser på ser jag via Playtjänst, så som Telia Play, TV4 Play mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte ens kopplat in digitalboxen på flera år, och när jag är hos mina päron så lackar jag direkt det är ju fan bara reklam reklaaaaam reklam…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tror att schemalagd TV (dock inte om man har 500 kanaler) är bra lite på samma sätt som att det är bra för barn att ibland ha tråkigt.

Vi människor blir nog mer och mer rastlösa/deprimerade ju mer vi har att välja bland. Ju mer att välja, ju mer kräsen blir man. Desto svårare att känna sig nöjd.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har inte antennsladden ikopplad. Men tittar ibland på kanaler via Cmore och Viaplay där jag har hela paketet från båda.

Skulle dock se mer på tablå TV om det sändes bättre program. Tycker det blivit sämre på den fronten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande en del på på linjär-TV. Framför allt nyhetsprogram och sportevenemang.
Ser dock endast på linjärt via SVT Plays och Cmores webbsidor. Använder en Intel NUC istället för TV-box och smart-TV.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Nej aldrig

Permalänk
Medlem

Har nog inte tittat på vanliga TV-kanaler på 15-20 år. När vi flyttade till hus för 8 år sedan var det första jag gjorde gräva in fiber och kort därefter klippa av inkommande luft-koppar och kasta ut antennkabeln

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nja.
Jag ser ibland program från SVT Plays kanaler som jag castar till TVn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Bara några timmar per vecka när jag är hemma hos morsan. Det blir aldrig av hemma hos mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Sist när jag bytte tv i sommras så bemödade jag mig inte ens att koppla in antennkabeln.

Jag tittar ibland direktsändt hos svt, dock så sker allt tv tittande via en nvidia shield.

Känns som att linjär tv snart är ganska dött.
Antar att det är den äldre generationen som håller liv i det några år till.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Bara barnen som tittar på regim-TV i form av SVT Barn. Då får de lite variation i tittandet 😁

Permalänk
Medlem

Kvaliteten på de program som sänds i vanlig tv är på samma nivå som en tiktok video, fast med mer reklam. De få gångerna jag hamnar framför en tvsändning känner jag hur jävla dumt det är.

Svt kanske är ok, men har inte tittat på länge. Ingen reklam iaf. P1 håller ofta hög klass, därför jag säger så.

Tv är snart dött tror jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Inte sedan typ 2009

Permalänk
Medlem

Vi har inte haft linjär-tv sen vi flyttade ihop med frun för 11 år sen. Eller ja, i samband med flytten fick vi ett erbjudande på ett kanalpaket som vi hakade på, men sen lämnade det oanvänt i ett par månader innan vi sa up det. Men över 10 år sen vi senast haft linjär-tv hos oss.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotan:

Tror att schemalagd TV (dock inte om man har 500 kanaler) är bra lite på samma sätt som att det är bra för barn att ibland ha tråkigt.

Vi människor blir nog mer och mer rastlösa/deprimerade ju mer vi har att välja bland. Ju mer att välja, ju mer kräsen blir man. Desto svårare att känna sig nöjd.

Tråktiden numera är skärmfri.

Permalänk

har ingen tv och inte haft några tv-kanaler sen 2010-2011 eller nått.

då det aldrig var något att se på den ändå.

mitt ex ville kolla typ vampyr diaré tror hon kolla typ en vecka sen kolla hon via nån streamtjänst så typ 11mån och 3v abonemang i onödan a 600:- eller nå sånt... men va ända anledningen till att ja hade ett tv abonnemang öht fram till 2011.

jag själv har nog inte kollat tv sen långt innan det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag trodde det hette tablå TV? Svaret är dock nej. Enbart streaming här.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min antenn är paj och det är lika bra det.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Brukar se slutspelet i hockey-vm/os. +slutspelet i fotbolls-vm

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte tittat på tv på över 20 år. Vilket jävla skräp. Mamma o hennes gubbe är som klistade framför dumburken. Samma med pappa o hans fru. Tvn går i ett. Och mamma tycker jag sitter för mycket vid datorn..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Har inte kollat på gammaltv på säkert 7-8 år nu. Vi kör streaming och Youtube, nu har vi nog 6 streamtjänster(betalat för 4 och delar 2 med andra), och innan dess var det stream av torrents från PutIO. Nyheter får jag på diverse nyhetssajter samt svt nyheter.

Tror jag har kollat på SVT play uppdraggranskning något avsnitt under denna tiden och sen har jag kollat på 10 min av fotbollen i år på SVT play.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat på TV på cirka 10 år, främst p.g.a. all skräpreklam, politisk propaganda och allmänt lågbegåvade program (typ "Big Brother", "Bonde Söker Fru" etcetera).
Sen är det också mer praktiskt att kunna välja att titta på vad du vill när du vill via datorn/mobilen - även utifrån ett rent tidsperspektiv när man har många bollar i luften i vardagen.

Permalänk
Inaktiv

Har varit utan TV i flera månader men skaffade en nu. Använder streamingtjänster men kollar även på SVT och ibland TV4. Då och då stannar jag upp vid nån film på helgkvällarna.

Skrivet av Eric Keys:

Jag är lite splittrad. Hade inga kanaler under en period, och det gick jättebra. Saknade att ligga i soffan och slözappa ibland, men annars streamar man det mesta.
Men…ibland är det jävligt skönt att bli serverad en film…utan att behöva välja liksom.
Det tar ta mig fan en timma att bestämma sig för vilken filmjävel man vill se när man bläddrar i streamingtjänster…
.man blir ju så jävla mkt mer kräsen. Medans man blir överlycklig om man snubblar över en halvdassig 90-tals film om den går på tv. Sen brukar jag leta upp den på stream ändå vid första reklampausen då jag avskyr reklam. Men det är något hjärndött skönt med vanliga tv kanaler ibland.

Dock ska jag tillägga att jag känner flera som faktiskt inte har tv alls. Dom läser böcker eller streamar på padda istället.

Det där låter exakt som jag. Kan också tycka det är skönt att få en film serverad (speciellt om den är bra) än att behöva fatta beslut om vilken av alla filmer på streamingtjänster som jag ska se. Det är lätt att se filmer jag väntat på (biofilm eller nått annat släpp) eller om jag fastnar för en serie. När jag inte har det och ska leta upp en film att se, så slutar det nästan alltid med att jag blir för trött och somnar istället. Vem kunde tro att för stort utbud skulle leda till inget filmtittande alls.

Om det fanns en streamingtjänst som höll genomgående hög kvalité så hade det varit enklare. Nu är det är så stor variation och jag blir lack när jag slagit på en skitfilm. Värst är nog Netflix då de inte visar IMDb betyg såsom t.ex. ViaPlay gör. Det underlättar även om IMDb betyg givetvis inte alltid behöver stämma överens med ens egen smak, men får en film väldigt lågt betyg brukar det stämma. En film som ligger mittemellan kan dock vara värd ett försök om handlingen tilltalar.

Permalänk
Medlem

Inte på 10-15 år.

Vi ser lite på SVT Play (mest nyheter) och annars Netflix, HBO och Youtube. Jag är allergisk mot allt vad TV4 är och samtliga reklamkanaler efter SVT2 (3-12) är ju nästan lika kass som TV4 är. RIP linjär-TV.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Det mesta av lineär TV är nog rapport kl 1930 eller film/dokumentär 2000. Men att kolla på svtplay har ju en fördel jag kan hoppa över socialreportagen i rapport.
Men streaming kaneler (HBO, netflix, amazon) behöver jag inte, de har inget bra.

Permalänk
Medlem

Har tillgång till flertalet linjära TV-kanaler samt många av deras play tjänster via basutbud hos bostadsföreningen, dock ingen avgift för internet så kompenserar väl lite för de påtvingade TV tjänsterna. Har inte tittat ens en minut på vanliga program under flera års tid endast sporadiskt tidigare några få serier via play utbudet, numera mestadels gamla repriser så nu ingenting av det heller. Istället blir det utbud från Netflix och Disney+.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Sötast

Jag har sett massor av tv det senaste och förra året.
Ungefär en gång i veckan, varje gång mormor ringde och sa att det var fel på hennes tv igen.

Känns enormt legacy vid detta laget

Jag flyttade hemifrån 2004 om jag inte minns fel. Valde redan då att inte köpa TV-kanaler. Brukade inte titta på TV hos päronen innan dess heller... Det var väl mest leasy.dk reklamer eller något vad jag kunde minnas.

Jag hade dock såklart en "TV" dvs en större bildskärm till datorn och senare även projektor. Det var sjukt roligt att under alla dessa åren jagas av radiotjänst. Det blev lite av en tävling med åren att be dem fara åt helvete. Tills den gången de var så creepy att de stod utanför mitt staket och tittade in.... vad som hände efter det blev ju en rätt så populär tråd här på sweclockers.

Jag vann iallafall rättegången, men sen valde man ju att kollektivt bestraffa hela landet ändå med skatt.

Jag tenderar personligen till att följa marknaden.
Första åren var det väl exklusivt piratkopiering för att... det var så jag hade lärt mig. Sedan kom blu-ray och det blev roligt att importera film från UK, det var ju ändå runt halva priset från Sverige, både film och playstation spel. Efter det började streaming och det var ett grymt koncept. Lite "lättare" än piratkopiering men fortfarande en bra upplevelse.

Efter det så valde man att stympa streamingen, dela upp serier på mitten mellan olika bolag, släppa en film här och en där etc och flaggan gick i höjd igen. Skivor sedan dess är ju ett ganska dött Media och några nya alternativ finns inte riktigt än... Skall bli spännande att se vad framtiden har för oss.

Ingen av mina vänner har gammal-tv.
Min bror har dock, mina päron och min mormor.

Skulle gissa på att min mormors generation så tittade 9/10 människor på tv.
Mina föräldrars 9/10
Min egen 3/10
Nästa - Vem fan betalar för att se film man inte vill och sedan spär ut filmen med 40min reklam? <- där jag var för en evighet sedan.