Mobilt bank-ID för icke svenskar…

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning till att man bor 20 år i Sverige utan att fundera på om man kanske borde ansöka om medborgarskap?

Och för att tillägga lite. Bank-ID är ingen statligt ID utan en produkt uppkommen genom ett samarbete mellan några svenska privata banker. Dessa banker kan ha sina egna regler som kan ses som tokigt ur ett samhällsperspektiv. Därför blir det också svårt att kalla deras val för orimligt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns det någon speciell anledning till att man bor 20 år i Sverige utan att fundera på om man kanske borde ansöka om medborgarskap?

Och för att tillägga lite. Bank-ID är ingen statligt ID utan en produkt uppkommen genom ett samarbete mellan några svenska privata banker. Dessa banker kan ha sina egna regler som kan ses som tokigt ur ett samhällsperspektiv. Därför blir det också svårt att kalla deras val för orimligt.

Bank-id kan få konkurrens – staten utreder eget leg

https://omni.se/bankid-kan-fa-konkurrens-staten-utreder-eget-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Problemet är fortfarande att bara svenskar med svenskt pass eller nationellt ID-kort (som är förbehållet svenska medborgare) kan identifiera sig för att få mobilt bank-ID. Man underkänner alla andra identitetshandlingar, även biometriska id-handlingar från andra EU-länder. När man ansöker om uppehållstillstånd blir man genomlyst och får sedan ett svenskt personnummer. Men någon godkänd ID-handling som är kopplad till ditt personnummer kan inte fås.

Nej det är inget problem.

Problemet är att bankerna äger bankid, så det finns ingen rimlighet att bankid själva ska legitimera dig fysiskt när deras ägare/användare kan göra det!

Pass från andra EU-länder är ok för att ansöka om id-kort där ditt personnummer framkommer, det räcker för att banken ska kunna identifiera dig fysiskt.

Skatteverkets id-kort är kopplat till ditt personnummer, strunt behövs väl inte i tråden?

Statusen på körkort som legitimering kommer försvinna, men statusen på Skatteverkets id-kort (eller ersättaren) kommer höjas, men då inget av det är lag än så får bankerna legitimera dig fysiskt om du bara har körkort eller Skatteverkets id-kort. Det är bara två banker som inte kan legitimera dig fysiskt som också ger ut bankid.

För barn är det ganska ointressant då konto är kostnadsfritt hos alla banker som det berör. Likaså är det bankerna som också avgör om någon så ung kan få bankid.

Behöver Skandiabanken och ICA Banken undvikas? Kanske. Även Danske Bank behöver nog undvikas då de inte skriver något om att besöka kontor utan enbart nämner digital kontroll. Swedbank/Sparbankerna, Handelsbanken, SEB, Sparbanken Syd, Nordea och Länsförsäkringar Bank går bra. Ålandsbanken Sverige går också bra, men är nog inte relevant för barn.

Bankid finns det all möjlighet att få. Bankid är ingen rättighet, bara grundläggande betaltjänster är något du har rätt att få – men då brukar du också få tillgång till bankid om du visat vem du är. Förstår inte varför du målar upp domedagsscenarion när det enda du behöver göra är att besöka ett bankkontor.

P.S. för Swish räcker tjänsten Mobilt SäkerhetsID. Bara vissa banker har mobilt säkerhetsid eller motsvarande (bankid-appen används). Det är ett alternativ för barn att ändå göra sånt som att köpa biljetter e.t.c. med swish utan att besöka bankkontor för att skaffa bankid.

Går bra + Bara vissa banker har mobilt säkerhetsid.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inget problem.

Problemet är att bankerna äger bankid, så det finns ingen rimlighet att bankid själva ska legitimera dig fysiskt när deras ägare/användare kan göra det!

Pass från andra EU-länder är ok för att ansöka om id-kort där ditt personnummer framkommer, det räcker för att banken ska kunna identifiera dig fysiskt.

Skatteverkets id-kort är kopplat till ditt personnummer, strunt behövs väl inte i tråden?

Statusen på körkort som legitimering kommer försvinna, men statusen på Skatteverkets id-kort (eller ersättaren) kommer höjas, men då inget av det är lag än så får bankerna legitimera dig fysiskt om du bara har körkort eller Skatteverkets id-kort. Det är bara två banker som inte kan legitimera dig fysiskt som också ger ut bankid.

För barn är det ganska ointressant då konto är kostnadsfritt hos alla banker som det berör. Likaså är det bankerna som också avgör om någon så ung kan få bankid.

Behöver Skandiabanken och ICA Banken undvikas? Kanske. Även Danske Bank behöver nog undvikas då de inte skriver något om att besöka kontor utan enbart nämner digital kontroll. Swedbank/Sparbankerna, Handelsbanken, SEB, Sparbanken Syd, Nordea och Länsförsäkringar Bank går bra. Ålandsbanken Sverige går också bra, men är nog inte relevant för barn.

Bankid finns det all möjlighet att få. Bankid är ingen rättighet, bara grundläggande betaltjänster är något du har rätt att få – men då brukar du också få tillgång till bankid om du visat vem du är. Förstår inte varför du målar upp domedagsscenarion när det enda du behöver göra är att besöka ett bankkontor.

P.S. för Swish räcker tjänsten Mobilt SäkerhetsID. Bara vissa banker har mobilt säkerhetsid eller motsvarande (bankid-appen används). Det är ett alternativ för barn att ändå göra sånt som att köpa biljetter e.t.c. med swish utan att besöka bankkontor för att skaffa bankid.

Sverige bemöter andra EU medborgare med misstänksamhet, deras vardag bli försvårad om man inte söker uppehållstillstånd och svensk id-handling. Det är fakta. Att tycka att det är ett problem eller inte är en åsikt.
Du som svensk kan åka till Paris, öppna ett konto på banken utan problem (jag har själv jobbat som privat rådgivare). Du kan hyra en lägenhet och köpa en telefon och mobilabonnemang med ditt svenskt pass. Du kan köra bil med ditt körkort. Du kan söka jobb och stanna hur länge du vill (förutsatt att du kan försörja dig) utan att behöva fylla i en massa paper. Inget försvårar din vardag på så sätt.
I Sverige blir det krångligt att gå runt med ett Franskt biometriskt pass. Du kan till exempel inte teckna mobilabonnemang i butik. Du kan bli nekad att hämta ett paket beroende på transportören. Du kan inte ansöka en första hand kontrakt på en lägenhet. Det är väldigt många små saker som försvåras. Jag har redan blivit tillsagt att jag "måste" skaffa svensk id-handling med ett svensk personnummer många gånger. Även personal på systembolaget som visar tydligt irritation för att de "hittar inte" ditt personnummer på passet. Det är lite 1984.
När jag kom till Sverige fick jag inte gå SFI kvällskurs för att lära mig svenska på Komvux för att jag hade inte fyllt i papper 3-4 månader innan jag kom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Att folk på Systembolaget inte förstår var födelsedatumet står i ett hyfsat standardiserat EU-pass* har nog mycket lite med att ”Sverige bemöter andra EU-medborgare med misstänksamhet”… Och Frankrike är ju känt för sin frånvaro av byråkrati, om vi nu ska vara på det humöret.

*Det står separat även i det svenska, förutom att personnumret anges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att folk på Systembolaget inte förstår var födelsedatumet står i ett hyfsat standardiserat EU-pass* har nog mycket lite med att ”Sverige bemöter andra EU-medborgare med misstänksamhet”… Och Frankrike är ju känt för sin frånvaro av byråkrati, om vi nu ska vara på det humöret.

*Det står separat även i det svenska, förutom att personnumret anges.

Jag förklarade med en del konkreta exempel på hur Sverige bemöter andra EU medborgare. Jag gjorde det utifrån fakta och egen erfarenhet. Du valde att ta upp det lilla som gick att använda för att försöka snacka mig omkull och låtsades att resten av argumentation inte fanns.
Frankrike frånvaro av byråkrati är ungefär lika känd som svenskarnas behov av att leva i förnekelse och etnocentrim om man vill vara på det humöret.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Sverige bemöter andra EU medborgare med misstänksamhet, deras vardag bli försvårad om man inte söker uppehållstillstånd och svensk id-handling. Det är fakta. Att tycka att det är ett problem eller inte är en åsikt.
Du som svensk kan åka till Paris, öppna ett konto på banken utan problem (jag har själv jobbat som privat rådgivare). Du kan hyra en lägenhet och köpa en telefon och mobilabonnemang med ditt svenskt pass. Du kan köra bil med ditt körkort. Du kan söka jobb och stanna hur länge du vill (förutsatt att du kan försörja dig) utan att behöva fylla i en massa paper. Inget försvårar din vardag på så sätt.
I Sverige blir det krångligt att gå runt med ett Franskt biometriskt pass. Du kan till exempel inte teckna mobilabonnemang i butik. Du kan bli nekad att hämta ett paket beroende på transportören. Du kan inte ansöka en första hand kontrakt på en lägenhet. Det är väldigt många små saker som försvåras. Jag har redan blivit tillsagt att jag "måste" skaffa svensk id-handling med ett svensk personnummer många gånger. Även personal på systembolaget som visar tydligt irritation för att de "hittar inte" ditt personnummer på passet. Det är lite 1984.
När jag kom till Sverige fick jag inte gå SFI kvällskurs för att lära mig svenska på Komvux för att jag hade inte fyllt i papper 3-4 månader innan jag kom.

Larv rakt igen.

Anledningen att du inte kan teckna ett abonnemang utan svenskt personnummer beror på två saker - ena är att det inte går att göra kreditupplysning och den andra är att företag i praktiken inte kan driva in pengar från tredje land. De som vill kan kräva att du betalar allt i förskott.

Frankrike har regler om uppehållsrätt för EU-medborgare precis som Sverige, så flyttar man dit behöver man visa att man arbetar, studerar eller är tät och då behöver man skaffa ett sécurité sociale-nummer, när körkortet ska förnyas ska man skaffa/byta till franskt. Det räcker inte med utländskt id-kort/pass för att öppna bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Larv rakt igen.

Anledningen att du inte kan teckna ett abonnemang utan svenskt personnummer beror på två saker - ena är att det inte går att göra kreditupplysning och den andra är att företag i praktiken inte kan driva in pengar från tredje land. De som vill kan kräva att du betalar allt i förskott.

Frankrike har regler om uppehållsrätt för EU-medborgare precis som Sverige, så flyttar man dit behöver man visa att man arbetar, studerar eller är tät och då behöver man skaffa ett sécurité sociale-nummer, när körkortet ska förnyas ska man skaffa/byta till franskt. Det räcker inte med utländskt id-kort/pass för att öppna bankkonto.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. I Frankrike behöver du kunna bevisa att du har ett boende, såsom elräkning i ditt namn utöver legitimation för att öppna ett konto. Med detta kan du ha internettjänster och maestro kort sånt grund tjänster som inte ger dig dig möjligheten att blåsa banken. Löneavtal och dina 3 sista lönespecifikationer behövs om du vill ha ett Mastercard kort, eller kreditkort eller möjligheten att kunna låna pengar till en bil osv. Jag öppnade konton hela tiden och vet vad gällde då iaf.

Jag har varit i butik själv flera gånger och i olika butiker. De var inte intresserad av att jag har ett bankkonto i Sverige eller att jag kan uppge ett personnummer (från personbevis) för kredit upplysning. Detta är till exempel Tele 2 policyn. Man får inte teckna något i butik med utländskt pass. Nyss var jag på El Giganten, de var inte ens intresserad att jag kunde identifiera mig vid kredit upplysning direkt med mobilen framför de, alltså i Mobil bank ID. De sa "det går inte, tyvärr". Min sambo gick och fick identifiera sig genom kredit upplysning med Mobil bank ID utan problem, av samma försäljare. Hon är svensk, blond med svensk id handling. Inga problem. Jag har massor med sådan anekdoter . Alla invandrare jag känner ler och känner sig igen i sådana anekdoter.

Du påstår "larv rakt igen" när du är den som inte vet vad du pratar om. Om du tycker att det är bra att vara extra försiktigt med utlänningar det får du tycka såklart. Men snälla påstår inte att jag ljuger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

jag kunde identifiera mig vid kredit upplysning direkt med mobilen framför de, alltså i Mobil bank ID.

Eftersom du har lyckats med det som tråden handlar om, att skaffa sig mobilt Bank-ID utan svensk identitetshandling, så kan du väl tala om för oss och framför allt trådskaparen: Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Eftersom du har lyckats med det som tråden handlar om, att skaffa sig mobilt Bank-ID utan svensk identitetshandling, så kan du väl tala om för oss och framför allt trådskaparen: Hur gör man?

Jag vet inte 🤷‍♂️ . Det måste vara så att det inte behövdes en id-handling tidigare (iaf inte hos Swedbank) samt att jag måste ”ha fått” förnya mitt eftersom jag hade en sen tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. I Frankrike behöver du kunna bevisa att du har ett boende, såsom elräkning i ditt namn utöver legitimation för att öppna ett konto. Med detta kan du ha internettjänster och maestro kort sånt grund tjänster som inte ger dig dig möjligheten att blåsa banken. Löneavtal och dina 3 sista lönespecifikationer behövs om du vill ha ett Mastercard kort, eller kreditkort eller möjligheten att kunna låna pengar till en bil osv. Jag öppnade konton hela tiden och vet vad gällde då iaf.

Jag har varit i butik själv flera gånger och i olika butiker. De var inte intresserad av att jag har ett bankkonto i Sverige eller att jag kan uppge ett personnummer (från personbevis) för kredit upplysning. Detta är till exempel Tele 2 policyn. Man får inte teckna något i butik med utländskt pass. Nyss var jag på El Giganten, de var inte ens intresserad att jag kunde identifiera mig vid kredit upplysning direkt med mobilen framför de, alltså i Mobil bank ID. De sa "det går inte, tyvärr". Min sambo gick och fick identifiera sig genom kredit upplysning med Mobil bank ID utan problem, av samma försäljare. Hon är svensk, blond med svensk id handling. Inga problem. Jag har massor med sådan anekdoter . Alla invandrare jag känner ler och känner sig igen i sådana anekdoter.

Du påstår "larv rakt igen" när du är den som inte vet vad du pratar om. Om du tycker att det är bra att vara extra försiktigt med utlänningar det får du tycka såklart. Men snälla påstår inte att jag ljuger.

Ja det är larv rakt igenom då du säger olika saker i dina två inlägg och helt missar ämnet – barnet tråden handlar om får bankkonto med internetbank och betalkort utan att visa några svenska identitetshandlingar.

Skaffar barnet id-kort kan de besöka en bank tillsammans med föräldrarna och skaffa mobilt bankid.

Id-kort kan du skaffa även när du är hemlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja det är larv rakt igenom då du säger olika saker i dina två inlägg och helt missar ämnet – barnet tråden handlar om får bankkonto med internetbank och betalkort utan att visa några svenska identitetshandlingar.

Skaffar barnet id-kort kan de besöka en bank tillsammans med föräldrarna och skaffa mobilt bankid.

Id-kort kan du skaffa även när du är hemlös.

Kan du snälla vara mer vag i din retorik?

Mitt första inlägg var ett svar till ett inlägg där du hävdar att det inte är ett ”problem” att man behöver ha svensk id handling i Sverige för att andra länders id-handling underkänns.
Jag förklarade för dig att det är en åsikt, inte fakta.
Jag förtydligade att så behöver det inte vara och att det var inte så svenskar bemöts i andra EU länder. Där tog jag exempel på hur det är i Frankrike för att det är där jag kommer ifrån.
Mitt andra inlägg svarar ett annat inlägg du skrev där du påstår felaktiga saker.
Jag sprider mest mig och pratar om olika saker för att du snackar strunt.
Att det inte längre har mycket att göra med vad tråden handlar om från början gör inte det jag säger mindre sant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Kan du snälla vara mer vag i din retorik?

Mitt första inlägg var ett svar till ett inlägg där du hävdar att det inte är ett ”problem” att man behöver ha svensk id handling i Sverige för att andra länders id-handling underkänns.
Jag förklarade för dig att det är en åsikt, inte fakta.
Jag förtydligade att så behöver det inte vara och att det var inte så svenskar bemöts i andra EU länder. Där tog jag exempel på hur det är i Frankrike för att det är där jag kommer ifrån.
Mitt andra inlägg svarar ett annat inlägg du skrev där du påstår felaktiga saker.
Jag sprider mest mig och pratar om olika saker för att du snackar strunt.
Att det inte längre har mycket att göra med vad tråden handlar om från början gör inte det jag säger mindre sant.

Du går fortfarande utanför ämnet.

Mobilt BankID är en svensk legitimation, det finns inget orimligt i att behöva besöka en bank fysiskt för att skaffa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det var jävligt bökigt för min fru att bo i Sverige innan hon fick sitt personnummer. Känns som hela samhället är anpassat efter BankID just nu.
En kompis telefon dog förra veckan och han kunde knappt göra något. Försökte köpa ny telefon men inget betalalternativ gick igenom

Precis, det är därför jag har mobilt bankid på fler än en enhet. Backup, backup, backup!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Eftersom du har lyckats med det som tråden handlar om, att skaffa sig mobilt Bank-ID utan svensk identitetshandling, så kan du väl tala om för oss och framför allt trådskaparen: Hur gör man?

Bankernas ID-kort, SKVs ID-kort och körkortet är också svenska identitetshandlingar. Det som är nytt är kravet på en biometrisk skanning. Det är bara pass och nationella ID-kort som har det så vitt jag vet. Det framgår inte om det går att kringgå det genom att gå in på ett bankkontor, nån som har testat? Rimligtvis borde det gå men man vet aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Sverige bemöter andra EU medborgare med misstänksamhet, deras vardag bli försvårad om man inte söker uppehållstillstånd och svensk id-handling. Det är fakta. Att tycka att det är ett problem eller inte är en åsikt.
Du som svensk kan åka till Paris, öppna ett konto på banken utan problem (jag har själv jobbat som privat rådgivare). Du kan hyra en lägenhet och köpa en telefon och mobilabonnemang med ditt svenskt pass. Du kan köra bil med ditt körkort. Du kan söka jobb och stanna hur länge du vill (förutsatt att du kan försörja dig) utan att behöva fylla i en massa paper. Inget försvårar din vardag på så sätt.

Absolut, alla länder är olika. Jag hade en italiensk kund häromdagen som legitimerade sig med ett laminerat papper, det är giltig legitimation i Italien. I samband med detta pratade jag med en grekisk kund, som berättade att samma sak gäller i Grekland, där man (som i vissa delar av USA och för den delen många andra länder) visar upp en elräkning (utility bill) för att styrka att man är den man säger. Där (i Grekland) är det inte alls ovanligt att man helt sonika drar på sig mängder av kostnader/skulder, för att sen, i princip, drar, och börjar om från början genom att skapa en "ny identitet".

Man kan absolut diskutera vad som är bäst, libertarianen i mig kan absolut uppskatta möjligheten att kunna "börja om", och det är på många sätt sjukt vilket kontrollsamhälle ett personnummer-baserat, i princip kontantfritt land som Sverige är.
Men man ska vara medveten om vad det faktiskt är man glorifierar om man menar att vi ska bli som andra länder.

Baksidan med det där att "börja om" är ju att man lämnar någon annan med räkningen, och det här forumet är ju fullt med trådar med människor som beklagar sig över att ha blivit lurade på Blocket, CDON och allt vad det nu är, och då älskar ni ju kontroll-samhället, och ser gärna att staten går in och räddar er,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bankernas ID-kort, SKVs ID-kort och körkortet är också svenska identitetshandlingar. Det som är nytt är kravet på en biometrisk skanning. Det är bara pass och nationella ID-kort som har det så vitt jag vet. Det framgår inte om det går att kringgå det genom att gå in på ett bankkontor, nån som har testat? Rimligtvis borde det gå men man vet aldrig...

Det är bara ett alternativ till andra lösningar. De banker jag nämnt tidigare fixar det på kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Absolut, alla länder är olika. Jag hade en italiensk kund häromdagen som legitimerade sig med ett laminerat papper, det är giltig legitimation i Italien. I samband med detta pratade jag med en grekisk kund, som berättade att samma sak gäller i Grekland, där man (som i vissa delar av USA och för den delen många andra länder) visar upp en elräkning (utility bill) för att styrka att man är den man säger. Där (i Grekland) är det inte alls ovanligt att man helt sonika drar på sig mängder av kostnader/skulder, för att sen, i princip, drar, och börjar om från början genom att skapa en "ny identitet".

Man kan absolut diskutera vad som är bäst, libertarianen i mig kan absolut uppskatta möjligheten att kunna "börja om", och det är på många sätt sjukt vilket kontrollsamhälle ett personnummer-baserat, i princip kontantfritt land som Sverige är.
Men man ska vara medveten om vad det faktiskt är man glorifierar om man menar att vi ska bli som andra länder.

Baksidan med det där att "börja om" är ju att man lämnar någon annan med räkningen, och det här forumet är ju fullt med trådar med människor som beklagar sig över att ha blivit lurade på Blocket, CDON och allt vad det nu är, och då älskar ni ju kontroll-samhället, och ser gärna att staten går in och räddar er,

Jag vet inte vad jag ska säga. Du kopplar alla möjliga typer av ohederliga beteenden och bedrägerier, från Cdon till Blocket till icke svensk id handlingar på något sätt.
Du hävdar till och med att ifrågasätta det svenska sättet är lika med att glorifiera lurendrejeri. Det är helt sjukt.
Jag är inte påläst om Grekland. Du målar en bild av grekerna som är verkligen inte smickrande, om inte till och med kränkande.
Jag kan också passa på att precisera att jag inte klagade över att man inte får identifiera sig med en elfaktura eller laminerad toalettpapper. Alla 27 medlemsländerna har biometriska pass. Att ha en biometriskt pass hjälpte inte mig i min vardag här i Sverige, utan snarare tvärtom trots att jag ”får bor och jobba här” med den, alltså enligt lagen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Absolut, alla länder är olika. Jag hade en italiensk kund häromdagen som legitimerade sig med ett laminerat papper, det är giltig legitimation i Italien. I samband med detta pratade jag med en grekisk kund, som berättade att samma sak gäller i Grekland, där man (som i vissa delar av USA och för den delen många andra länder) visar upp en elräkning (utility bill) för att styrka att man är den man säger. Där (i Grekland) är det inte alls ovanligt att man helt sonika drar på sig mängder av kostnader/skulder, för att sen, i princip, drar, och börjar om från början genom att skapa en "ny identitet".

Man kan absolut diskutera vad som är bäst, libertarianen i mig kan absolut uppskatta möjligheten att kunna "börja om", och det är på många sätt sjukt vilket kontrollsamhälle ett personnummer-baserat, i princip kontantfritt land som Sverige är.
Men man ska vara medveten om vad det faktiskt är man glorifierar om man menar att vi ska bli som andra länder.

Baksidan med det där att "börja om" är ju att man lämnar någon annan med räkningen, och det här forumet är ju fullt med trådar med människor som beklagar sig över att ha blivit lurade på Blocket, CDON och allt vad det nu är, och då älskar ni ju kontroll-samhället, och ser gärna att staten går in och räddar er,

Tycker det låter galet att prata om kontrollsamhälle.

I Sverige kan du vara hemlös, skriven på kommunen du vistas i, ha särskild postadress och bo i husbil du flyttar på varje natt – och vet du vad du kan skaffa alla typer av legitimationer. Är du svensk medborgare kan du skaffa SIS-märkt tjänstekort som fungerar som id från din arbetsgivare, id-kort från Skatteverket, körkort från Transportstyrelsen, nationellt id-kort och pass från polisen. Är du utländsk medborgare kan du skaffa de tre första. Bor du inte i landet behöver du knappast en svensk e-legitimation för att överleva.

Det är som är galet är att bli trakasserad för att man inte skaffar nya id-kort och körkort när man byter adress.

3 banker verkar vägra fysisk kontakt och det är egentligen enda saken som kan kritiseras. Det finns inget hinder för ungen att skaffa id-kort där personnummer framkommer – men det behövs ju bara om man vill ha bankid. Majoriteten av bankerna som ger ut bankid kan fixa det med en identitetshandling som styrker vem du är kopplat till personnummer utan att förlita sig på det mötesfria alternativet bankid-appen har, om du vill ha bankid.

Tjänster som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket fungerar med exempelvis Freja eID Plus som du kan skaffa utan att blippa nationellt id-kort eller pass i och med att de har en fysisk kontroll via ATG-ombud. Finns ingen anledning för Finansiell ID-Teknik BID AB (bankid) att ha en liknande lösning då de ägs av flera av bankerna som har fysiska kontor där denna kontroll kan göras.

Bankid kan också användas på annat sätt än vanlig e-legitimation, flera banker erbjuder en speciell tjänst via bankid-appen som barn kan använda enbart för att kunna använda Swish och bankens tjänster som alltså inte är någon legitimation.

Barnet trådstarten handlade om har lyckats öppna bankkonto, men de har valt en bank som inte har några fysisk möten med sina kunder och som inte vill erbjuda någon lösning till situationen. Personen är folkbokförd i landet (går i skola här) så de kan som sagt skaffa id-kort och tillsammans med föräldrarna lösa det hela hos en av de banker som har möjlighet till fysiska möten.

Konto kopplat till betalkort (betalkonto med grundläggande funktioner) kan du öppna utan svenskt personnummer, utan att vara bosatt här på något sätt – det har du rätt till enligt lag som EES-bosatt. Nekas du kan du pröva det hos ARN. Alla EU-länder går inte lika långt, i vissa länder ska de kunna neka om du har konto i annat EU-land.

Permalänk

Liten uppdatering.
Efter flera kontakter med Skandiabankens support, som hänvisat till bank-id support, som hänvisat tillbaka till Skandiabanken står nu följande klart.
Att skaffa mobilt bank-id hos Skandiabanken är förbehållet svenska medborgare. Supporten på bank-id menar att bankerna löser detta på olika sätt, exempelvis kan kopior på ID-handling skickas in till vissa banker, men den lösningen stödjer inte Skandiabanken. Banker med fysiska kontor kräver delvis också svenskt medborgarskap, men storbankerna löser det genom identifiering på kontoret, därmed kan barnet detta handlar om i nuläget få mobilt bank-id genom besök på fysiskt kontor hos annan bank i närmaste större ort.
På frågan om kravet på svenskt medborgarskap även gäller vid förnyelse av befintligt mobilt bank-id hos Skandia är beskedet inte helt säkert, det kan gå säger man.
Vad gäller diskussionen i tråden som delvis rört sig i utkanterna av det egentliga ämnet, exempelvis beträffande huruvida man ska bli svensk medborgare eller ej om man lever här. Det är förstås ett val var och en får göra. Naturligtvis finns anledningar till att byta till svenskt medborgarskap, men det finns också anledningar till varför en person inte vill byta medborgarskap trots att man lever i Sverige. Exempelvis om du arbetat i ett annat land och är pensionsberättigad därifrån kan det vara en mycket stor nackdel att byta medborgarskap, skatteskäl.
Tack för diskussionen, problemet får väl anses vara löst tills vidare genom att byta bank.

Permalänk
Medlem

Extremt bökigt blev detta för min sambo också som är utländsk medborgare men har tillfälligt svenskt uppehållstillstånd + svenskt personnummer.

Hon kan ju inte få pass eller nationellt ID kort än. Men hos Nordea kan man legitimera sig fysiskt med det utländska passet, fysiskt på deras kontor för att fixa detta.

Väldigt jobbigt dock då det kan man behöva göra då och då framöver. Konstigt med tanke på hur många utländska medborgare som bor i Sverige mer eller mindre permanent…

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men... Hur skall en utländsk medborgare göra i framtiden da? Det skall ju krävas pass eller nationellt idkort fom 1/9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiiM:

Gammal tråd men... Hur skall en utländsk medborgare göra i framtiden da? Det skall ju krävas pass eller nationellt idkort fom 1/9.

Gå till ett bankkontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiiM:

Det skall ju krävas pass eller nationellt idkort fom 1/9.

Var hittar man denna infon? Min sambo har svenskt personnummer samt PUT, men är inte svensk medborgare. Förnyade BankID:t via banken nu i veckan.

Kan tillägga att jag själv saknar både pass och nationellt id-kort, då jag kommer långt med mitt körkort i Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var hittar man denna infon? Min sambo har svenskt personnummer samt PUT, men är inte svensk medborgare. Förnyade BankID:t via banken nu i veckan.

Kan tillägga att jag själv saknar både pass och nationellt id-kort, då jag kommer långt med mitt körkort i Norden.

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/nu-svarare-fornya-mobilt... Vi får se vad som händer efter 1/9 helt enkelt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gå till ett bankkontor.

Svårt med Icabanken dock..

Skrivet av walkir:

Var hittar man denna infon? Min sambo har svenskt personnummer samt PUT, men är inte svensk medborgare. Förnyade BankID:t via banken nu i veckan.

Kan tillägga att jag själv saknar både pass och nationellt id-kort, då jag kommer långt med mitt körkort i Norden.

Lite info finns här.
https://www.mobil.se/tips-och-tricks/nu-svarare-fornya-mobilt...

Verkar som du måste skaffa det ena eller det andra.
Talade med polisen idag o dom sa att det borde gå med ett id från Skatteverket. Visste inte riktigt men sa att det måste ju gå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiiM:

Svårt med Icabanken dock..

Låter som Icas problem. Ett problem de kan lösa med sin butikskedja för övrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som Icas problem. Ett problem de kan lösa med sin butikskedja för övrigt...

Absolut!

Permalänk
Medlem

@jnsson, @DiiM:
Tack för länken! Uppdaterade precis mitt mobila BankID via Skandiabanken utan problem, så nu är det giltigt fram till Aug -26