Permalänk
Skrivet av yaxez:

Totala summan du köper för x procenten på utdelningen

2080 x 0.0481 = 100.048
så 100 kr

x procenten hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

x procenten hur menar du då?

multiplikation, gånger

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

multiplikation, gånger

Jag verkar vara väldigt trött nu fattar jag tack.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Om man köper 100st Cloetta AB aktier för 20,80 med en direktavkastning på 4,81%. Hur mycket får man ut per år genom utbetalningarna?

Skrivet av Dinkefing:

Jag verkar vara väldigt trött nu fattar jag tack.

Absolut lättast är ju att du kollar vad det är för fastställd utdelning istället.
Direktavkastning beräknas på senaste stängningskursen och den kan skilja sig vilt från ditt anförskaffningspris.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns det något sparkonto med hög ränta som har ett riktigt clearing och kontonummer och inte bara bg/pg och ocr?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 2023 förresten? Vad har ni strategier då vi förmodligen går mot en sämre konjuktur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Finns det något sparkonto med hög ränta som har ett riktigt clearing och kontonummer och inte bara bg/pg och ocr?

Vad innebär skillnaden rent praktiskt? Går väl ställa in automatisk överföring från bank oavsett? Det jag vet är att
Nortmill bank har clearingnummer på sitt sparkonto, har dom själv, de har bra app också med gratis betallkort,
2% sparränta för tillfället i sparkontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Jag har Landshypotek och det är vanligt kontonummer. Just nu är det 2% ränta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Songless:

SBAB har ligger inte i absoluta topp men ligger bra på sina 2% ränta. De har vanligt kontonummer.
Komplettbank har bättre ränta men har tyvärr OCR + giro.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvarnis:

Vad innebär skillnaden rent praktiskt? Går väl ställa in automatisk överföring från bank oavsett? Det jag vet är att
Nortmill bank har clearingnummer på sitt sparkonto, har dom själv, de har bra app också med gratis betallkort,
2% sparränta för tillfället i sparkontot.

Alla banker kan inte göra periodisk överföring till pg/bg, kan inte överföra till från bank som saknar betaltjänst, kan inte ange som uttagskonto i andra spartjänster.

Det blir lite mindre användbart helt enkelt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Har sparkonto på Komplett Bank (2.35% ränta).
Min enda insättning är 25000kr och gjordes 2022-11-29
2022-11-30 fick jag 3.19kr i ränta.

Av ren nyfikenhet, hur har de räknat fram 3,19kr? Enligt min beräkning ska det vara 3,22kr innan skatt.
(25000 * 0,0235)/365 = 1,61kr per dag
För 2 dagar: 1,61*2 = 3,22kr

Permalänk
Medlem

@dvcorleone: du kanske bara fick ränta för en del av den 29e?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Av ren nyfikenhet, hur har de räknat fram 3,19kr? Enligt min beräkning ska det vara 3,22kr innan skatt.

Det är inte att årsräntan är 2,35%? Om du skulle ha 2,35%/365 varje dag skulle årsräntan bli högre.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dvcorleone:

Räntan är inte 2.35% utan något lägre typ 2.3258%. Däremot får du ränta på ränta effekt av månadsutbetalningarna. Således får man en nominell ränta om 2.35% på årsbasis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Räntan är inte 2.35% utan något lägre typ 2.3258%. Däremot får du ränta på ränta effekt av månadsutbetalningarna. Således får man en nominell ränta om 2.35% på årsbasis.

Tack för att du uttryckte det tydligare än jag gjorde ovan

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk

Ok, tack. Stämmer nog det @DavidtheDoom skriver.

Permalänk
Medlem

Sålde mitt kapitalspar som föräldrarna sparat åt mig. Ynka 45k på 21 år… och sen vinstskatt på det. Var uppe i 60 innan covid fuckade upp allt. Lika bra å sälja fickpengen när det tappat värde och lägga in i isk istället.

Men det är väl lugnt, jag har fått mycket annat. I sommar KOMMER jag ha 300k + avbetald bil värd 130k. Nästa sommar 400k + bil minst. Sen ska jag flytta hemifrån, sälja bilen och känna på studentlivet sista två åren. Jag har dock så förbannat svårt att rättfärdiga studentlägenhet för 4500-5000kr + obligatorisk hyra av säng och bredband 400kr, + hemförsäkring, mat och allt annat skit som tillkommer.

Nej, nu ska det tamefan sparas långsiktigt i stabila fonder. Nio, zaptec, stillfront, clemondo har kostat mig onödiga närmare 30k… aj

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Sålde mitt kapitalspar som föräldrarna sparat åt mig. Ynka 45k på 21 år… och sen vinstskatt på det. Var uppe i 60 innan covid fuckade upp allt. Lika bra å sälja fickpengen när det tappat värde och lägga in i isk istället.

Men det är väl lugnt, jag har fått mycket annat. I sommar KOMMER jag ha 300k + avbetald bil värd 130k. Nästa sommar 400k + bil minst. Sen ska jag flytta hemifrån, sälja bilen och känna på studentlivet sista två åren. Jag har dock så förbannat svårt att rättfärdiga studentlägenhet för 4500-5000kr + obligatorisk hyra av säng och bredband 400kr, + hemförsäkring, mat och allt annat skit som tillkommer.

Nej, nu ska det tamefan sparas långsiktigt i stabila fonder. Nio, zaptec, stillfront, clemondo har kostat mig onödiga närmare 30k… aj

Bra jobbat med 400k på fickan i din ålder. Sen är det klart jobbigt att se sina besparingar ta stryk i en börsnedgång. Men var glad att du har lärt dig detta "den hårda vägen" och att det bara kostat dig kaffepengar i det stora perspektivet
Jag har vänner som förlorat sjusiffriga belopp i liknande förhoppningsbolag.

Hade jag varit i din sits hade jag dock sålt bilen och låtit den bekosta dina sista år som student. Den tiden får du inte tillbaka, men bilar kommer och går.

Permalänk
Medlem

lovar dig att när du lägger dig till sängs för första gången i din egna lägenhet där du själv ställer och styr allt kommer de där 5000kr i månaden kännas sjukt värt det

så var det för mig iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Bra jobbat med 400k på fickan i din ålder. Sen är det klart jobbigt att se sina besparingar ta stryk i en börsnedgång. Men var glad att du har lärt dig detta "den hårda vägen" och att det bara kostat dig kaffepengar i det stora perspektivet
Jag har vänner som förlorat sjusiffriga belopp i liknande förhoppningsbolag.

Hade jag varit i din sits hade jag dock sålt bilen och låtit den bekosta dina sista år som student. Den tiden får du inte tillbaka, men bilar kommer och går.

Jag har ändå lärt mig min läxa, att inte spara i massa ”hipster” aktier man läser om på reddit nu blir det indexfonder, och några stabila aktier typ Sandvik och investor.

Jag hade definitivt sålt bilen om möjligt. Men ärligt talat pallar jag inte åka 90 min buss till skolan enkel väg, bilen får vara en avvägning där, lägger 2000/månaden på diesel och 500 försäkring. Busskort hade kostat 700, men hade inte pallat ta mig dit så besparingarna av att bo hemma blir ju mindre, men siktar väl på 6-7000/månaden i sparande under pluggmånaderna + sommarjobb och betalda co-op perioder. Jag tar ut fullt csn lån

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

lovar dig att när du lägger dig till sängs för första gången i din egna lägenhet där du själv ställer och styr allt kommer de där 5000kr i månaden kännas sjukt värt det

så var det för mig iaf.

Jag bodde i korridor förra året, med egen kokvrå, halvsunkig men funkade. Finns ju helt klart för och nackdelar.

Jag funderar att köpa bostadsrätt utanför staden jag pluggar, och pendla med buss 20 min enkel väg. En tvåa går på typ 700k, med avgift på under 3000 utan belåning inom föreningen i princip. Kommer antagligen jobba i den staden utanför efteråt också vilket ju är lockande, gångavstånd till jobbet liksom. Däremot är det ju inte lika kul att försöka trixa sig hem kl 02 från något kårhus via buss…

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag hade definitivt sålt bilen om möjligt. Men ärligt talat pallar jag inte åka 90 min buss till skolan enkel väg, bilen får vara en avvägning där, lägger 2000/månaden på diesel och 500 försäkring.

Helt ok om du väljer bil, men det kostar mer än diesel och försäkring, bara så att du vet. Ofta underskattar man kostnaderna för en bil.

Jag själv räknar inte på vad min bil kostar mig. Det blir för jobbigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Helt ok om du väljer bil, men det kostar mer än diesel och försäkring, bara så att du vet. Ofta underskattar man kostnaderna för en bil.

Jag själv räknar inte på vad min bil kostar mig. Det blir för jobbigt.

Jo så är det såklart, men jag försöker skruva själv om det är enkla saker, tex bromsar, glödstift och multirem har jag bytt billigt

Visa signatur

Permalänk

Hur för ni över pengar från banken till era nätmäklare? Till vilka konton för ni över pengar till? Känner inte för att föra över en bunt med pengar till ISK kontot nu i och med nya skattesatsen för ISK nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur för ni över pengar från banken till era nätmäklare? Till vilka konton för ni över pengar till? Känner inte för att föra över en bunt med pengar till ISK kontot nu i och med nya skattesatsen för ISK nästa år.

Till ett sparkonto+ på avanza, därefter en intern överföring.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bara ISK. Skiter i att det kostar. Betalar för smidigheten, orka aktiekonto...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Månadssparandet går varje månad och då strax efter löning, då går pengarna in direkt på ISK för de har ju redan ett syfte. Ser ingen vits med att förskjuta det ett par dagar så att det kommer efter månadsskiftet.

Ska jag inte använda pengarna hos nätmäklaren så ska pengarna inte vara där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte alls vad du menar nu. Skall du köpa aktier/fonder för pengarna genom ett ISK så kommer du inte inte skatten. Vad är ditt syfte med att föra över pengar till en nätmäklare? Använder du vanligt depåkonto eller ISK eller kapitalförsäkring?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag förstår inte alls vad du menar nu. Skall du köpa aktier/fonder för pengarna genom ett ISK så kommer du inte inte skatten. Vad är ditt syfte med att föra över pengar till en nätmäklare? Använder du vanligt depåkonto eller ISK eller kapitalförsäkring?

Japp föra över pengar till nätmäklare, pengar som jag inte kommer använda direkt för att köpa aktier utan ska ligga där tills jag köper aktier. Jag vill inte betala skatt på dem.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Japp föra över pengar till nätmäklare, pengar som jag inte kommer använda direkt för att köpa aktier utan ska ligga där tills jag köper aktier. Jag vill inte betala skatt på dem.

Låter som att du inte ska ha pengarna hos nätmäklaren om du inte ska använda pengarna.
Om du tvunget måste ha pengarna hos nätmäklaren så får du själv avgöra vart pengarna ska landa, tror det är ytterst få som ens har en tanke om detta då det inte finns någon direkt fördel att "ha pengarna hos nätmäklaren" men inte använda pengarna.

Visa signatur