Byte från ISO 88 nordisk till US/UK keycaps på Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Byte från ISO 88 nordisk till US/UK keycaps på Varmilo VA88M

Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd hur jag bäst (och gärna billigt 😛) ändrar från ISO 88 nordisk till UK/US keycaps på mitt Varmilo VA88M (https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/va88m-charcoal...). Jag är mycket nöjd med skrivkänslan, struktur på keycaps och ljudet men stör mig rätt mycket på den svenska layouten. Skriver till 99 % med US layout.

Rent strikt behöver jag bara byta ut alla tangenter som skiljer sig så att keycapsarnanana stämmer med min layout, men jag kan tänka mig att köpa ett helt "kit". Det behövs ju dock inte förutom för att få till en snygg look om jag endast byter några keycaps.

Var/hur köper jag bäst det jag vill ha?

Ytterligare önskemål och tankar.

- Jag gillar nuvarande look men hade samtidigt gillat att ha ljusa tecken mot mörka tangenter då det kan vara lite svårt att se texten i dunkelt ljus (vet troligen var alla tangenter sitter efter 30+ års datoriserande men kollar ända ned ibland...) Mörk text mot mörk keycap är kanske lite fräckt men också ganska korkat om syftet är att kunna se vad det står...
- Tangentbordet är bakgrundsbelyst men pga PBT keycaps ser man inte ljuset igenom ändå. Är det ett problem med att byta till billigare keycaps så att det lyser igenom? Blir ljuset månne för starkt?

Tankar, kommentarer?

/Mathias

Permalänk
Medlem

Då behöver du ett va87n till att börja med. Det sitter ett ISO PCB/plate på ditt va88

Permalänk
Medlem

Tack!

Inser efter lite koll nu att jag inte kan skriva UK/US layout då de skiljer sig 🙂 US är det är det jag vant mig vid ser jag nu. Och ISO och US går kanske inte ihop alls. Tror dock inte jag vill ha ANSI, kommer nog att störa mig på storlek och placering på Enter...

Permalänk
Medlem

UK går bra då det också är ISO, bara att köpa nya keycaps.
De flesta set passar till TKL då det är standardstorlek på tangenterna.

Visa signatur

i7-8700k | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad jag troligen behöver, inser jag efter mer surf, är att köpa ett subset av ANSI/US, dvs nummerraden samt klustret runt de svenska/nordiska tangenterna. Man kan ju gå all in ANSI så klart och byta tangentbord helt...

Permalänk
Medlem

Tror ni att dessa keycaps skulle passa rent fysiskt? (huruvida det är snyggt eller inte kan ni överlåta till mig att bestämma 🙂 )

https://www.amazon.se/Konfigurerar-knappsatser-g%C3%B6r-det-s...

Permalänk
Medlem

Ser så ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Tror ni att dessa keycaps skulle passa rent fysiskt? (huruvida det är snyggt eller inte kan ni överlåta till mig att bestämma 🙂 )

https://www.amazon.se/Konfigurerar-knappsatser-g%C3%B6r-det-s...

Liknar det ANSI Varmillo Keycaps set jag köpte för några år sen till mitt ANSI Ducky Shine 3 (dock bara 104 keycaps set, mitt Ducky Shine 3 är 108 keys). Ducky Shine 2 - 6 ANSI/ISO/UK/Nordic har standard bottenrads mått.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.