Permalänk

[Löst] Varför har inte Telia Wifi 6?

Hej!

Jag har nyligen flyttat från hyreslägenhet med inkluderat 1000/1000-WiFi där jag inte behövt bry mig om någonting till hus, där jag tvingats tillgodogöra mig åtminstone en grundläggande kunskap om hur nätverk fungerar. Jag har tecknat 250/250 med Telia och fått deras router som de alltid skickar med (https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...). De skriver att "Den senaste tekniken ger Wifi-routern maximal prestanda" men det verkar ju vara fullkomligt skitsnack då den inte har 802.11ax (Wifi 6).

Hjälp mig förstå nu men jag trodde Wifi 6 var standard idag? Även Inets billiga routrar har det. Det är mer än 3 år sedan det lanserades och innebär massa bra fördelar. Inte minns energifördelarna verkar ju väldigt relevanta med hänsyn till dagens elpris. Är det då inte väldigt fräckt att skriva att man använder senaste tekniken? Bör jag klaga på Telia och be dem skicka mig en som håller det de utlovar? Eller är de påstådda fördelarna med Wifi 6 överdrivna?

Tack på förhand!

EDIT: länken var inaktuell, deras nya router har tydligen Wifi 6 så min fråga är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Hej!

Jag har nyligen flyttat från hyreslägenhet med inkluderat 1000/1000-WiFi där jag inte behövt bry mig om någonting till hus, där jag tvingats tillgodogöra mig åtminstone en grundläggande kunskap om hur nätverk fungerar. Jag har tecknat 250/250 med Telia och fått deras router som de alltid skickar med (https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...). De skriver att "Den senaste tekniken ger Wifi-routern maximal prestanda" men det verkar ju vara fullkomligt skitsnack då den inte har 802.11ax (Wifi 6).

Hjälp mig förstå nu men jag trodde Wifi 6 var standard idag? Även Inets billiga routrar har det. Det är mer än 3 år sedan det lanserades och innebär massa bra fördelar. Inte minns energifördelarna verkar ju väldigt relevanta med hänsyn till dagens elpris. Är det då inte väldigt fräckt att skriva att man använder senaste tekniken? Bör jag klaga på Telia och be dem skicka mig en som håller det de utlovar? Eller är de påstådda fördelarna med Wifi 6 överdrivna?

Tack på förhand!

De allra flesta som beställer har ingen aning om detta och skulle heller inte märka någon skillnad. Alla som har lite koll skaffar ändå en egen router som är bättre på alla punkter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Kabel är standard och wifi är ett otyg men det finns inget som hindrar dig att använda den utrustning du vill om du inte är nöjd med apparaten som ingår.
Försök undvika wifi så långt det går så får du bäst prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Insert random produkt och det går att klaga på den om man letar efter brister. iPhone 14 Pro Max dataöverföring med kabel ligger väl i hastigheter runt en Android från 2010 eller liknande?

Så ordet senaste går alltid diskutera. Jag tror att den stora skaran använder den routern som medföljer och byter inte före de av telia får en ny. Det finns dock många som har behov av väldigt mycket bättre täckning, men då får de skaffa ett mesh system eller liknande som blir mycket dyrare.

Permalänk
Avstängd

Det har dom på sin Sagemcom te.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabel är standard och wifi är ett otyg men det finns inget som hindrar dig att använda den utrustning du vill om du inte är nöjd med apparaten som ingår.
Försök undvika wifi så långt det går så får du bäst prestanda.

Så mycket annat som behöver Wifi, du kan inte koppla in kabeln i telefonen eller surfplattan. Bra Wifi har även Bluetooth.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

För det första är det inte deras senaste router (F1) som du länkar till. Den har Wifi 6.
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

För det andra ska man undvika, eller brygga, operatörens router då den begränsar din möjlighet. Om det nu är så att du behöver göra några andra inställningar än att byta lösenord.

För det tredje så kör man inte wifi hemma mer än nödvändigt. Bor man dessutom i hus bör man nog ha accesspunkter som komplement/alternativ till routern.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Hej!

Jag har nyligen flyttat från hyreslägenhet med inkluderat 1000/1000-WiFi där jag inte behövt bry mig om någonting till hus, där jag tvingats tillgodogöra mig åtminstone en grundläggande kunskap om hur nätverk fungerar. Jag har tecknat 250/250 med Telia och fått deras router som de alltid skickar med (https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...). De skriver att "Den senaste tekniken ger Wifi-routern maximal prestanda" men det verkar ju vara fullkomligt skitsnack då den inte har 802.11ax (Wifi 6).

Hjälp mig förstå nu men jag trodde Wifi 6 var standard idag? Även Inets billiga routrar har det. Det är mer än 3 år sedan det lanserades och innebär massa bra fördelar. Inte minns energifördelarna verkar ju väldigt relevanta med hänsyn till dagens elpris. Är det då inte väldigt fräckt att skriva att man använder senaste tekniken? Bör jag klaga på Telia och be dem skicka mig en som håller det de utlovar? Eller är de påstådda fördelarna med Wifi 6 överdrivna?

Tack på förhand!

Den verkar ligga runt 10W vid load vid en snabb googling, skulle gissa på att det kanske finns en Watt eller två max att spara på en ny WiFi 6 router. Så har du inget specifikt behov av WiFi 6 i övrigt så hade jag inte orkat med att skicka fram och tillbaka. Hur har du tänkt koppla dina enheter?

Permalänk
Medlem

F1-routern som Telia anger som standard när jag tittar verkar ha Wi-Fi 6, så du får nog klargöra din kritik.

Ja, Wi-Fi 6 har begränsad nytta i ett hemnätverk med relativt få samtidigt aktiva enheter. Därmed inte sagt att man inte ska välja det om man kan. Fördelarna kan hur som helst bara realiseras i proportion till andelen enheter som har Wi-Fi 6, resterande enheter måste ändå hanteras bakåtkompatibelt.

De enheter (router-PCIe-kort) som jag tittat på har haft klart högre energiförbrukning för Wi-Fi 6 än motsvarande Wi-Fi 5. Om det finns någon fördel så är det antagligen för att den totala konstruktionen är på nyare process, men att bygga energieffektivt är ju inte elektronikbranchen speciellt bra på när det gäller enheter som är anslutna till elnätet. Om du har någon länk som kvantifierar Wi-Fi 6s påstådda effektivitet så är jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Så mycket annat som behöver Wifi, du kan inte koppla in kabeln i telefonen eller surfplattan. Bra Wifi har även Bluetooth.

Vad menar du med detta?

Permalänk
Medlem

Deras WiFi-6-router diskuteras ju här i forumet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1668582

Skrivet av Ykalon:

Så mycket annat som behöver Wifi, du kan inte koppla in kabeln i telefonen eller surfplattan. Bra Wifi har även Bluetooth.

(Min fetning)

Klart du kan! Har de USB finns adaptrar.

Permalänk
Skrivet av KAD:

F1-routern som Telia anger som standard när jag tittar verkar ha Wi-Fi 6, så du får nog klargöra din kritik.

Ja, Wi-Fi 6 har begränsad nytta i ett hemnätverk med relativt få samtidigt aktiva enheter. Därmed inte sagt att man inte ska välja det om man kan. Fördelarna kan hur som helst bara realiseras i proportion till andelen enheter som har Wi-Fi 6, resterande enheter måste ändå hanteras bakåtkompatibelt.

De enheter (router-PCIe-kort) som jag tittat på har haft klart högre energiförbrukning för Wi-Fi 6 än motsvarande Wi-Fi 5. Om det finns någon fördel så är det antagligen för att den totala konstruktionen är på nyare process, men att bygga energieffektivt är ju inte elektronikbranchen speciellt bra på när det gäller enheter som är anslutna till elnätet. Om du har någon länk som kvantifierar Wi-Fi 6s påstådda effektivitet så är jag intresserad.

Tack så mycket för ditt svar, KOD! Jag läste detta på Intels hemsida:
"Another forward-facing development incorporated into Wi-Fi 6, Target Wake Time (TWT), has the ability to potentially increase battery life on some devices.

This technology allows for more efficient communication between your router and device regarding when to sleep or wake up. By effectively communicating with the device’s Wi-Fi radio and only activating it when it needs to be awake, your device will spend less time and energy searching for a wireless signal.

This can enhance battery life."

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

För det första är det inte deras senaste router (F1) som du länkar till. Den har Wifi 6.
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

För det andra ska man undvika, eller brygga, operatörens router då den begränsar din möjlighet. Om det nu är så att du behöver göra några andra inställningar än att byta lösenord.

För det tredje så kör man inte wifi hemma mer än nödvändigt. Bor man dessutom i hus bör man nog ha accesspunkter som komplement/alternativ till routern.

Tack till er som påpekat detta! Mycket riktigt verkar det vara denna jag fått och inte den jag länkar till. Lustigt att den jag länkade till var första resultatet jag hittade vid sökning på "Telia router" och att den fortfarande ligger uppe utan notering om att ha ersatts.

Jag tar tillbaka mitt klagomål, Telia har visst hängt med trots allt!

Permalänk
Medlem

98% av kunderna har ingen aning om vad en trådlöst standard är, så länge Instagram och Netflix fungerar är allt frid och fröjd. De kan i princip skicka med vad som helst.

Har man någon som helst intresse av funktion & finess så skaffar man egen utrustning som man vet kan och levererar.

Permalänk
Medlem

Telias "WiFi-6" router är bedrövlig och åkte ut efter bara en vecka här hemma (tecknade i November) då den bestämde sig för att starta om/tappa anslutningen mot alla trådlösa enheter hela tiden. Kopplade in min egna WiFi-6 router och min lite dummare asus som AP istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB