AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem

Asus TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition HDMI 3xDP 24GB på prisjakt. Går att hitta via google. Ej om man söker på sajten.

Tror jag såg en icke OC model tidigare. Men orkar inte leta rätt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grafen och tabellen motstrider ju varandra?

Eftersom de visar 2 olika saker så...nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Det var ett waterforce kort, så räknas väl kanske inte.

Varför skulle det inte räknas ? vattenkylda kort från fabrik brukar väll vara dyrar en vanlig med luft kylning ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför skulle det inte räknas ? vattenkylda kort från fabrik brukar väll vara dyrar en vanlig med luft kylning ?

För det kostar väl typ 2-3k också att köpa vattenkylningskit osv? Gjort för entusiaster var min tanke.

Permalänk
Medlem

Trevligt med något mer rimlig pris i förhållande till prestanda. Återstår att se om bättre drivrutiner kan ge bättre resultat. Tyvärr läser folk oftast de första recensionerna, även om läget är annorlunda 6 månader senare. Samtidigt, för folk som kan lägga 5 minuter för att hitta och applicera en enkel Manuel OC så kan man få 5-12% högre fps av en 4080 medans det verkar inte finnas så mycket mer att hämta från AMD korten. Får se om partnerkorten är bättre. Jag får inte riktigt ihop hur AMD korten kan hålla vettiga temps trots mindre kylare. Kanske partnerkorten had nvidia liknande kylare och ännu bättre temps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Lär inte finnas många som vill köpa det heller
Skulle kommit för minst ett år sedan för att vara intressant.

Det är väl klart att folk är intresserade.
Det mäter sig med 4080 iaf i spel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Sitter med ett meshify C med trista GPU utrymmet på max 310mm med fläktar i fronten (inet säger 315 men inte vad jag lyckats mäta i burken) och att 7900 xtx inte är så långt är en av fördelarna för mig men verkar som alla andra versioner är betydligt större än AMDs egna, någon som vet om det finns någon av partner-korten som inte är över 310?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Asus TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition HDMI 3xDP 24GB på prisjakt. Går att hitta via google. Ej om man söker på sajten.

Tror jag såg en icke OC model tidigare. Men orkar inte leta rätt på det.

Det var ett av korten som dök upp på Komplett men som sen togs bort ja.

Permalänk
Medlem

Aggressiv fläktkurva och låter för mycket, inget köp denna gång. Hoppas det kommer tystare modeller.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Alphahanne:

Och nvidia gör inte likadant?

Jag besvarade en direkt fråga, men ska vi fjanta oss med whataboutism gjorde Nvidia samma sak med Geforce RTX 3000-serien. Från AMD:s sida har det pågått i generationer. Båda har gjort fel, men den ena har ett betydligt sämre track record och mer att bevisa i min bok.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Inet said they go up for them at 3 wonder why komplett is doing it so early / Also wonder if there will be partner cards up is well

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Till dess att AMD motbevisar mig litar jag inte på deras prissättning. För många lanseringar har de satt ett MSRP som i praktiken inte går att hålla.

  • AMD till partnertillverkare: "Här har ni GPU med bundlat GDDR6-minne. Priset är 699 USD och MSRP är 579 USD"

  • Partnertillverkare: "Men det kan inte stämma, då går vi ju med förlust."

  • AMD: "MSRP är 579 USD."

  • Distributörer och återförsäljare ska givetvis också ha en marginal, som till skillnad från common belief inte är hög utan oftast är ensiffrig.

AMD subventionerar ett begränsat antal grafikkort som håller MSRP, "lanseringspriser", och kommunicerar till den arga mobben när nästa batch kommer att de inte har någon kontroll över vilka priser partnertillverkare, distributörer och återförsäljare sätter ... OK.

/rant, men jag tror det när jag ser det och hoppas så klart att de bryter med tidigare mönster.

Vi alla minns hur de körde med Vega när de körde introduktionspriser på Komplett. det var riktigt fult av AMD. Skulle priserna skjuta upp runt 16000 kr för XTX-modellen för tredjepartsmodellerna skulle det inte vara någon som helst gagn för AMD. Jag tror inte AMD har något utrymme för någon prishöjning.

Skulle det vara så kommer AMD inte sälja ett endaste kort och RTX 4080 hade varit det bästa valet då det är överlägset vid den prispunkten, snålare, bättre RT, Cuda. Nvidia har också råd att sänka priset på RTX 4080 när de introducerar RTX 4070 Ti vid CES. Skulle pressa AMD ganska mycket.

XTX skulle egentligen kosta 899 dollar inte 999 dollar som det gör nu. XT-modellen vid 799 dollar. AMD har råd, de har bra utrymme att sänka priset något för dessa kretsar. Jag har läst att de har rätt så bra marginal på Navi 31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movit:

Aggressiv fläktkurva och låter för mycket, inget köp denna gång. Hoppas det kommer tystare modeller.

Håller med men du kan ju alltid själv sätta fläktkurvan. Det finns ju marginal på temperaturen så en mildare fläktkurva bör funka utmärkt. De går ju onödigt svalt med stock kurvan.

Sen så är ju spoltjutet såklart mindre kul..

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ett 4090 ger ju inte så många fler fps I spel i 4k än ett XTX. Ca 13 till 20 mer fps och 10.0000 kronor mer än ett XTX.

Fast detta säger ju inte så mycket, hur långt är ett snöre?
20 fps kan vara lite (om hoppet är från 200 till 220) eller stort (om hoppet är från 40 till 60).

Det är det som gör Sweclockers prestandaindex så bra; även om det är ett genomsnitt av genomsnitt och därmed kanske inte är applicerbart i just spel X, så ger det ändå en översikt, och där är RTX 4090 ca. 27% bättre än RX 7900 XTX i 4K.

Värt det för vissa, inte värt det för andra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag besvarade en direkt fråga, men ska vi fjanta oss med whataboutism gjorde Nvidia samma sak med Geforce RTX 3000-serien. Från AMD:s sida har det pågått i generationer. Båda har gjort fel, men den ena har ett betydligt sämre track record och mer att bevisa i min bok.

Du måste ända hålla med om att detta ser bra ut . Stämmer det så är inte Nvidia 4080 199 dollar dyrare utan snarare 350-400 dollar . https://wccftech.com/xfx-radeon-rx-7900-xtx-7900-xt-merc-310-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Varför pratar alla om bra pris. Kommer vara 16 tusen minst...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Samma kan säga om inbitna Linux fanns. "Linux kommer ta över som OS för PC spelande".
(Detta va 25 år sedan)

Skulle man få en krona för varenda gång man hört att en standard allt skall ta över den andra om 20 år så hade man inte behövt jobba.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Asus TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition HDMI 3xDP 24GB på prisjakt. Går att hitta via google. Ej om man söker på sajten.

Tror jag såg en icke OC model tidigare. Men orkar inte leta rätt på det.

Finns fortfarande på norska komplett:

https://www.komplett.no/product/1221413

och även referensmodeller från ASROCK:

https://www.komplett.dk/product/1221817

Spännande...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Som väntat, inte mycket att jubla åt och de lär knappast öka sina 2 procent av marknads andelar!

Som vanligt är nVidia det enda valet och det är bara att vänta in mellan klassen.Förutom överlägsen prestanda är ju drivarna alltid top notch, och nVidia gav just en känga till AMD - usla drivare, över på Wccftech att läsa!

Enda som kan ge oss kunkurens IMO, är Intel. Så bara hoppas de lyckas framöver!

Yes. Alltid bra drivrutiner var det ja. Om man räknar bort de ofantligt många buggarna som fanns i drivrutinerna som släpptes kort efter att MW2 släpptes. De var så trasiga att tom. Nvidias egna community-ansvariga sa åt folk att nedgradera till en tidigare drivrutin för att de bokstavligen inte kunde fixa dessa drivrutiner.

Och då har jag skall jag inte prata om de problem jag hade med mitt gamla GTX 970 som blev nästan oanvändbart i två månader för att Nvidia riktigt misslyckats med de drivrutinerna. Eller det faktum att i omgångar haft problem med drivrutiner som bokstavligen gjort att kort kokat.

Det är en seglivad myt att Nvidia har bara haft bra drivrutiner och AMD är värdelösa på dem.. och detta baseras oftast på stenhård cherrypicking från vissa forumstrådar. I verkligheten har AMD och Nvidia turats om att ha drivrutinsproblem.

Skrivet av DasIch:

Med tanke på hur långt efter AMD är hade priserna behövt vara bättre.

Det påståendet kan kräva en definiering. Vad är exakt AMD "Långt efter" Nvidia på egentligen? Prestandan är ganska snarlik i de flesta spel och där de skiljer sig markant så är det klara mjukvaruproblem och inte hårdvaruproblem som är orsaken.

Skrivet av DasIch:

Nej, de är sämre. RT-prestanda ligger en generation efter och de har ingen motsvarighet till DLSS 3. Utöver det har de inget som kommer i närheten av CUDA och de saknar SPS för VR. Det är endast ren rastreringsprestanda som ser bra ut, men det är det enda man har att komma med så... ja, då ligger man faktiskt långt efter.

AMD är bokstavligen en generation efter. DLSS 3 är lite roligt att du nämner med tanke på den smörja DLSS 3 är just nu och AMD har något liknande i FSR. Resten håller jag delvis med om.. men då kommer ju frågan.. Vilken användning har dessa för den genomsnittliga konsumenten? SPS är ju en sådan sak men annars?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur XTX fick "Utmärkt energieffektivitet". Vad jag förstått så är de betydligt sämre än nVidas kort som släpptes för flera månader sedan.
https://youtu.be/t3XPNr506Dc?t=80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag fattar inte hur XTX fick "Utmärkt energieffektivitet". Vad jag förstått så är de betydligt sämre än nVidas kort som släpptes för flera månader sedan.
https://youtu.be/t3XPNr506Dc?t=80

Om du vill ha svar på det så finns ju energieffektivitet som en del i recensionen. Den ligger ju som grund för betyget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har hört detta i över 30 år.
Det klingar ganska falskt när litografitekniken kryper långsamt, långsamt uppför exponentialfunktionen och inte ens grafikkort som drar flera hundra watt klarar av det - samtidigt som marknaden anammar mobila lösningar, och desktopsystem är en krympande nisch.

Om man kommer med det påståendet idag, så får man prestera en tidpunkt och en prislapp, så att det finns något substantiellt att skjuta ner.

Ingen med någon som helst kunskap om rendering har påstått att realtidsraytracing är bakom dörren, inte nu heller men ditt resonemang bygger på att man fortfarande också rastrerar, poängen är väl att nå till ett skifte när rastrering är obsolet. Som alltid, det beror ju på vad du renderar. "Det går inte att spela FPS på 4k" och liknande påstås mest hela tiden, Halo Infinite flyter på bra i 120 FPS med dynamisk upplösning upp till 4k på en Xbox Series X, som med dagens mått mätt har kass prestanda. Sker renderingen med Raytracing finns det ju helt nya möjligheter till artificiell uppskalning, tror det finns mycket potentiell tekniker som inte får plats pga klassisk rendering. Olika "tjocka" rays, olika sätt att beräkna tomrum mellan rays etc. Inte snart men jag tror att ren raytracing kräver att man inte tänker i legacybanor som ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Den här var lite oväntad

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om du vill ha svar på det så finns ju energieffektivitet som en del i recensionen. Den ligger ju som grund för betyget.

Jag var ju lite sarkastisk eftersom det inte finns en statisk last som alltid genererar samma prestanda, videon jag länkade visade just det. Så nej, det sweclockers kom fram till kan möjligen stämma (av slump) men metoden är fel. Metoden från kanuckerna framgår inte och behöver inte vara bättre men ger ett helt annat resultat.

Garanterat magstarkt att kalla dessa kort för energieffektiva oavsett metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu för första gången på länge börjar det hända saker och tekniken börjar komma ikapp. Alla filmer du ser kör CGI med raytracing tekniker det är därför det ser så bra ut.
Så det kommer men man vet inte när helt enkelt. beror helt på om de upptäcker nya genvägar eller tekniker som ändrar spelplanen helt.
Inget är hugget i sten och inget är speciellt planerbart eftersom saker kan hända som ändrar "spelplanen" helt.

Den raytracing som används i film är ju inte riktigt samma sak då varje bildruta renderas var för sig, inte i realtid.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag besvarade en direkt fråga, men ska vi fjanta oss med whataboutism gjorde Nvidia samma sak med Geforce RTX 3000-serien. Från AMD:s sida har det pågått i generationer. Båda har gjort fel, men den ena har ett betydligt sämre track record och mer att bevisa i min bok.

Jag reagerade på tonen i ditt svar där du fick det framstå som det var ett unikt beteende, inget annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD är bokstavligen en generation efter. DLSS 3 är lite roligt att du nämner med tanke på den smörja DLSS 3 är just nu och AMD har något liknande i FSR. Resten håller jag delvis med om.. men då kommer ju frågan.. Vilken användning har dessa för den genomsnittliga konsumenten? SPS är ju en sådan sak men annars?

Inget fel på DLSS 3. Men visst kan man sitta och grina om DLSS tillkortakommanden när ens AMD-kort drar runt en tyngre titel med RT ON i 30fps. På tal om det kommer det fler titlar som nyttjar RT och det ser allt bättre ut, trots att vissa lever i förnekelse och bara ser rastreringsprestanda. CUDA är intressant för alla som vill använda grafikkortet för exempelvis videoredigering eller 3D-rendering. Sånt är är rätt populärt nuförtiden.

Det enda AMD är bra på här är ren rastreringsprestanda och ett lite mer sansat pris (den prisskillnaden lär dock inte stå sig länge om dessa kort säljer bra). På allting annat är de utklassade. Här kan man ju stoppa huvudet i sanden och låtsas som att rastreringsprestanda är det enda som betyder någonting, samtidigt som Nvidia ökar ledningen och säljer fler kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom de visar 2 olika saker så...nej?

Missade "RT'

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag ville kolla in priserna men de listas inte i någon butik…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk