Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ethernet saknar giltig ip konfiguration

Permalänk

Ethernet saknar giltig ip konfiguration

Ny tråd i känt ämne…
Sonen har en gamingdator från Inet. Nyinflyttade sedan ett par veckor. Telia som leverantör av fiber, installation av Transtema, SKB som hyresvärd.
Moderskeppet (mediaomvandlaren finns i separat elskåp med uttag till resp rums ”socket”)
Fungerade med kabel från socket till datorn i dryga veckan, sedan borta. Ovan felmeddelande kom.
Provat datorn utanför bostaden, fungerar med kabel. Provat i annan socket i huset, fungerar ej. Provat annan dator i samma socket, fungerar.
Återställt nätverkskortet, uppdaterat drivrutinerna, återställt winsock katalogen m m men det lirar inte. Wifi fungerar som det skall.
Har tv + en router (Telia) kopplad i annat rum till varsitt uttag i socket och det fungerar utan anmärkning.
Tar tacksamt emot hjälp och gärna på en nivå där t o m jag kan förstå….tiden har sprungit ifrån mig.
Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte koppla datorn i tjänstefördelaren utan den ska kopplas in på routerns lansida annrs blrir det som du märker adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltid routern först av säkerhetsskäl samt samma fel som ni nu har.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casalupino:

Provat annan dator i samma socket, fungerar.

Ovanstående två inlägg är generellt bra och korrekta, men de ger ingen förklaring till det jag citerar. Det kommer inte jag heller göra, det bli för mycket spekulation och är inte heller direkt relevant till hur du löser problemet.

Om vi antar att alla enheter fungerar normalt (du har undvikit att sabba dem med ditt pillande), så bör du köpa en billig 1 Gbit/s switch och sätta efter routern. Ska kosta hundralappar. Switchen bör vara placerad i mediaskåpet medan routern bör vara placerad i ett centralt rum för att ge bra WiFi-täckning.

Du kopplar alltså från mediaomvandlaren ut till ett dubbeluttag (till exempel TV-rummet) till routerns WAN-port och sedan tillbaka från en LAN-port på routern till mediaskåpet och switchen, varifrån du kopplar ut till övriga rum, bland annat den stationära datorn. I rummet med routern kan du koppla in fler enheter (TV:n) i tomma LAN-portar på routern.

Permalänk
Medlem

Gör så här. Innan patch panelen så kan du med fördel sätta en switch.

Permalänk
Medlem

@Engann, din bild borde sitta på insidan av varje mediaskåp så folk slipper ha dålig signal eller köra slut på IP-adresser.

Permalänk

Eureka!
Tack för hjälpen, nu lirar det igen👍. Jag håller med, bilden borde copyright skyddas!

Permalänk
Medlem

Haha, slängde ihop den lite snabbt idag. Men kul att den kom till användning!