Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Gick väldigt trögt igår när jag provade.
3080
3840x1600
RT High
DLSS Quality

Sänker jag till DLSS Balanced så är det väl spelbar fps.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Absoluta favoritspelet någonsin. Dock spelade jag det på PS4 och kör gärna igenom det ytterligare en gång, speciellt DLCx2. Min fråga: Är den senaste uppdateringen någonting för oss som inte tänkt spela med RT? Någon uppdatering att tala om då?

Kör det i sådant fall med en 5600X och ett 6800 XT i 4k/60. Vad kan jag vänta mig med högre inställningar utan RT?

Jag spelar med 5900x och rx 6800 xt på 4k. Det är absolut värt att spela utan rt. Har ca 80-100 fps i white orchard (utomhus) och mer inomhus. Kör det med fsr på balanced och alla grafikinställningar i ultra+. Ingen hairworks, så klart.

om du får att spelet hackar testa att sänka mushastigheten i spelet till lägsta 0.10 och kör med hardware cursor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lyckade fixa mina W3 problem tror jag.

1) Uppdatera till senaste Nvidia drivers, clean installation.

2) Installera om hela spelet från grunden. Avinstallera, ta bort allt, ta bort gamla folders (spara savegames separat), starta om datorn, installera på nytt.

3) I windows sökfält på skrivbordet skriv "settings", sedan skriver du "gpu". Se till att "hardware-accelerated gpu scheduling" är på. Starta om.

4) I witcher 3 inställningar se till att du kör med Display Mode "Fullscreen"

Nu verkar det funka bra.

4080 TUF + 12900K + 3440x1440 ger ca 115-120fps ute i skogen på RT Ultra. 99% GPU användning som det ska vara, innan låg det på typ 60% och DLSS gick inte att aktivera.

Måste testa lite mer senare ikväll, inte säkert att jag vill spela såhär för DLSS3 är såklart fusk, måste testa hur det funkar i städerna och när man slåss lite. Men jäkligt snyggt blev iaf.

Det var våldsamt bra. Då har du det dubbla ca. Men jag har inte aktiverat HAGS.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Märker knappt nån skillnad i prestandaläget. Med RT är det ospelbart, gissningsvis 15 fps (PS5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju i princip emulering så som jag förstår det?

Detta har varit under utveckling i över ett år. Varför behövde de göra sådana här fulhack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Testa gärna i Novigrad och återkom. Då det är det mest krävande området i spelet

Hos mig är det ingen större skillnad i Novigrad. Några fps lägre men bara vid ett enstaka tillfälle hamnade den under 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis detta jag är kom hit för. Jag har spelat 3 timmar och är så sjukt besviken. Undrar vad fasen folk talar om? GOTY? Best ever?
Fasen, jag tycker ärligt talat det är skit än så länge.

Det man alltså hunnit med på 3 timmar:

* 50% av tiden har spenderats i diverse trötta, intetsägande cut-scenes
* Stor del av dessa var en tutorial. Fattar inte varför det alltid ska vara tutorial i spel. Tryck på O för att hoppa och X för att slåss. No shit?
* Det ”episka” äventyr jag än så länge hunnit med är:
- Rida runt på en häst
- Dödat ett par vargar i 2 olika quests
- Dödat nån sorts flygande fä, som gick ner hur lätt som helst trots att jag öht inte hade koll på kontrollerna
- Dödat några fyllon i en barfight

* Gällande storyn:
Totalt intetsägande story om att nån halvnaken stekare i ett badkar ska försöka hitta nån gammal flickvän. Man har precis 0 känsla av intresse eller spänning.
När man väl hittat henne, så är det ännu mer cut scenes och nu så ska jag tydligen åka runt och leta efter någon annan tjej, som man då eventuellt vetat vem det var om man spelat 1&2 antar jag...

Dold text

Jämför jag detta med 3 av dom starkaste storydrivna spel jag själv spelat:
Uncharted-serien, Horizon: Zero Dawn, The last of us.
Alla dom spelen, har på 5 minuter fängslat en, man har blivit ledd in i en story riktigt fort där man känner sig delaktig i ”världen” och vill spela vidare för att få se vad som händer.

Tyvärr som sagt, så har ju Witcher 3 på 3 timmar inte kommit dit, och det tråkiga är att man är nära att avinstallera.
Förstår inte att spelmakare inte hajar att man måste fängsla fort, inte hålla på med detta dravel om först en tutorial, och sen ska man börja med en hacka, som sen blir en dolk, som sen blir ett svärd, som sen blir en BFG.... Alla som har någon som helst tidigare erfarenhet av spel riskerar ju att ledsna av tristress innan det kommer igång....

The Witcher är mycket SNACK, SNACK och återigen SNACK med cutscenes. Själva fighterna tycker jag är ok. De är simpel och det är ditt gear som egentligen avgör fighterna, precis som det skall vara. Bråka med en tuffing = Oneshot.
Det är atmosfären och stories man vill åt. Att klicka light eller heavy attack och rulla runt ger inte så mycket. Likt Dark Souls. Medan det sistnämnda bara är svårt för svårts skull.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

5120x1440 RT Ultra och DLSS Quality + Framegeneration. Får 75-ish som lägst i städer och 110 i skogen. Tycker förövrigt att framegeneration känns rejält mycket segare i Witcher3 än i Portal av någon anledning, så kör med handkontroll. (Sen känns det ju lite märkligt hur mycket av FPSn som kommer från bildbehandling snarare än hårdvaruprestanda)

Kör med 4090 strix@stock och 9900k@5ghz

Permalänk
Medlem

Vilken RT-inställning ger mest bang for the buck/är lättast att avstå? Såg någon guide som föreslog att bara ha global illumination påslaget. För mig var Global illumination och ambient occlusion förvalt, resten av.

Permalänk
Medlem

Man måste i princip ha RTX 4000 kort för fps över 100 i 4k. Är väl bara på de man får Frame Generation.

När det är sagt. Använder man DSR faktorer och kör upp upplösningen så ser spelet ordentligt bra ut. Vid 5160X2160 med allt på max och DLSS på quality får jag mellan 65-75 fps. Med frame generation blir spelet klart spelbart.

Ärligt talat så undrar jag om inte Nvidia gör ett stunt av detta för deras DLSS 3.0 med frame generation. Känns som om CD Project Red får skapligt med betalt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Stängde av Rt, och nu flyter det som smör i 4k med mitt 3080,visst Rt kanske är snyggare men tycker det är en nice uppgradering utan det med.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Vilken RT-inställning ger mest bang for the buck/är lättast att avstå? Såg någon guide som föreslog att bara ha global illumination påslaget. För mig var Global illumination och ambient occlusion förvalt, resten av.

GI är klart bäst av dessa. Tyvärr förmodligen det som är mest krävande också. Jag hade nog kört på high settings 1440p och kört med RT på sålänge jag iaf fått 40-50fps. Gärna över 60 såklart. Ett 3070 och uppåt borde klara detta galant? Eller?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Stängde av Rt, och nu flyter det som smör i 4k med mitt 3080,visst Rt kanske är snyggare men tycker det är en nice uppgradering utan det med.

Rt gör minimal skillnad i 4k på 48". Jag har inte jämfört foton men när jag jämför live kan det va placebo.

Stuttret det ger upplevs som att det faktiskt ger sämre bild. Rt är nya heta modet men det bästa är tyvärr för det mesta att bojkotta det. Hade vart intressant testa med nyare cpu och lägre upplösning kanske kommer till sin rätt då.

För mycket realtids beräkningar att genomföra vilket påverkar bildflytet något sjukt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Rt gör minimal skillnad i 4k på 48". Jag har inte jämfört foton men när jag jämför live kan det va placebo.

Stuttret det ger upplevs som att det faktiskt ger sämre bild. Rt är nya heta modet men det bästa är tyvärr för det mesta att bojkotta det. Hade vart intressant testa med nyare cpu och lägre upplösning kanske kommer till sin rätt då.

För mycket realtids beräkningar att genomföra vilket påverkar bildflytet något sjukt.

Eh, vad har 4K med det hela att göra? RT gör ju lika stor skillnad i 720p som i 8K
Har inte installerat TW3 igen ännu (är mitt i en flytt), men när jag kollat jämförelsevideos så är det ju jätteskillnad med all RT på vs all RT av.

T ex denna:
https://www.youtube.com/watch?v=_o59iS_4SHY

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rt gör minimal skillnad i 4k på 48". Jag har inte jämfört foton men när jag jämför live kan det va placebo.

Raytraycing kostar enormt i prestanda, det är känt. Men angående placebo är det egentligen tvärtom. Spel har utvecklats länge utan raytraycing, och utvecklare har lyckats göra realistisk ljussättning, skuggor och reflektioner utan RT. Men egentligen är det alltså de effekterna som är närmast vad man skulle kalla "placebo".

Nu när spel börjar blir CPU-flaskade i lägre upplösningar än 4K får man titta på vad annat GPU-prestandan kan användas åt. RT är ett bra mål enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rt gör minimal skillnad i 4k på 48". Jag har inte jämfört foton men när jag jämför live kan det va placebo.

Stuttret det ger upplevs som att det faktiskt ger sämre bild. Rt är nya heta modet men det bästa är tyvärr för det mesta att bojkotta det. Hade vart intressant testa med nyare cpu och lägre upplösning kanske kommer till sin rätt då.

För mycket realtids beräkningar att genomföra vilket påverkar bildflytet något sjukt.

RT gör jätteskillnad i detta spel. Jag gjorde en liten snutt där jag jämförde de flesta DLSS med RT.

https://youtu.be/9PZf0Bu0cJM

När det är sagt så finns ju prestandan där om man vill. Utan RT men med DLSS på Ultra performance kommer man nära 300 fps i 3440x1440. Men det ser ju ut som skräp

https://youtu.be/C0u-eGW4pas

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag känner mig 200 iq just nu. Laddar ner spelet på origin igen för att få spela utan problem och buggar med senaste 4.00 patchen. Som "TUR" har inte origin den senaste och man kan spela utan problem. O för mig som blev extremt the witcher 3 sugen är det utmärkt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag känner mig 200 iq just nu. Laddar ner spelet på origin igen för att få spela utan problem och buggar med senaste 4.00 patchen. Som "TUR" har inte origin den senaste och man kan spela utan problem. O för mig som blev extremt the witcher 3 sugen är det utmärkt.

Har man steams version kan man aktivera "Classic - (...)1.32" under "betas" så går man tillbaka

Sen undrar jag om jag behöver nya glasögon kanske men tycker inte RT tillför så mycket , kör på med RT off men Ultra+ på typ allt, riktigt snyggt o peppar peppar inga buggar än o bra FPS, men jag väntar lite med att börja spela om storyn o kör vidare med blood and wine som jag aldrig kört klart

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte vad folk håller på med som inte ser skillnad på RT av och på. Det är enorm skillnad med att ha det på. Höjer stämningen otroligt mycket, speciellt när man är nere i grottor och går runt med sin fackla och man ser hur ljus och skuggor slickar väggarna. Får nästan rysningar ibland.
Definitivt värt prestanda-dippen, som jag dock hoppas optimeras inom kort.

Permalänk
Medlem

Vad får ni för prestanda med RT? Har testat både FSR och DLSS med varierat resultat. Använder systemet i min signatur.

Med FSR har jag ganska stadiga 60 FPS i White Orchard med RT och Ultra inställningar. Problemet är att jag får massa ghosting och suddig grafik.
DLSS (balanced) å andra sidan får jag endast 40 - 50 FPS men då är bilden betydligt "renare" än med FSR. Ser inte fram emot Novigrad 😐

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Testa gärna i Novigrad och återkom. Då det är det mest krävande området i spelet

Tycker det är mer krävande ute i skogen än i Novigrad. Det enda som drar ner fpsen ordentligt i Novigrad är antalet NPC men det har med Ultra+ läget att göra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Velen är mycket elakare än Novigrad.

Permalänk
Medlem

Är ju tyvärr bara RTX 4000 som ger prestandalyft då man får DLSS 3.0 Frame generation med det. Hel otrolig prestandahöjare. Tänk om alla spel som körs i DX12 kunde ha det tillägget. Småsvettiga 5160X2160 ultrawide med RT allt på Ultra+, DLSS quality ger 75-90 fps. Med Vsync är det fullt spelbart. Får nästan lust att prova det på Oled i tv-rummet. Enbart frame generation som gör det möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker det är mer krävande ute i skogen än i Novigrad. Det enda som drar ner fpsen ordentligt i Novigrad är antalet NPC men det har med Ultra+ läget att göra.

Testade precis att jämföra lite i Novigrad mellan DX11 och DX12, utan RT men Ultra+ på det som går. Med min 5900x och 3080 i 4k ligger har jag dippar ned mot 40 fps i DX12 och ned mot 60 fps i DX11, något tycks ha gått jäkligt fel med DX12 i detta spel.
RT är bara att glömma med min rigg om man inte accepterar låst 40 fps med enstaka dippar, min 5900x tycks inte klara mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker det är mer krävande ute i skogen än i Novigrad. Det enda som drar ner fpsen ordentligt i Novigrad är antalet NPC men det har med Ultra+ läget att göra.

Så du tycker en sak men erkänner samtidigt att dom högsta inställningarna tar med på prestandan i Novigrad, så vilket är det?

Se nedan skärmdumpar med vanliga ultra (ej ultra+)

Notera GPU användningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

något tycks ha gått jäkligt fel med DX12 i detta spel.

Korrekt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Kan inte ladda sparfilen (precis efter första ghouls dödats) utan ständiga krascher. Känns som det krävs en patch eller femtio.

Permalänk
Medlem

Kan man få Nvidias Performance Overlay utan Geforce Experience?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja jag vet inte vad folk håller på med som inte ser skillnad på RT av och på. Det är enorm skillnad med att ha det på.

Är nog klassiska scenariot där spelets grafik är förskönat i folks minnen.

Denna video nedan jämför varje visuell förbätting individuellt

Skrivet av Halldin:

Kan inte ladda sparfilen (precis efter första ghouls dödats) utan ständiga krascher. Känns som det krävs en patch eller femtio.

Har du ljussättningsmod installerat? Dessa triggar kraschar väldigt enkelt just nu.

Skrivet av Halldin:

Vilken RT-inställning ger mest bang for the buck/är lättast att avstå? Såg någon guide som föreslog att bara ha global illumination påslaget. För mig var Global illumination och ambient occlusion förvalt, resten av.

GI ger störst visuell skillnad, efter det följer reflektioner men är väldigt situationsbaserat medans GI förbättrningarna ser man i stort sett hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Vart tyvär en riktig bajsmacka denna uppdatering, kraschar varje gång precis efter Ciri halshuggit dummyn.