Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Olika verklighetsuppfattning, hur hade mina grannar överlevt i vanliga världen?
Bor i hyresrätt, folk tar in mängder med cyklar i korridorerna. På så sätt minskas stöldrisken och de har en varm och skön cykel när de ska ut. Det blir märken på väggar och golv efter detta. Och hyresvärden har klagat på det ena och andra. Någon klottrade att hyresvärden var en skitstövel, skrev något att du tror att du är något för du äger stället, men vi bor faktisk här...
Likaså parkeringen. Det finns några få som betalar extra för ström till bilen. De får betala fastpris alla 12 månader för detta, men det jämnar ut sig på vintern när de använder det. Men vad gör mina grannar? Jo de har kopplat förgreningskontakter och förlängningssladdar så flera kan dela på det. Och de säger något att en person betalar för att ta ström och den har rätt att ta hur mycket ström den vill och dela med alla. Och detta gäller även nu när strömmen är så dyr. Många av dessa har bensin/diselvärmare i bilen med timer, så de kan fixa varm bil själv, men de sparar pengar genom att få hyresvärden betala för elen.

Jag undrar hur dessa grannar hade överlevt om de bodde i ett annat land? Och nej, det är "urspungssvenskar" som beter sig på detta sätt. Så misstolka inte vad jag syftar att de ej hade klarat sig på ett annat ställe.

Cyklar i korridorerna kan strida mot brandskyddsreglerna.
Folk här ställde in lite allt möjligt här förr. De hade kontroll och inte ens en sopkvast fick stå under trappan fastän det inte ens är ett utrymme där man kan gå pga ifall det brinner skall alla vägar vara fria så de fick nedslag på det direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Cyklar i korridorerna kan strida mot brandskyddsreglerna.
Folk här ställde in lite allt möjligt här förr. De hade kontroll och inte ens en sopkvast fick stå under trappan fastän det inte ens är ett utrymme där man kan gå pga ifall det brinner skall alla vägar vara fria så de fick nedslag på det direkt

Fast det där stämmer kanske inte riktigt, jag hade en bit kartong ställd mot grinden i garaget så att jag inte skulle slå i dörren när jag öppnade och föreningen ville så klart ha bort det och skyllde på brandskyddsregler.

Jag var inte nöjd med deras besked och hörde med den lokala brandkåren som ansåg att det rörde sig om en så liten bit (1x1 meter) att den varken gjorde till eller från ifall det uppstod en brand. Det var bara för föreningen att rätta sig efter det beslutet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Olika verklighetsuppfattning, hur hade mina grannar överlevt i vanliga världen?
Bor i hyresrätt, folk tar in mängder med cyklar i korridorerna. På så sätt minskas stöldrisken och de har en varm och skön cykel när de ska ut. Det blir märken på väggar och golv efter detta. Och hyresvärden har klagat på det ena och andra. Någon klottrade att hyresvärden var en skitstövel, skrev något att du tror att du är något för du äger stället, men vi bor faktisk här...
Likaså parkeringen. Det finns några få som betalar extra för ström till bilen. De får betala fastpris alla 12 månader för detta, men det jämnar ut sig på vintern när de använder det. Men vad gör mina grannar? Jo de har kopplat förgreningskontakter och förlängningssladdar så flera kan dela på det. Och de säger något att en person betalar för att ta ström och den har rätt att ta hur mycket ström den vill och dela med alla. Och detta gäller även nu när strömmen är så dyr. Många av dessa har bensin/diselvärmare i bilen med timer, så de kan fixa varm bil själv, men de sparar pengar genom att få hyresvärden betala för elen.

Jag undrar hur dessa grannar hade överlevt om de bodde i ett annat land? Och nej, det är "urspungssvenskar" som beter sig på detta sätt. Så misstolka inte vad jag syftar att de ej hade klarat sig på ett annat ställe.

Det brukar alltid stå i stadgar/regler att man inte får förvara föremål i trappuppgångar, portar, korridorer osv pga utrymmningsrekniska skäl. Folk ska kunna komma ut fort och räddningspersonal skall komma in.

Man bygger ju till och med rollatorgarage då de inte får stå i trappuppgången.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna trafikregel existerar i Svearike, men här i Finland så har bussar iaf förkörsrätt ut från hållplats i tätort.

I teorin en bra regel speciellt under rusningstid, men då busschaufförerna börjar missbruka den så blir det ett helt vansinnigt irritationsmoment och rentav farligt.

Busschaufförer överlag i denna stad är helt otroligt usla, har kört lastbil under ett antal år och samlat på mig säkerligen närmre 7-800 tusen km i lastbilen, kan lugnt säga att jag haft färre nära ögat situationer med under lastbilstiden samt all annan körning ilag än enbart med bussar i denna stad under 3 år och kanske 6000km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vet inte om denna trafikregel existerar i Svearike, men här i Finland så har bussar iaf förkörsrätt ut från hållplats i tätort.

Den svenska regeln lyder:

”45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.”

I verkligheten är det inte ovanligt med bussförare som blinkar och svänger ut samtidigt, dvs i princip utan förvarning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vet inte om denna trafikregel existerar i Svearike, men här i Finland så har bussar iaf förkörsrätt ut från hållplats i tätort.

I teorin en bra regel speciellt under rusningstid, men då busschaufförerna börjar missbruka den så blir det ett helt vansinnigt irritationsmoment och rentav farligt.

Busschaufförer överlag i denna stad är helt otroligt usla, har kört lastbil under ett antal år och samlat på mig säkerligen närmre 7-800 tusen km i lastbilen, kan lugnt säga att jag haft färre nära ögat situationer med under lastbilstiden samt all annan körning ilag än enbart med bussar i denna stad under 3 år och kanske 6000km.

Existerar högerregeln i Finland? Med tanke på hur finnar kör här jag bor skulle jag gissa nej. Även stopplikt, aldrig sett en finne som stannar vid stopp.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Den svenska regeln lyder:

”45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.”

I verkligheten är det inte ovanligt med bussförare som blinkar och svänger ut samtidigt, dvs i princip utan förvarning…

Jag hade kunnat svurit att det gällde upp till 70.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Jag hade kunnat svurit att det gällde upp till 70.

Jag hade för mig att det var under 70, vilket ju ändå var 50 då, men vad jag ser nu gäller det 50 och lägre bara.

Permalänk
Medlem

Kul att folk gnäller och det visar sig att man har noll koll på lagar och regler. Det är verkligen gubbgnäll hehe.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valonen:

Kul att folk gnäller och det visar sig att man har noll koll på lagar och regler. Det är verkligen gubbgnäll hehe.

Å ja, har jobbat i kassa en gång i livet och har tappat räkningen på hur många kepsgubbar som stått och ylat om ”lagen om öppet köp”, ”garantilagen” eller att den gråimporterade mobiltelefonen för snikpris enligt nån ej namngiven lag minsann måste ha en tryckt manual på SVENSKA.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

den gråimporterade mobiltelefonen för snikpris enligt nån ej namngiven lag minsann måste ha en tryckt manual på SVENSKA.

4:e kapitlet, 2§, punkt 4 i Konsumentköplagen (SFS 2022:260) tolkas av Konsumentverket som att det måste finnas en manual på svenska eller en grafisk manual med tillräckligt tydliga bilder.

Den gubbe som inte vet det, är inte värd sin keps.

Permalänk
Medlem

Något som kommunerna inte tänkt på är att det måste finnas plats för snö på tomten. En del husägare tvingas lägga snön på gatan trotts att det är förbjudet. På min gata blir det ibland omöjligt att mötas när det har plogats några gånger. Ibland lägger husägaren snön på gatan av ren bekvämlighet. Det kan dom lugnt göra för det finns ingen kontroll. Jag var tvungen att själv säga ifrån när grannen mittemot la snön på min sida av gatan. När plogbilen passerat låg den snön på min garageinfart.

Permalänk
Medlem

Än är inte den sista idioten född. Jag kände att jag ville in med den nu bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

På jobbet, ena bio salongen var uthyrd.
I foajen finns en glasdörr som går att öppna ifall teater etc. ska lasta in/ut med saker.
Någon snubbe som skulle hämta prylar ställer upp dörren så det är öppet rakt ut i säkert 10 min.
Chefen säger till han att han inte bara kan ha dörren öppen och släppa ut all värme!
Snubben muttrar något om att han kunde sagt det på ett trevligare sätt..
Innan han var klar med att ha lastat alla grejer hade det gått mer en 1 timme!!
Så snubben tänkte låta dörren rakt ut vara öppet i över 1 timme, bra tänkt!
Värmeaggregatet till den salen är trasigt och det är fortfarande kallt inne i foajen flera timmar senare.

Ställa upp ytterdörrar mitt i vintern, väldigt smidigt.. det logiska är väl att bära alla prylar som ska hämtas fram till dörren först. *Dagens rant*

Permalänk
Medlem

Läser etiketten på matbutikens butikslagade:

”Formen tål micro utan lock”

Jo, det tror jag säkert, det är en folieform, men…

Permalänk
Medlem

Mitt gubbgnäll idag är att Kung Oscars pepparkakor inte smakar som de brukade, de är inte alls så kryddiga som jag minns dem. De är dessutom tjockare än tidigare. Funderar på att gnälla till kundtjänst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Suck,
Mina nya vinterskor som jag köpte för mindre än en månad sedan har nu spruckit rejält i kanten på båda sulorna.

Permalänk
Medlem

Fy fan va jag hatar vinter.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

När admins på Swec är så jävla snabba med varningar men tillåter en tråd med rasistiska inslag.

Fyfan ibland alltså.

EDIT: Ser nu att de har låst tråden 4h senare.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Mitt gubbgnäll idag är att Kung Oscars pepparkakor inte smakar som de brukade, de är inte alls så kryddiga som jag minns dem. De är dessutom tjockare än tidigare. Funderar på att gnälla till kundtjänst.

Göteborgs kex som tillverkar de, har väl flyttat den mesta av sin tillverkning på utlandet.. så de som står ut får väl räkna med lite annat i smakväg nu mer. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Läser etiketten på matbutikens butikslagade:

”Formen tål micro utan lock”

Jo, det tror jag säkert, det är en folieform, men…

Formen kanske klarar sig men inte mikron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Fy fan va jag hatar vinter.

En av mina kompisar flyttade till Filippinerna. Där är det sommar året om. Då och då regnar det nåt in i h-e och blåser orkan men annars är det varmt och skönt, säger han. Hint, hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En av mina kompisar flyttade till Filippinerna. Där är det sommar året om. Då och då regnar det nåt in i h-e och blåser orkan men annars är det varmt och skönt, säger han. Hint, hint.

Jobbiga är att jag inte gillar för varmt heller
Lagom är alltid bäst! Vår/tidig höst är det bästa som finns.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag har ett riktigt hat till Windows Embedded Handheld, maken till instabilt och kitsligt operativsystem finns knappt.

Permalänk
Medlem

Strax över en månad så var det dags för strömavbrott än en gång.
#19811839

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Jobbiga är att jag inte gillar för varmt heller
Lagom är alltid bäst! Vår/tidig höst är det bästa som finns.

Så 8 månader om året är livet ett elände? Surt.

Permalänk
Medlem

Åkte på semester idag och f*n om inte ungjäveln bredvid på flyget har halsfluss.. Nu är högst troligen jul- och nyårsafton sabbade och tillråga på allt är det första och enda semestern på 1 1/2 år. Nä dra åt helv*te.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Snusfri
Skrivet av FireFox:

Åkte på semester idag och f*n om inte ungjäveln bredvid på flyget har halsfluss.. Nu är högst troligen jul- och nyårsafton sabbade och tillråga på allt är det första och enda semestern på 1 1/2 år. Nä dra åt helv*te.

Sånt är så irriterande.
En kollega på jobbet blev hemskickad idag pga att han åkte och jobbade sjuk.
En av cheferna frågade om han var en idiot som kom sjuk till jobbet några dagar före jul/nyår iomed att det var stor chans att han skulle smitta resten av styrkan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Åkte på semester idag och f*n om inte ungjäveln bredvid på flyget har halsfluss.. Nu är högst troligen jul- och nyårsafton sabbade och tillråga på allt är det första och enda semestern på 1 1/2 år. Nä dra åt helv*te.

Halsfluss är ju inte så smittsamt, så om du inte tog eller pussade på sagda ungjävel så är det nog lugnt

Tvätta händerna och låt bli att peta dig i ansiktet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Mitt gubbgnäll idag är att Kung Oscars pepparkakor inte smakar som de brukade, de är inte alls så kryddiga som jag minns dem. De är dessutom tjockare än tidigare. Funderar på att gnälla till kundtjänst.

Haha!
Är beredd att hålla med. Jag blev besviken när jag köpte dom senast.

Visa signatur

mjaa