Nedstämd! Moderkortet har bara 1 usb 2.0 - vad göra?

Permalänk
Avstängd

Nedstämd! Moderkortet har bara 1 usb 2.0 - vad göra?

Hej forumet :)!

Jag bygger min första dator en mini itx med rog strix b 550-i och jag har pluggat igenom manualen och inser den har bara 1 usb 2.0 header - men jag behöver TRE!!! Behöver till aio cooler, razer rgb hub och razer fan hub. Nu vet jag moderkortet har även en usb 3.2 gen 1 och 3.2 gen 2 header men både dessa kommer användas till chassis front portar.

Jag är jätte nedstämd måste jag köpa nytt moderkort nu :(?

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa något sånt här. usb hub

Jag hade samma problem när jag byggde så jag sitter på en sån men förra generationen. Har en i både min och sambons datorer.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sloback:

Du kan ju köpa något sånt här. usb hub

Jag hade samma problem när jag byggde så jag sitter på en sån men förra generationen. Har en i både min och sambons datorer.

Åhh vad himla bra. Nu var den slutsåld det skulle vara en present till jul vet du vad jag kan söka på kanske någon butik i Stockholm säljer så. Provade googla usb 2.0 förgreningsladd men får inte 9 pin utan annat.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8900636/kolink-intern-usb-2-0-hub
1 kvar. Kräver dock strömförsörjning via Molexkontakt om inte grejerna du kopplar in har egen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Åhh vad himla bra. Nu var den slutsåld det skulle vara en present till jul vet du vad jag kan söka på kanske någon butik i Stockholm säljer så. Provade googla usb 2.0 förgreningsladd men får inte 9 pin utan annat.

https://www.amazon.se/dp/B08VS5LNMS/ref=sr_1_2?ref_=cm_sw_r_a...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Interna kontakter
USB 2.0
2 st, 1 st interna kontakter, plus en i bakpanelen. Kan väl göra en fullösning och routa en kabel?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Interna kontakter
USB 2.0
2 st, 1 st interna kontakter, plus en i bakpanelen. Kan väl göra en fullösning och routa en kabel?

Han behöver tre oavsett

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

https://www.inet.se/produkt/8900636/kolink-intern-usb-2-0-hub
1 kvar. Kräver dock strömförsörjning via Molexkontakt om inte grejerna du kopplar in har egen.

Taaaaaack du är ju bäst! Köpte den nu min razer hub som ska kopplas in i denna kräver molex. Ska jag koppla då både razer och usb hubbwn i samma molex kabel för psu? Tyckte psu cooler master sfx850 kabel såg ut som ha flera "honor" kanske 3-4 för molex i samma kabel.

Razer Chroma Addressable RGB Controller
Connect the ARGB controller to your PC’s power supply unit using the Molex to DC cable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Taaaaaack du är ju bäst! Köpte den nu min razer hub som ska kopplas in i denna kräver molex. Ska jag koppla då både razer och usb hubbwn i samma molex kabel för psu? Tyckte psu cooler master sfx850 kabel såg ut som ha flera "honor" kanske 3-4 för molex i samma kabel.

Razer Chroma Addressable RGB Controller
Connect the ARGB controller to your PC’s power supply unit using the Molex to DC cable.

<Uppladdad bildlänk>

Kul att kunna hjälpa till!

Jag skulle säga att det är kolugnt att koppla dom sakerna på samma kabel iaf. Att splitta kontakten kanske är en annan sak, vet inte hur mycket sakerna drar. Det står 54W per molexkontakt om jag läser rätt på Google. Känns som allt det där är ganska långt ifrån det iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kul att kunna hjälpa till!

Jag skulle säga att det är kolugnt att koppla dom sakerna på samma kabel iaf. Att splitta kontakten kanske är en annan sak, vet inte hur mycket sakerna drar. Det står 54W per molexkontakt om jag läser rätt på Google. Känns som allt det där är ganska långt ifrån det iaf

Gamla Molex har en fullständigt absurd effektgräns på 13A per pinne - dvs, du kan dra 156W över 12V och 65W över 5V. Det borde vara rätt svårt att gå över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gamla Molex har en fullständigt absurd effektgräns på 13A per pinne - dvs, du kan dra 156W över 12V och 65W över 5V. Det borde vara rätt svårt att gå över.

Satan, där ser man! Jag googlade bara snabbt man lär sig något nytt varje dag. Nästan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Satan, där ser man! Jag googlade bara snabbt man lär sig något nytt varje dag. Nästan.

Nu när jag googlar visar det sig att det finns snarlika varianter som bara är OK till 11A, och då får man ju de där 55W som du skrev över 5V. Kanske skall ta det säkra före det osäkra och anta alla är 11A. I vilket fall, den kontakten är gravt överspecad för vad den används till.

Visa signatur

5900X | 6700XT