Permalänk
Medlem

Komplicera inte det hela.

Vill inte fastighetsägaren ta in offerter och installera så vill de inte, du kan inte göra det åt någon annan som inte vill.

Operatörens 4G-router räcker långt om det är modellerna med kontakt för antenn. En rundstrålande MIMO-antenn kan du köra inomhus, fungerar fortfarande bättre än de inbyggda – men fungerar givetvis bäst utomhus.

Har du en TP-Link MR400 är du begränsad till 100 Mbit/s-portar samt LTE Cat4 och jag skulle föreslå att stänga av WiFi och kör annan utrustning för WiFi-delen av nätverket. En Huawei B535 som alla operatörer säljer har bättre förmåga rent 4G-mässigt.

Kör du inte med Tre så kan du helt glömma publik ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Ja, det är bara att gå ut med mobilen och kolla. På olika ställen och olika höjd.
Jag fick 500 mbps med min iPad och Comviq i centrala Göteborg.

Det enda jag vet är att många husbilsägare brukar prata om band 28 (700 MHz) för landsbygd.

Vad har du routern till förresten? AC1200 säger du? Är du säker? Har den 4g?

Den borde ha 4g då kartongen säger det samt att det va 4g den talade om för mig att jag va ansluten till.

Hmm tyckte jag testade alla band men kanske missade nåt då. Hade ju en bra idé enligt mig hur jag kunde fästa en antenn utan att hyresvärden skulle klaga men det sket sig ju lite när den sitter rakt åt fel håll. Fast tänker det borde väl iaf göra någon förbättring trots det

Permalänk
Medlem

Fick lite tid över idag och lyckades få rätt bra resultat ibland, inte ofta. Men vissa gånger får man såna här resultat:
Ner: 0,52 mbit/s
Upp: 8,84 mbit/s

Vad kan det bero på?
Försökte googla men hittade bara rubriker som sa rätt sak men artiklarna sa andra saker.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Fick lite tid över idag och lyckades få rätt bra resultat ibland, inte ofta. Men vissa gånger får man såna här resultat:
Ner: 0,52 mbit/s
Upp: 8,84 mbit/s

Vad kan det bero på?
Försökte googla men hittade bara rubriker som sa rätt sak men artiklarna sa andra saker.

Inomhus eller utomhus? Med iPad eller router?

Störst sannolikhet är dålig mottagning / fel band. Gå en promenad och testa i omgivningen med din iPad.

En annan orsak kan vara att nätet är överbelastat. Ej troligt under dagen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Inomhus eller utomhus? Med iPad eller router?

Störst sannolikhet är dålig mottagning / fel band. Gå en promenad och testa i omgivningen med din iPad.

En annan orsak kan vara att nätet är överbelastat. Ej troligt under dagen.

Inomhus med router ansluten med kabel till dator. Va likadant på både specifika band och även om man körde på all bands. Men det va ofta uppladdningen va iaf dubbelt mot nedladdningen i hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Inomhus med router ansluten med kabel till dator. Va likadant på både specifika band och även om man körde på all bands. Men det va ofta uppladdningen va iaf dubbelt mot nedladdningen i hastighet

Får man gissa behöver du extern antenn (den kan sitta inomhus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får man gissa behöver du extern antenn (den kan sitta inomhus).

Jo behöver ju troligen det och har kontaktat hyresvärden angående det. Fick tillåtelse sätta antennen på räcket utomhus. Men då uppstår ju problemet att jag måste ju ändå borra för kabeln nånstans så visst det blir ju inte fyra hål i fasaden men ett större hål nånstans för en kabel. Hade iofs behövt bli det ändå men inväntar svar angående det.

Däremot läste jag en del om bredband via tv uttaget. Inte nåt vi installerade direkt när jag jobbade som elektriker. Men har koll på allting nästan ändå där. Dock hittat jag ingen direkt info om vad som mer exakt krävs förutom tv antenn och själva uttaget.
Är det någon tjänst eller liknande som måste till för att det ska funka eller räcker det med tv antennen och uttaget för att man ska kunna beställa sånt?

Visst man behöver ju speciell hårdvara i hushållet för att det ska funka också men det är mer vad som krävs för att få det att funka så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo behöver ju troligen det och har kontaktat hyresvärden angående det. Fick tillåtelse sätta antennen på räcket utomhus. Men då uppstår ju problemet att jag måste ju ändå borra för kabeln nånstans så visst det blir ju inte fyra hål i fasaden men ett större hål nånstans för en kabel. Hade iofs behövt bli det ändå men inväntar svar angående det.

Däremot läste jag en del om bredband via tv uttaget. Inte nåt vi installerade direkt när jag jobbade som elektriker. Men har koll på allting nästan ändå där. Dock hittat jag ingen direkt info om vad som mer exakt krävs förutom tv antenn och själva uttaget.
Är det någon tjänst eller liknande som måste till för att det ska funka eller räcker det med tv antennen och uttaget för att man ska kunna beställa sånt?

Visst man behöver ju speciell hårdvara i hushållet för att det ska funka också men det är mer vad som krävs för att få det att funka så att säga

https://www.lohelectronics.se/kommunikation/lora/adaptrar-150...

Permalänk
Medlem

Nä men fy fan. Visste inte ens att såna existerade. Kan man till och med hämta upp i deras butik ju. Man tackar man tackar

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Däremot läste jag en del om bredband via tv uttaget. Inte nåt vi installerade direkt när jag jobbade som elektriker. Men har koll på allting nästan ändå där. Dock hittat jag ingen direkt info om vad som mer exakt krävs förutom tv antenn och själva uttaget.
Är det någon tjänst eller liknande som måste till för att det ska funka eller räcker det med tv antennen och uttaget för att man ska kunna beställa sånt?

Visst man behöver ju speciell hårdvara i hushållet för att det ska funka också men det är mer vad som krävs för att få det att funka så att säga

Kräver att ni har kabel tv och att nätägaren har stöd. Så kallade tre hål i väggen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Kräver att ni har kabel tv och att nätägaren har stöd. Så kallade tre hål i väggen.

Jo det är jag med på. Man var även tvungen ha ett returaktiverat när. Lite det jag fastnade på och undrade vad som krävs för det. Kabeltv och nya uttag är ju den mer enkla biten. Men det krävs ju mer än bara det för att det ska fungera och om det är krångligt och dyrt som satan att fixa eller inte

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling på det här.

Ringer Telenorpå telefonnummer som står i brevet. Får varje gång svaret att de inte har öppet så var vänlig ring senare.

Ringer vanliga kundtjänst. Första människan vet ingenting så blir kopplad till nån annan som säger att nä det står här i oktober nästa år ska det kopplas bort. Men er hemsida säger ju sista mars och brevet jag fick säger vid årsskiftet.
Blir återigen kopplad till någon som ska vara expert. Men lika ovetande ändå och frågar om jag provat numret som står i brevet. Ja det har jag men hon måste ju självklart testa själv. Tredje gången får hon iaf kontakt med nån där som jag blir kopplad till.
Men han hade inte heller någon aning för det står inget om just min adress i deras system men det står på mitt kundnummer.
Han trodde det blivit fel utskickat till mig och mitt konto bara blivit flaggat fel. Men han skulle ringa Skanova och återkomma.

Har fortfarande inte hört nåt så tröttnade och ringde själv. Det visar sig att just på min adress finns det ingen bortkoppling planerad under varken 2022 eller 2023. Enda som skulle innebära en bortkoppling under 2023 är ifall det blir något akut avbrott att något större går sönder och det blir för dyrt laga typ.

Så nu är frågan. Vill dom bli av med mig eller efter bara sisådär 15 år😂

Permalänk
Medlem

Vissa mindre hyresvärdar är maniskt emot fiber eller all former av gemensamma lösningar eftersom de är livrädda det ska spilla över några gemensamma kostnader för det som måste fördelas ut, och hänvisar därför hyresgäster till enskilda lösningar. Tråkigt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Vissa mindre hyresvärdar är maniskt emot fiber eller all former av gemensamma lösningar eftersom de är livrädda det ska spilla över några gemensamma kostnader för det som måste fördelas ut, och hänvisar därför hyresgäster till enskilda lösningar. Tråkigt tyvärr.

Om de förhandlar med hyresgästföreningen kan de få någon extra hundring i månaden per lägenhet...

Förhandlar de inte utan måste ansluta sig akut får de inte ta ut något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har fortfarande inte hört nåt så tröttnade och ringde själv. Det visar sig att just på min adress finns det ingen bortkoppling planerad under varken 2022 eller 2023. Enda som skulle innebära en bortkoppling under 2023 är ifall det blir något akut avbrott att något större går sönder och det blir för dyrt laga typ.

Ringde du Telia?

Tänk på att Telenor kan ha egen DSL-utrustning i telestationen, de håller på att avveckla denna p.g.a. att det är få användare och Telia ska stänga ner hela kopparnätet senast 2026.

Telia har en lista som sträcker sig fram till 2024 när det gäller orter som drabbas av avveckling.

Kan vara hög tid att flytta till annan lösning alltså. En prisvärd rundstrålande antenn som https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3... fungerar även på 5G NR på t.ex. 700 MHz eller 3500 MHz när det kommer till orten.

Permalänk
Medlem

@Tobitheo trist om du inte har Internet via Kabel-TV som alternativ.

Jag vet att alla inte har det men det är ändå lite märkligt att det fortfarande i dessa dagar finns boende som inte har Internet, i alla fall vad gäller hyresrätter och BRFer. Villa kan jag förstå för där var det oftast bara Telia (televerket) som drog fram telekablar en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Tobitheo trist om du inte har Internet via Kabel-TV som alternativ.

Jag vet att alla inte har det men det är ändå lite märkligt att det fortfarande i dessa dagar finns boende som inte har Internet, i alla fall vad gäller hyresrätter och BRFer. Villa kan jag förstå för där var det oftast bara Telia (televerket) som drog fram telekablar en gång i tiden.

Om det finns Telia i området kan ofta en annan leverantör betala för indragning och hyra av fibern mot en mindre avgift. Kan vara värt att kolla om du bor i villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Vissa mindre hyresvärdar är maniskt emot fiber eller all former av gemensamma lösningar eftersom de är livrädda det ska spilla över några gemensamma kostnader för det som måste fördelas ut, och hänvisar därför hyresgäster till enskilda lösningar. Tråkigt tyvärr.

Jo tyvärr. Tråkiga är ju att under de 15 åren vi bott här har tre olika ägt huset. Första installerade fjärrvärme och drog in allting för stadsnät ner till "pannrummet". Kostnaden va så försumbar för att låta bli göra det samtidigt tyckte dom.

De som köpte huset av dom va en hyresvärd som va mer ge oss pengar men ni får ingenting tillbaka om det inte är akut. Minns när spisen gick sönder och svaret man fick då va gå på restaurang tills på Måndag utav deras kontorschef. Kort sagt, hans chef gillade inte det och han stod sen på eftermiddagen utanför dörren med kokplattor.

Sen såldes huset igen för nåt år sen och de började renovera, fixa och dona. Sen kom inflationen och på den vägen är det.

Skrivet av Petterk:

Om de förhandlar med hyresgästföreningen kan de få någon extra hundring i månaden per lägenhet...

Förhandlar de inte utan måste ansluta sig akut får de inte ta ut något alls.

Sa till nuvarande hyresvärden att de kan ju göra en lösning själva och sen lägga det på hyran för de som vill ha det. Bra tanke va svaret då iaf.

Skrivet av Petterk:

Ringde du Telia?

Tänk på att Telenor kan ha egen DSL-utrustning i telestationen, de håller på att avveckla denna p.g.a. att det är få användare och Telia ska stänga ner hela kopparnätet senast 2026.

Telia har en lista som sträcker sig fram till 2024 när det gäller orter som drabbas av avveckling.

Kan vara hög tid att flytta till annan lösning alltså. En prisvärd rundstrålande antenn som https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3... fungerar även på 5G NR på t.ex. 700 MHz eller 3500 MHz när det kommer till orten.

5G va tydlig gen planerat men ingen vet vilket år ens och bor man utanför city va det väl inte direkt prioriterat för oss.

Skrivet av DennisOlof:

@Tobitheo trist om du inte har Internet via Kabel-TV som alternativ.

Jag vet att alla inte har det men det är ändå lite märkligt att det fortfarande i dessa dagar finns boende som inte har Internet, i alla fall vad gäller hyresrätter och BRFer. Villa kan jag förstå för där var det oftast bara Telia (televerket) som drog fram telekablar en gång i tiden.

Allting finns ju framdraget här. Det ska bara kopplas in i "pannrummet", dras genom kulvert under huset (rätt stor kulvert faktiskt. Man får bara krypa nån meter sen kan man stå där) och sen dras upp i lägenheterna. Det är egentligen allt som behövs.

Skrivet av Petterk:

Om det finns Telia i området kan ofta en annan leverantör betala för indragning och hyra av fibern mot en mindre avgift. Kan vara värt att kolla om du bor i villa.

Tyvärr bor vi i hyreshus med 12 lägenheter. Sex lägenheter per våning fördelat på två våningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

5G va tydlig gen planerat men ingen vet vilket år ens och bor man utanför city va det väl inte direkt prioriterat för oss.

Finns tre olika företag/samarbeten som bygger 5G NR – Tre, Telia och Net4Mobility (Telenor och Tele2 gemensamt). Tre har börjat bygga i mindre kommuner redan. Det går inte att dela med sig av planerna innan det börjar byggas ut på orten, men de flesta hushållen ska nås under 2023. Antennen fungerar med 4G/LTE fram tills att 5G är ett alternativ. Fördelen med att de bygger ut är att mer spektrum (eter) används, så när mobilerna växlar över till 5G (för att det finns tillgängligt) kommer det ju avlasta 4G om du sitter kvar på 4G-router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns tre olika företag/samarbeten som bygger 5G NR – Tre, Telia och Net4Mobility (Telenor och Tele2 gemensamt). Tre har börjat bygga i mindre kommuner redan. Det går inte att dela med sig av planerna innan det börjar byggas ut på orten, men de flesta hushållen ska nås under 2023. Antennen fungerar med 4G/LTE fram tills att 5G är ett alternativ. Fördelen med att de bygger ut är att mer spektrum (eter) används, så när mobilerna växlar över till 5G (för att det finns tillgängligt) kommer det ju avlasta 4G om du sitter kvar på 4G-router...

Det va iaf infon jag fick. Så just nu får man ju gå på 4G hur man än gör.
När det är dags för 5G att komma hit hoppas jag att jag redan har uppgraderat routern också eller kanske rentav kan ha fiber och behöver inte någon mobil lösning längre. Hoppas självklart på fibern först och främst men kan ju va så illa att man måste flytta för att kunna få det. Men det får ju framtiden utvisa så att säga. Just nu är vi ju ändå fyra personer i en trea egentligen, vilket funkar men vore trevligt med ett rum till😂

Permalänk
Medlem

Allmänna tips:
Router med brett bandstöd (700,800,900,1800,2600)
Lås nätet (manuell disconnect, ändra band, aktivera data anslutning)
Kolla med operatören vilka celler/band som har minst dämpning mot dig matematiskt (vissa kan säga belastning)
- Masten som står längre bort kan vara mindre belastad och ge bättre tjänst. Samma med banden, 1800/2600 allmänt minst.
2x externa antenner gärna lite bredare mellan get renare signal som regel.
Sedan så hög + dbm som möjligt så kan out of reach celler bli användbara eller förbättra mot befintlig och minska risken för cell breathing under högtryckstimmar.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Allmänna tips:
Router med brett bandstöd (700,800,900,1800,2600)
Lås nätet (manuell disconnect, ändra band, aktivera data anslutning)
Kolla med operatören vilka celler/band som har minst dämpning mot dig matematiskt (vissa kan säga belastning)
- Masten som står längre bort kan vara mindre belastad och ge bättre tjänst. Samma med banden, 1800/2600 allmänt minst.
2x externa antenner gärna lite bredare mellan get renare signal som regel.
Sedan så hög + dbm som möjligt så kan out of reach celler bli användbara eller förbättra mot befintlig och minska risken för cell breathing under högtryckstimmar.

Om man har iaf fem master runtomkring sig då?
Hade jag kunnat hade jag dragit upp en antenn till taket men tyvärr är jag inte tillåten egentligen till mer än att sätta upp en på balkongen.

Resten du pratar om är tyvärr ren grekiska för mig. Som sagt, haft adsl i över 15 år nu och aldrig direkt behövt bry mig utan det har funkat och internet har funnits.