Permalänk
Medlem

Installera slack.

Försökte mig på detta en gån för några månader sen, men kom fram till att BIOS "blockar" alla operativsystem utom windows... Det är så att jag har en hyrdator, och HP har väl nåt avtal med microsoft om detta. Nu är frågan, finns det något sätt att komma förbi den här spärren? Problemet som uppstår är när jag ska boota slack. Då säger den att det inte finns något operativsystem på datorn.

Permalänk
Medlem

det jag kan tänka mig kan lösa det är att du kollar upp vilket m.kort som sitter i burken och sedan laddar in biosen till det kortet från tillverkaren istället för hps egna bios

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar helt dumt i huvudet om man inte får köra det operativsystem som man vill på sin dator. Eller har du/ni skrivit på något avtal med HP om att bara köra Windows? Isåfall är det ju en annan situation.

Permalänk
Medlem

Jag har också en HP, men den hann jag flasha innan jag lade in något annat än det förinstallerade windows...

HP har oftast specialtillverkade moderkort. Jag har till exempel ett specialtillverkat från Microstar. Jag ville såklart ha den senaste bios-versionen, så jag flashade med BIOS från microstar, från en äldre revision av kortet. Det gick, men det var mycket pill innan man fick det att funka. Se om du kan göra något liknande...

Permalänk

Ok, HP spärrar INGA andra operativsystem, däremot så har dom en dold partition på den hd som den skeppas med, som ska användas för återställning. När dom numera inte skickar med skivor..... Kan tänka mig att den skapar problem (den dolde). Kan för övrigt endast tas bort med antingen linuxverktyg eller en PreXP fdisk

Jag vet för att jag lagar deras burkar

Permalänk
Hedersmedlem

om det är så att den endast kan tas bort med linuxverktyg lr PreXP fdisk får du väl ladda ner Knoppix och ordna det där i Linux från skivan... Borde fungera lr har jag fel?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpAwN-2k
om det är så att den endast kan tas bort med linuxverktyg lr PreXP fdisk får du väl ladda ner Knoppix och ordna det där i Linux från skivan... Borde fungera lr har jag fel?

Jepp, det ska fungera

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat upp vilket moderkort som sitter i burken.

WMT-LX

INTEL
FW82801BA

Det var vad som stod som jag kunde läsa ;/

Nu är jag lite osäker på hur jag ska flasha. Så allt blir rätt, kan någon länka till den fil jag ska tanka?

Permalänk
Medlem

tycker att du ska testa att radera partitionen med windows installation först...

Permalänk
Medlem

slack är lite svårt

Permalänk
Medlem

är du säker på att du installerade en loader när du la in slack? först och främst

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

technognu: Jo jag är säker på det

Janet: Jag har kört slack förut, på en bärbar.