Ser ni fortfarande på traditionella tv-kanaler?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jag får nån slags vag känsla av att du bor nånstans ute på Öland, kan det kanske kanske stämma?

Helt riktigt. Jag bor på Öland sedan slutet av 1990-talet. Fast jag har bott i "svensk storstad" halva mitt liv.

Tro dock inte att jag är unik med ovanstående problem. Öland har ändå hyfsad mobiltelefontäckning dvs bra tillgång till mobilt bredband via mobilnätet 4G LTE. Men det räcker med att man kör några mil från Kalmar ut på småländska landsbygden så finns det ingen mobiltäckning över huvud taget.
Så det där med (fungerande) fiber är något som bara existerar i samhällen och städer i Sverige. Det kanske blir bättre om några år men läget just för dagen är trist.
Personligen klarar vi oss bra. Jag har vänner från "stan" som fyller hdd med allt jag önskar så streamar jag direkt datorn > tv.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Öland 4ever:

Helt riktigt. Jag bor på Öland sedan slutet av 1990-talet. Fast jag har bott i "svensk storstad" halva mitt liv.

Tro dock inte att jag är unik med ovanstående problem. Öland har ändå hyfsad mobiltelefontäckning dvs bra tillgång till mobilt bredband via mobilnätet 4G LTE. Men det räcker med att man kör några mil från Kalmar ut på småländska landsbygden så finns det ingen mobiltäckning över huvud taget.
Så det där med (fungerande) fiber är något som bara existerar i samhällen och städer i Sverige. Det kanske blir bättre om några år men läget just för dagen är trist.
Personligen klarar vi oss bra. Jag har vänner från "stan" som fyller hdd med allt jag önskar så streamar jag direkt datorn > tv.

Det är förstås segt med dålig mobiltäckning, men det är inte relaterat till tillgången på snabbt "bredband". Enligt PTS så har "96 procent av alla hushåll och företag tillgång till fiber eller motsvarande som medger hastigheter om 1 Gbit/s i sin absoluta närhet i oktober 2021". Å andra sidan är det bara 2% som bor i glesbygd så det kan förstås vara rätt pissig tillgång där ändå.

Permalänk
Medlem

Strökollade ibland i gamla lägenheten men i nya lägenheten som jag flyttade till för 5 år sedan kopplade jag aldrig in TVn då det krävde någon box från Telia så valde bort boxen för att slipper 3 extra kablar vid TVn.

Blir lite livestream från play under VM, OS och liknande.

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt att bläddra runt lite ibland och råka fastna för någon dokumentär eller liknande om något man aldrig annars skulle letat fram själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja. Jag kopplade in min "gratisbox" betalad av hyresvärden med gratisutbud för ett par år sedan, och min farsa kör med samma hela tiden, och de flesta kanalerna är inte "HD" utan vanlig SD 576p, dock digital vilket kanske gör bilden aningen bättre än den var förr. Det enda "HD" där är SVT.

Kommer inte ihåg exakt men vill minnas att antalet linjer låg någonstans på 400-talet, var troligen fel.
Hittar en sida med olika standardel. Vi hade PAL här som TV-standard.

Den digitala(pixlade) PAL-varianten
Video CD 352 × 288 (PAL) 4:3
SVCD 480 × 576 (PAL) 4:3 or 16:9
DVD 720 × 576 (PAL) 4:3 or 16:9

Den analoga PAL-varianten med linjer
PAL, SECAM 576 × ~520 4:3
Laserdisc 576 × ~570 (PAL/SECAM) 4:3
Betamax 576 × ~310 (PAL/SECAM) 4:3
VHS 576 × ~310 (PAL/SECAM) 4:3
S-VHS 576 × ~520 (PAL/SECAM) 4:3

Nördsidor
https://gist.github.com/jonlabelle/7834592
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_resolutions

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Helt riktigt. Jag bor på Öland sedan slutet av 1990-talet. Fast jag har bott i "svensk storstad" halva mitt liv.

Tro dock inte att jag är unik med ovanstående problem. Öland har ändå hyfsad mobiltelefontäckning dvs bra tillgång till mobilt bredband via mobilnätet 4G LTE. Men det räcker med att man kör några mil från Kalmar ut på småländska landsbygden så finns det ingen mobiltäckning över huvud taget.
Så det där med (fungerande) fiber är något som bara existerar i samhällen och städer i Sverige. Det kanske blir bättre om några år men läget just för dagen är trist.
Personligen klarar vi oss bra. Jag har vänner från "stan" som fyller hdd med allt jag önskar så streamar jag direkt datorn > tv.

Trodde Sverige bestod av ett antal småstäder.

Permalänk
Medlem

Kollar hos föräldrarna 1 gång per 5 år jag besöker dem, 100% misär med all reklam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Kommer inte ihåg exakt men vill minnas att antalet linjer låg någonstans på 400-talet, var troligen fel.
Hittar en sida med olika standardel. Vi hade PAL här som TV-standard.

Den digitala(pixlade) PAL-varianten
Video CD 352 × 288 (PAL) 4:3
SVCD 480 × 576 (PAL) 4:3 or 16:9
DVD 720 × 576 (PAL) 4:3 or 16:9

Den analoga PAL-varianten med linjer
PAL, SECAM 576 × ~520 4:3
Laserdisc 576 × ~570 (PAL/SECAM) 4:3
Betamax 576 × ~310 (PAL/SECAM) 4:3
VHS 576 × ~310 (PAL/SECAM) 4:3
S-VHS 576 × ~520 (PAL/SECAM) 4:3

Nördsidor
https://gist.github.com/jonlabelle/7834592
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_resolutions

Rätt säker på att en VHS toppade på 240 linjer i praktiken. Kunde fortfarande se bra ut på en CRT om kassetten var ny, men på en "platt-TV" såg det förstås ut som skit, precis som VCD och liknande.

S-VHS var ett stort lyft men slog aldrig på konsumentmarknaden, däremot användes det inte sällan för broadcast. Jag minns att jag på något sätt fick ett ganska stort antal S-VHS-kassetter från SVT som hade blivit över eller liknande, vilket var trevligt för de var dyra som fan. Sen kom jag på att man kunde borra ett hål i vanliga VHS-kassetter och få dem att funka som S-VHS. I teorin skulle S-VHS ha bättre kvalitet på magnetbandet men i praktiken så var det ingen skillnad i alla fall inte då mot slutet av VHS-eran. Jag hade dock ingen S-VHS-spelare då utan det var för att använda kassetterna till ljudinspelning på en ADAT-bandare.

Permalänk

Nej, tittar inte på tradionell tv och har nog inte gjort på över 7 år.. Jag har aldrig varit en av dom som ratat tablå-tv direkt, men efter bara några veckor av reklamfri Netflix så skulle jag ALDRIG orka sitta o titta på störig och 100% irrelevant reklam igen om jag inte måste. Jag står ut på Youtube när det är något jag VERKLIGEN vill se.

I vuxen ålder har ALDRIG reklam fungerat på mig, vill jag köpa något så gör jag min egen research. Visst kan reklam ha öppnat upp mina ögon för något jag inte visste fanns nån enstaka gång, men 99% av all reklam man tvingas se överallt är ju helt felriktad, och således meningslös - Det sjuka är att företag fortsätter betala ENORMA överpriser för meningslös reklam.. Hela grejen är helt sjuk.

Permalänk
Medlem

Vi har endast traditionellt tv-utbud, via Telias billigaste kanalpaket. En bra sak med det är att man kan streama de program som varit tidigare och hela sändningen tycks vara som ett långt videoklipp, även på reklambaserade kanaler. När det blir reklam är det således bara snabbspola förbi den. Det gör att det går se allting i praktiken reklamfritt om man kan nöja sig med att inte se programmen direkt när de sänds. Funkar för oss.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)